- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 9 maanden geleden door .
-
Discussie
-
1 februari 2008 om 21:09
In de Porsche fabriek in Leipzig is van de week het 200.000ste exemplaar van de Cayenne van de band gerold. Het ging om een rood exemplaar van de nieuwe GTS uitvoering. Dit laatste is geen toeval, want het is autofabrikanten eigen om een model in de spotlights te zetten dat wel een publicitair steuntje in de rug kan gebruiken.
De productie van de SUV startte in 2003. Het ontvangst was zeer kritisch, deels vanwege de niet alom gewaardeerde vormgeving maar zeker ook vanwege het feit dat een hoop mensen niet begrepen wat Porsche nou te zoeken had op de SUV markt.
De consument kon de gewaagde stap echter zeer waarderen. De Verenigde Staten was met een verkoopaandeel van 30 % de belangrijkste afzetmarkt voor de Cayenne. In Nederland werden tot nu toe ruim 1.300 exemplaren aan de man gebracht, waarvan 364 vorig jaar. Het lijkt er op dat de facelift zeer succesvol is geweest, want in 2006 bleef de verkoopteller nog steken bij 153 exemplaren.
Het productievolume van de SUV bedraagt momenteel zo’n 40.000 exemplaren op jaarbasis. Dit is het dubbele van het verwachte aantal, hetgeen betekent dat Porsche vet binnen loopt met de Cayenne. Van het geld dat de fabrikant verdiende met de SUV kocht men zich in bij Volkswagen en kan men nu de sportsedan Panamera ontwikkelen. Om het verkoopsucces van de Cayenne te bestendigen, werkt Porsche aan een hybride variant. Ook een dieselversie wordt niet langer uitgesloten.Bron : autointernationaal.nl
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.