Porsche Boxster 986 2.5 betrouwbaarheid?

Home Forum Porsche Talk Porsche Boxster 986 2.5 betrouwbaarheid?

  • Maker
    Discussie
  • Dag iedereen, ik ben sinds kort ook opnieuw op zoek naar een Porsche. Na lang, lang, laaaaaang beraad is de keuze op een Boxster van de eerste generatie gevallen. Ik heb nu een 986 2.5 op het oog (model van ’98) => zie foto’s. De wagen werd systematisch onderhouden en de hele historiek zou beschikbaar zijn. De wagen wordt dan eerst nog gecontroleerd bij Porsche Willems (mocht iemand dat kennen) alsook door de handelaar die de wagen inkoopt vanuit Duitsland. De wagen is 100% origineel behalve de velgen (Porsche velgen van de latere Boxster geloof ik). De wagen ziet er ook netjes uit. De motor zou ook origineel moeten zijn, maar weet ik nog niet 100% zeker (matching numbers te checken).

    Ik weet echter wel dat de 2.5 minder betrouwbaar zou zijn, maar tegelijk hoor ik ook dat Porsche nagenoeg altijd betrouwbaar is,voor zover de wagen goed onderhouden wordt, wat hier het geval zou zijn (heb nog niet alle details). Wat zeggen de experts op dit forum hierover? In de buyers guide staat er eigenlijk niks, behalve “no go”. Maar ondertussen zijn die wagens ook niet zo jong meer en dan denk ik dat de meeste slechte 2.5 modellen er niet meer zijn…?

    Attachments:
    • Boxsterfront2.jpg
    • Boxsterfront4.jpg
    • Boxsterrear.jpg
12 reacties aan het bekijken - 31 tot 42 (van in totaal 42)
    • :up:

      [quote=”deepee” post=212775] wel is er een oorzakelijk verband tussen lange stilstand en IMS problemen.[/quote]

      Gelukkig is onze lage-Km-S nu de DD van TOTMBO :driver:

      Was als niet zo’n voorstander van lage km-auto’s :coolness:

        oplossing is niet een ander soort sterkere lagers, wel een gewijzigde olietoevoer.
        oorzaak is niet gerelateerd aan hoge kilometerstanden noch circuitgebruik, wel is er een oorzakelijk verband tussen lange stilstand en IMS problemen.
        je vindt hier wat meer tech-talk van Perdros Garage.

          Waar ligt dan de ontwerp fout, DeePee ?

          Vanaf de 986/996 tot nu gaan er veel OEM IMS lagers kapot, ook die het laatste door (of voor?) Porsche ontwikkeld zijn …

          Ik zie een duidelijk verschil in constructie tussen de Porsche IMS lagers en die van LN – en het lijkt mij dat het LN lager “sterker” is.

          Wellicht loopt het inderdaad ook eens stuk, alleen duurt het wat langer :sarcastisch

            [quote=”911_NL” post=212739]…het is erg interessant als blijkt dat het IMS lager al vervangen is – en het liefst door een exemplaar van LN engineering … [/quote]

            die gaan ook stuk. gewoon preventief vervangen OEM wanneer de motor voor een andere reden er uit moet. voor de extra kosten moet je het dan niet laten.


            @Black_Pearl
            : er staat HIER en HIER nog een mooie samenvatting waarom je aan een 986 verknocht kan geraken

              Interieur ziet er inderdaad niet al te fris uit .. maar als je perse’ een gele Boxster wilt, en de staat van onderhoud is wel OK .. dan hangt het eigenlijk alleen nog maar van de Km-stand en prijs af.

              Het interieur kan je onder handen (laten) nemen – maar dat kost, naast tijd toch ook weer een paar knaken… en dan kan je afwegen om bijvoorbeeld een saaie grijze te kopen – en deze te laten wrappen 💡

              Welke Boxster je ook zou kopen – het is erg interessant als blijkt dat het IMS lager al vervangen is – [i]en het liefst door een exemplaar van LN engineering ..
              [/i]

                Er gaan veel indianenverhalen rond over de eerste generatie, maar er rijden zeker nog goede exemplaren rond. Aan de betrouwbaarheid van de 986 2.5 heb ik nooit getwijfeld, tenminste toch niet aan degene die ik gehad heb 🙂 Veel (of misschien wel alles) hangt af van de wijze waarop hij onderhouden werd. En als je een goed exemplaar te pakken hebt, dan krijg je naar mijn mening veel auto voor weinig geld.

                Ik heb de foto’s die je gepost hebt bekeken en als ik heel eerlijk mag zijn, moet ik deepee gelijk geven. Op basis van het interieur zou ik hem ook laten staan. Als ik dat vergelijk met de mijne… 😯 Als ik jou was zou ik blijven zoeken tot ik eentje had die zowel binnenin als van buiten een goeie indruk geeft. Er staan er echt genoeg te koop hoor, je moet gewoon de tijd en het geduld hebben om de juiste er uit te pikken.
                Alvast succes ermee! :up:

                  Interieur Deepee +1 😥

                  Heb er zelf een gehad gedurende 3-jaar en na goed opwarmen hard mee gereden. Nooit geen enkel probleem gehad, verbruikte zelfs geen spetter olie, wat mijn 996 bij hard rijden wel eens durft te doen 😳

                    de carrosserie ziet er proper uit, de velgen zijn denk ik van een 996 of 986 jubileum en herspoten.
                    de meeste zwakkere punten zijn hier al vernoemd, maar als het voorgeschreven onderhoud netjes uitgevoerd wordt en je rijdt met de auto waarvoor hij gebouwd is pas op het moment dat de motor voldoende opgewarmd is, dan is elke watergekoelde P betrouwbaar.

                    wat mij wel direct opvalt is het onverzorgd interieur 😯 de stiksels op de zittingen van de stoelen zijn weg, die lange schakelpook is niet origineel en er staan geen speakers in de deurbakken? ik zou die laten staan … het aanbod is groot, dus keuze genoeg tussen veel nettere exemplaren die ook beter uitgerust zijn qua opties.

                    kijk evt zelf eens rond (online) in duitsland. een auto die origineel is importeren uit een europees land is kinderspel en kost behalve wat tijd amper 100 euro (incl PVG keuring bij de belgische invoerder).

                    hier een voorbeeld hoe het ook kan, los van de kleur uiteraard:

                      Er zijn wel enkele aandachtspunten maar aangaande het blok zijn ze redelijk betrouwbaar. Ze hebben toen eigenlijk hetzelfde onderblok gebruikt voor heel hun modellen range. Afhankelijk de km stand zal je RMS reeds vervangen zijn vanwege vervangen van koppeling en de meeste modificeren dan ook het IMS.
                      Voor de rest zou ik je aanraden bij aankooptips te kijken. Vooral dakconstructie, ophanging, waterpomp, raamswitches, drains, etc kunnen eerder voor probs zorgen.

                        Ferm kleureke

                          Mooi kleurtje trouwens :up: Als het een troost mag zijn….de menselijke Porsche encyclopedie (deepee) rijdt ook met een 2.5 rond! Dus slecht zal hij zeker niet zijn. 😀
                          Het is en blijft natuurlijk wel een wagen van 17 jaar oud!
                          Succes met de aankoop en tot ergens op één of andere bijeenkomst. :driver:

                            Mooie auto !

                            Je mag gerust zijn… dit zijn zowat de meest betrouwbare motoren die Porsche gebouwd heeft !

                            Kom hem de 22ste maar laten zien op de Marathon meeting in Heusden-Zolder.

                          12 reacties aan het bekijken - 31 tot 42 (van in totaal 42)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.