Porsche C2S afgekeurd omdat lambda waarde te hoog ligt

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 997 Porsche C2S afgekeurd omdat lambda waarde te hoog ligt

  • Dit onderwerp bevat 11 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Gert.
  • Maker
    Discussie
  • Hallo allemaal,
    Ik ben vandaag naar de keuring geweest met mijn Carrera S PDK maar hij is afgekeurd omdat de lambda
    waarde 4 X overschreden is. Op het keuringsbewijs staat er “lambda waarde buiten tolerantie”.
    Het is wel zo dat ik dit jaar slechts 1200 km gereden heb dus ik zit waarschijnlijk met oude benzine
    in de tank. Kan dat de reden zijn?
    De motor was wel warm toen ik bij de keuring toekwam.
    Op advies van de garage heb ik er een motorreiniger ingekapt.
    De bedoeling is dat ik nu de tank leeg rij en dan terug naar de keuring gaan.
    Zou dit voldoende zijn om nu door de keuring te geraken?

    Gr,
    Brecht

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
    • :up: Er zijn er ergere dingen in het leven dan de benzinetank van een Porsche MOETEN leegrijden, hé!

        Oplossing gevonden!

        Ik heb er een bus motorreiniger ingekapt op advies van Porsche garage en dan volgetankt.
        Dan de tank leeggereden en nieuwe benzine erin en toen was de lambda waarde goed.

        Gr,
        Brecht

          Als Lambda te hoog ligt gaat er idd een lichtje branden op dashboard. Heb dit zelf ook gehad op mijn C2 en was verholpen met vervangen katalysator.
          In jouw geval zou ik de test laten doen door OPC en het testverslag meenemen naar een herkeuring.
          In het keuringsstation dan goed van je oren maken en de stationsmanager erbij roepen. Als het terecht is krijg je meestal gelijk.

          Meer dan waarschijnlijk een incompetente keurder of ne luierik.

          Succes

            [quote=”Ivo 3.6″ post=225240]Raar. Wanneer de lambda waarde niet goed zou zijn dan moet dit op je dashboard verschijnen. Meestal geeft ie dan aan dat de lambdasondes verouderd zijn en vervangen moeten worden echter zelden zijn de lambdasondes kapot.[/quote]

            Ben ooit bij mijn boxster 2,5 ook afgekeurd geweest voor lambda. Wagen reed perfect en geen lampje op dash-board. Kan bij OPC zo uitgelezen worden, computer zegt de kant van de motor en of het de lambda voor of na de catalysator is.

              Klinkt eerder als incompetente keurder die door een slechte meting valse lucht laat aanzuigen… :bounce:

                Raar. Wanneer de lambda waarde niet goed zou zijn dan moet dit op je dashboard verschijnen. Meestal geeft ie dan aan dat de lambdasondes verouderd zijn en vervangen moeten worden echter zelden zijn de lambdasondes kapot.

                  Ik heb een sportuitlaat.

                  Ze hebben slechts op 1 plaats gemeten.
                  Ik heb geen idee als mijn verbruik hoog is. Bij koude motor 10l, als ik extreem rustig rij dan 8-9 liter maar in praktijk als ik wat gas geef rond 15l.

                  Er is nooit iets aan de uitlaat gebeurd.

                  sorry maar ik ga geen aansteker achter de uitlaat houden 🙂

                    als je een sportuitlaat hebt, altijd laten meten met de uitlaat OPEN (= kortste weg voor de verbrandingsgassen).
                    plaatsing van de sonde is idd belangrijk en die moet zo diep mogelijk in de uitlaat zitten voor een correcte meting.
                    heb je de beide cilinderbanken laten meten (li en re uitlaat) en waren deze allebei te hoog? bij een watergekoelde recente porsche werken de li en re deel van de motor volledig onafhankelijk en dus met 2 lambda sondes die elk de injectie van 3 cilinders aansturen.

                    lambda waarde te hoog wil zeggen teveel zuurstof in je uitlaatgassen. oh denk je dan, maar dan heb ik toch een groene auto ?! neen want dan zou er in theorie ook onverbrande benzine in je uitlaatgassen zitten. is je verbruik abnormaal hoog?

                    laat bij van beurden je uitlaatgassen nameten EN de lambda waarden eens uitlezen.

                    maar hoogstwaarschijnlijk heb je gewoon ergens een lek in je uitlaatsysteem na de lamba sondes en komt er langs die weg valse lucht bij de uitlaatgassen.
                    is er recent nog aan je uitlaat gewerkt? check de koppelingen tussen en ook de katalysator en uitlaat zelf (het vlammetje van een aansteker mag niet gaan flakkeren door ontsnappende uitlaatgassen.)

                    Ive

                      iets dat altijd aangeraden wordt bij diesels en dat ik ook altijd doe, is op weg naar de keuring een paar keer goed gas geven tot toeren net voor rood zodat de volledige uitlaatlijn doorgeblazen wordt.
                      Ik weet niet of dit bij benzine ook helpt, maar ik heb nooit problemen gehad met mijn diesels.
                      Zeker als je weinig km aflegt, kan er al eens roet achterblijven in de uitlaatlijn.

                      Greets en succes

                        Ik heb geen idee wat de Co uitstoot was.
                        Ik zat achter het stuur om gas te geven (2000 toeren) dus ik heb niet gezien als de meetsonde goed zat
                        De wagen heeft nog een onderhoud gehad in september bij Van Beurden.
                        Meer info kan ik helaas niet geven.

                        Brecht

                          Was de Co uitstoot wel goed ?

                          stak de meetsonde diep genoeg en in het juiste gat ? Sierstuk splitst nogal raar en in het ene gat krijg je de sonde minder diep dan in de andere :sarcastisch :mrgreen:

                          te hoge lambda is een te arm mengsel (en weinig CO) of ergens valse lucht, gaatje/scheurtje in uitlaat ?

                          was de lambda stationair te hoog of bij verhoogd toerental ,

                        11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.