- Dit onderwerp bevat 37 reacties, 24 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 7 maanden geleden door .
-
Discussie
-
24 maart 2013 om 00:24
Net terug van een weekje driften in Ivalo Finland ! :driver:
Voor mensen die van ‘loads of fun’, sneeuw, ijs(koude temperaturen) en natuurlijk porsches houden is deze trip een absolute aanrader ! Wil je meer weten over oversteer, understeer, driften in extreme omstandigheden onder begeleiding van wel zeer professionele porsche-instructeurs, dan zit je in Ivalo op het juiste adres,… om precies te zijn : Het Pasasjärvi Meer !
Voor de geïnteresseerden, hier dus een kort verslagje over mijn ervaringen:
Dag1
Nu ja, buiten het feit dat ik een verschrikkelijke ochtendspits heb moeten trotseren en 3u heb aangeschoven in de file kwam ik maar net op tijd aan in Zaventem ! Het ontbijt dat ons werd
aangeboden heeft de stress echter verzacht. Snel het vliegtuig in en van Brussel naar Helsinki verder naar Kittalä om vervolgens naar Ivalo te vliegen. Totale reistijd : 12 lange uren. Eenmaal aangekomen werden we ontvangen door de instructeurs die ons begeleidden naar het hotel in Saariselkä. Het programma startte die avond met een welkomstdiner in een mooie chalet, in een al even mooi decor genaamd Lapland.[IMG]http://i574.photobucket.com/albums/ss188/1polleke/Camp-4S-80_zpsed819886.jpg[/IMG]
[IMG]http://i574.photobucket.com/albums/ss188/1polleke/IMG_4748_zps5bd41f90.jpg[/IMG]Dag2
Het eerste wat ik ‘sochtends zag was de temperatuur,… – 25gr ! Best fris moet ik zeggen 😯 .
Na de broodnodige briefing was het dan zover ! Met de bus naar het meer waar een loods is opgesteld die zo’n 10.000 Pk’tjes huisvest. Als die poort opengaat begin je spontaan te glimlachen,…gewoon SUPER !! Aan het stuur van een kanariegele 991 4S, uitgerust met 1.5mm spikes, volgen we het treintje van 25 porsches die zich een weg banen door het iddylisch landschap.
Om de wagen en de rij-omstandigheden op ijs beter te leren kennen, starten we die dag met de slalom en de circel. Bedoeling is om in de namiddag een vlekkeloos parcours te moeten kunnen afleggen, (steeds in drift !). Echt verbaast wat je met zo’n 911 en bijhorende rugzak kan doen !
Einde dag…diner[IMG]http://i574.photobucket.com/albums/ss188/1polleke/IMG_4777_zpsd4073297.jpg[/IMG]
[IMG]http://i574.photobucket.com/albums/ss188/1polleke/Camp-4S-4_zps065eabca.jpg[/IMG]
[IMG]http://i574.photobucket.com/albums/ss188/1polleke/Camp-4S-2_zps4abb1ff7.jpg[/IMG]
[IMG]http://i574.photobucket.com/albums/ss188/1polleke/Camp-4S-1_zpsbee94f2b.jpg[/IMG]
[IMG]http://i574.photobucket.com/albums/ss188/1polleke/IMG_4852_zps5913d8ea.jpg[/IMG]
[IMG]http://i574.photobucket.com/albums/ss188/1polleke/Camp-4S-118_zps67111f77.jpg[/IMG]
[IMG]http://i574.photobucket.com/albums/ss188/1polleke/IMG_4802_zpsd1acaf2d.jpg[/IMG]Dag3
Na een korte nacht, driften we vandaag op 3 verschillende parcours met een lengte van ongeveer 1 km. Weight shifting, valleyflick, control the brake, gas gas gas, closer to the apex,…het worden stilaan heel normale woorden tijdens onze werkdag.
Vanavond staat de Lake challenge nog op het menu:
Karten voorzien van spikes, sneeuwscooter, maar vooral enkele hotlaps met de Panamera GTS uitgerust met 4mm spikes, bestuurd door Porsche beste drift instructeur. Een les in nederigheid,… en wij maar denken dat we goed bezig waren.
Einde dag,…diner[IMG]http://i574.photobucket.com/albums/ss188/1polleke/Camp-4S-133_zps67db698f.jpg[/IMG]
[IMG]http://i574.photobucket.com/albums/ss188/1polleke/IMG_4855_zps676a67f9.jpg[/IMG]
[IMG]http://i574.photobucket.com/albums/ss188/1polleke/IMG_4830_zps5a1e98ba.jpg[/IMG]
[IMG]http://i574.photobucket.com/albums/ss188/1polleke/IMG_4790_zps574d08c1.jpg[/IMG]
[IMG]http://i574.photobucket.com/albums/ss188/1polleke/IMG_4764_zpsb06f6283.jpg[/IMG]
[IMG]http://i574.photobucket.com/albums/ss188/1polleke/IMG_4796_zpscf9efaeb.jpg[/IMG]
[IMG]http://i574.photobucket.com/albums/ss188/1polleke/IMG_4787_zps9f0a6098.jpg[/IMG]Dag4
Laatste werkdag. Het mooie weer van de voorbije dagen is verandert in sneeuw, dus meer grip. De ice-force parcours staan vandaag op het programma. Technisch moeilijker en veel sneller. Die ochtend stappen we in de Boxstertjes. Aangenaam verrast door dit rwd wagentje !
Driften voelt veel natuurlijker aan dan de awd 4S’en maar je kan er niet zo fel mee op de gas gaan staan. Bij ‘weight-shifting’ merk je pas echt het verschil !
Aan alle mooie liedjes komt een eind dus…’s avonds opnieuw diner…Dag5
Kater,…kleine oogjes, gepast voor het ontbijt,…was blijkbaar niet alleen.
Terug richting Brussel ! Afscheid genomen van mijn groep, maar mensen die ik in de toekomst zeker nog ga terugzien !!Wat een TOP week !!!
I
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.