Porsche Carrera GT – The Best Manual Car…Ever?

Home Forum Porsche Talk Porsche Carrera GT – The Best Manual Car…Ever?

  • Maker
    Discussie
  • vreemd genoeg bestaat er over al die jaren van PFB nog geen specifieke topic over de CGT ?!

    Geschiedenis

    De ontwikkeling van de Porsche Carrera GT gaat terug tot zijn voorgangers, de 911 GT1 en de LMP1-98 racewagens. Gedeeltelijk ten gevolge van een verandering van de FIO en ACO-regels in 1998, werd de productie van deze wagens stopgezet. Ongeveer rond deze tijd (1999) was Porsche echter van plan om een nieuw Le Mans-prototype te bouwen. Oorspronkelijk zou de auto worden uitgerust met een flat-6 turbomotor, maar hij werd opnieuw ontworpen zodat een V10 motor kon worden gebruikt. Dit zorgde ervoor dat deze auto vanaf 2000 in wedstrijden zou kunnen worden ingezet. De V10-motor was een in het geheim gebouwde motor van Porsche voor het Footwork formule-1 team in 1992. Toch werd deze motor opnieuw gebruikt, waarbij de motorinhoud werd vergroot naar 5.5 liter. Het project werd echter midden 1999 geannuleerd na amper twee dagen testen. De reden zou zijn dat Porsche onder invloed van Audi en Volkswagen de nieuwe Cayenne wilde bouwen en men alle ingenieurs nodig had voor deze nieuwe SUV. Er wordt ook gespeculeerd dat de VW-Audi topman Ferdinand Piëch geen concurrentie van Porsche wilde voor de Audi R8, het Le Mans-prototype van Audi in 2000.

    Porsche hield het project gedeeltelijk levend door de 5,5 liter V10 te gebruiken in een prototype dat in 2000 werd voorgesteld op de Autosalon van Genève. Een grote interesse in het voertuig en het grote succes van de Cayenne hielpen Porsche beslissen om de auto te produceren. De ontwikkeling startte met een straatlegale versie, die geproduceerd zou worden in de nieuwe fabriek van Porsche in Leipzig. Porsche startte de productie in 2004. De eerste Porsche Carrera GT’s werden verkocht in de Verenigde staten voor een prijs van 440.000 dollar.

    Oorspronkelijk was een productie van 1500 stuks gepland. In augustus 2005 werd bekendgemaakt dat de productie zou worden stopgezet in 2006; dit zou verband houden met strengere Amerikaanse wetgeving voor airbags in auto’s. Tot 6 mei 2006 zijn 1270 GT’s verkocht, waarvan 604 in de VS.

8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
    • En Paul Walker zat niet zelf achter het stuur.

        Lotterer zijn ongeluk was door vloeistof op de baan vlak voor de Raidillon. Zoiets kan met een VW funcup ook gebeuren…

          Zowel Rohrl als Lotterer toch niet bepaald onervaren rookies …

            Tijdens Porsche days 2016 heeft André Lotterer er ook eentje gecrasht.

            123

              CGT = fantastisch van mechaniek en sound… maar ik heb hem van dichtbij gezien in het Porsche Museum en vond de looks echt onderwhelming, ferm gedateerd.. Niet echt mooi naar mijn gedacht.

              De 918 vind ik dan veel mooier, al zitten er ook een paar lelijke design elementen op
              zoals die lelijke olie vul dop achteraan,

              20170520_104936.jpg
              Voor de prijs dat ze voor die auto vragen, zou ik toch echt niet op die olie dop willen staan kijken. Nul toegevoegde waarde qua design..en kon echt voor geen meerkost netter weggewerkt worden..

              en die bak voor de dashboard klokken, waar je een sjakosh in kan wegzetten.. echt gat lelijk.

                Goh ja, zooooo onbereikbaar. Briljante motor, die sound, heerlijk.
                Maar quasi onbestuurbaar ? Zelfs Walter Rohrl heeft ’em gecrasht tijdens een demo en vond hem ongeschikt voor onervaren piloten.

                  Al het genoegen gehad om met de welbekende Belgisch ingeschreven rode Carrera GT te mogen rijden en was een unieke ervaring.

                    Paul Walker would disagree

                  8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.