Porsche Cayenne Hybrid verbruikt gemiddeld 9l

Home Forum Porsche Talk Porsche Cayenne Hybrid verbruikt gemiddeld 9l

  • Maker
    Discussie

  • Scoobyfun
    Deelnemer

      Porsche Cayenne Hybrid verbruikt gemiddeld 9l

      In de afgelopen jaren heeft de Cayenne vanuit emissie-oogpunt een tamelijk asociaal bestaan kunnen leiden, maar Porsche is momenteel druk bezig om zijn SUV een groener imago aan te meten. Na de presentatie van de Diesel uitvoering maakt het Duitse merk vandaag details bekend over de ‘S Hybrid’ uitvoering.

      Anders dan de letter ‘S’ doet vermoeden, beschikt deze Cayenne niet over een V8 motor maar heeft hij als basisunit de splinternieuwe 3.0 TFSI met compressor van Audi, die 333 pk sterk is (versus 290 pk voor de V6 en 385 pk voor de V8 ). In combinatie met een 52 pk sterke elektromotor belooft Porsche een verbruik op 4 cilinder niveau (oftewel een besparing van 20 procent), maar prestaties die niet of nauwelijks voor de gewone Cayenne S onder doen. De montage van een 8-traps automaat draagt ook aan dit resultaat bij. Het nikkel/metaal accupakket is niet van het nieuwste type, maar wel bewezen betrouwbaar en kreeg een plaats op de plek van het reservewiel. Er hoeft dus geen (bagage)ruimte ingeleverd te worden om ‘groen’ rond te kunnen rijden met deze Porsche.

      Een belangrijk onderdeel van de hybridetechniek is de Hybrid Manager, die de ‘energiestromen’ regelt. Zodoende kan de Cayenne Hybrid louter op de benzinemotor rijden, worden voortgestuwd door het duo of op enkel de elektromotor rijden. Dat laatste lukt maximaal 2 kilometer, maar voor een emissieloos ritje over de Amsterdamse grachten is dat voldoende. De Hybrid Manager draagt ook zorg voor de motorremwerking, waarmee de accu’s kunnen worden bijgeladen.

      Wordt ook de benzinemotor ingeschakeld, dan kan er in 6,8 seconden naar 100 km/u worden gesprint. Dit is maar 0,2 tel langzamer dan de V8 versie en 1,3 seconde sneller dan de V6. Tegelijkertijd blijft het verbruik beperkt tot gemiddeld 9,0 liter per 100 kilometer. De V8 jaagt er gemiddeld 14,9 liter doorheen en de V6 12,9 liter. Porsche denkt de Cayenne Hybrid begin 2010 al productierijp te hebben. Een soortgelijke hybride aandrijflijn komt ook beschikbaar voor de Panamera.

      Bron : http://www.Autointernationaal.nl

    3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
      • niet enkel bij de hybrides zijn de verbruikscijfers die de constructeurs opgeven op zijn zachtst gezegd ‘optimistisch’ te noemen (anderen zouden durven spreken van puur bedrog en demagogie!). Sommigen zullen het artikel wel gelezen hebben een tweetal weken geleden omtrent het Duitse tijdschrift dat het werkelijke verbruik van liefst 200 wagens gemeten heeft, en ALLEN (!!) zaten ze boven de opgegeven waarden. 👿

        Niet echt verwonderlijk ook als je ziet en weet hoe die waarden opgemeten worden; op een rijsimulator!! Niets van files, rijwind en dergelijke te bespeuren… 🙄

          ik verneem dat de Prius ook ruim 8 l verbruikt als je er “gewoon” gaat mee rijden

          ik dacht dat constructeur ruim 4 liter voorziet ????

            Dit is een schitterende vooruitgang, zeker als je bedenkt hoeveel ton de Cayenne weegt. De verbruikcijfers van zo’n V8 zijn toch echt wel buitensporig en voor de liefhebber niet meer te betalen. Niet iedereen kan immers het benzineverbruik als onkosten inbrengen.

            Alleen 1 bedenking: hoeveel blijft er van die 9 liter over in praktijk? Want ik meen ooit gelezen te hebben dat de hybride Lexus in praktijk toch véél meer benzine verbruikt dat de gemiddelde cijfers die men opgeeft.

          3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.