Home › Forum › Porsche Talk › Porsche Cayenne met diesel motor
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 9 maanden geleden door Scoobyfun.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
[quote=”911-lover”:2k66ppmd]Mooie reportage .
Thx om deze hier te plaatsen 😉 [/quote]Graag gedaan!
Exclusief : testrecensie Porsche Cayenne D
Hier leest u het testverslag van een auto waarvan Porsche’s topman Wendelin Wiedeking ooit stellig verklaarde dat hij nooit gebouwd zou gaan worden: de Cayenne met dieselmotor. Een historische auto, want nooit eerder heeft Porsche een oliegestookte krachtbron in een eigen model gehangen (op een historische tractor na). De Cayenne Diesel is het bewijs dat de consument de macht heeft in autoland en niet de autofabrikant. In Europa opteren driekwart van de SUV kopers voor een olie gestookt model, een percentage dat te hoog is om nog langer door Porsche genegeerd te kunnen worden.
Is Porsche trots op de Cayenne Diesel, die prijstechnisch tussen de basisversie en de ‘S’ met V8 motor invalt, of schaamt zij zich een beetje voor haar creatie? In ieder geval loopt de fabrikant er niet mee te koop dat in deze, inmiddels 6 jaar oude, SUV een dieselmotor zit. Onopvallender kan een model niet zijn; er zit zelfs geen logo op die het motorkarakter van de Cayenne Diesel verklapt.
Het geheim van de oliegestookte Porsche hoeft de bestuurder eigenlijk met niemand anders te delen. Alleen hem zal opvallen dat de toerenteller niet verder dan 4.600 omwentelingen reikt. Ook de boordcomputer vertelt dat dit geen traditionele, zuipende Cayenne is: is de tank vol, dan zal het informatiepaneel u vertellen dat u de eerste 1.000 kilometer niet hoeft te tanken. Dat is voor Porsche eigenaren ongehoord.Wordt de motor gestart, dan zullen ook eventuele passagiers gaan denken: “hé, een dieselmotorâ€. Stationair is namelijk het karakteristieke dieselgeklater goed hoorbaar. Eigenaren van een Audi Q7 of Volkswagen Touareg zullen het geluid herkennen: deze modellen, waarvan de basisarchitectuur identiek is, maken namelijk gebruik van dezelfde 3,0 liter V6 dieselmotor. De door Audi gebouwde krachtbron (maar daar zwijgt Porsche ook in alle talen over) is 240 pk sterk en levert maximaal 550 Nm aan koppel.
Rijden doet de Cayenne Diesel niet verkeerd, maar ook niet bijzonder. De V6 is soepel en levert een bevredigende trekkracht (met prima tussenacceleratie tot gevolg), maar de krachtbron is duidelijk niet zo verfijnd en toerengraag als de 3,0 liter lijndieselmotor van BMW. Ook de rumoerigheid van de Porsche valt wat tegen. Geen klachten zijn er over de van Aisin betrokken 6-traps automaat: de schakelt snel, soepel en alert. Levendigheid in de stad kan zo worden gecombineerd met een prima snelwegcomfort, waardoor de Cayenne Diesel een prima allrounder is. De V6 is weliswaar niet de stilste in zijn klasse, maar dat valt alleen bij lagere snelheden op. Boven de 140 km/u (voor Porsche rijders geen onbekend terrein) ervaar je eigenlijk alleen nog maar windgeruis. Voor wie er enigszins een sportwagen van wil maken, zit er een sportknop op de transmissietunnel. De Cayenne zal dan sneller van verzet wisselen en reageert sneller op gaspedaalcommando’s. Spectaculair wordt het prestatieniveau evenwel nooit.
Porsche is trots op het gewicht van de Cayenne Diesel, althans het meergewicht: het model is maar 70 kilo zwaarder dan de V6 benzineversie (waarvan 29 kilo voor rekening van extra isolatiemateriaal komt). Ook zou de oliegestookte Cayenne 90 kilo lichter zijn dan een vergelijkbare Touareg. Toch is de Porsche met 2.240 kilo geen lichtgewicht en qua sprinttijd naar 100 km/u (8,3 seconden) valt er opvallend genoeg ten opzichte van de Volkswagen geen winst te bespeuren. Wel is de Cayenne dankzij een wat lagere luchtweerstand (meer aerodynamische neuspartij) 9 km/u sneller dan de Touareg (214 versus 203 km/u). Ook het verbruik en de uitstoot zijn gunstiger: 9,3 liter en 244 gram voor de Porsche versus 9,6 liter en 254 gram voor de Volkswagen. Als dorstige V6 benzine drinkt de Cayenne 13,0 liter per 100 kilometer en als ‘S’ zelfs 15,0 liter. De uitstoot van CO2 loopt daarbij op tot 310 resp. 358 gram.
Een compliment verdient Porsche voor het feit dat het meergewicht geen merkbare invloed heeft gehad op de rijeigenschappen. De Cayenne voelt, het formaat van de SUV in acht genomen, goed handelbaar aan en de standaard vierwielaandrijving biedt extra zekerheid. Tegelijkertijd wordt je niet gehinderd door een nadrukkelijk aanwezig turbogat.De Cayenne Diesel mag dan geen baanbrekende auto zijn en van een visitekaartje van Porsche is zeker geen sprake, maar toch is het nieuwe model geen verkeerde auto. De indruk die de dieselversie maakt is niet spectaculair, maar het is wel een goed verzorgde en goed uitontwikkelde auto: prestigieus, prima geschikt voor dagelijks gebruik, vlot, praktisch en redelijk beschaafd als het om verbruik/uitstoot gaat. Tegen deze combinatie van kwaliteiten kan zelfs de Panamera niet op! Het belangrijkste minpunt is dat Porsche eind volgend jaar al de nieuwe Cayenne klaar heeft. Dat model belooft aanzienlijk lichter, verfijnder en nog zuiniger te worden. Is het daarom raadzaam om deze editie van de Cayenne te laten staan en uw kruit droog te houden tot het nieuwe model leverbaar is? Autointernationaal.nl heeft er begrip voor als u dat niet lukt: het voordeel van het ontbreken van visuele herkenningspunten van de Cayenne Diesel is dat u een echte Porsche krijgt. En dat blijft, ondanks de montage van een relatief matig drinkende krachtbron, de grootste aantrekkingskracht van deze SUV.
inderdaad… al geldt dit voor zowat al het rollend materieel dat uit Duitsland komt… 👿
Ik denk dat ik voor dat geld dan toch nog liever een recente 2ehands cayenne S koop, en er LPi inplaats… Nog goedkoper, waarschijnlijk leuker om rijden, toch zeker wat geluid betreft (koppelwaarden ken ik niet vanbuiten, maar een S zal wel zo geen sukkel zijn zeker? 🙄 ), en doorgaans ook oorspronkelijk aangekocht door klanten die geld genoeg hadden voor goed onderhoud en een deftige uitrusting bij nieuwkoop…
Anoniem22 januari 2009 om 23:31[quote=”porschky”:a0iptvbz]De prijzen lijken ook ‘relatief’ mee te vallen…[/quote]
“Relatief” inderdaad wel, maar voor de 58,000 euro zal je waarschijnlijk, zoals gewoonlijk, een “relatief” kale wagen krijgen waar je minstens 10,000 mag bijtellen voor wat leder en wat xenon en wat automaat en wat … 😆ik weet niet of het al ergens vermeld is maar de Cayenne Diesel zou vanaf nu te koop zijn 😉
176 kW (240 hp) at 4.400 o/min
0-100 km/h in 8,3 s
Top speed: 214 km/h
EUR 58.624,50 incl. VAT
niet echt verwonderlijk waarschijnlijk, eens de beslissing gevallen was om de Panamera met diesel aan te bieden… ben dan ook benieuwd of vroeg of laat ook die Panamera dieselblok met 300 pk in de Cayenne aangeboden zal worden?
De prijzen lijken ook ‘relatief’ mee te vallen…
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.