Home › Forum › Porsche Marktplaats › Porsche Mening › Porsche Cayman leasen?
- Dit onderwerp bevat 33 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 7 maanden geleden door marcel van lembergen.
-
Hallo hier,
Wij kunnen vanaf volgende maand op t werk via leaseplan.be een auto leasen.
Veel info hebben we nog niet gekregen, maar wel weten we dat het ons netto (het is geen opslag) 1/3 van de prijs kost van wat er op de site van leaseplan staat…Ik begon al te dromen toen ik mijn favoriete merk er ook zag tussen staan en wou eens horen of er hier nog zo zijn die via deze formule met een Porsche rijden…
Het gaat om een Cayman en die komt op 1254 euro / maand incl btw waarvan ik dus 1/3 moet betalen = 420 euro (contract van 2 jaar met 10.000 km/jaar zonder opties / moet ik me nog in verdiepen)…
Zijn er nog kleine lettertjes waar ik over kijk? Maw komen er nog extra kosten bij via taksen/belastingen het volgende jaar (Voordeel alle aard? Wat dat ook moge zijn?) of nog beter, gaat er nog iets van af? (Zal maar stoppen met dromen zeker? 😉
Hieronder wat er nog op de site staat maar voor mij wat Chinees is :Fiscaal
Fiscale waarde 54.087
Maandelijks voordeel alle aard 455,88
CO2 bijdrage 77,42
CO2 aftrekbaarheid % 70Alvast bedankt om mij te helpen om te weten te komen of dit zou lukken of niet!
(Benzine komt er nog bij gezien het zonder tankkaart is en ik zou er elke dag mee naar t werk rijden (ca 40 km) met veel plezier! 😉Van dat “chinees” is enkel de VAA van 455,88 voor jou als werknemer van toepassing.
Die 455 euries worden dus bij je brutoloon geteld en mee belast aan de hoogste schijf van, pak em beet 50% ??
Die grap kost je dus € 2.750 op jaarbasis ongeveer ……..
[quote=”dirk l” post=246526]Van dat “chinees” is enkel de VAA van 455,88 voor jou als werknemer van toepassing.
Die 455 euries worden dus bij je brutoloon geteld en mee belast aan de hoogste schijf van, pak em beet 50% ??
Die grap kost je dus € 2.750 op jaarbasis ongeveer ……..[/quote]
Dag Dirk,
Wat bedoel je juist?420 euro per maand + 2750 per jaar = 640 per maand?
Ca 7500 euro/jaar dus x 2 = 15000 euro…
Gaat daar nog iets af?Laat je niet vangen hé…
een aantal opmerkingen die je toch moet in gedachten houden…
1. 10.000km/jaar is niet veel als je er ook woon/werk verkeer wil met doen… en eens je daar boven zit betaal je per km bij…. en dan gaat het snel! Goed bekijken hoe de kosten voor de ‘meerkilometers’ geregeld worden!
2. CO² bijdrage is voor je werkgever, daar moet jij niet wakker van liggen (iets van goed nieuws dus)
3. voordeel alle aard kan een instinker zijn… 455,88€/maand! zeg je zelf???? Sta me toe hier aan te twijfelen… ik ken de gegevens van de wagen niet maar dat kan je zelf berekenen: Hangt af van de CO² uitstoot, de bruto waarde van het voertuig incl BTW (en dus niet zoals hieronder ‘fiscale waarde’ ) en de ouderdom (hier kan je het zelf even narekenen https://www.sd.be/carcostcalculator/Default.aspx?lang=nl )
Er zijn twee mogelijkheden hoe dit in rekenng gebracht wordt op je loonbrief, en dat hangt af van je werkgever: of het bedrag wordt bij je belastbaar loon (totaal bruto – RSZ) geteld en daar betaal je belastingen op (voorheffing), vervolgens wordt het bedrag terug afgetrokken en krijg je je netto loon. Je betaald dus de voorheffing op dat bedrag (gemiddeld 40%) omdat een bedrijfswagen gezien wordt als loon en dus moet belast worden. Als je zelf een bijdrage moet betalen (1/3 van de leaseprijs zoals je zegt), mag je dat bedrag aftrekken van je ‘voordeel alle aard’, dwz dat je dus een voordeel over houdt waar je belastingen op betaald… (dit is een systeem in het nadeel van de werkgever, hij betaalt ook een bijdrage op je ‘loon’, dus ook op de wagen)
Een tweede mogelijkheid is dat de werkgever je ‘voordeel alle aard’ niet bij je loon telt bruto, maar het wel aftrekt van je netto loon…. en dan ben je gejost…. :loser: dan betaal je 2 keer…. je eigen bijdrage, je ‘VAA’ en bij je belastingsbrief de BTW op die VAA die je apart moet vermelden want fiscaal nog niet als loon aangegeven….(en dus heeft je werkgever geen patronale bijdrage geleverd, is dus goedkoper voor hem, duurder voor jou….)
Er zitten dus wel wat addertjes onder het gras….
Als we uitgaan van de gunstigste regeling voor jou….(scenario 1) Maak de de totale rekening: 420€ eigen bijdrage + je taksen/maand (VAA – eigen bijdrage = netto VAA x 40% taksen = de totale kost per maand voor de wagen…. en dat 24 maanden = ongeveer 11.000€ om 20.000km te kunnen rijden met een wagen die niet van jou is en waar je na 2 jaar niks anders aan over houdt dan enkele mooie herinneringen???? Lijkt mij een dure grap…
Dan ben je beter dat je er zelf eentje koopt, 10.000km/jaar ‘km-vergoeding” (momenteel 0.3363€/km, jaarlijks wettelijk vastgelegd juni voor komende 12 maanden) vragen aan je baas, en er 5 tot 10 jaar mee rondrijden en na 100.000km verkopen en dan heb je er nog iets van terug…
Even rekenen aan 10.000km/jaar: als we lineair doorrekenen:
leasing: 10 jaar eigen bijdrage = kosten 55.000€ en niks over hebben (zal meer zijn, alles wordt duurder)
eigen wagen: 10 jaar kilometervergoeding krijgen 33.630€ (zal ook stijgen) + de verkoop – de kosten (aankoop, taxen, verzekering, onderhoud, verbruik…. ) = ????? maar zal in elk geval minder kosten dan leasing….Btw, ik ben verplicht met een leasing te rijden (accountmanager), zou liever met mijn eigen wagen rijden en km vergoeding krijgen… maar dat kan voor de fiscus niet als je meer dan 25.000km/jaar doet voor je werkgever…. Ze weten intussen ook dat je er geld mee kan verdienen…. (mijn vader heeft destijds de P gekocht met de ‘winst’ van 10 jaar km vergoeding – ging wel over +40.000km/jaar beroepsmatig, reed altijd 4-5 jaar met zijn wagens, nooit echte luxe voituren maar toch Audi 100, Renault 25, Renault Safrane, Mercedes E, ….
Toch nog eens goed bekijken, desnoods even vragen om simulatie te maken via je sociaal bureau….
Succes met de keuze!Hey Bollocks,
Ben speciaal wakker gebleven 😉Bedankt voor de uitgebreide info!
Ik zal me idd goed bevragen kwestie van met geen kater te zitten ipv met een Cayman 😉
Had het nu gewoon 420 euro geweest per maand, had ik het nog zien zitten…
Mijn vrouw heeft nog een leasing auto waar ze bijna niet mee rijdt, dus ik zou me wel kunnen houden aan die 10.000 km hoor. Km vergoeding krijg ik niet 🙁 speciaal systeem bij ons…Die vva van 450 staat op de site van leaseplan zelf. Dus denk wel dat dit klopt… Zal wel nog wat stijgen als er nog verplichte opties bijkomen vrees ik…
Als die vva me maar 30 euro extra kost per jaar, valt het nog mee…
Afwachten dus, hopelijk weten we snel meer!
Als t zo ver is, laat ik het hier zeker weten. Ben benieuwd!Voordeel van leasen is uiteraard dat je geen 50000 euro moet liggen hebben…
Plus verzekering taksen, afschrijving lopen ook op.
Grof gerekend :
Na tien jaar krijg je nog cav25000 terug…
2500 per jaar plus 1000 verzekering en 1000 jaarlijkse taks, onderhoud ca 1000 per jaar en dan mag er niets erg aankomen toch? Totaal 5500/jaar.
Vergeet ik nog iets?Tx
Hoi Hondafreak,
Als ik even een berekening maak met de ‘verplichte’ en gewenste extra’s (metallic, leder, bi xenon lampen, regensensor en dimmende spiegels, tapijt en navigatie, kom ik uit op 60800€ incl BTW (korting speelt geen rol, berekening VAA is op catalogusprijs)
VAA manuele boite: CO² van 168gr : VAA = 503€
VAA met de PDK 158gr (mits meerprijs van dik 3000€) : VAA = 485€Je eigen bijdrage zal vermoedelijk ook een stuk hoger liggen bij extra opties… geschat op 450(man) à 480(pdk) €/maand
VAA – eigen bijdrage = VAA 35(pdk)/47(man)€ of een bedrijfsvoorheffing van +-20(pdk) à 25(man)€
Kostprijs per maand : eigen bijdrage geschat 450/480€ + VAA voorheffing 25/20€ = 470 tot 500€/maand
Kosten per jaar: 5640 – 6000€ (enkel voor het rijplezier)Ik was er niet ver af hé met mijn 11.000€/2jaar…. :coolness:
Ter info: inschrijving 1000€ eenmalig, rijtaxen/jaar 410€, is dus een stuk goedkoper dan je dacht… (11pk, 1988cc, manueel)
pdk is zelf nog iets goedkoper door zijn lagere co (inschrijving 725€, rijtaxen 396€)Misschien een andere vraag, je kan via het werk een auto leasen waar je zelf een bijdrage voor geeft…. is dus een vorm van loonsopslag (die wagen geven is in het voordeel van je werkgever, hij bespaart, dus is het een vorm van loon waar jij ‘niks’ meer voor krijgt, maar hij wel ‘winst’ maakt…. als je niet ingaat op het aanbod, wat krijg je als compensatie? Hoe je het ook draait of keert, die wagen is een vorm van loon, en je krijgt meer auto in ruil dan je er voor betaald, wat stellen ze voor als alternatief? Waarom geeft je werkgever je dat voordeel ipv een gewone loonsopslag? Hij heeft er ook voordeel bij, dus jij mag dat ook hebben…. :lekker:
:respect2: wat een uitgebreid antwoord, waarvoor dank!
Het is me allemaal wat duidelijker geworden!!We hebben al het antwoord gekregen dat wie hier niet op in gaat, niets financieel extra krijgt…
we kunnen nog wel kiezen voor een of andere vorm van pensioensparen, maar daar heb ik als autoliefhebber niet direct veel aan…De grens is 450 euro per maand… hoger ga ik niet.
We zien wel wat t geeft als t zo ver is.
Pdk, gps, leder en xenon hoeft er van mij niet op…
Hopelijk moet het niet van de maatschappij.
Eens zien of ik er langer mee mag rijden, dan zakt de prijs ook al.Budget voor iets leuk als ik t zelf zou aankopen was een cayman van 10 jaar oud voor 25000…
We zien wel als t zo ver is…
Bedankt voor de info in elk geval!
Het zou wel de enige mogelijkheid zijn om eens met een nieuwe Porsche te rijden… ook niet te versmaden natuurlijk!:applaus:
Volg dit met belangstelling.
:popcorn:
:think:
Zou toch de waarde van een pensioenspaarplan of groepsverzekering toch ook niet onderschatten. Vergeet niet dat de werkgever op het gedeelte werkgeverbijdragen borg staat voor een (in de huidige omstandigheden) heel hoog rendement, maw indien nodig bijpast. Als je jong bent is het natuurlijk nog ver en onderschat je de kracht van samengestelde intrest, ik was ook zo. Maar ben vandaag, verschillende bedrijven verder, heel blij dat mijn eerste werkgever destijds het hele bedrijf verplichtte in te stappen.Dat pensioensparen zou ik ook eens goed bekijken hoor. Veel hangt ook af van formule tot formule.
Dat maandelijks betalen voor iets wat niet eens van jou is, is toch geldsmijtweg. Akkoord, je rijdt er een nieuwe Porsche voor in de plaats, maar iets hogerop werd de rekening al gemaakt als je er eentje privaat koopt. Zoek een tweedehands exemplaar waarbij de grootste afschrijving al achter de rug is, en je houdt er aan het einde van de rit een mooie P aan over voor hetzelfde geld.
Maak jezelf niet wijs dat het goedkoper is als je er maandelijks via je werk voor moet betalen. Zeker als je dan een kale nieuwe moet nemen zonder opties. Dan rij je heel duur rond met een P badge op de buitenkant.(bijna exact) 2 jaar terug kocht ik een Cayman van 6,5 jaar oud, als ik nu autoscout bekijk, dan verlies ik er vandaag geen 500 euro op. Het is de goedkoopste auto die ik ooit reed in dat opzicht.
Hoe recenter hoe meer je erop verliest uiteraard, ‘t is maar de vraag of je op 4 jaar 25000 euro wil verliezen om niks over te houden, of nu gewoon een recente tweedehands koopt met mooie opties waar je evenveel op zult verliezen, of zelfs een net iets ouder exemplaar koopt waar je praktisch niks meer op verliest. (Om nog maar te zwijgen van 6 cilinders ipv 4!)Staar je ook niet blind op onderhoud, als je er maar 10000km per jaar mee doet moet je pas om de 2 jaar op onderhoud. Als je per se elk jaar olie wil, dan kun je dat makkelijk zelf voor een prul van niks.
Enfin, je moet natuurlijk zelf je rekening maken. Ik denk gewoon: als het te duur is privé, dan is het waarschijnlijk ook te duur via het werk. De kosten worden gewoon wat meer uitgespreid…
Daar zit een waarheid in!
Ik vind er momenteel 2, ene van eind 2007 en ene van begin 2008 met -+100.000 km voor 24-25000 euro.
@crossbytje, ik zie er idd van 2006 ook voor die prijs staan, dus ik hoop dat er isd niet veel beweging in zit op een jaar of twee…
Alhoewel vragen en krijgen nog twee verschillende zaken zijn.De prijzen van de 981 zitten nog aan de hogere kanten, er zit een groot gat tussen de 981 en 987.2 momenteel, ondanks dat ze misschien maar een paar maand schelen in ouderdom. Het is ook wezenlijk een andere auto, hoewel ik absoluut niet te klagen heb over mijn 987.
Als je kijkt naar oudere boxsters zonder overdreven kilometerstand, en proper onderhouden, dan zijn die niet nog extreem veel goedkoper dan de 987. Die prijzen blijven dus zo een beetje zweven in dezelfde regionen. Het zal misschien wel veranderen binnen een paar jaar, wanneer de 981 ook naar de 30000 zal neigen, dan kun je precies geen 25 meer vragen voor 987. Nu denk ik wel dat de 981 iets beter nog zijn waarde zal behouden gezien het de laatste 6 cilinders zijn. Het kan dus nog wel even duren voor je ze aan 30000 zult vinden.
Enfin, ofwel geef je nu wat meer uit, verlies je er op en rij je met een recent model, ofwel kijk je naar een 987 in een ander budget, veel minder afschrijving, maar rij je met een net iets minder recent model.
Of kijk eens naar andere opties, koop jezelf een 924/944 of zelfs een 928 voor de fun in het weekend. Daar hoeft geen moderne luxe op te zitten, kost niks aan inschrijving en taks, en daalt niet meer in waarde. Mocht ik plaats hebben om er eentje te stallen, ik deed het meteen!
Bedankt voor de tips terug!
De 981 is geen optie gezien de prijs…
Een 944/928… is ook al in mijn gedachten voorbijgekomen, maar ne maat van mij heeft er eentje en heeft er toch al een 10.000 euro kosten aan moeten doen (motorproblemen enz)… zodat de zin om zelf het risico te nemen, al wat verdwenen is.
Blijft dus over een nette 987 te vinden onder de 25.000…944: gereviseerde motor, vernieuwd interieur, valt wel te klappen over garantie denk ik 💡
http://www.kapaza.be/nl/porsche/porsche-944-s2-115394505.htmBoxster: spreek ff met HarleyG :engeltje:
924: gene garantie, maar in feite alle kosten al gedaan, moet er ff tegenkunnen :coolness:
https://porscheforum.be/forum/60-porsche-te-koop/126598-zeldzame-924s-160pk-targa-servo-airco-met-historiek-topstaat968 binnen uw budget, idem gene garantie maar in principe zeer betrouwbare wagens indien goed onderhouden
http://www.kapaza.be/nl/porsche/prachtige-porsche-968-targa-m220—oldtimer-01-17-115208485.htmHoi, hier wil ik wel even op “inhaken”…mijn zwarte Cayman van 6/2007 met 63000 km is te koop voor €26900…;-)
Mijn Cayman van 6/2007, 63000km is te koop voor €26900…in zeer mooie staat.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.