Porsche Cayman leasen?

Home Forum Porsche Marktplaats Porsche Mening Porsche Cayman leasen?

• Maker
    Discussie

• Wim

Hallo hier,
      Wij kunnen vanaf volgende maand op t werk via leaseplan.be een auto leasen.
      Veel info hebben we nog niet gekregen, maar wel weten we dat het ons netto (het is geen opslag) 1/3 van de prijs kost van wat er op de site van leaseplan staat…

Ik begon al te dromen toen ik mijn favoriete merk er ook zag tussen staan en wou eens horen of er hier nog zo zijn die via deze formule met een Porsche rijden…

Het gaat om een Cayman en die komt op 1254 euro / maand incl btw waarvan ik dus 1/3 moet betalen = 420 euro (contract van 2 jaar met 10.000 km/jaar zonder opties / moet ik me nog in verdiepen)…

Zijn er nog kleine lettertjes waar ik over kijk? Maw komen er nog extra kosten bij via taksen/belastingen het volgende jaar (Voordeel alle aard? Wat dat ook moge zijn?) of nog beter, gaat er nog iets van af? (Zal maar stoppen met dromen zeker? 😉
      Hieronder wat er nog op de site staat maar voor mij wat Chinees is :

Fiscaal
      Fiscale waarde 54.087
      Maandelijks voordeel alle aard 455,88
      CO2 bijdrage 77,42
      CO2 aftrekbaarheid % 70

Alvast bedankt om mij te helpen om te weten te komen of dit zou lukken of niet!
      (Benzine komt er nog bij gezien het zonder tankkaart is en ik zou er elke dag mee naar t werk rijden (ca 40 km) met veel plezier! 😉

3 reacties aan het bekijken - 31 tot 33 (van in totaal 33)
      • Laat je niet vangen hé…

een aantal opmerkingen die je toch moet in gedachten houden…

1. 10.000km/jaar is niet veel als je er ook woon/werk verkeer wil met doen… en eens je daar boven zit betaal je per km bij…. en dan gaat het snel! Goed bekijken hoe de kosten voor de ‘meerkilometers’ geregeld worden!

2. CO² bijdrage is voor je werkgever, daar moet jij niet wakker van liggen (iets van goed nieuws dus)

3. voordeel alle aard kan een instinker zijn… 455,88€/maand! zeg je zelf???? Sta me toe hier aan te twijfelen… ik ken de gegevens van de wagen niet maar dat kan je zelf berekenen: Hangt af van de CO² uitstoot, de bruto waarde van het voertuig incl BTW (en dus niet zoals hieronder ‘fiscale waarde’ ) en de ouderdom (hier kan je het zelf even narekenen https://www.sd.be/carcostcalculator/Default.aspx?lang=nl )
        Er zijn twee mogelijkheden hoe dit in rekenng gebracht wordt op je loonbrief, en dat hangt af van je werkgever: of het bedrag wordt bij je belastbaar loon (totaal bruto – RSZ) geteld en daar betaal je belastingen op (voorheffing), vervolgens wordt het bedrag terug afgetrokken en krijg je je netto loon. Je betaald dus de voorheffing op dat bedrag (gemiddeld 40%) omdat een bedrijfswagen gezien wordt als loon en dus moet belast worden. Als je zelf een bijdrage moet betalen (1/3 van de leaseprijs zoals je zegt), mag je dat bedrag aftrekken van je ‘voordeel alle aard’, dwz dat je dus een voordeel over houdt waar je belastingen op betaald… (dit is een systeem in het nadeel van de werkgever, hij betaalt ook een bijdrage op je ‘loon’, dus ook op de wagen)
        Een tweede mogelijkheid is dat de werkgever je ‘voordeel alle aard’ niet bij je loon telt bruto, maar het wel aftrekt van je netto loon…. en dan ben je gejost…. :loser: dan betaal je 2 keer…. je eigen bijdrage, je ‘VAA’ en bij je belastingsbrief de BTW op die VAA die je apart moet vermelden want fiscaal nog niet als loon aangegeven….(en dus heeft je werkgever geen patronale bijdrage geleverd, is dus goedkoper voor hem, duurder voor jou….)
        Er zitten dus wel wat addertjes onder het gras….
        Als we uitgaan van de gunstigste regeling voor jou….(scenario 1) Maak de de totale rekening: 420€ eigen bijdrage + je taksen/maand (VAA – eigen bijdrage = netto VAA x 40% taksen = de totale kost per maand voor de wagen…. en dat 24 maanden = ongeveer 11.000€ om 20.000km te kunnen rijden met een wagen die niet van jou is en waar je na 2 jaar niks anders aan over houdt dan enkele mooie herinneringen???? Lijkt mij een dure grap…
        Dan ben je beter dat je er zelf eentje koopt, 10.000km/jaar ‘km-vergoeding” (momenteel 0.3363€/km, jaarlijks wettelijk vastgelegd juni voor komende 12 maanden) vragen aan je baas, en er 5 tot 10 jaar mee rondrijden en na 100.000km verkopen en dan heb je er nog iets van terug…
        Even rekenen aan 10.000km/jaar: als we lineair doorrekenen:
        leasing: 10 jaar eigen bijdrage = kosten 55.000€ en niks over hebben (zal meer zijn, alles wordt duurder)
        eigen wagen: 10 jaar kilometervergoeding krijgen 33.630€ (zal ook stijgen) + de verkoop – de kosten (aankoop, taxen, verzekering, onderhoud, verbruik…. ) = ????? maar zal in elk geval minder kosten dan leasing….

Btw, ik ben verplicht met een leasing te rijden (accountmanager), zou liever met mijn eigen wagen rijden en km vergoeding krijgen… maar dat kan voor de fiscus niet als je meer dan 25.000km/jaar doet voor je werkgever…. Ze weten intussen ook dat je er geld mee kan verdienen…. (mijn vader heeft destijds de P gekocht met de ‘winst’ van 10 jaar km vergoeding – ging wel over +40.000km/jaar beroepsmatig, reed altijd 4-5 jaar met zijn wagens, nooit echte luxe voituren maar toch Audi 100, Renault 25, Renault Safrane, Mercedes E, ….

Toch nog eens goed bekijken, desnoods even vragen om simulatie te maken via je sociaal bureau….
        Succes met de keuze!

Wim

[quote=”dirk l” post=246526]Van dat “chinees” is enkel de VAA van 455,88 voor jou als werknemer van toepassing.

Die 455 euries worden dus bij je brutoloon geteld en mee belast aan de hoogste schijf van, pak em beet 50% ??

Die grap kost je dus € 2.750 op jaarbasis ongeveer ……..[/quote]
          Dag Dirk,
          Wat bedoel je juist?

420 euro per maand + 2750 per jaar = 640 per maand?
          Ca 7500 euro/jaar dus x 2 = 15000 euro…
          Gaat daar nog iets af?

Van dat “chinees” is enkel de VAA van 455,88 voor jou als werknemer van toepassing.

Die 455 euries worden dus bij je brutoloon geteld en mee belast aan de hoogste schijf van, pak em beet 50% ??

Die grap kost je dus € 2.750 op jaarbasis ongeveer ……..

3 reacties aan het bekijken - 31 tot 33 (van in totaal 33)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.