Porsche Cayman R / Spyder : Future classics?

Home Forum Porsche Talk Porsche Cayman R / Spyder : Future classics?

  • Maker
    Discussie

  • S2
    Deelnemer

      In navolging van een draadje dat ik startte bij de noorderburen, toch ook even hier eens polshoogte nemen.

      Ik zat vandaag even te lezen op een amerikaans forum waar volop de discussie woedde over het investeringspotentieel van de Cayman R / Spyder.

      Gaan ze de 996 GT3 achterna als volgende investeringswagens?

      Of volgen ze de Cayman (S) in de neerwaartse spiraal?

      De meningen lijken heel verdeeld, dus daarom even dit draadje op het Europese vaste land lanceren.

      In US hoor je het meest dat ze eigenlijk totaal niet “zeldzaam” zijn en dat er veel te veel van gemaakt zijn. Maar zoek eens naar een Spyder te koop in west-Europa? Waar zitten die dan allemaal?

      Cayman R vind je nog af en toe, maar ook lang niet in de mate van de “normale” modellen.

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 42)
      • Ik doe mijn Cayman R voor geen geld ter wereld weg ben er suuuuuuuper tevreden van.

          Voor niet veel meer dan die 45k-50k waar de R rond draait, vindt men ook (nu nog) een 996 GT3 of een 993, misschien zelfs een 964 🙂
          Dus veel concurrentie idd.

            Prijs van een Cayman R is gewoon minder

            Geen idee waarom, misschien dan toch de looks welke minder ‘verschillend’ waren?

            En hij mist natuurlijk het tentje 🙂 When the roof goes down, prices go up !
            Waardoor de Cayman ook meer interne concurrenten heeft à la GT3/2 e.d.

            Of anders is de Cayman R misschien wel een koopje?

            S2

              Wat mij wel opvalt is dat het steeds over de Spyder gaat en niet over de Cayman R, waarvoor de meeste argumenten zoals rijgedrag, gewichtsbesparing, … identiek zijn.

              Dus waarom Spyder wel en Cayman R niet?

                Volgens mij wordt dit duidelijk wel erkend.
                Er zijn dus rationele reden genoeg om voor een Spyder te gaan
                Echter, 375pk maakt van een porsche geen classic

                PS: ik heb met mijn 320 paardjes trouwens nog nooit het gevoel te hard dat ik iets te kort kwam

                  Wel DST, dat kan allemaal wel zijn, maar je in de vergelijking wel mee te nemen dat de nieuwe Spyder wel over een 3.8 motor kan beschikken met 375 pk.

                    Is zo’n beetje als met de 996 GT3 en de 997 GT3 : de 997 zal wel beter zijn, maar de 996 is een puurdere auto.
                    Voor de 996 GT3 kan je ook wel van een hype spreken op dit moment lijkt me. Autos die paar maanden terug nog voor 70k te koop stonden, staan nu aan 90k …….. bij dezelfde handelaar ……..

                      +1
                      @ DST 100% mee eens!

                        Tja, ik ben niet 100% neutraal maar er zijn volgens mij wel belangrijke verschillen tussen de 987 en 981 Spyder

                        1. De 987 Spyder ziet er totaal anders (pakken beter:)) uit dan de standaard 987. Bij de 981 is visuele verschil eerder marginaal (zeker dan met de GTS). Ok, grootste boosdoener is de standaard 981 die er zelf al veel beter uit ziet.
                        2. Gewichtsbesparing bij de 987 ging veel verder, inclusief andere motorkap & deuren. De 981 heeft zelfs echte deurhendels en een gewoon dashboard!
                        3. Het tentdakje was beperkt in de 987 tot de basics (believe me). Nu is het veel handiger => bruikbaarder => dagdagelijks => toegankelijk voor iedereen.
                        4. En vororal: het rijgedrag / beleving van de 987 Spyder was dan ook substantieel verschillend van de standaard 987 S.

                        De 987 was een spielerei, focus was op fun en nooit op bruikbaarheid. Vandaar dat weinig rationele mensen hem kochten. Pas toen duidelijk werd dat de wagen ook bangelijk reed, was het bijna te laat om nog eentje te bestellen.
                        De 981 Spyder is voor mijn een melkkoe, eerder een marketing product waarbij wat ziel werd opgeofferd ten voordelen van bruikbaarheid. De hardcore beleving van de 987 wordt nu vervangen door dagelijkse bruikbaarheid terwijl er afgestapt wordt van de focus op gewichtsbesparing welke ‘goedkoop’ wordt opgelost door (veel) extra vermogen toe te voegen. Oh ja, en dan zeggen wel laten de PDK vallen omdat dit niet hardcore is. Dikke BS, kijk maar een naar de GT3.

                        Soit, de extra toegankelijkheid en het extra vermogen maken volgens mij dat de aankoop van een 981 Spyder opnieuw een rationele aankoop is in plaats van een emotionele.
                        Om niet te zeggen, waarom vandaag nog een gewone Boxster bestellen? Ik zou het wel weten!
                        Bijgevolg zullen teveel mensen hem bestellen om een klassieker te worden.

                        Impact op de prijs ontwikkeling van 987 Spyder, geen idee. Waarschijnlijk zal het veel eigenaars van een 987 Spyder worst wezen.
                        Om maar te zeggen dat naar mijn aanvoelen er eerder weinig 987 Spyders ingeruild zullen worden tegen een 981 🙂

                          ik heb de indruk dat de vraagprijzen van de 987 spyder op dit moment kunstmatig hoog gezet worden door eigenaren die overstappen naar de 981 spyder zonder veel te moeten afschrijven/bijleggen.
                          ik ga/kan het niet doen, maar volgens mij kan je bij de meesten na hard onderhandelen 75 K cash op tafel leggen en het papierwerk meteen regelen.

                          Wim

                            Wat die doen is proberen een hype uit te lokken met hun prijzen net als bij andere merken wat z.g exclusief is en straks niet meer te koop is/zal zijn.
                            Ze proberen de prijzen van die dan abnormaal hoog te houden omdat er niet veel van gemaakt zijn, en dit was ook zo indertijd met de testa rossa van Ferrari, bijna dubbele van nieuwprijs, maar kende daarna zijn zeer grote neergang. (en is dan een echte klassieker uit die jaren)
                            Komen nu weer een beetje uit het dal, maar heeft lang geduurd, maar weet dat er bij ons klanten zijn die ze voor ruim 20K gekocht hebben en ze nu laten opknappen omdat ze geïnvesteerd hebben in een project waarin ze dachten winst te kunnen halen, en nu goed gegokt hebben.

                            Maar ik heb mijn idee en gedachten hier nu over neer geschreven van de geachte moderne klassiekers, en ga het hier bij laten en zien wel wat de tijd brengt.
                            En gelukkig denken we niet allemaal hetzelfde 😉

                              image_2015-04-08.jpg

                                Maar we hebben het over 25 jaar 😉

                                over 25 jaar ? dan mogen/kunnen we met al die klassieke 911’s die nu een fortuin kosten, zelfs niet meer de baan op tussen de zo goed als zelfrijdende autos waar wij nog amper chauffeur zijn.
                                Benieuwd wat de prijzen dan gaan doen ……

                                  [quote=”bccars” post=202161]investeringspotentieel. 1 kort en goed antwoord: “nobody knows” ![/quote]

                                  mocht iedereen 5 jaar geleden geweten hebben dat oliekoelers tem 1997 nu ruim 15K euro meer waard zijn, dan hadden de prijzen wss nog sneller de hoogte in geschoten.

                                  Wim

                                    Je kunt vragen wat je wilt, en dit is nu..
                                    Maar we hebben het over 25 jaar 😉

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 42)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.