Home › Forum › Porsche Talk › Porsche Cayman R / Spyder : Future classics?
- Dit onderwerp bevat 42 reacties, 16 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 9 maanden geleden door Kristof Van Hoof.
-
MakerDiscussie
-
5 april 2015 om 17:45
In navolging van een draadje dat ik startte bij de noorderburen, toch ook even hier eens polshoogte nemen.
Ik zat vandaag even te lezen op een amerikaans forum waar volop de discussie woedde over het investeringspotentieel van de Cayman R / Spyder.
Gaan ze de 996 GT3 achterna als volgende investeringswagens?
Of volgen ze de Cayman (S) in de neerwaartse spiraal?
De meningen lijken heel verdeeld, dus daarom even dit draadje op het Europese vaste land lanceren.
In US hoor je het meest dat ze eigenlijk totaal niet “zeldzaam” zijn en dat er veel te veel van gemaakt zijn. Maar zoek eens naar een Spyder te koop in west-Europa? Waar zitten die dan allemaal?
Cayman R vind je nog af en toe, maar ook lang niet in de mate van de “normale” modellen.
-
MakerDiscussie
-
No further comment
Dat is eigelijk het enige goede antwoord, maar punt is dat wij onze bronnen hebben voor toekomstige klassiekers en waarde van de nu moderne auto’s op langere/oudere leeftijd.
En daar zijn wij bij aangesloten voor onze klanten te kunnen informeren als ze iets willen kopen als investering en waarde vastheid.
Die zullen ook niet alles weten, maar zitten er niet dikwijls naast, en er zitten Porsches bij, maar toe nu toe niet waar we het hier hebben over de vraag van de topic starter. 😉Het is natuurlijk Porsche, en zal altijd wel een bepaalde waarde houden, maar net als nu dat de prijzen van de oudjes ruim meer waard zijn als een nieuwe huidige Porsche, zie ik met huidige generatie water gekoelde niet gebeuren.
But, time will tell.investeringspotentieel. 1 kort en goed antwoord: “nobody knows” !
Die ook ja en de 914 ook, maar zoals ik al eens eerder schreef, na 85 zullen er geen echte klassiekers meer zijn, de reden is dat deze niet meer verwijzen naar de roots van de merken, en in mijn ogen is die verandering al ingegaan in de jaren 70.
En natuurlijk hebben ze bij Porsche tot de 993 omdat dit de laatste roots Porsche is, dus lucht gekoeld.
Kijk maar eens hoeveel merken er echt oldtimers hebben, en waar je nu niks meer van hoort ook al bouwen ze vernieuwende auto’s net als Porsche maar in een dalende moderne afschrijving zitten.
B.v de VW kever en de bussen en nog een paar enkele modellen waar ze er een paar van gemaakt hebben zoals de GTi, maar welke GTi is er echt geld waard en stijgt, juist…..de eerste, maar modellen daarna niet meer.
Gaan deze dan na 25 jaar naar boven qua prijs, in mijn ogen niet of een klein beetje omdat ze dan (misschien nog) belasting vrij worden.
Dan komt het stukje electronica nog eens om de hoek kijken, ook een probleem als daar straks iets kapot gaat, probeer maar eens een stuk electronica te bemachtigen van de 3.2 wat tussen de stoelen zit voor verwarming als dat kapot is.
Of het probleem nu al met opwaarderen van de electronica van Porsche zoals navi e.d, is daar niet op gebouwd en straks gewoon rijp voor de vuilbak.Ben het toch niet helemaal eens.
Laatste jaren gaan ook de goede 924 en 944 modellen in stijgende lijn. Zeker de 924S, 944 turbo, 944S2 en 968.
Logisch ook, want voor vele liefhebbers is de 911 onbetaalbaar geworden en zij moeten hun pijlen elders richten.
Bij de Cayman en Boxster zullen het ook de “pure” reeksen zijn die waarde houden, net zoals de 911 GT3’s denk ik.
Het zijn de meest sportieve modellen die het dichst aanleunen bij de pure sportwagen : de rijders autos .
Cayman R is ook zo’n liefhebbers auto en dat maakt hem toch wat specialer. Markt hiervoor is en blijft kleiner dan voor de 911.
Maar als je ziet dat ze nu nog tegen de 50k zitten, is dat toch al een trend.
Als de vakliteratuur klopt, dan zijn er ook “maar” 1500 van gebouwd.
Zonder radio of airco, met alu deuren, lichtgewicht kuipstoelen etc weegt hij 55kg lichter dan de standaard Cayman.Je schrijft het zelf al van de lucht gekoelde.
Maar de water gekoelde series en dan vooral doelende op de andere meedelen is wat Porsche terug op de markt geplaatst heeft, en dat hebben ze goed gedaan.
Dus Boxster, Cayman, Panamera en vooral de Cayenne hebben daar een goed deel in de vooruitgang gebracht.
Maar of die types ook al worden er exclusievere modellen op uitgebracht het status en waarde van de oudjes ooit gaan krijgen, dat betwijfel ik, maar dat is mijn idee en was ok de vraag.Luchtgekoeld is natuurlijk een ander verhaal, heb nog een 912 Swb staan om te restaureren… Wou toch even zeggen dat de spyder in 2010 72k moest kosten zonder opties en manueel. Ik weet dat je 2 jaar geleden nog ene vond voor 45k 50k. Was prijs kwaliteit veel Porsche voor dat geld. Prijzen zijn nu tegen 69k voor kale, dus toch niet slecht denk ik. Zoek maar eens een boxster S van zelfde jaar en km… Ik kan alleen zeggen dat mijne (met zowat alle opties) nauwelijks afschrijving heeft als ik hem zou weg doen. Dan zou ik 4 jaar goedkoop Porsche gereden hebben. Alleszins een betere keuze dan de cayenne die ik geannuleerd had.
Efin, ‘omgebouwde boxster’ of exclusief spul, who cares? Zonneke komt erdoor en ik ga nog wat P rijden
CheersNiemand tegen de schenen willen schoppen hoor, maar een beetje aangeklede en verbouwde Boxster want dat is het in feite die enkel door kapconstructie wat minder weegt en rond de 110K kost.
Deze nu allemaal rond de 65k te koop staan op een goed 4 jaar, is toch een serieuze afschrijving op die jaren.
En of je dit met der tijd terug gaat vangen ook al is hij ouder als 25 jaar………………….kweet niet, is en blijft een leuk gemaakte Boxster.En nu allemaal niet kwaad worden hè op mij, want in mijn ogen zal er meer een type Porsche overeind blijven en dat is de 911 in waarde en niet jonger dan de laatste lucht gekoelde.
Er zullen wel een paar waterkokers in prijs hoog blijven, maar dat zijn dan de echte exclusieve.Er stond vorige week een spyder te koop bij Carconceptmechelen. Ik dacht voor 62k. Op mobile.de staan er ook 2 tekoop voor 59k en 69k. Wat was de oorspronkelijke verkoopprijs bij launch in 2010 ?
Ik denk en ik stel vast dat de waarde van ne spyder op dit moment in de lift zit. De cayman R volg ik niet zo. Zoek maar eens een spyder te koop, als er al ene verschijnt is de prijs stevig. Als eigenaar van een 2011 spyder is mij -geloof me vrij- recent nog een hoog bod gedaan op mijn wagen door een verzamelaar. De meeste leden kennen de wagen wel… Maar hij is niet te koop en kenners raden aan die ook niet te verkopen wegens getipt als future classic. Wie zal het zeggen…
Op zich wel een goed gevoel dat de waarde goed zit maar toch een keerzijde: met een P zo goed als deze wil je rijden en niet aan de kant zetten als investering maar ik begin mij nu al wat schuldig te voelen als ik er nog eens veel km op zet. Investering? Uiteindelijk is het toch vraag en aanbod. Er zijn er rond de 1000 gemaakt en steeds minder en minder beschikbaar. Op zich ben ik ook benieuwd om te zien wat de prijzen doen met de komst van het nieuw model. Al denk ik dat dat weinig invloed zal hebben, er blijven altijd geïnteresseerden in de eerste versie. En echt zwaar droppen denk ik toch niet dat zal gebeuren.
Just my thoughts…Ik weet niet hoeveel er van zijn gemaakt, maar zoals je zelf al aangaf bij de meeste wagens geldt hoe kleiner de oplage hoe meer kans dat ze ooit in de toekomst gaan stijgen.
Maar staat dit vast? Uiteraard niet. Een glazen bol hiervoor heeft niemand.Niet onbelangrijk, maar de boxster of cayman zijn de kleinere broertjes van de 911. Meestal zijn het de grote broertjes die qua investering het interessantste blijken over de jaren heen.
Maar weeral ook niet een vaststaand feit. Zie naar de waardestijging van de 912 de laatste 5 jaar.Je kan ook nog verder gaan, maar hoe over 20-30 jaar de huidige wagens gaan evolueren? Met de evolutie omtrent milieuvriendelijkheid, is het misschien niet meer mogelijk om met dergelijke wagens rond te mogen rijden. Dat zal ook een invloed hebben.
In conclusie, je kan er een mening over hebben maar diegene die gelijk blijkt te hebben gehad zal eerder liggen aan geluk dan aan iets anders. Only time will tell.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.