Home › Forum › Stel jezelf even voor ! › Porsche-curious :)
- Dit onderwerp bevat 54 reacties, 21 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 3 maanden geleden door Frederik Vanhaste.
-
MakerDiscussie
-
22 juni 2014 om 15:22
Hello allemaal,
ik ben Frank, een 40-jarige man uit Oost-Vlaanderen en hoop op dit forum veel tips te krijgen ivm de zoektocht naar een Boxster.
Deze interesse is er gekomen nadat een goede vriend uit Limburg mij meegenomen heeft in een ritje met zijn Boxster, en was direct geïnteresseerd.
Aangezien ikzelf niet thuis ben in het merk en mijn budget ook niet onbeperkt is (helaas) .. kan je volgens mij niet beter zitten dan op een forum vol
gepassioneerde Porsche fans.
Dus ik kijk uit naar jullie adviezen/steun/tips/… -
MakerDiscussie
-
Waarom eigenlijk een automaat…Ieder z’n ding natuurlijk, maar geef mij toch maar een schakelbak :salut:
Geen automaat, overigens wel mooie boxster.
Heb je het aanbod van Van Buerden al eens bekeken?
En, mocht de wagen nog te koop zijn, deze van forumlid Dirk.
Staat/stond op autoscout.Verstuurd met Tapatalk
Wat vinden jullie van deze aanbieding?
Heb met die mens al gemaild, maar zijn engels is erg slecht en mijn duits is ook rampzalig.Ok is heel duidelijk nu waarvoor dank.
En uiteraard ben ik voorzichtig, er gaat toch wel een bepaald budget mee gemoeid en daarnaast wil ik vooral genieten van een positieve rij ervaring met het merk. En je geniet niet van een auto die je pas gekocht hebt en die constant in panne ligt of waar je constant onvoorziene kosten aan hebt.
Ik ben sterk aan het overwegen om in Duitsland te gaan verder zoeken aangezien daar het aanbod van automatische bakken uitgebreider is alsook hebben de wagens daar meer opties voor ongeveer zelfde budget als hier.
een 111punten check kost je een 250 a 300euro.
Daar krijg je een volledig listing met de gedraaide uren, hoeveel keer in het rood etc. Ook welke delen moeten vervangen worden, welke slijtage hebben etcetc.
Als er zaken moeten vervangen worden zal dit eerst moeten gebeuren vooraleer je een porsche approved garantie kan kopen, deze zal afhankelijk model vanaf 1200euro gaan.
Als er zaken vermeld staan die reeds een zekere slijtage hebben en niet vervangen zijn/worden, zal de garantie hier niet of gedeeltelijk op van toepassing zijn. Ook zoals Mush zegt is niet alles onder garantie!!! Het voordeel is wanneer ze het goed bevinden en het gaat toch stuk het onder deze approved garantie zal vallen indien deze dat onderdeel dekt. Dit weer afhankelijk leeftijd en aantal km!bvb http://occalease.autotamtam.com/conditions.php geeft de mogelijkheid om als particulier een garantie bij te kopen (verzekering); hier heb je ook het voorbeeld wat er wel en niet in deze garantie zit. Er zijn meerdere verzekeringen die dit aanbieden maar enkel aan garages (www.cargarantie.com bvb; deze werken met meerdere automerken samen)
Laat dit allemaal niet afschrikken, je bent al voorzichtig anders had je niet op het forum gezeten. Ga naar een dealer of een garage waarvan men weet dat het geen prutsers zijn dan ben je pas zeker dat je één jaar garantie hebt en kan je je wagen gerust leren kennen. Het kost je iets meer maar zal je toch iets meer rust geven. Als pakweg om het even wat tegenkomt is dat beetje dat je meer hebt betaalt snel teruggewonnen.
Succes met je zoektocht
[quote=”cpd318″ post=171937] wat als je zo’n wagen koop met dat document en de dag na aankoop val je in panne en blijkt dat je veel kosten gaat hebben … kan je dan iets afdwingen via dat document?[/quote]
Ook dit is weer een loterij.
Als jij de dag erna je motor/versnellingsbak/… in frut rijdt dan gaat er zeker gecontroleerd worden hoe er met die auto gereden geweest is. De waterkoelers zijn jankers die alles bijhouden, zeker als je ze goed ge(mis)bruikt.
Vele dingen worden ook op normale slijtage gestoken, wat dan ook niet onder de garantie valt, etc…
Niet vergeten dat sleet van bvb remmen en banden daar totaal buitenvallen en dat ook die kosten moeten opgevangen worden.Zo’n approved geeft ietsje meer zekerheid maar zaligmakend is het ook niet.
ik denk dat de enige zekerheid die je dan hebt is dat je weet wat je koopt, en indien er iets uit de checklist fout blijkt te zijn moet je natuurlijk eisen dat ze het herstellen, indien ze dit niet willen, laten staan, dan ben je wel 1200 euro kwijt maar anders waarschijnlijk veel meer.
Als ik voor 1200euro + btw zeker ben van de kwaliteit van mijn aankoop op die manier heb ik het er graag voor over.
Als ik het goed begrijp krijg je dus een officieel document (approved garantie) van Porsche (waarschijnlijk de garage die de check gedaan heeft) dat zij garant staan voor de kwaliteit op basis van hun 111-punten check.
En daar wordt niet mee gesjoemeld? Want wat als je zo’n wagen koop met dat document en de dag na aankoop val je in panne en blijkt dat je veel kosten gaat hebben … kan je dan iets afdwingen via dat document?hetgeen wat je kan doen is vragen voor een 111punkten check en zo een approved garantie bijkopen bij Porsche. Deze is europees geldig!
Ok, kost je iets van een 1200 +btw maar één keer iets laten maken etc. EN je rijdt gerust!Ben hier in spanje ook aan het rondkijken en dat is de eerste vraag die ik stel! Mogelijk tot porsche keuring ivm aankoop voor approved garantie.
Wanneer de wagen steeds bij Porsche is onderhouden en er is niets te verbergen, dan is dat meestal ok, zoniet; keep on walking :salut:Alvast bedankt Mark en Olivier voor de zeer nuttige feedback. Blijkt dat je technisch toch al wat serieuze background moet hebben om een wagen te “keuren” voor je hem koopt.
Ik heb eens gekeken op die Duitse site en daar zijn alleszins al meer automaten te vinden en je hebt er precies toch ook meer waar voor je geld. Misschien toch een optie om te bekijken als het zo “makkelijk” is.
Probleem is dan wel dat de eventuele garantie die je krijgt dan wel komt te vervallen want je gaat nie zomaar even terug naar Duitsland rijden voor een herstelling.als je bij een duitse garage koopt, kan je de wagen meteen op transitplaten laten zetten. Dan kan je er zo mee naar belgie rijden.
Voor de rest is het idd zoals Olivier zegt, best makkelijk.
Wel kijken dat je een COC (gelijkvormigheidsattest), indien niet moet je dit aanvragen bij de importeur.[quote=”cpd318″ post=171793]Is het dan gemakkelijk om via Duitsland een wagen te kopen en hier in dienst te stellen? Ik dacht altijd dat dit een heel gedoe was en kosten.[/quote]
Is behoorlijk makkelijk ja, kosten zijn zeer beperkt. Mijn moeder heeft onlangs een wagen gekocht in Duitsland.
Stappen:
– wij zijn hem gaan halen met Belgische platen en verzekerd op chassisnummer voor 1 dag
– naar keuring gaan in B. (onze garagist heeft dit gedaan op Z platen)
– Naar douane gaan om nummerplaat aan te kunnen vragen.We hebben wel een 2-tal weken moeten wachten op de nummerplaat maar in die tijd heb ik hem een goede poetsbeurt gegeven 😀
Succes verder met je zoektocht!
op een boxster zal de automaat een tiptronic zijn voor de 2.7 of een 3.2 (een paar maand geleden had je mijn 3.4 met 60tkm van 2007 kunnen kopen voor jou budget :coolness: ). Deze zijn niet echt populair op de boxster en op de S gaat het verbruik wel meteen naar boven… Vanaf de pdk een héél ander verhaal maar das nog boven budget :salut:
Waar op letten bij een 987….
– effe aan de achterkant onder de wagen kijken en als je met de zaklamp op de motor schijnt en deze blinkt (nat of vettig) sowieso een aankoopkeuring, kan zijn dat RMS erdoor aan het gaan is.
– tikkende kleppen => hydrolische klepstoter, als het niet erg tikt maakt niet uit….blokje altijd open
– bij zacht rijden een licht omwentelend geluid, 9/10 het begin van de waterpomp die de geest aan het geven is.
– beetje beweging in het stuur of lichtjes afwijken, uitlijning maar ook de ophangingarmen die het beste gehad hebben.
– uiteraard airco, bij aan en afzetten zal het toerental effe wijzigen, een klikje en koude lucht, moet ijskoud zijn!!!! zoniet, compressor aan het einde!
– spoiler achter kan je testen met een knopje aan de zekeringkast, aan de ontkoppelingspedaal.
– op en neer gaan van de ramen, soepel en redelijk snel, te traag => einde van de raammotor = vervangen van het mechanisme.
– als je de deurklink opentrekt moet de raam een 0,5cm zakken en uiteraard terug naar boven, bij nee is dit het deurcontact.
– bij de sluiting van de kap, deze effe bekijken of er iets lichtjes rammelt…. over kasseien rijden met gesloten kap geeft dit ook weer. bij defect zullen beide ramen een stuk naar beneden gaan, net of je opent de softop.
– bij xenon, de sproeier nakijken!!!
– vloermat achter de zetel voelen of nat
– op het waterreservoir moet vacuum zitten!!!!! bij losdraaiendat zijn zowat de eerste punten waar ik meteen aan denk.
De 3 keuzes die ik gevonden heb lijken mij wel mooi, maar waarop moet ik letten om zeker te zijn een betrouwbaar exemplaar te hebben?
Vragen om bij een dealer alles te laten nakijken?De laagste prijs voor de rode zat trouwens 2000euro boven mijn maximumbudget jammer genoeg
Wat ik me ook afvraag is waarom er zo weinig automaten in de aanbiedingen zitten.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.