Porsche en CO2

Home Forum Porsche Talk Porsche en CO2

  • Maker
    Discussie

  • Dr. Carpenter
    Deelnemer

      Vandaag stond er in HBVL een artikel over de CO2 norm van 120/130 gr/km die opgelegd gaat worden aan de autoconstructeurs.

      Er stond een lijst bij met de gemiddelde uitstoot van de meest populaire wagen. Porsche stond op de laatste plaats. Enkele kleine autootjes en de Prius voldoen vandaag de dag al die norm.

      Toch meen ik wel dat Porsche zware inspanningen levert. De meeste modellen hebben een zeer acceptabel verbruik gezien het gigantische vermogen dat ze op de baan brengen. Droeg Porsche al niet in de jaren zeventig het milieu hoog in het vaandel?

      Dat er iets moet gaan gebeuren, daar zullen de meeste het wel mee eens zijn. Maar hoe kan Porsche aan die norm ooit voldoen? De ingenieurs zullen er ongetwijfeld al mee bezig zijn.

        Terug naar – om maar iets te zeggen – een 4 cylindertje met 1100 cc inhoud?
        Schone diesel?
        Hybride?

      Kan Porsche dan zijn positie als supermerk nog blijven houden? Hebben sowieso zulke auto’s (van welk merk dan ook) nog bestaansrecht?
      Hoe groot gaat de kans zijn dat zulke auto’s ongelooflijk hoog belast zullen worden?

      Toch wel wat dingen die ik me zo afvraag. Wat is jullie idee hierover?

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)
      • [quote=”Geert”:1bznbgm5]
        Die databank is toch niet volledig? Ik vind mijn 3.2 toch niet terug ??? Is er nog de kans dat een 25 jarige auto hier tussenuit valt?[/quote]

        Er zal nog veel water naar de zee vloeien voor hier alles rond is.
        Dus afwachten wat er precies gaat gebeuren.

          [quote=”993S”:v6w6y62z][quote=”Geert”:v6w6y62z]Ik heb trouwens vernomen dat de taks niet enkel van de CO zal afhangen maar meer een ‘milieu-taks’ zal zijn. Dit wil zeggen dat bv ook het geluidsoverlast mee opgenomen wordt in de criteria… voor sommige onder ons met de luchtgekoelde motors komt dit dus echt niet goed hé 😕 [/quote]

          Hier kan je terecht voor de hele uitleg. Zoals het er nu uitziet gaat een dikke V8 Corvette goedkoper worden in tax dan een 911 3.2 of elke andere luchtgekoelde 911.
          http://www.emis.vito.be/autoverbruik/in … e=Databank

          Ecoscore voor een nieuwe Corvette 6.0 V8 = 44
          Ecoscore voor een luchtgekoelde 911 zal minder dan 40 zijn.
          De 3.2 vermoedlijk veel minder.
          Hoe slechter (lager) de Ecoscore zal zijn hoe meer tax ![/quote]

          Die databank is toch niet volledig? Ik vind mijn 3.2 toch niet terug ??? Is er nog de kans dat een 25 jarige auto hier tussenuit valt?

            Ik vrees ook dat één en ander straks gewoon onbetaalbaar gaat worden hier in België.

            De ontwikkeling van de dieselmotor is idd de laatste jaren pijlsnel vooruitgegaan. Het koppel van de huidige diesels is gewoonweg bangelijk. Een dieselmotor van 140pk (en meer) in een middenklaswagen is vandaag al heel normaal.

            In een magazine zag ik eens een artikel staan van de hybride Citroën C4. Ipv een benzinemotor wil Citroën / Peugeot een kleine dieselmotor gebruiken. Zijn uitstoot was nog lager dan die van de Prius. Ik geloof – ben niet meer zeker – zelf minder dan 90 gr.

            Feit is wel: de wereld gaat om zeep en we zullen allemaal een inspanning moeten doen. Alleen vraag ik me af: heeft het nut om je stand-by lampje van je monitor of tv uit te doen, als de Amerikanen gewoonweg de Kyoto normen langs zich neer leggen (gewoon lekker egoïstich verder doen) en met een boomende Aziatische welvaart? Wat gaat er gebeuren als straks alle Chinezen hun eigen auto willen hebben?

            En wat met de voorraad aardolie? Kan het nog wel om verder te blijven ontwikkelen in benzine- of dieselmotors? In de jaren zeventig werd reeds gezegd dat de bodem van de put zichtbaar werd…

              Gewoon wagen uitschrijven en met valse platen rondrijden is dan de boodschap als ze overdrijven. Veel bruin mannen doen dat ook en worden nooit gecontroleerd.
              Zeker als ik zo van die vreselijke roestbakken in Brussel zie ronddampen. Ook al staat er nen flik naast aan rode licht worden ze n og niet gecontroleerd.

              Als ik dat zo lees zal ik rapper ex-belg zijn dan ik dacht 😛

                [quote=”SimonSays”:237zwl4r]
                Wel ja, stel dat je nu je P-ke perfect in orde houdt (zoals de meesten hier op ‘t forum), en misschien zelfs een sport-katalysator plaatst, hoewel er op de oudere P-kes gewoon geen zit… Trouwens die “oudste” katalysators werken toch al lang niet meer, waarschijnlijk…
                Mijn punt is, dat een goed onderhouden wagen niet per sé ZO vervuilend is dan sommige “wrakken” die rondrijden, met kleine motor en in theorie “properder”…[/quote]

                Ik begrijp wat je wil zeggen maar een oudere wagen met een nieuwe cat vervuilt nog steeds VEEL meer dan eender wat nu nieuw op de weg is. Het probleem is niet alleen een cat. Het is de injectie , de sensors , de computer , enz , enz.

                We gaan ergens dezelfde miserie krijgen dan bij de invoering van de verplichte garantie op 2e hands auto’s voor garagisten. Prijzen omhoog, foefelarij met privé verkopen door garages, …
                Al snel zal ‘t onmogelijk worden om nog ‘n goedkope (pakweg 1000-1500EU) auto te kopen, in te schrijven en te onderhouden, omdat de gebruikskosten gewoon onzinnig duur worden.
                En als inderdaad mijn Porscheke straks 2000EU tax moet opbrengen, vliegt hij buiten en koop ik wel wat anders.

                Het “probleem” zou dan wel is kunnen zijn dat iedereen zo gaat reageren met als gevolg een overaanbod van iets waar de markt zeer klein zal in worden. Gevolg , prijzen stuiken in elkaar, tenminste in B.

                Door de oudere auto’s onbetaalbaar te maken wegens te vervuilend, stimuleer je wel nieuw-koop, maar de oude auto’s blijven als schroot over… En da’s VEEL vervuilender dan die 15% meer vervuilende uitstoot…

                Oude auto’s die niet rijden vervuilen niet is de gedachte van de overheid vrees ik. Ze willen propere auto’s stimuleren.
                Maar idd is dit niet helemaal correct.
                Mocht iemand zijn oude auto weg doen (die nog perfect in orde is) om een nieuwe “propere” te kopen en die rijdt maar 5 a 10K km per jaar dan is het mileu er slechter mee gedient. Want de milieu kost om die oude auto te recycleren en die nieuwe te bouwen zal belastender zijn voor het milieu dan blijven rijden met een oudere auto met weinig km per jaar.

                Maar dat zal de regering worst wezen denk ik , btw , tax en inschrijving op die nieuwe auto is voor hen extra bonus.

                  [quote=”993S”:1o8nqkx6][quote=”SimonSays”:1o8nqkx6]Ik hoop dat er dan ook ‘n systeem komt, waarin de “milieubewuste autoliefhebber” zijn wagen kan voorrijden waarbij de auto in kwestie individueel wordt nagekeken en gescoord. Zou anders wel ZEER oneerlijk worden voor de oudere wagens…[/quote]

                  En wat wil je hier dan mee zeggen ? Zelfs als die oudere wagen perfect afgesteld is dan vervuild die veel meer dan een nieuwe wagen.
                  In het geval van de 3.2 zonder catalysator zou dat wel is een ramp kunnen worden.
                  Mijn hoop (waarschijnlijk tevergeefs) is dat ze voor oudere wagens rekening houden met de afgelegde km’s. Maar dat gaat voor de administratie te moeilijk worden.
                  Ik denk dat we ons aan het ergste mogen verwachten en dat oudere auto’s en dan zeker die zonder cat in de allerhoogste schijf gaan komen.
                  Ik vrees dat ze voor oldtimers ook nog iets aan het uitwerken zijn waardoor een wagen die meer dan 25 jaar is maar nog met normale platen zal rondrijden ook prijs zal hebben. Ik vermoed dat alleen de “echte” oldtimers met O-platen niet zullen delen in die tax maar die mogen maar heel beperkt gebruikt worden.[/quote]

                  Wel ja, stel dat je nu je P-ke perfect in orde houdt (zoals de meesten hier op ‘t forum), en misschien zelfs een sport-katalysator plaatst, hoewel er op de oudere P-kes gewoon geen zit… Trouwens die “oudste” katalysators werken toch al lang niet meer, waarschijnlijk…

                  Mijn punt is, dat een goed onderhouden wagen niet per sé ZO vervuilend is dan sommige “wrakken” die rondrijden, met kleine motor en in theorie “properder”…

                  We gaan ergens dezelfde miserie krijgen dan bij de invoering van de verplichte garantie op 2e hands auto’s voor garagisten. Prijzen omhoog, foefelarij met privé verkopen door garages, …

                  Al snel zal ‘t onmogelijk worden om nog ‘n goedkope (pakweg 1000-1500EU) auto te kopen, in te schrijven en te onderhouden, omdat de gebruikskosten gewoon onzinnig duur worden.

                  En als inderdaad mijn Porscheke straks 2000EU tax moet opbrengen, vliegt hij buiten en koop ik wel wat anders.

                  Door de oudere auto’s onbetaalbaar te maken wegens te vervuilend, stimuleer je wel nieuw-koop, maar de oude auto’s blijven als schroot over… En da’s VEEL vervuilender dan die 15% meer vervuilende uitstoot…

                    Dat vrees ik dus ook hé Denis!

                    Eerlijk zou zijn dat er idd rekening gehouden wordt met de kilometers. Deze worden toch elk jaar op de keuring genoteerd. Om dit te gaan “verwerken” zal weer te moeilijk zijn en te veel kosten. Wij zullen uiteindelijk de rekening wel gepresenteerd krijgen.
                    Blijf erbij dat de verrekening in de benzineprijs de eerlijkste manier is!

                    Uiteindelijk zou dit ook wel eens een serieuze impact op de waarde van je teergeliefde P kunnen hebben. Wie zal er nog interesse hebben in een 3.2, 964 of 993 als je daar bv 2500€ of meer aan wegentaks voor moet neerleggen?
                    Of nog erger als ze de oudere wagens zoals mijn S er mee in gaan betrekken! Die is van 77 maar gekeurd voor dagelijks gebruik.

                    Ik hou echt mijn hart vast 🙁

                      [quote=”SimonSays”:224iasmk]Ik hoop dat er dan ook ‘n systeem komt, waarin de “milieubewuste autoliefhebber” zijn wagen kan voorrijden waarbij de auto in kwestie individueel wordt nagekeken en gescoord. Zou anders wel ZEER oneerlijk worden voor de oudere wagens…[/quote]

                      En wat wil je hier dan mee zeggen ? Zelfs als die oudere wagen perfect afgesteld is dan vervuild die veel meer dan een nieuwe wagen.
                      In het geval van de 3.2 zonder catalysator zou dat wel is een ramp kunnen worden.
                      Mijn hoop (waarschijnlijk tevergeefs) is dat ze voor oudere wagens rekening houden met de afgelegde km’s. Maar dat gaat voor de administratie te moeilijk worden.
                      Ik denk dat we ons aan het ergste mogen verwachten en dat oudere auto’s en dan zeker die zonder cat in de allerhoogste schijf gaan komen.
                      Ik vrees dat ze voor oldtimers ook nog iets aan het uitwerken zijn waardoor een wagen die meer dan 25 jaar is maar nog met normale platen zal rondrijden ook prijs zal hebben. Ik vermoed dat alleen de “echte” oldtimers met O-platen niet zullen delen in die tax maar die mogen maar heel beperkt gebruikt worden.

                        Ik hoop dat er dan ook ‘n systeem komt, waarin de “milieubewuste autoliefhebber” zijn wagen kan voorrijden waarbij de auto in kwestie individueel wordt nagekeken en gescoord. Zou anders wel ZEER oneerlijk worden voor de oudere wagens…

                          [quote=”Geert”:27w34kz4]Ik heb trouwens vernomen dat de taks niet enkel van de CO zal afhangen maar meer een ‘milieu-taks’ zal zijn. Dit wil zeggen dat bv ook het geluidsoverlast mee opgenomen wordt in de criteria… voor sommige onder ons met de luchtgekoelde motors komt dit dus echt niet goed hé 😕 [/quote]

                          Hier kan je terecht voor de hele uitleg. Zoals het er nu uitziet gaat een dikke V8 Corvette goedkoper worden in tax dan een 911 3.2 of elke andere luchtgekoelde 911.
                          http://www.emis.vito.be/autoverbruik/in … e=Databank

                          Ecoscore voor een nieuwe Corvette 6.0 V8 = 44
                          Ecoscore voor een luchtgekoelde 911 zal minder dan 40 zijn.
                          De 3.2 vermoedlijk veel minder.
                          Hoe slechter (lager) de Ecoscore zal zijn hoe meer tax !

                          Anoniem

                            [quote=”RSR”:1ryipbd8][quote=”Setakira”:1ryipbd8]Laat ons hopen dat ze de oldtimerjaren niet optrekken van 25j naar 50j hé. Zie de apen in Brussel daar nog toe in staat.

                            Maar ja, ik hoop binnen max 4 a 5j België verlaten te hebben, Luxemburg staat mij wel aan… 8) Ik zou nog verdorie liever bij onze noorderburen gaan wonen dan hier te blijven 😛 [/quote]

                            Luxemburg zou ik echter niet nemen, mijn vader en moeder zijn nu al 6jaar luxemburgse burgers voor de belastingen enzo geworden, maar het is daar ook niet om te lachen hoor. Je zou beter Fran. of Zwits. worden daar zijn de taxen enzo veel beter.[/quote]
                            In frankrijk is er zoals in nederland een belasting op vermogen, dus daar kan je ook al niet veel gaan doen. Vandaar de massa’s (rijke) nederlanders en fransen in onze grensstreken.
                            Naar het schijnt is België toch nog niet zo fiscaal onaantrekkelijk als we denken. ‘t is waar dat er veel verspilling is met veel ministers en hun gevolg, maar het leven is hier toch niet zo slecht (behalve het weer, en dat is de laatste jaren ook aan het verbeteren….maar of dat een goede zaak is).

                              Ik heb trouwens vernomen dat de taks niet enkel van de CO zal afhangen maar meer een ‘milieu-taks’ zal zijn. Dit wil zeggen dat bv ook het geluidsoverlast mee opgenomen wordt in de criteria… voor sommige onder ons met de luchtgekoelde motors komt dit dus echt niet goed hé 😕

                                Mijn nonkel heft jaren een zaak gehad in België.
                                Dan is hij juist vanwege financiele voordelen naar Luxemburg vertrokkene n heeft daar een 5 tal jaren een zaak gehad. (Vrouw en kinderen wonen hier)
                                Vanwege een super aanbod heeft hij deze dicht gedaan , alles even bevroren in Luxemburg en naar De Emiraten vertrokken. Vanwege de mentaliteit en het doelbewust boycotten daar is hij terug gekomen en heeft zijn zaak in Luxemburg terug geopend.
                                Zo slecht zal het daar niet zijn denk ik

                                  Wat is er niet zo goed daar
                                  1* het leven is er en stuk duurder
                                  2* vastgoed is heel duur
                                  3* de taxen op vastgoed zijn heel hoog
                                  4* om en bedrijf te beginnen (vb om je bedrijf in belgié te ontlasten) is niet simpel
                                  5* het huisvuil is duur
                                  6* het water is er duur
                                  7* en de rest ga ik eens aan mijn vader vragen, ik weet dat er erge dingen waren maar watj uist weet ik niet meer.

                                    [quote=”993S”:pe9u8rjz][quote=”RSR”:pe9u8rjz]
                                    Luxemburg zou ik echter niet nemen, mijn vader en moeder zijn nu al 6jaar luxemburgse burgers voor de belastingen enzo geworden, maar het is daar ook niet om te lachen hoor. Je zou beter Fran. of Zwits. worden daar zijn de taxen enzo veel beter.[/quote]

                                    Kan je wat voorbeelden geven Luc , ik heb ook al is gedacht aan Lux. en als het in B echt te gortig wordt dan ben ik weg. Wat is het probleem in Lux ?
                                    Ik zie eventueel Portugal ook wel zitten als hoofdverblijfplaats.[/quote]

                                    Ben ook benieuwd naar een paar argumenten…ik heb het al es uitgepluist om een zaak in Lux te starten, dus daar weet ik wel hoe de vork in de steel zit, maar om er gewoon te gaan wonen denk ik wel dat Lux financieel enkel voordeel heeft (het feit dat het leven er ietsje duurder is buiten besch. gelaten).

                                    Wat mij aan Lux zou storen is dat daar gene zak te doen is en dat het klimaat er toch wel fameus verschillend is van Z Frankrijk ofzo. Allemaal goed en wel als je in alle rustwil leven en veel wandelen, maar als je van wat warmte, zon, zee en wat leven houdt, is Lux toch wel een anticlimax…’k heb er es een half jaar gezeten..pffff 🙄

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.