Porsche en CO2

Home Forum Porsche Talk Porsche en CO2

  • Maker
    Discussie

  • Dr. Carpenter
    Deelnemer

      Vandaag stond er in HBVL een artikel over de CO2 norm van 120/130 gr/km die opgelegd gaat worden aan de autoconstructeurs.

      Er stond een lijst bij met de gemiddelde uitstoot van de meest populaire wagen. Porsche stond op de laatste plaats. Enkele kleine autootjes en de Prius voldoen vandaag de dag al die norm.

      Toch meen ik wel dat Porsche zware inspanningen levert. De meeste modellen hebben een zeer acceptabel verbruik gezien het gigantische vermogen dat ze op de baan brengen. Droeg Porsche al niet in de jaren zeventig het milieu hoog in het vaandel?

      Dat er iets moet gaan gebeuren, daar zullen de meeste het wel mee eens zijn. Maar hoe kan Porsche aan die norm ooit voldoen? De ingenieurs zullen er ongetwijfeld al mee bezig zijn.

        Terug naar – om maar iets te zeggen – een 4 cylindertje met 1100 cc inhoud?
        Schone diesel?
        Hybride?

      Kan Porsche dan zijn positie als supermerk nog blijven houden? Hebben sowieso zulke auto’s (van welk merk dan ook) nog bestaansrecht?
      Hoe groot gaat de kans zijn dat zulke auto’s ongelooflijk hoog belast zullen worden?

      Toch wel wat dingen die ik me zo afvraag. Wat is jullie idee hierover?

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 35)
      • Ik zou ook zeggen dat Luxemburg wat duur is voor vastgoed maar daar je minder belastingen en zeker taxen moet betalen (daar smijten ze niet met het geld en hebben niet zoals België een ongelooflijk nutteloos leger). De natuur is daar ook schoon en leuke weggetjes om op te rijden.

          [quote=”RSR”:3049i1fx]
          Luxemburg zou ik echter niet nemen, mijn vader en moeder zijn nu al 6jaar luxemburgse burgers voor de belastingen enzo geworden, maar het is daar ook niet om te lachen hoor. Je zou beter Fran. of Zwits. worden daar zijn de taxen enzo veel beter.[/quote]

          Kan je wat voorbeelden geven Luc , ik heb ook al is gedacht aan Lux. en als het in B echt te gortig wordt dan ben ik weg. Wat is het probleem in Lux ?
          Ik zie eventueel Portugal ook wel zitten als hoofdverblijfplaats.

            😳 slip of (over) the finger 😉

            een nulletje teveel dus.
            Het is natuurlijk 50.000€ 😈

              Mais oui, une francaise est un rêve.

              Kan mijn wagen terug naar haar geboorteland 🙂

                [quote=”911-lover”:20tmnjeg]Zo is dat.
                Verleden week nog gezien op het nieuws dat ze de opzichtcamera’s in Brussel willen vervangen.
                Kostprijs 500.000€ per stuk (oftewel 2 miljoen oude Belgische frankjes).
                [/quote]

                Terug naar de telschool gij ! 500K Euro is TWINTIG miljoen beffen.

                Peter R.

                  Bwa voor auto’s is het super interessant in de UK… 180£ wegentax per jaar, maar evengoed mogelijk voor kortere periodes… 🙂
                  En als je daar iets verandert aan de auto, wordt ‘t gewoon gekeurd, geen probleem 🙂

                    RSR, I fully agree!!!…Fransman worden is nog leuk…”leven als God in…”, het kan nog steeds…’k begin meer en meer te houden van dat land!

                      [quote=”Setakira”:1ind93js]Laat ons hopen dat ze de oldtimerjaren niet optrekken van 25j naar 50j hé. Zie de apen in Brussel daar nog toe in staat.

                      Maar ja, ik hoop binnen max 4 a 5j België verlaten te hebben, Luxemburg staat mij wel aan… 8) Ik zou nog verdorie liever bij onze noorderburen gaan wonen dan hier te blijven 😛 [/quote]

                      Luxemburg zou ik echter niet nemen, mijn vader en moeder zijn nu al 6jaar luxemburgse burgers voor de belastingen enzo geworden, maar het is daar ook niet om te lachen hoor. Je zou beter Fran. of Zwits. worden daar zijn de taxen enzo veel beter.

                        [quote=”Porsche-RSR”:1h3d2oe3]
                        Ook zal nu de verdere ontwikkeling van de benzinemotoren plaatsvinden, daar men bij de dieselmotoren op het hoogtepunt zit (toch Mich? 😉 )
                        [/quote]

                        yep,

                        diesel heeft een enorme vooruitgang gemaakt de laatste 15 jaar en een dergelijke vooruitgang kan niet blijven duren (zeker omdat men wel begint te beseffen dat die heel fijne roet uitstoot toch niet zo gezond is en men er zware filters aan toevoegt die zo goed als niets meer doorlaten)…De VW TDI met deze filter kan zelfs niet meer ge-chipped worden daar er geen ruimte meer is voor beter flow in het uitlaatsysteem…toch wel straf!!!

                        Vandaar dat benzine motoren toch wel een inhaalbeweging aan het maken zijn…als je kijkt wat VW haalt uit de kleine 1.4 TFSI motor (170pk, compressor in combinatie met turbo) waarbij het verbruik redelijk binnen de perken blijft, dan vind ik dat een prestatie die wel mag gezien worden. De 335i motor van BMW is ook heel krachtig met schappelijk verbruik, nog zo’n voorbeeld! De directe inspuiting heeft echt wel toekomst bij “naftjes” al is er nog een hele weg te gaan…uiteindelijk merk je dat beide processen (diesel – benzine) van compleet tegengesteld vroeger, nu steeds dichter naar mekaar toewerken. Diesel wordt tegenwoordig in 5-6 fasen ingespoten om de verbranding zo zacht mogelijk te laten verlopen en de uitstoot te beperken. Er wordt steeds meer effort gestoken in het zoeken naar het ideale ontbrandingsmoment bij de diesel. Door deze fases van inspuiting wordt druk en temperatuur in de cilinder opgebouwd naar een climax om dan op ‘t juiste ogenblik de hoofd-inspuiting te laten geschieden => optimaal rendement. Toch wel makkelijker te bereiken bij een benzine omwille van de bougies:-).
                        De benzine lijkt meer en meer op z’n dieselbroer daar de natte droom van de benzine-ingenieurs erin bestaat een kleine hoeveelheid benzine te injecteren in de buurt van de bougie (ontbranding) waardoor de druk en temperatuur vande overige lucht in de cilinder danig toenemt om de zuiger naar omlaag te drukken (ontwikkelt wel enorm veel stikstof). De GDI van Mitsubishi was de eerste in z’n soort, maar heeft nog wat ontwikkeling nodig.

                        => waar gaan we uiteindelijk naartoe? Beide concepten zullen gebruik maken van drukgevoede motoren, beide zullen direct ingespoten zijn met wervel-techniek en beide concepten zullen op danig “lucht-overschot” proberen te werken…nadeel voor diesel blijft echter wel de roet, nadeel voor benzine zal de hoge mate van NOx(stikstof) blijven.

                        Natuurlijk, als men belachelijke grenzen van CO2 emissie gaat opleggen, zal bovenstaande vlieger nooit opgaan en zal er toch naar hibryde concepten moeten gekeken worden…

                        Volgens mij ligt er wel wat toekomst in de bio-diesel…wat heeft dat als uitstoot? Geen roet allesinds…

                          Laat ons hopen dat ze de oldtimerjaren niet optrekken van 25j naar 50j hé. Zie de apen in Brussel daar nog toe in staat.

                          Maar ja, ik hoop binnen max 4 a 5j België verlaten te hebben, Luxemburg staat mij wel aan… 8) Ik zou nog verdorie liever bij onze noorderburen gaan wonen dan hier te blijven 😛

                            Idd en vergeet onze koning niet met zijn aanhangsel dat we ook nog moeten onderhouden en de Flip is juist den Adolf aan het worden als hij spreekt ‘ pas op als ik koning word zal jij niet zo moeten spreken over mijn familie’

                              Zo is dat.
                              Verleden week nog gezien op het nieuws dat ze de opzichtcamera’s in Brussel willen vervangen.
                              Kostprijs 500.000€ per stuk (oftewel 2 miljoen oude Belgische frankjes).
                              Niemand gaat me vertellen dat een nieuwe camera (exclusief bedrading , lijdingen trekke etc want dat ligt er al allemaal) zoveel kost. Wie verrijkt zich weer aan deze opdracht 👿

                                De politiek is ENKEL geïnteresseerd om ons te bestelen om zo hun eigen buitenissige levensstijl te kunnen financieren (4 regeringen, commissies, mandaten, jobs for the boys). ‘t Is allemaal um sonst. A;s ze morgen een ‘schone’ Porsche lanceren vinden die bandieten gewoon iets anders.

                                Peter R.

                                  zal nooit zo worden 😕 en 911 kan nooit aan 120 of 130 komen.

                                    [quote=”stefx911″:2r68zjx0]Die Lexus Hybride goed ? OP Top Gear waren ze daar niet echt optimistisch voor. Blijkt dat die meestal op de V6 rijdt en de autonomie van de electromotor ZEER beperkt is.

                                    Zelfde voor die Prius. een VW Polo met groene TDI verbruikt minder dan die Prius….

                                    Die prius wordt veel gekocht door filmsterren enzo om een beetje de groene jongen uit te hangen. Kwestie van imago. Ik betwijfel of ze er ooit zelf mee rijde[/quote]
                                    die Lexus was een V8 🙂

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 35)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.