Home › Forum › Porscheforum Technisch › Porsche Verzekeren › porsche garantie verlengen na 3 jaar?
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 weken, 1 dag geleden door Mark986.
-
MakerDiscussie
-
23 oktober 2024 om 16:22
mij porsche boxster 25y is in maart 3 jaar en moet garantie verlengen tis mijn eerste porsche dus mijn vraag is
wordt dat veel gedaan? voor 3j ist 3000 euro
bedankt voor reactie
-
MakerDiscussie
-
De garantie heb ik zelf op mijn vorige porsche verlengd. Je kan het ook per jaar verlengen, wat ik toen heb gedaan.
Onderdelen die niet onder de garantie vallen als ze worden gerepareerd vanwege veroudering en natuurlijke slijtage zijn:
Ruitenwisserbladen | Banden | Remblokken en schijven | Schokdempers | Koppelingsplaten en drukplaat | Aandrijfriem inclusief spanrol en riemspanner | Bougies | Accu‘s (incl. hoogspanningsaccu) | Egalisatietank PDCC | Koelvloeistof | Alle verlichtingsmiddelen (behalve xenon- en LED-verlichting) | Alle filters | Vloeistoffen, oliën en vetten.De Porsche Approved Garantie dekt ook niet visuele en akoestische klachten die geen invloed hebben op de functionaliteit van de auto. In het geval van onderdelen waarvan de belangrijkste functie visuele en/of akoestische signalering is, vallen bepaalde visuele of akoestische klachten onder de garantiebescherming.
Ik las net de post ivm met de garantie verlenging, doen of niet doen.
Het is een beetje zoals David al aanhaalde, is het een stuk ‘peace of mind’ zekerheid ?
Op bijkomende verlenging van garantie op een wagen ben ikzelf geen fan omdat er teveel beperkingen op zitten. Als je het Porsche contract leest zal je zien dat er veel addertjes onder het gras zitten. Ook alle onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage komen niet in aanmerking en dat zijn er veel. Plots komt er ook de km beperking om de hoek kijken.
De enige die eraan verdient is Porsche, éénmaal voor de verlenging en bijkomend aan je normaal verplicht onderhoud.
Hou ook in je achterhoofd dat je destijds een nieuwe Porsche hebt gekocht, als je 3 jaar tevreden hebt rondgereden gaat die je niet plots in de steek laten. Tracht misschien ook even te bedenken wat er kan stukgaan aan een onderdeel waar geen slijtage opzit en dat je 3000 euro of meer zou kunnen kosten.
Een andere mogelijkheid is een Porsche onderhoudspakket aankopen, maar ook in dit geval zie ik hier het voordeel niet van in. Zo maakte ik voor mezelf de berekening wat mijn wagen na 3 jaar aan onderhoud heeft gekost en ik kwam bij het Porsche voorstel bijna aan het dubbele. Je kan misschien denken, als ik nu veel km’s doe kan ik misschien wel besparen op onderhoud maar ook hier geeft Porsche geen cadeau’s want bij een onderhoudspakket worden je km’s gelimiteerd. En een onderhoudspakket is ook niet allround want je leest het goed, “onderhoud” wat wil zeggen de reguliere zaken als je wagen binnen moet op de vaste kilometers, geen remmen, geen schijven, geen ophanging om maar enkele banale zaken op te noemen die niet in het onderhoud zitten.
De Porsche Assistentie waar Boxter over spreekt moet je niet verlengen want die krijg je gratis bij alle Porsche dealers zolang je bij hen in onderhoud gaat. Dat spaart je ook een paar 100 euro’s. De meeste grote auto dealers bieden trouwens deze service al langer aan.
Ik verleng de Porsche Assistance garantie wel omdat ik het bekijk als een bijkomende verzekering, als een soort van omnium. Bovendien heb je daar bovenop ineens nog een Europese assistance inbegrepen. Alleen dat al komt bij een gemiddelde verzekeraar al neer op een paar honderd euro.
Uiteraard zijn de slijtage onderdelen geen onderwerp van de garantie, maar je weet nooit wat er mechanisch mis kan gaan. En dan heb je toch de “peace of mind” waar David over spreekt.
Stel maar eens voor dat je PDK plots de geest geeft. Dan wordt de kost van de Porsche Assistance garantie plots een peulschil!
Thumbs Up- dave_mcklusky
Hoi Koen, weinig reactie op je vraag, persoonlijk bevind ik me niet in jouw situatie dus geef ik je voor wat het waard is mijn mening of visie op de zaak.
Volgens mij moet je voor je je garantie kan verlengen nog een controle laten uitvoeren bij Porsche (als ik me niet vergis) daaruit zal blijken of ze je garantie willen verlengen, vervolgens zal er je een voorstel gedaan worden, in dat voorstel zit dan meestal ook een modelcontract met al de voorwaarden, maar ook uitsluitingen die bij het contract horen. Volgens mij zijn er bij een recente (3 jaar oude) Boxster weinig onderdelen die niet onder slijtage gevoelige uitsluitingen zullen vallen waarvoor je bij een leeftijd tussen de 3 en de 6 jaar moet vrezen. Uiteraard is dat sterk afhankelijk van je rijstijl en het onderhoud dat je de wagen geeft, dus daar heb je zelf al een te controleren feit of je een verlengde garantie nodig acht of niet.
Verder is het belangrijk om even stil te staan bij de reden waarom je je garantie zou willen verlengen, is het voor een stuk ‘peace of mind’ en een gevoel van zekerheid, of is het omdat het gewoon kan ?
Heel wat Porschisten kijken gewoon wat er op hun pad komt en nemen de kosten als ze eraan komen.
Als er in de drie jaar dat je met de wagen rijd geen vreemde mankementen of fouten geweest zijn zou ik persoonlijk ook kijken wat er op me afkomt als het zover is. Langs de andere kant, als het die peace of mind is die je zoekt, dan is 3000€ ook niet de hoofdzaak mocht er al ééns iets haperen, ik denk dat je de afweging moet maken voor jezelf nadat je de lijst met uitsluitingen in het contract eens goed doorgenomen hebt zodat je een duidelijk beeld krijgt waarvoor en wanneer je op de verlengde garantie beroep kan doen.
Maar zoals gezegd, ik ben geen expert ter zake, mijn mening is irrelevant en zeker geen aanbeveling, dit is puur hoe ik tegen je vraag aankijk.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.