Home › Forum › Porscheforum Fotoboek › Porsche algemene Foto’s › Porsche Helikopter
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren, 4 maanden geleden door Stef69.
-
MakerDiscussie
-
20 september 2007 om 15:40
een stukje geschiedenis van ons geliefde merk dat voor velen onbekend is misschien. Het is ook niet zo dat Porsche ooit een helikopter gebouwd heeft, maar de Gyrodyne QH-50A had wel een Porsche Motor als krachtbron.
Meer info en fotos te vinden op http://www.liebe-zu-ihm.be/gyro1.html
veel leesplezier
Tim -
MakerDiscussie
-
[quote=”havermanst”:72jr94y6]een stukje geschiedenis van ons geliefde merk dat voor velen onbekend is misschien. Het is ook niet zo dat Porsche ooit een helikopter gebouwd heeft, maar de Gyrodyne QH-50A had wel een Porsche Motor als krachtbron.
Meer info en fotos te vinden op http://www.liebe-zu-ihm.be/gyro1.html
veel leesplezier
Tim[/quote]hier : http://www.elevenparts.com/index2.php?f=cars nog een andere : gyrocopter
MVG
Stefanporsche heeft inderdaad nog een vliegtuig gemaakt
Porsche PFM 3200
De Porsche PFM 3200 is een 6-cylinder motor me 162 KW(220 PK)
De macht van de start, die Porsche voor single-engine vliegtuigen met een MTOW van 2 ton in reeks vervaardigde. Hoofdzakelijk werden de vliegtuigen van het type Robin, Mooney en Cessna opnieuw uitgerust.PFM 3200 werd ontwikkeld beginnend vanaf 1981 en zou de motoren van Lycoming moeten vervangen en Continentaal van motor van Amerikaans ontwerp, word technisch sterk verouderd, waarvan de bouw vermindert/bijna onveranderlijk aan en de jaren ’50jaren ’40 teruggaat. Zijn speciale voordelen waren:
uiterst kleine geluidshinder, waarom PFM 3200 ook „fluisterende motor“ werd genoemd
kleinere consumptie
Onderneming met gunstige MoGas in plaats van dure AvGas
De betrouwbaarheid van de motor toonde reeds 1985 met een vlucht aan Porsche rond de wereld met een single-engine Mooney aan. Ondanks onbetwiste successen kon PFM 3200 niet worden op de markt aanvaard jammer genoeg. De oorzaak hiervoor is hoofdzakelijk wegens klein succes in de belangrijkste markt voor deze vliegtuigklasse, aan de V.S. De hoge kosten van de heruitrusting verschenen aan vele vliegtuigeigenaars die de lage brandstofkosten in de V.S. unattractively overwegen.Naast de concurrenten streefde men ernaar om de nadelen uit het elektronische ontstekingssysteem te halen in plaats van de magneetontstekingsontsteking in het publiek te zetten, die door hen wordt gebruikt. Van de ontstekingssysteem van Porsche was dit afhankelijk, je kon ongeveer 1 uur met batterijmacht op een functionerende ontbroken generator worden vliegen. De conventionele magneetontstekingsontsteking functioneert nochtans ook zonder externe huidige levering. Daarom werd PFM 3200 in 1990 na drie jaar uit productie genomen.
Ook hebben de verschillende luchtschiptypes de motoren van Porsche (b.v. SkyShip 500, Schildwacht 1000 met het motortype Porsche 930)
Autoconstructeur wil sinds 2005 af van zijn vliegtuigmotoren-afdeling. Dat heeft Wendelin Wiedeking, topman van het Duitse merk, gezegd en stelt vast dat de activiteit tientallen miljoen euro verlies per jaar maakt. Wiedeking wil de toestellen desnoods opkopen of andere motoren laten plaatsen.
Wendelin Wiedeking wil de Porsche-motoren desnoods gratis vervangen.)
“Porsche doet het financieel uitstekend, maar heeft een dochterbedrijf dat jaarlijks enkele tientallen miljoenen euro’s verlies lijdt,†aldus het Duitse weekblad Der Spiegel. Dat zint Porsche-topman Wendelin Wiedeking niet en hij wil daar nu de borstel doorhalen.
Het dochterbedrijf houdt zich bezig met onderhoud van vliegtuigmotoren. “Dat is een erfenis van Peter Werner Schutz, een amateurvlieger die ongeveer twintig jaar geleden bij Porsche de touwtjes in handen had en die besloot ook vliegtuigmotoren te gaan maken,†schrijft het magazine.
Inmiddels ligt de productie en de verkoop al lang stil, maar Porsche moet voor de motoren die nog in gebruik zijn reserveonderdelen aanhouden of die nieuw laten maken. Dat levert alleen maar verlies op.
Er vliegen nog een twintigtal vliegtuigen met een Porsche-motor. Wiedeking heeft volgens Der Spiegel geopperd alle twintig vliegtuigen op te kopen. Ook zou hij in de toestellen gratis een motor van een andere producent willen laten zetten. “De meeste eigenaren willen dat echter niet, want ze vinden de Porsche-motor zeer betrouwbaar,†merkt het tijdschrift nog op.
[quote=”MRD-Porsche”:3d6rg63z]bij vankessel staat toch een vliegtuig van Porsche ❓ [/quote]
Nee, dat is een Russisch, en de motor heeft hij ook nog.
in juni heb ik op mijn website een artikel over Porsche vliegtuigmotoren geplaatst.
Via het nieuwsarchief http://www.liebe-zu-ihm.be/newsarchive.html kan je daar de juiste link wel vinden.Tim
bij vankessel staat toch een vliegtuig van Porsche ❓
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.