Home › Forum › Stel jezelf even voor ! › Porsche kopen in Duitsland: verstandig ?
- Dit onderwerp bevat 22 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 11 maanden geleden door Rogier Roosen.
-
MakerDiscussie
-
30 november 2016 om 20:03
Hallo iedereen,
Volgend jaar plan ik de aankoop van een 911. Tis te zeggen : volgend jaar zou ik graag een 911 voor mijn deur hebben, en nu begin ik al te plannen. Spijtig genoeg behoor ik niet tot de categorie die 50 euro/uur verdient, dus ik ben beperkt in budget. Mijn keuze is gevallen op de 997 met een max. budget van 45.000 euro. Nu mijn vraag : klopt het dat deze wagens goedkoper en beter uitgerust zijn in Duitsland ? Is dit gemakkelijk in te voeren en is het sop de kolen waard op het einde van de rekening ?
Hoe kan ik de wagen vinden in Duitsland, of beter met een bedrijf werken die hierin gespecialiseerd is ? En wat met de garantie ?
Ik heb geen btw nummer, en het is geen firmawagen…
Alvast bedankt voor de respons,
Sportieve groeten,
Stefaan -
MakerDiscussie
-
Succes met de zoektocht.
Enkele maanden terug met de schoonzoon een beemer gekocht in Dusseldorf. BMW-garage had alles netjes geregeld, papierwinkel voor aanvraag van transitplaten, import in België, … allemaal vlot verlopen.
Vanuit Duitsland invoeren is geen probleem als de verkoper wat mee wil.
Deze mijnheer wil er precies van af
http://www.kapaza.be/nl/porsche/porsche-carrera-911-997-110468958.htm
Iets duurder maar binnen budget
http://www.kapaza.be/nl/porsche/porsche-911-997-c2—belg—1-eigenaar-113434332.htm
Belgische wagen (dus volledige carpass), 1st eigenaar, weinig kms. ik denk niet dat zulke wagens in Duitsland goedkoper gaan.
Misschien is het niet nodig om over de grens te gaan kijken.
Probeer hier eens met een laag bod? :up:Welkom op het forum Stefaan.
Succes met je zoektocht! Voor jouw budget vind je zeker een prachtexemplaar.
Veel vollediger dan de uitleg van deepee kan het niet denk ik :applaus:Bijkomende tip : indien je wagen koopt van particulier vraag dan of hij bereid is de wagen naar België te brengen dat bespaart je toestanden met verzekeringen en platen etc. en/of transportkosten van autovervoer. Je brengt de man of vrouw dan terug dan wel naar het treinstation. In geval 1 kan je samen de wagen gaan uitschrijven en heb je gelijk het nodige document dat de wagen ginds is uitgeschreven. Deze tip kwam trouwens ook van Deepee. Op het forum zijn ook wel een aantal P fanaten te vinden die willen meegaan om de wagen te halen en naar B te rijden zeker als het een V8 shark betreft nietwaar Igor ?
Inschrijven in B stelt 2 keer niks voor als je alle docs hebt.Een wagen uit een Europees land importeren is dus helemaal niet moeilijk indien je je stappen vooraf goed plant. En buiten je geinvesteerde tijd kost dit letterlijk 20 eurocent meer dan een auto in belgie kopen.
Waar vind je die duitse auto’s: KLIK
De auto zelf halen is veel spannender dan die klus uit te besteden aan een derde partij (te betalen). Je garantie zal je kunnen claimen zoals in B, (niks garanitie bij particuliere verkoop) en bedenk dat je terug naar de verkopende garage/handelaar moet.
Verzint voor je een auto zou kopen in het uiterste noorden of zuiden van D.
Je kan de auto ook van een handelaar kopen zonder garantie, hiervoor een korting bedingen en met het uitgespaarde geld in belgie een garantieverzekering afsluiten.
Tot slot is de hele procedure zelfs gemakkelijker als particulier. Een belgische handelaar (of inschrijving als firmawagen) betaalt meestal toch BTW en moet deze in belgie gaan terugvorderen.suc6 en vooral … hou ons op de hoogte !!!
Welkom Stefaan !! :up:
We wensen je eerst en vooral veel geduld en volharding Bij zo’n aankoop moet je ook de ratio strak aanhouden en de emotie wat intomen. Het feit dat je je goed voorbereid en hier vragen stelt is al een heeeel goed begin.Algemeen is voor jonge wagens het aanbod in D veel ruimer en zijn de auto’s beter uitgerust voor minstens dezelfde prijs als in B. Dus ja, de wagen die jij zoekt uit de Heimat gaan halen zal meestal verstandig zijn. Op voorwaarde dat je een aantal basisregels in de gaten houdt:
[quote=”Xaverius” post=181730]… ik heb gelijkaardige ervaring gehad toen ik als noviet in 2009 een Cayman uit Duitsland importeerde zonder COC. De procedure ‘alleenstaand geval’ (zie link) via Alken heeft toen inderdaad enkele maanden geduurd. Ik had voordien een afspraak gemaakt voor homologatie bij D’Ieteren in Anderlecht maar was daar niet geraakt (had dat beter gedaan want dan was het hele circus veel sneller gegaan). De les is: koop NOOIT een auto zonder COC.
http://www.bfov.be/downloads/dossiers/nl/Homologatie.pdf%5B/quote%5D[quote=”Goof” post=168579]… Hieronder alvast een zeer volledige ‘walkthrough’ die ik ooit op internet vond. Hoe wagen importeren vanuit Duitsland?
A. Verkoper dient te bezorgen
1) Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.
2) Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
⇨ Equivalent van roze kaart, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)
3) Keuringsbewijs (Tüv)
4) FactuurB. Transporteren naar België
1) Nummerplaat losschroeven en op aan te kopen wagen vijzen
a. Verzekering verwittigen (en vragen op om chassisnummer te verwittigen)
b. Is niet legaal (rijbewijs + mogelijkheid invorderen voertuig)
“U rijdt in feite met een niet-ingeschreven voertuig rond. In principe heeft oom agent het recht om u nummerplaat en voertuig in te vorderen (in de praktijk zal dit zelden gebeuren maar neem toch het risico maar niet)2) Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen)
a. Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle)
b. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus
i. Verzekering te hebben (Deckungskarte)
ii. Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van
1. Identiteitskaart
2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)
3. Keuringsbewijs (Tüv)
4. Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)
5. Aankoopfactuur
6. Geld
7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.
“ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein)
⇨ mogelijks is dit nog zo in sommige Zullassungsellen.
⇨ meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.3) Wagen ophalen met een transporteur.
C. Welkom in België → ga naar de douane
1) Waar is het dichtstbijzijnde douanekantoor?
a. Je belt best op voorhand want mogelijks is niet iedere ambtenaar bedreven in deze materie!2) Welke documenten dien je mee te nemen?
a. Aankoopfactuur
b. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
c. Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung
d. Duits keuringsbewijs (Tüv)
e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur
f. Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap + eventuele publicatie in Belgisch Staatsblad nodig hebben. → Contacteer zeker de douane hiervoor!3) Wat zal de douane je bezorgen?
a. Roze formulier = document aanvraag inschrijving voertuig waarop ze een douanevignet C705 kleven (Kost 10 cent)D. Laat je wagen keuren
1) Waar is het dichtstbijzijnde keuringscenter? Je belt best op voorhand
2) Welke nummerplaten?
a. Transitplaten
⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na!
⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichenb. Z-platen (In principe dient iemand van de garage je te vergezellen)
3) Wat neem je mee
a. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
b. Roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft
c. Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung)
d. Check of je je PVG nummer terugvindt op je COC, zoniet neem je best contact op met invoerder (Bornem voor BMW – D’Ieteren voor AUDI. VW)4) Wat doen ze?
a. Keuring die verder gaat dan de klassieke jaarlijkse keuring van tweedehandswagens. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.E. Nu je wagen gekeurd is, kan je hem inschrijven
1) Vul je roze formulier zo volledig mogelijk in en ga naar het dichtsbijzijnde DIV[/quote]
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.