Porsche laden op autotrailer – How to?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Porsche laden op autotrailer – How to?

  • Maker
    Discussie
  • Beste P-lovers,

    Ik ga volgende week mijn Porsche afhalen in Duitsland :coolness:
    Aangezien de wagen nog niet ingeschreven is ga ik hem halen met een (gesloten?) autotrailer.
    Iemand tips om een (recente) 991 deftig op een autotrailer te zetten en vast te maken?
    Met de achterkant naar de dissel weet ik al maar vraag me af of er nog dingen zijn waar ik moet op letten.
    Alle tips zijn uiteraard welkom.
    Ook eventueel tips waar ik een trailer kan huren?

    Nadien niet gek doen met de autotrailer weet ik al. Heb mijn rijbewijs CE en weet wat een aanhangwagen kan doen met een auto.

    Enkel ben ik wat bezorgd over het laden en vastmaken van de 991. Als je sommige filmpjes bekijkt op YouTube… :engeltje:

    Alvast bedankt !

    Greetz

    Plumber

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
    • Klopt Bert. Enige probleem met zelf rijden (met export platen) is dat je niet echt verzekerd bent, is een gewone kleine BA. Ik mag er niet denken dat ik een ongeval zou hebben op de terugweg zonder een volledige omnium :bounce:

      Heb echter gebeld met mijn verzekeringsmakelaar en we gaan iets regelen met een ander voertuig van mij dat op dat ogenblik niet aan het rijden is :coolness:

        :up: De beste oplossing direct :driver: :driver: en genieten

          Dank aan iedereen voor de tips en de uitleg.

          Uiteindelijk beslist om met export platen de wagen te gaan halen, dit om alle miserie met aanhanger of auto ambulance te vermijden.

          Donderdag ga ik de wagen halen, nadien post ik hier foto’s van de wagen !

          Greetz,

          Plumber

            Ongelooflijk bijna hoe zo’n auto nog werkt op de trailer(itt een boot bijvoorbeeld) ook al staat ie er strak op … de vering kan je niet vastzetten … een zware trekkend voertuig is bijzonder prettig, rustig aan rijden, rekening houden met alle afsnijdende geen ruimte biedende idioten enbovenal succes! Wel spannend tuurlijk!! :up:

              De zogenoemde ‘disselbelasting’ van een normale trekhaak personenwagen ligt op max 100kg, meestal tussen de 60 en de 90kg toegelaten, de ideale kogeldruk is tussen de 5% en de 7% van het gewicht van de beladen aanhangwagen, met die beperking dat je trekhaakbelasting en het toegelaten sleepvermogen van je wagen eerst bepalen wat mag en niet…

              Ideaal is dat het zwaartepunt van je beladen aanhanger ongeveer 20cm voor de as ligt (kant dissel) als je al weet dat je de Porsche met de motor eerst op de trailer moet zetten, kan je al inschatten dat die gewichtsverdeling niet zo eenvoudig te regelen is…
              Hoe er ook rekening met dat je trailer altijd horizontaal moet zijn of licht naar voor leunend, NOOIT naar achter toe lager dan vooraan! Dwz dat afhankelijk van de hoogte van je trekkend voertuig (personenwagen, busje, terreinwagen…) idealiter je dus ook de hoogte van de aanhangwagenkoppeling moet kunnen instellen!

              Verder rekening te houden met:

              een ‘te licht’ (gewicht lichter dan gewicht van de trailer + lading) trekkend voertuig: de trailer doet wat hij wil met je… het trekkend voertuig kan onmogelijk correcties uitvoeren als die aanhanger begint te slingeren en (erger!) als je moet remmen, bepaalt de aanhanger wanneer je remt, niet het trekkend voertuig…

              te veel disselgewicht: je aanhanger ‘stampt’ constant op de achteras van je wagen waardoor de voorkant heel licht wordt tot zelfs springerig… en dan heb je ook geen controle meer….

              te weinig disselgewicht: dan trekt de aanhanger je wagen achteraan letterlijk ‘van de grond’ op de achteras…. met onvermijdelijk slingeren tot gevolg….

              Mooi filmpje en meer info over aanhangers en belading: http://hapert.com/nl/kogeldruk?gclid=EAIaIQobChMInuGh2-2M1wIVSzobCh2G2QSJEAAYASAAEgJBdPD_BwE

              Maw, als je het gewicht van de Porsche en de aanhangwagen kent, weet je hoe zwaar je trekkend voertuig MINSTENS moet zijn… ik heb zelfs de regel voor mezelf dat mijn trekkend voertuig altijd 20% zwaarder moet zijn dan de last… onafhankelijk van het sleepvermogen van de wagen.

              Een aanhangwagen… komt echt wel meer bij kijken dan je denkt (en over lange afstand veilig rijden, is toch iets anders dan eens met enkele zakjes cement van de bouwmarkt naar huis rijden….)

              Btw, nuttige info: Met een autoambulance heb je al die problemen niet…. :salut:

                Onder het neuswiel wegen kan ook.
                Echter zit dat korter bij de last en kantelpunt.
                Dus denk ik dat je daar een iets lager gewicht gaat meten.
                Wellicht geen probleem.
                Ik heb 1 keer een verlengde vw T5 vervoerd met mijn aanhanger en kreeg toen het gewicht niet onder de 125 kg op mijn trekhaak en dan begin je toch wat ongemakken te voelen tijdens rijden vooral bij remmen. Als je te weinig gewicht hebt is het volgens velen nog erger en komt de trekkende wagen los van de weg achteraan.

                  geeft een personenweegschaal onder het neuswiel dan een grote afwijking tov weegstok?

                    Alles hierboven klopt zowat.
                    Maar ook letten dat de wagen in het middenlijn van de aanhanger staat.
                    Ook letten op gewicht dat op de trekhaak komt.
                    Ikzelf gebruik daar een weegstok voor.
                    Ik probeer altijd tussen de 60 en de 90 kg te komen. Lukt me meestal door de wielblokken te verplaatsen.
                    Je kan dat ook wegen met personenweegschaal en stok. Lengte zo nemen dat je even hoog weegt als uw trekhaak hangt.

                      Bedankt voor de tips !

                        Als je die gesloten trailer moet gaan huren, ben je misschien beter om een autoambulance te huren… eenvoudiger op te trekken, vast te zetten en stabieler om te rijden…. en al die verhalen van aanhangwagens en vastmaken…. moet je je al geen zorgen over maken.

                        ACM Cars

                        Ik heb de mijne zo verplaatst voor de restauratie….

                        Vastzetten hangt af van de riemen die ter beschikking staan:
                        door de velg en opspannen naar de buitenhoeken met klassieke spanbanden

                        IMG_3622.jpg

                        of

                        over de band en vasttrekken (klassieke spanband met tussenklem)
                        rond het wiel en centraal vasttrekken… (lus spanband – foto rechts boven, al is dit volgens mij de minst veilige)

                        specials_auto_motoren_autosjorbanden_collage.jpg

                        In elk geval succes met het transport!

                          Krijg je van de Duitse garage geen ausfuhrkenzeichen (nummerplaat met rood vlak) zodat je naar huis kan rijden?

                          zie linkje

                        11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.