De zogenoemde ‘disselbelasting’ van een normale trekhaak personenwagen ligt op max 100kg, meestal tussen de 60 en de 90kg toegelaten, de ideale kogeldruk is tussen de 5% en de 7% van het gewicht van de beladen aanhangwagen, met die beperking dat je trekhaakbelasting en het toegelaten sleepvermogen van je wagen eerst bepalen wat mag en niet…
Ideaal is dat het zwaartepunt van je beladen aanhanger ongeveer 20cm voor de as ligt (kant dissel) als je al weet dat je de Porsche met de motor eerst op de trailer moet zetten, kan je al inschatten dat die gewichtsverdeling niet zo eenvoudig te regelen is…
Hoe er ook rekening met dat je trailer altijd horizontaal moet zijn of licht naar voor leunend, NOOIT naar achter toe lager dan vooraan! Dwz dat afhankelijk van de hoogte van je trekkend voertuig (personenwagen, busje, terreinwagen…) idealiter je dus ook de hoogte van de aanhangwagenkoppeling moet kunnen instellen!
Verder rekening te houden met:
een ‘te licht’ (gewicht lichter dan gewicht van de trailer + lading) trekkend voertuig: de trailer doet wat hij wil met je… het trekkend voertuig kan onmogelijk correcties uitvoeren als die aanhanger begint te slingeren en (erger!) als je moet remmen, bepaalt de aanhanger wanneer je remt, niet het trekkend voertuig…
te veel disselgewicht: je aanhanger ‘stampt’ constant op de achteras van je wagen waardoor de voorkant heel licht wordt tot zelfs springerig… en dan heb je ook geen controle meer….
te weinig disselgewicht: dan trekt de aanhanger je wagen achteraan letterlijk ‘van de grond’ op de achteras…. met onvermijdelijk slingeren tot gevolg….
Mooi filmpje en meer info over aanhangers en belading: http://hapert.com/nl/kogeldruk?gclid=EAIaIQobChMInuGh2-2M1wIVSzobCh2G2QSJEAAYASAAEgJBdPD_BwE
Maw, als je het gewicht van de Porsche en de aanhangwagen kent, weet je hoe zwaar je trekkend voertuig MINSTENS moet zijn… ik heb zelfs de regel voor mezelf dat mijn trekkend voertuig altijd 20% zwaarder moet zijn dan de last… onafhankelijk van het sleepvermogen van de wagen.
Een aanhangwagen… komt echt wel meer bij kijken dan je denkt (en over lange afstand veilig rijden, is toch iets anders dan eens met enkele zakjes cement van de bouwmarkt naar huis rijden….)
Btw, nuttige info: Met een autoambulance heb je al die problemen niet…. :salut: