- Dit onderwerp bevat 21 reacties, 14 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 6 maanden geleden door .
-
Discussie
-
9 september 2013 om 15:26
Als we de Duitse pers mogen geloven, kunnen we de komende jaren een flink aantal nieuwe motorgeneraties van Porsche verwachten. De sleutelwoorden: alles behalve de 911 GT3 (RS) wordt turbogeblazen, en bovenaan de lijst komt een 5,0 liter achtcilinder met 750-800 pk, bedoeld voor de ’960′.
Hoe serieus we de berichten van Auto Zeitung moeten nemen zal de toekomst uitwijzen, maar de informatie is verrekte gedetailleerd. De huidige lineup bestaat uit zescilinder boxermotoren (2.9, 3.4 en 3.8 liter), een nieuwe 3.0 liter V6 Turbo (Panamera facelift en in de aankomende Macan), een oudere 3,6 liter V6, en een 4,8 liter V8 (GTS en Turbo-modellen). De 918 Spyder heeft een 4,6 liter V8.
De komende jaren komt er het volgende aan:
– Voor de Boxster en Cayman een 2.0/2.5 liter viercilinder monoturbo-boxer
De 2.5 zou een turbo met variabele turbinegeometrie (VTG) aan boord krijgen, voor de 2.0 heeft Porsche een conventionele turbo met wastegate in gedachten. De 2.0 wordt waarschijnlijk volgens een modulair principe gebouwd, om zo meer onderdelen met de 3.0 te kunnen delen. Vermogens: 270 pk in de 2.0 tot 380 pk in de 2.5 liter. Dat past natuurlijk ook prima in de Macan.
– Een 3.0 liter zescilinder biturbo-boxer voor de 911
Ook hier een VTG-lader, op elke cilinderbank één. Hier wordt over een basisvermogen van 420 pk gesproken. Dit is zowel omhoog als omlaag te schroeven, al naargelang de vele, vele 911-varianten die uit zullen komen. Bovendien is het goedkoper dan twee verschillende blokken te gebruiken, zoals nu met de 3.4 en 3.8 het geval is.
– Een 5.0 liter biturbo achtcilinder boxer voor de 960
Deze wordt op basis van de huidige 3,8 liter zescilinder boxer gebouwd (die in de GT3 RS 4.0 de ‘juiste’ motorinhoud kende), en zal 5.067 cc groot worden. Geruchten over een achtpitter voor de 960 bestaan al langer, hoewel de laatste keer dat we er over hoorden werd gesproken over vier turbo’s, in plaats van twee.
V6/V8-motoren
De nieuw ontwikkelde 3.0 liter V6 zal in de grotere modellen (Panamera, Macan, Cayenne) een centrale rol spelen. Waarschijnlijk drukt het blok de atmosferische V8 uit de lineup. De geblazen V8 blijft, voor de Turbo (S)-modellen.
De liefhebber van de atmosferische motor zal, als deze informatie klopt, in de toekomst moeten uitwijken naar de Porsche 911 GT3 of GT3 RS. Voor de rest wordt het allemaal drukvulling, een trend die haast niet tegen te gaan is, of je moet je wenden tot Lamborghini en Ferrari, die het vooralsnog zonder ijzeren longen doen.
We kunnen deze informatie helaas niet op authenticiteit controleren, maar het lijkt ons sterk dat alles uit de dikke Duitse duim komt. Het is in ieder geval aardig voer voor discussie, tegen een extra lichte Cayman met vierpitter heb ik althans niet direct grote bezwaren.
[size=2]bron: autoblog.be
klik hier voor het origineel Duits webartikel[/size]
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.