porsche ontwikkelt nieuwe 4-6-8 cylinder motoren

Home Forum Porsche Talk porsche ontwikkelt nieuwe 4-6-8 cylinder motoren

  • Maker
    Discussie
  • Als we de Duitse pers mogen geloven, kunnen we de komende jaren een flink aantal nieuwe motorgeneraties van Porsche verwachten. De sleutelwoorden: alles behalve de 911 GT3 (RS) wordt turbogeblazen, en bovenaan de lijst komt een 5,0 liter achtcilinder met 750-800 pk, bedoeld voor de ’960′.

    Hoe serieus we de berichten van Auto Zeitung moeten nemen zal de toekomst uitwijzen, maar de informatie is verrekte gedetailleerd. De huidige lineup bestaat uit zescilinder boxermotoren (2.9, 3.4 en 3.8 liter), een nieuwe 3.0 liter V6 Turbo (Panamera facelift en in de aankomende Macan), een oudere 3,6 liter V6, en een 4,8 liter V8 (GTS en Turbo-modellen). De 918 Spyder heeft een 4,6 liter V8.

    De komende jaren komt er het volgende aan:

    – Voor de Boxster en Cayman een 2.0/2.5 liter viercilinder monoturbo-boxer

    De 2.5 zou een turbo met variabele turbinegeometrie (VTG) aan boord krijgen, voor de 2.0 heeft Porsche een conventionele turbo met wastegate in gedachten. De 2.0 wordt waarschijnlijk volgens een modulair principe gebouwd, om zo meer onderdelen met de 3.0 te kunnen delen. Vermogens: 270 pk in de 2.0 tot 380 pk in de 2.5 liter. Dat past natuurlijk ook prima in de Macan.

    – Een 3.0 liter zescilinder biturbo-boxer voor de 911

    Ook hier een VTG-lader, op elke cilinderbank één. Hier wordt over een basisvermogen van 420 pk gesproken. Dit is zowel omhoog als omlaag te schroeven, al naargelang de vele, vele 911-varianten die uit zullen komen. Bovendien is het goedkoper dan twee verschillende blokken te gebruiken, zoals nu met de 3.4 en 3.8 het geval is.

    – Een 5.0 liter biturbo achtcilinder boxer voor de 960

    Deze wordt op basis van de huidige 3,8 liter zescilinder boxer gebouwd (die in de GT3 RS 4.0 de ‘juiste’ motorinhoud kende), en zal 5.067 cc groot worden. Geruchten over een achtpitter voor de 960 bestaan al langer, hoewel de laatste keer dat we er over hoorden werd gesproken over vier turbo’s, in plaats van twee.

    V6/V8-motoren

    De nieuw ontwikkelde 3.0 liter V6 zal in de grotere modellen (Panamera, Macan, Cayenne) een centrale rol spelen. Waarschijnlijk drukt het blok de atmosferische V8 uit de lineup. De geblazen V8 blijft, voor de Turbo (S)-modellen.

    De liefhebber van de atmosferische motor zal, als deze informatie klopt, in de toekomst moeten uitwijken naar de Porsche 911 GT3 of GT3 RS. Voor de rest wordt het allemaal drukvulling, een trend die haast niet tegen te gaan is, of je moet je wenden tot Lamborghini en Ferrari, die het vooralsnog zonder ijzeren longen doen.

    We kunnen deze informatie helaas niet op authenticiteit controleren, maar het lijkt ons sterk dat alles uit de dikke Duitse duim komt. Het is in ieder geval aardig voer voor discussie, tegen een extra lichte Cayman met vierpitter heb ik althans niet direct grote bezwaren.

    [size=2]bron: autoblog.be
    klik hier voor het origineel Duits webartikel[/size]

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
    • alles eindigt bij het begin… dus een 2.0liter in een 911 net zoals in 1965…:-)

        flat4 viercilinder 4 cylinder
        cayman met flat four motor

        Porsche4cilindriBoxer-apertura.jpg

          moesten de taxen er niet zijn zouden de elfjes duurder zijn denk ik, maar men moet wel vooruit hé, stilstaan is….niet goed voor de motor

            [quote=”fdeville-new” post=175059]En wat is eigenlijk het probleem met turbo motoren ??? Op dat filmke vind ik alvast niet dat die Cayman slecht klinkt hoor.
            De wereld gaat nu eenmaal verder en we moeten altijd maar verbeteren, of we het nu leuk vinden of niet. En voor degene die alleen maar zweren bij 6 cyl luchtgekoeld: geen probleem, koopt u een oude 911, er zijn er massa’s te koop, de meeste goedkoper dan een nieuwe 911 :D[/quote]

            Porsche is rijkelijk laat met de ontwikkeling van nieuwe geblazen motoren. Ondertussen heeft bijvoorbeeld BMW wel al één en ander op een rijtje.

            De meeste van die transformatie’s werden echter in gang gezet door de emissienormen en ander groen- of fiskaal- terrorisme. Of het zo’n grote technische verbeteringen zijn is nog de vraag. Dergelijk blazertje blijkt soms een zeer tenger beestje te zijn, de klank vinden wij bijzaak.
            Een luchtgekoelde 6 cyl daarentegen heeft ondertussen zeer ruim zijn waarde bewezen, op alle vlakken. Nostalgie…

            Dat er nu veel oude 11-jes te koop zijn is een statement. Dat de meeste zouden goedkoper zijn dan een nieuwe 911 is geen argument en een understatement, want nieuw zijn ze niet lang…

            :engeltje: 😈 :engeltje:

              [quote=”Harley G” post=175080]Persoonlijk helemaal geen probleem met Turbomotoren…..integendeel zelfs.
              Langs de andere kant, dat zalige geluid van een V12 V10 of V8 is toch ook wel lekker speciaal. Het zou jammer zijn als dit binnen een jaar of 10 uit het straatbeeld(geluid) verdwenen zou zijn.
              Net zoals de heerlijk krijsende V12 Ferrari Formule 1 motor die verdwenen is…. :bounce:[/quote]

              +1… volgens mij ontbreekt in dat rijtje het heerlijke geluid van een naturèl roffelende flat-6. op vele vlakken beter dan een ijl motortje met uitlaat- en inlaattoestanden, gemaakt door geluidsingenieurs, om het origineel na te bootsen.
              ik heb niks tegen een 1600 cc turbomotor, maar ik hoor bijv deze gewoon veel liever en ben zelf met ietsje minder ook best tevreden.

              de liefhebbers hadden pagina’s als deze al lang gevonden natuurlijk :music:

                Persoonlijk helemaal geen probleem met Turbomotoren…..integendeel zelfs.
                Langs de andere kant, dat zalige geluid van een V12 V10 of V8 is toch ook wel lekker speciaal. Het zou jammer zijn als dit binnen een jaar of 10 uit het straatbeeld(geluid) verdwenen zou zijn.
                Net zoals de heerlijk krijsende V12 Ferrari Formule 1 motor die verdwenen is…. :bounce:

                  En wat is eigenlijk het probleem met turbo motoren ??? Op dat filmke vind ik alvast niet dat die Cayman slecht klinkt hoor.
                  De wereld gaat nu eenmaal verder en we moeten altijd maar verbeteren, of we het nu leuk vinden of niet. En voor degene die alleen maar zweren bij 6 cyl luchtgekoeld: geen probleem, koopt u een oude 911, er zijn er massa’s te koop, de meeste goedkoper dan een nieuwe 911 😀

                    zo klinkt momenteel de 4 cylinder turbo bij de prototype boxster en cayman tijdens hun testritten op de ring:

                    [video width=425 height=344 type=youtube]b1Yr3DiNOig[/video]

                      Zouden wij zo’n 2.0 lit voorzichtjes in een 914tje kunnen leggen :lekker: :lekker: :lekker:

                        Dat zal voor de Boxster en de Cayman zijn.

                          Heu……zo te zien…..de Macan????

                            Porsche bouwt tegen 2016 nieuwe viercilinder boxer turbomotoren van 1.6 liter (210pk) een 2.0 liter (286pk) en 2.5 liter (360pk).
                            We kunnen raden welke modellen er precies mee uitgerust zullen worden.

                              Voor merken met kleine aantallen geldt de regel niet .Gelukkig anders mochten ze hun deuren sluiten .
                              Men kan ook Co2 grammen uitstoot kopen als merk .Je betaalt en daardoor mag je voor de extra grammen dat je meer uitstoot verder blijven produceren zonder op dat ogenblik beboet te worden ,de boete heb je al betaald ! 😉

                                Denk dat het nog altijd gaat om individuele (sub)merken en niet om moederbedríjven…. Kijk eens naar CO waarden van die merken over de afgelopen 5 jaar, die zullen al zo’n beetje gehalveerd zijn. Het is voor die merken natuurlijk ook het makkelijkste om dat te verlagen,bij doorsnee constructeurs gaat het tegenwoordig om enkele grammen verbetering.

                                  Hoort Porsche officieel ook niet bij de VW groep…? 😳

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.