porsche ontwikkelt nieuwe 4-6-8 cylinder motoren

Home Forum Porsche Talk porsche ontwikkelt nieuwe 4-6-8 cylinder motoren

  • Maker
    Discussie
  • Als we de Duitse pers mogen geloven, kunnen we de komende jaren een flink aantal nieuwe motorgeneraties van Porsche verwachten. De sleutelwoorden: alles behalve de 911 GT3 (RS) wordt turbogeblazen, en bovenaan de lijst komt een 5,0 liter achtcilinder met 750-800 pk, bedoeld voor de ’960′.

    Hoe serieus we de berichten van Auto Zeitung moeten nemen zal de toekomst uitwijzen, maar de informatie is verrekte gedetailleerd. De huidige lineup bestaat uit zescilinder boxermotoren (2.9, 3.4 en 3.8 liter), een nieuwe 3.0 liter V6 Turbo (Panamera facelift en in de aankomende Macan), een oudere 3,6 liter V6, en een 4,8 liter V8 (GTS en Turbo-modellen). De 918 Spyder heeft een 4,6 liter V8.

    De komende jaren komt er het volgende aan:

    – Voor de Boxster en Cayman een 2.0/2.5 liter viercilinder monoturbo-boxer

    De 2.5 zou een turbo met variabele turbinegeometrie (VTG) aan boord krijgen, voor de 2.0 heeft Porsche een conventionele turbo met wastegate in gedachten. De 2.0 wordt waarschijnlijk volgens een modulair principe gebouwd, om zo meer onderdelen met de 3.0 te kunnen delen. Vermogens: 270 pk in de 2.0 tot 380 pk in de 2.5 liter. Dat past natuurlijk ook prima in de Macan.

    – Een 3.0 liter zescilinder biturbo-boxer voor de 911

    Ook hier een VTG-lader, op elke cilinderbank één. Hier wordt over een basisvermogen van 420 pk gesproken. Dit is zowel omhoog als omlaag te schroeven, al naargelang de vele, vele 911-varianten die uit zullen komen. Bovendien is het goedkoper dan twee verschillende blokken te gebruiken, zoals nu met de 3.4 en 3.8 het geval is.

    – Een 5.0 liter biturbo achtcilinder boxer voor de 960

    Deze wordt op basis van de huidige 3,8 liter zescilinder boxer gebouwd (die in de GT3 RS 4.0 de ‘juiste’ motorinhoud kende), en zal 5.067 cc groot worden. Geruchten over een achtpitter voor de 960 bestaan al langer, hoewel de laatste keer dat we er over hoorden werd gesproken over vier turbo’s, in plaats van twee.

    V6/V8-motoren

    De nieuw ontwikkelde 3.0 liter V6 zal in de grotere modellen (Panamera, Macan, Cayenne) een centrale rol spelen. Waarschijnlijk drukt het blok de atmosferische V8 uit de lineup. De geblazen V8 blijft, voor de Turbo (S)-modellen.

    De liefhebber van de atmosferische motor zal, als deze informatie klopt, in de toekomst moeten uitwijken naar de Porsche 911 GT3 of GT3 RS. Voor de rest wordt het allemaal drukvulling, een trend die haast niet tegen te gaan is, of je moet je wenden tot Lamborghini en Ferrari, die het vooralsnog zonder ijzeren longen doen.

    We kunnen deze informatie helaas niet op authenticiteit controleren, maar het lijkt ons sterk dat alles uit de dikke Duitse duim komt. Het is in ieder geval aardig voer voor discussie, tegen een extra lichte Cayman met vierpitter heb ik althans niet direct grote bezwaren.

    [size=2]bron: autoblog.be
    klik hier voor het origineel Duits webartikel[/size]

6 reacties aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
    • [quote=”WES-RS” post=141953]De regels zijn toegepast op alle wagen, alle merken. Toch zijn er merken zoals Ferrari, Lamborghini,… die hier niet op in gaan. Om nog maar te zwijgen over “kleine” bedrijven zoals Zonda, hoe kunnen zij dan het hoofd boven water houden
      [/quote]

      Ferrari hoort bij fiat…
      lambo bij audi…
      dus ze gaan er wel degelijk op in.

      Voor kleine constructeurs zijn die eisen niet van toepassing, dacht 50 auto”s per jaar ofzo dan moet je er niet aan voldoen.

        De regels zijn toegepast op alle wagen, alle merken. Toch zijn er merken zoals Ferrari, Lamborghini,… die hier niet op in gaan. Om nog maar te zwijgen over “kleine” bedrijven zoals Zonda, hoe kunnen zij dan het hoofd boven water houden? Ik hoop dat het maar geruchten zijn en heel deze turbo-verhalen maar speculatie is. En anders moet Porsche het voorbeeld maar volgen van Aston Martin. Die brachten dit op de markt:

        Hok.jpg

        Hierdoor hadden ze een model dat de groene jongens ook kon appreciëren.
        Vervolgens maakt AM het hok zo duur dat haast niemand het in zijn hoofd haalde om het te kopen. :mrgreen:

          De constructeurs zijn verplicht hun gemiddelde Co2-uitstoot te laten dalen .
          Een merk als nissan of Renault heeft daar minder moeite mee omdat hun meeste modellen al een lagere uitstoot hebben dan de modellen van hun Duitse collega’s .
          En 1 of meerdere turbo’s inbouwen kan als als truc helpen .

            Dat is de wens van de groene mannen hé.
            Vrees dat we er niet onderuit gaan kunnen.
            Ach nog een paar jaar en we rijden :driver: allemaal elektrisch :bounce:
            Kunnen we mooie verhalen gaan vertellen aan de kleinkinderen :happy:
            Vroeger he, toen moesten we nog gaan tanken met den auto.
            Opa wa is da tanken? Benzine in de auto doen.
            Opa wa is da benzine? :happy: :happy: :happy:

              Net zoals Wes heb ik ook hier mijn bedenkingen bij. De huiver gaat door mijn lijf als ik dat allemaal lees ! Moet er niet aan denken dat ze alle NA motoren gaan laten vallen ! Stel je voor, een volgende generatie 911 zonder NA …

                De eerst vraag die in me opkomt: Hoe gaat het Turbo-model dan heten? :sarcastisch Turbo Turbo? 🙄

                Wel even opletten hiermee, zoals mijn kleine naamgenoot u wel duidelijk zal maken: https://www.youtube.com/watch?v=hmmIl9aMz4I :mrgreen:

                Elk model geblazen maken klinkt al bijna even sacrilegious als toen ze de 11jes watergekoeld maakten… 😐

              6 reacties aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.