De lastige overgang naar WLTP
Vanaf 1 september moet elke nieuwe verkochte auto voldoen aan de nieuwe WLTP-emissietest. En dat zorgt voor een hete zomer in de Europese autoindustrie.
Geen vierletterwoord dat de autosector in tijden zo op z’n kop heeft gezet als ‘WLTP’. Oftewel ‘Worldwide harmonized Light Vehicles Test Procedure’, de opvolger van NEDC als de nieuwe standaard waaruit het normverbruik en de bijhorende emissies van nieuwe auto’s gemeten worden, en waarvan dus ook de taksen worden afgeleid.
De nieuwe procedure (uitgevoerd in een labo) onderwerpt auto’s aan een langere afstand en hogere snelheden, in tegenstelling tot de te zachtaardige NEDC-proef. Bovendien worden de resultaten geverifieerd via een tweede test op de openbare weg, RDE (voor Real Driving Emissions), om na te gaan of de resultaten in de praktijk niet te zeer afwijken.
Vanaf 1 september moet elke nieuwe auto op de Europese markt volgens die procedure strengere gehomologeerd zijn én daarbinnen ook voldoen aan de huidige uitstootnormen. Je begrijpt dat dit de nodige zorgen oplevert voor een industrie die jarenlang de randjes van het toelaatbare heeft opgezocht, tot en met groteske overschrijdingen.
Geschrapte modellen
Dat zorgt voor koortsachtige taferelen op diverse autohoofdkwartieren. Bij VW, bijvoorbeeld, dat de afgelopen jaren zoveel modellen en varianten in zijn gamma heeft gezet dat het die tijdrovende (en dus dure) tests en het bijhorende papierwerk niet tijdig kan bolwerken. Bovendien kampt het tegenwoordig met een tekort aan ingenieurs, zoals we vorige week al berichtten. Tijdens de zomer draaien de testbanken in Wolfsburg dag en nacht om alles voor september klaar te hebben. Honderdduizenden afgewerkte auto’s staan inmiddels geparkeerd op de startbaan van de nog niet operationele nieuwe luchthaven van Berlijn, in afwachting van hun papieren.
Ook Renault kampt met vertragingen, in eerste instantie werkt het de homologatie van zijn kleinere modellen af, minder populaire auto’s als de Talisman of Espace worden in de wachtrij geparkeerd en worden later geleverd.
De strengere emissietest maakt ook dat veel auto’s niet meer voldoen aan de opgelegde normen rond bijvoorbeeld NOx-uitstoot. Veel diesels of benzinemotoren met directe injectie moesten bij diverse fabrikanten terug langs de ingenieurs passeren voor respectievelijk AdBlue-installaties of roetfilters. Voor sommige modellen neemt men die moeite niet meer, omdat ze sowieso aan het eind van hun cyclus zijn (bijvoorbeeld de BMW M3), de meerkost de rendabiliteit ondermijnt (vele stadsauto’s met diesels, bijvoorbeeld bij Hyundai) of de werken te ingrijpend zijn (de Mercedes C 200d met Renault-diesel).
Minder opties?
Ook commercieel is de impact aanzienlijk. De WLTP-proef brengt opties die een invloed hebben op het verbruik, zoals een open dak, grotere wielen, zetelverwarming of een elektrische kofferklep, mee in rekening. Concreet dient elke fabrikant de zuinigste en de gulzigste variant van elk model te testen, aan de hand daarvan wordt dan voor elke mogelijke combinatie een CO2-uitstoot berekend.
Om het papierwerk overzichtelijk te houden en begrijpbaar te blijven voor de gemiddelde klant, zal het gevolg zijn dat veel opties ofwel verdwijnen, ofwel gebundeld worden in pakketten. Een manier om deze rompslomp te omzeilen is optie standaard te monteren zonder ze te activeren, zoals nu soms al gebeurt.
De taksen
Dan is er de fiscaliteit. De nieuwe CO2-cijfers die uit de WLTP-test rollen zijn in de meeste gevallen hoger dan de oude NEDC-waarden, wat dus de facto een stijging in de verkeersbelasting zou betekenen.
Tot minstens eind 2019 (of eind 2020 voor bedrijfswagens) hanteert Vlaanderen een overgangsperiode waarin de nieuwe waarde wordt omgerekend naar een zogenaamd ‘NEDC 2.0’-cijfer, wat vervolgens de taks bepaalt. Dit na lobbywerk van de sector, die vreesde dat spreekwoordelijk niemand nog een nieuwe auto zou kopen na 1 september, gezien de hogere belasting. Hoe dan ook is het goed opletten voor wie rond deze tijd een nieuwe auto aankoopt.
Zomerkoopjes
Het is nochtans het moment. Een cruciaal element in het WLTP-verhaal is dat vanaf 1 september geen auto’s meer mogen ingeschreven worden met NEDC-cijfers in de papieren. Ook daar geldt een overgang: als die voorraad niet meer is dan 10% van de jaarverkoop van een merk, dan mogen die ‘oudere’ auto’s nog ingeschreven worden.
Hoe dan ook zitten aardig wat verdelers nog met een voorraad die voor eind augustus de deur uit moet. Voor wie momenteel op zoek is: doe daar je voordeel mee. De reclame wijst je zo de weg naar de fabrikanten die nog met een haastig te liquideren overschot zitten.