Porsche ook !!!!!!

Home Forum Porsche Talk Porsche ook !!!!!!

  • Maker
    Discussie
  • Ook bij nieuwe CO2 meetmethode WLTP lopen constructeurs er de kantjes af

    Uit documenten van de Europese Commissie blijkt dat constructeurs besloten hebben hun uitstoot kunstmatig op te krikken in de nieuwe WLTP-test. Jawel, dat las je goed. Alles heeft er mee te maken dat Europa de merken op heeft gelegd om stelselmatig de uitstoot met procentpunten terug de dringen. Als je dan al van een hoge basis start, dan is het natuurlijk makkelijker om CO2’tjes er af te schaven.

    De truc werkt als volgt; Fabrikant X haalt haar automodel door de WLTP-cyclus en vergeet bijvoorbeeld – in het geval van een hybride – de batterij op te laden, het start-stop-systeem aan te zetten of ecologisch te schakelen. Het meetresultaat dat daar uit komt (tot 13% hoger dan feitelijk haalbaar) wordt voorgelegd als “nulmeting” die vanaf 2021 zal gehanteerd worden. Tegen 2025 moet de gehele vloot 15 procent minder uitstoten (lees: alle hulpmiddeltjes terug aanzetten, airco uit), in 2030 gaat het over 30 procent minder CO2-uitstoot.

    Een praktijk waar Europa in principe niets tegen kan doen, want de nieuwe testcyclus werkt deze manier van werken net in de hand. Automerken hebben dan ook al lang ingecalculeerd dat ze beter de eerste jaren even minder competitieve cijfers voor kunnen leggen om tegen 2025 de doelstellingen te kunnen halen. Asociaal natuurlijk voor het klantenbestand. Want in België betaal je – tot het rekeningrijden – nog steeds taksen gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto. Waardoor je eigenlijk meer zal betalen dan echt nodig.

    Als je overweegt om op korte termijn een auto aan te schaffen? Koop dan nu een stockwagen of een jonge occasie !

5 reacties aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)
  • 123

      ik heb gepushed om mijn firmawagen tijdig vervangen te krijgen.
      in 2017 3 keer op en af naar Stuttgart gereden voor een quick visit, diverse city trips, de merc A moest en zou opgereden worden want ik wou nog een BMW 1serie met RWD en er was sprake van modeljaar 2019 een FWD.

      Dat laatste is nu ondertussen nog wat uitgesteld, het wordt Modeljaar 19 en half, dus januari ergens FWD.

      Maar die WLTP was 2e reden dat ik eieren voor mijn geld wou.
      31 Juli is hij geleverd, een 120 D met toeters en bellen.. 400nm koppel, trekt goed door 😀

        Er zouden in augustus 40% meer nieuwe wagens ingeschreven zijn dan anders …

          nieuwe auto’s naar schroothoop door nieuwe emissieregeling

          Vanaf 1 september geldt voor nieuwe wagens de verplichting om uitstoot- en verbruikswaarden te hebben die volgens de WLTP-cyclus zijn berekend.
          Dat betekent dat vanaf dit weekend elke nieuwe ingeschreven auto over een gelijkvormigheidsattest moet beschikken dat uitstootcijfers volgens WLTP afficheert. Maar heel wat autoverdelers hebben nog voorraden met nieuwe auto’s, veelal geproduceerd in juni van dit jaar, waarvan het gelijkvormigheidsattest dat niet vermeldt.

          Er is in een overgangsregeling voorzien die werkt met lijsten die de invoerders moesten indienen bij de DIV-diensten in ons land. Maar vakorganisatie Traxio, die de eindverkopers van nieuwe wagens groepeert, beweert dat heel wat voorraadwagens niet op die lijsten staan. Die auto’s worden daardoor vanaf 1 september, hoewel ze voldoen aan de Euro 6-uitstootnorm, onmogelijk om in te schrijven. En dat, zo stipt Traxio aan, terwijl een minder milieuvriendelijke occasie wel normaal verhandelbaar blijft.

          De betrokken auto’s kunnen evenmin een statuut als tweedehandswagen krijgen. Volgens Traxio zijn er daarom een aanzienlijk aantal nieuwe wagens die van de ene dag op de andere, uitgezonderd de optie export buiten de EU, tot schroot herleid worden. Traxio dringt aan op een pragmatische regeling die de financiële gevolgen voor z’n leden beperkt.
          Ook particulieren die recent een auto gekocht hebben en die nog niet hebben ingeschreven, riskeren de dupe te worden.

            De lastige overgang naar WLTP

            Vanaf 1 september moet elke nieuwe verkochte auto voldoen aan de nieuwe WLTP-emissietest. En dat zorgt voor een hete zomer in de Europese autoindustrie.

            Geen vierletterwoord dat de autosector in tijden zo op z’n kop heeft gezet als ‘WLTP’. Oftewel ‘Worldwide harmonized Light Vehicles Test Procedure’, de opvolger van NEDC als de nieuwe standaard waaruit het normverbruik en de bijhorende emissies van nieuwe auto’s gemeten worden, en waarvan dus ook de taksen worden afgeleid.

            De nieuwe procedure (uitgevoerd in een labo) onderwerpt auto’s aan een langere afstand en hogere snelheden, in tegenstelling tot de te zachtaardige NEDC-proef. Bovendien worden de resultaten geverifieerd via een tweede test op de openbare weg, RDE (voor Real Driving Emissions), om na te gaan of de resultaten in de praktijk niet te zeer afwijken.

            Vanaf 1 september moet elke nieuwe auto op de Europese markt volgens die procedure strengere gehomologeerd zijn én daarbinnen ook voldoen aan de huidige uitstootnormen. Je begrijpt dat dit de nodige zorgen oplevert voor een industrie die jarenlang de randjes van het toelaatbare heeft opgezocht, tot en met groteske overschrijdingen.

            Geschrapte modellen

            Dat zorgt voor koortsachtige taferelen op diverse autohoofdkwartieren. Bij VW, bijvoorbeeld, dat de afgelopen jaren zoveel modellen en varianten in zijn gamma heeft gezet dat het die tijdrovende (en dus dure) tests en het bijhorende papierwerk niet tijdig kan bolwerken. Bovendien kampt het tegenwoordig met een tekort aan ingenieurs, zoals we vorige week al berichtten. Tijdens de zomer draaien de testbanken in Wolfsburg dag en nacht om alles voor september klaar te hebben. Honderdduizenden afgewerkte auto’s staan inmiddels geparkeerd op de startbaan van de nog niet operationele nieuwe luchthaven van Berlijn, in afwachting van hun papieren.

            Ook Renault kampt met vertragingen, in eerste instantie werkt het de homologatie van zijn kleinere modellen af, minder populaire auto’s als de Talisman of Espace worden in de wachtrij geparkeerd en worden later geleverd.

            De strengere emissietest maakt ook dat veel auto’s niet meer voldoen aan de opgelegde normen rond bijvoorbeeld NOx-uitstoot. Veel diesels of benzinemotoren met directe injectie moesten bij diverse fabrikanten terug langs de ingenieurs passeren voor respectievelijk AdBlue-installaties of roetfilters. Voor sommige modellen neemt men die moeite niet meer, omdat ze sowieso aan het eind van hun cyclus zijn (bijvoorbeeld de BMW M3), de meerkost de rendabiliteit ondermijnt (vele stadsauto’s met diesels, bijvoorbeeld bij Hyundai) of de werken te ingrijpend zijn (de Mercedes C 200d met Renault-diesel).

            Minder opties?

            Ook commercieel is de impact aanzienlijk. De WLTP-proef brengt opties die een invloed hebben op het verbruik, zoals een open dak, grotere wielen, zetelverwarming of een elektrische kofferklep, mee in rekening. Concreet dient elke fabrikant de zuinigste en de gulzigste variant van elk model te testen, aan de hand daarvan wordt dan voor elke mogelijke combinatie een CO2-uitstoot berekend.

            Om het papierwerk overzichtelijk te houden en begrijpbaar te blijven voor de gemiddelde klant, zal het gevolg zijn dat veel opties ofwel verdwijnen, ofwel gebundeld worden in pakketten. Een manier om deze rompslomp te omzeilen is optie standaard te monteren zonder ze te activeren, zoals nu soms al gebeurt.

            De taksen

            Dan is er de fiscaliteit. De nieuwe CO2-cijfers die uit de WLTP-test rollen zijn in de meeste gevallen hoger dan de oude NEDC-waarden, wat dus de facto een stijging in de verkeersbelasting zou betekenen.

            Tot minstens eind 2019 (of eind 2020 voor bedrijfswagens) hanteert Vlaanderen een overgangsperiode waarin de nieuwe waarde wordt omgerekend naar een zogenaamd ‘NEDC 2.0’-cijfer, wat vervolgens de taks bepaalt. Dit na lobbywerk van de sector, die vreesde dat spreekwoordelijk niemand nog een nieuwe auto zou kopen na 1 september, gezien de hogere belasting. Hoe dan ook is het goed opletten voor wie rond deze tijd een nieuwe auto aankoopt.

            Zomerkoopjes

            Het is nochtans het moment. Een cruciaal element in het WLTP-verhaal is dat vanaf 1 september geen auto’s meer mogen ingeschreven worden met NEDC-cijfers in de papieren. Ook daar geldt een overgang: als die voorraad niet meer is dan 10% van de jaarverkoop van een merk, dan mogen die ‘oudere’ auto’s nog ingeschreven worden.

            Hoe dan ook zitten aardig wat verdelers nog met een voorraad die voor eind augustus de deur uit moet. Voor wie momenteel op zoek is: doe daar je voordeel mee. De reclame wijst je zo de weg naar de fabrikanten die nog met een haastig te liquideren overschot zitten.

              Het ziet er inderdaad naar uit dat de 991.2-jes en 718 met 4-cyl voorlopig de laagste Co2 cijfer kunnen voorleggen.
              Sowieso zou de WLTP meeting voor turbo motoren al rond de 30% hoger zitten.
              Als ze dan nog eens gaan foefelen zoals hieronder, spreken we opnieuw van Co2 uitstoot van rond de 230-240gr. Auwch :puke: :bounce:

            5 reacties aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.