Porsche overgenomen door VW

Home Forum Porsche Talk Porsche overgenomen door VW

  • Maker
    Discussie
  • Heet van de naald!!!

    Porsche overgenomen door VW!

    In de strijd tegen de Co2, de enige oplossing voor Porsche!!!

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Anoniem

      eindvraag; moeten we nu aandelen Porsche kopen of niet? ❓

        OK , hartelijk dank .
        Met deze info is me het één en ander behoorlijk duidelijk geworden .
        Door het gebrek aan tijd heb ik natuurlijk enkel steeds de hoofdinfo gekregen en niet de details (hier nu wel dus) en krijg ik een hele andere kijk op de overname , schulden etc .

          Koen als ik even mag verduidelijken.
          Porsche is niet altijd “Porsche”. Zoals je weet is er ook een “Porsche design” dat niets (meer) met Porsche (de auto’s) te maken heeft. Dit even als voorbeeld.

          Wel, vroeger toen Porsche serieus poen is beginnen scheppen heeft men heel die firma omgebouwd. Men heeft een moederbedrijf gecreëerd waar alle “kinderen” ingestoken werden. De kinderen in dit geval waren de autofabrikant Porsche, het ontwikkelingscentrum Weissach , verschillende grote Porsche invoerders en garage’s, ander vastgoed. In de loop van de laatste jaren is echter het moederbedrijf ook eigenaar geworden van VW , ten belope van iets meer dan 50%, dit zou normaal betekenen dat dit moederbedrijf Porsche alles te zeggen heeft bij VW.
          En daar is nu het grote probleem ontstaan. In Duitsland bestaat er de “VW-Wet” : Die wet, in Duitsland bekend als het VW-Gesetz, bepaalt dat geen aandeelhouder meer dan 20 procent van de zeggenschap krijgt, ook al heeft hij een hoger percentage aandelen.
          Concreet heeft Porsche (moederbedrijf) niets te zeggen binnen VW, of beter , niet meer dan de andere aandeelhouders.
          Porsche moederbedrijf vecht dit al jaren aan maar de Duitse regering doet er alles aan om dit tegen te houden.

          Al die “kinderen” incluis deels VW zijn dus eigendom van het moederbedrijf “PORSCHE HOLDING”, en nu is het mooiste kind (de Porsche autofabrikant) verkocht aan VW, een ander kind binnen het moederbedrijf maar ééntje waar ze niks over te zeggen hebben.

          Waarom is dit gedaan? Moederbedrijf Porsche Holding wilde dus VW inlijven (wegens CO2 regelgeving en een beetje grootheidswaanzin) en had daarvoor de centen niet. Als super gezond bedrijf (al hun “kinderen” brachten veel geld binnen) zijn ze daarvoor gaan geld lenen bij grote banken wereldwijd. Die leningen zijn opgelopen tot 9miljard. De interest op die leningen is moordend. Het bedrag zelf ook. Bij het moederbedrijf dachten ze dat te kunnen bolwerken door extra geld te nemen uit de kassa van “de kinderen”. Maar met de crisis is de verkoop in mekaar gestort bij de “kinderen” en zijn die plannen in het water gevallen. Reslutaat , torenhoge schulden en geen geld. Rond eind oktober was Porsche moederbedrijf virtueel failliet. Die dag waren ze contractueel verplicht een deel van de interest terug te betalen ten belope van 500miljoen euro. Dat geld hadden ze niet in kas. Na lang vergaderen heeft VW hun dit bedrag geleend. Intussen zocht het moederbedrijf vers geld in de vorm van rijke investeerders.
          Blijkbaar kan men in dit crisis klimaat niet voldoende kapitaal ophalen en dus blijft het probleem bestaan.

          Oplossing : VW (gedeeltelijk een kind dus) koopt een kind (de autofabrikant) uit het moederbedrijf waardoor deze laatste voldoende liquide middelen krijgt om aan zijn schulden te voldoen.
          Dit wil dus zeggen dat Porsche moederbedrijf nog steeds voor iets meer dan 50% eigenaar blijft van de autofabrikant via de aandelen VW. Maar nogmaals, zijn ze niets mee zolang die VW-wet van kracht blijft.
          VW kan dit ondanks hun eigen torenhoge schuld omdat ze tot nu genoeg omzet genereren om die schuld af te kunnen lossen. Tot nu toe he …

          Wat betekent dit voor de consument : andere eigenaar , andere strategie. De Panamera Diesel zal niet lang meer op zich laten wachten. Meer productie integratie. Enz. Slecht ? Denk het niet.
          Droomscenario : over X aantal jaren is de holding terug sterk , koopt nog meer aandelen van VW en krijgt de VW-wet van tafel geveegd en dan is alsnog uiteindelijk alles eigendom van Porsche Holding.
          Wordt dus nog jaren vervolgd.

            Staatsinvesteringsfonds Qatar zal het optiepakket van Porsche op een belang van 20 % in VW overnemen en uitoefenen.
            Daardoor wordt Qatar de 3de aandeelhouder bij VW: Porsche Holding 50.9 %, deelstaat Nedersaksen 20.4 %, Qatar 20 %.

            De families Porsche en Piëch, met meerderheidsbelang in Porsche Holding, zouden de sportwagenproducent PORSCHE AG verkopen aan VW. Porsche zou zo het 10de merk onder VW-koepel worden. Dat is natuurlijk wat de traditionele liefhebber van het machientje Porsche niet graag hoort: VOPO of het ontstaan van leuke of minder leuke (?) creaties op de weg en/of circuit.

            Weet echter dat de kruisbestuiving tussen Porsche en VW de bron was van al het concrete, de toestelletjes – kever (met al zijn lucht gekoelde varianten) – 356 – 911 (lucht en water) – 912 – 914 – boxter – cayenne – cayman – …
            Door mutatie tussen Porsche en Audi zijn de water transaxels ontstaan: 924, 928, 944, 968.

            De opbrengst van deze transfer zou voldoende moeten zijn om Porsche Holding (de famies Porsche en Piëch) van haar immense schuldenberg te verlossen, schulden (9 miljard €) door de tegenvallende overname van VW. De families Porsche en Piëch zouden pas eind volgende week beslissen.

            Wiedeking geldt als het brein achter de tegenvallende overname van VW. Tegelijk is hij het troetelkind van de familie Porsche. Hij lijkt echter niet welkom bij de VW-groep en zal geweerd worden door Ferdinand Piëch.

            Door deze herschikking blijft Porsche Holding 50.9 % van de aandelen bij VW behouden (“overname VW”), het offer daarvoor is de verkoop van PORSCHE AG, de sportwagenproducent aan VW. Dit alles heeft NIETS te maken met techniek uiteraard, ook niet met “uitstootgemiddelden”. Het zijn pure economische en commerciële belangen van het aandeelhouderschap. De families hebben blijkbaar ook nog steeds “enige” invloed.

            Bron: De Tijd.

            🙁 evil: 🙁

            Wim

              Er moest iets gebeuren Koen, dus zal wel de reden zijn, en de eerdere ruzies bijleggen. 💡
              En 51% wil nog niet zeggen dat je de meerderheid van stemrecht hebt.

                Ik kan even niet volgen .
                Eerst koopt Porsche VW op (tenminste grootste aandeelhouder en nog maa een paar maanden geleden) juist omwille van dat uitstootgemiddelde .
                Daardoor geraakt Porsche juist in moeilijkere papieren doordat het zo slecht gesteld was met VW .
                En nu zou VW Porsche hebben overgekocht 😕
                Dat lijkt me op z’n minst erg bizar .

                Net het artikel gelezen en dat bevestigd mijn twijfel .
                Porsche neemt VW over , geraakt verstikt door de torenhoge schuld van 9 miljard van VW , maar deze VW met die torenhoge schuld zou dan uiteindelijk Porsche opkopen ❓
                Als je het mij vraagt is het typische lauter fiscale en dus papieren regeling.
                Temeer daar het artikel zegt dat Porsche nog steeds 51% van VW blijft bezitten (dus VW is nog steeds eigendom van Porsche)
                VW (=Porsche) ➡ koopt Porsche op ➡ dus Porsche koopt Porsche op 💡

                Wim

                  Hier het linkje. 😉

                  http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_industrie/Akkoord_tussen_VW_en_Porsche.8209817-434.art

                  Gaan we toch allemaal Vopo rijden. :mrgreen: 😉

                7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.