Home › Forum › Porsche Talk › Porsche Panamera
- Dit onderwerp bevat 175 reacties, 42 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 6 maanden geleden door Audiotronics.
-
MakerDiscussie
-
18 april 2007 om 20:06
Op 16/04/07 is er op gadgetzone.nl een video + foto’s van de nieuwe Porsche Panamera te zien , ja t’is wennen aan een nieuwe telg, Groeten Dany
-
MakerDiscussie
-
Volgens mij gaat het zeker nog goedkomen met zeker, hoop echt enkel dat hij niet te groot wordt. Gaat zeker weer een verkoopsucces worden. 😀hoe dan ook ; hoe recenter de foto’s, hoe beter ik ‘m vind worden! Sommige van de eerste foto’s deden me soms het ergste vermoeden, maar die blauwe, en ook deze grijze zijn echt wel mooi…
Maar ook hier zat het venijn in het staartje (van het artikel)… de prijs! 😥
In detail : de Panamera
Komend voorjaar presenteert Porsche zijn Panamera, een sportsedan waar halsreikend naar wordt uitgekeken. Eigenlijk is ‘sportsedan’ niet de juiste benaming, want de creatie van Porsche krijgt ook een grote achterklep. Dit maakt het model een stuk praktischer en bijvoorbeeld ook een concurrent voor de BMW X6 of de Audi RS6 Avant.
Met het carrosserieconcept en het marktsegment betreedt Porsche nieuwe paden, maar de motoren zijn reeds uit de Cayenne bekend: de 3,6 liter grote V6 en het V8 blok van 4,8 liter inhoud. De laatste unit levert zonder turbo 400 pk en met dit ‘tovermiddel’ 500 pk. Daar laat Porsche het voorlopig bij; nog krachtigere varianten (er werd gespeculeerd over een V10 versie met ruim 600 pk) zijn niet gepland. Het merk concentreert zich liever op het reduceren van het verbruik. In vergelijking met de Cayenne zou de Panamera gemiddeld 20 % zuiniger zijn. Dit betekent 10,4 liter per 100 kilometer voor de V6 versie. Een nette waarde want de BMW X6 xDrive 35i (306 pk) zit op een gemiddelde van 10,9 liter en de Jaguar XF 4.2 V8 (298 pk) op 11,2 liter.
In vergelijking met de Cayenne is de Panamera ook nog eens ruim 400 kilo lichter, hetgeen met name van de turbovariant een kanon zal maken. Intensief gebruik van aluminium en magnesium hebben voor de gewichtsreductie gezorgd. Ten behoeve van een zo laag mogelijk verbruik zal de Panamera niet geleverd gaan worden met een conventionele automaat, maar alleen met de nieuwe PDK transmissie met dubbele koppeling.
Om milieuridders helemaal de mond te snoeren, komt er in 2011 ook een hybride variant die de V6 motor als basis heeft en in totaal 350 pk sterk is. Deze uitvoering verbruikt minder dan 9 liter per 100 kilometer. Het enige offer dat de consument hoeft te brengen (naast een hogere prijs) is akkoord gaan met een kleinere bagageruimte, want de accu’s bevinden zich achterin en van de Lexus LS600h weten we dat er dan maar weinig kofferbakvolume overblijft. Net als dit Japanse merk houdt Porsche het vooralsnog bij nikkel/metaal batterijen; lithium/ion exemplaren zijn weliswaar krachtiger maar geven nog te veel koelingproblemen. De hybride aandrijftechniek komt overigens ook beschikbaar voor de volgende generatie Cayenne en de Q5 plus Touareg van concernpartners Audi resp. Volkswagen.
Dat Porsche (ondanks de Cayenne) bovenal een sportwagenspecialist is, bewijst bovenal het onderstel. Hier haalt de fabrikant alles uit de kast: vierwielaandrijving, luchtvering, actieve schokdempers plus stabilisatoren. Dit moet van de Panamera, ondanks zijn 5e deur, de ultieme sportsedan maken. Goedkoop gaat de nieuweling evenwel niet worden. Zelfs de V6 versie wordt duurder dan de Cayenne GTS.Veel keuze bij nieuwe Porsche Panamera
Porsche heeft de dieselsmaak te pakken. Het merk legt de laatste hand aan de in maart 2009 te introduceren dieseluitvoering van de Cayenne en heeft ook de ontwikkeling van een oliegestookte versie van de Panamera ter hand genomen. Deze variant moet in 2010 productierijp zijn, een jaar na de introductie van de benzinemodellen. Dat heeft Porsche tegenover een zogeheten ‘focus groep’ in Californië laten weten.
Net als bij de Cayenne zal Porsche voor de Panamera gebruik maken van de 3.0 TDI V6 dieselmotor van Audi. Die is in zijn huidige vorm goed voor 240 pk, maar een dubbele turbo moet het vermogen naar 306 pk kunnen brengen. Sinds Porsche grootaandeelhouder van Volkswagen is, heeft zij direct toegang tot de schappen van Audi. Dit merk heeft weliswaar ook een V8 en V12 dieselmotor beschikbaar, maar die krachtbronnen zijn volgens Porsche te zwaar, waardoor zij de rijeigenschappen van de Panamera negatief zouden beïnvloeden. En dat is natuurlijk uit den boze bij een sportsedan.
Speciaal voor de Amerikaanse markt komt er ook een hybride uitvoering van de Panamera, welke de 3,6 liter V6 benzinemotor van de Cayenne als basiskrachtbron rijgt. De elektromotor is bedoeld om het prestatiepotentieel te verhogen, maar ook om de bestuurder in staat te stellen om in de stad (korte tijd) emissieloos te rijden.
Qua carrosserievarianten hoeft het evenmin ‘eten wat de pot schaft’ te worden bij de Panamera, want Porsche plant een Targa uitvoering van de sportsedan. Bij dit model zullen 3 dakpanelen uit het dak verwijderd kunnen worden en komt daarmee in de buurt van een 4-deurs cabriolet.Gallardo had 15000 km en had al meer in de garage gestaan dan iets anders. Nu waren er op korte termijn weer een pak kosten aan (normaal volgens hun). Was ook niet plezant om mee te rijden (en ik kreeg hem niet 😥 😆 ). Maar is al een tijdje weg en er zou een 997 GT2 in de plaats komen. Heeft al een 996 TT (die met de nummerplaat P911 van Monaco dus).
Als ik bericht krijg dat die in de garage bij hem staat ga ik een weekje naar ginder. Heeft beloofd dat ik dan ook eens met een pagani zonda mag rijden (gebuur zou eentje hebben). Dus ik kijk elke dag mijn emails na in de hoop een reservatie van een vliegticket erbij te vinden 😀
[quote=”Audiotronics”:28jt3c54][quote=”Phonetrader”:28jt3c54]Jim,
ik ben 1 van die zotten die 5K heeft opgehoest als voorschot 🙂 ) [/quote]
Dag Frank 😆 Ik zag het aan de naam en je tekst 😉
Zijn er al meer besteld ❓ Ik wacht af om hem eerst in het echt te zien. Ben VOLOP aan het sparen. Toch nog even tijd. Maar zou eerder voor een 997 gaan (997TT of 4S). Geen interesse in een orange Gallardo? Ken iemand die er vanaf wil voor een 997 TT te kopen. En een 996TT Techart weet ik ook staan (dezelfde persoon).Even tussendoor : we zijn nokia care point geworden. Dus als ik iets moet repareren 😆 [/quote]
waarom de gallardo weg in feite ?De grote vraag is hoe de panamera zijn waarde zal houden? Als je naar de 928 destijds kijkt zie je toch een zwaar waardeverlies.
Spijtig dat ze ook nog niet meer info vrijgeven. En als hij uiteindelijk in de toonzalen komt zal de leveringstermijn weeral ettelijke maanden worden 😥
Ik ben toch meer en meer geneigd om zo zot als phonetrader te worden 😆 😉
Ik ben verleden week ook foto’s tegen gekomen in een Duits Autoblad waar foto’s stonden van een ongecamoufleerde Panamera instonden .
Helaas lag de portefeuille in de wagen.
Best mooie wagen wordt hetPorsche heeft handen vol aan Panamera (17-05-2008 15:56)
Met de Panamera maakt Porsche niet alleen fans van sportsedans blij, maar ook Duitsers die op zoek zijn naar een baan. Voor de productie van het nieuwe model zijn namen 2.100 extra arbeidskrachten nodig. Dat heeft verkoopchef Klauns Berning in een vraaggesprek met een Duits tijdschrift laten weten: “alleen al voor de montage hebben we in Leipzig 600 mensen nodig. Wij zijn zojuist gestart met de wervingâ€, aldus de manager. Bij de fabrieken in Zuffenhausen en Weissach, waar de onderdelen en motoren betrokken worden, leidt de Panamera in beide gevallen tot 400 extra arbeidsplaatsen. Toeleveranciers hebben 600 mensen nodig om de orders van Porsche te kunnen uitvoeren. Verder profiteert ook Volkswagen van de komst van de sportsedan, want in de VW fabriek in Hannover zullen de carrosserieën worden gemaakt en gelakt.
.
In 2010, het eerste volle productiejaar, wil Porsche 20.000 exemplaren van de Panamera gaan bouwen. Het productievolume kan makkelijk worden opgeschroefd als de marktomstandigheden daar om vragen. Berning ontkent dat Porsche aan een kleinere SUV werkt, welke onder de Cayenne in het programma moet komen: “Daar hebben we in de directie niet eens over gesproken. Wij willen geen volumeproducent worden, maar aan elke auto geld verdienen. Hoe groter het betreffende segment is, des te moeilijker dat te realiseren valt. Zodoende is het toevoegen van een kleinere SUV aan het gamma niet de weg die Porsche moet inslaanâ€.
.
Maar hoe zit het dan met het prototype voor een compactere SUV van Porsche, dat onlangs tijdens testritten kon worden betrapt? Dat model is toch het levende bewijs voor een SUV onder de Cayenne? Ja en nee. Ja, omdat het goed kan zijn dat Berning met de ontkenning van de plannen voor een tweede SUV geen slapende honden (i.c. de concurrentie) wil wakker maken. Ferrari heeft ook lange tijd ontkend dat zij met een extra, relatief goedkoop model zou komen maar afgelopen week werd het doek van de California afgehaald.
Toch acht Autointernationaal.nl het waarschijnlijker dat Berning wel de waarheid spreekt en dat er dus geen 2e SUV in aantocht is. Het model dat door spionagefotografen betrapt werd, is de volgende generatie Cayenne. Die wordt een halve klasse kleiner dan het huidige model om zo bij een gelijkblijvend prestatieniveau de uitstoot te kunnen verminderen. Klanten van Porsche zitten beslist niet te wachten op een 2e achterbank, dus men hoeft niet dezelfde koers te varen als BMW bij de X5 gedaan heeft. Downsizing is in, iets wat we reeds bij de Mazda2 gezien hebben. Vele autofabrikanten zullen volgen, waaronder Nissan (370Z) en Saab (3e generatie 9-3). Ook Porsche hoort met de nieuwe, in 2010/2011 te introduceren, Cayenne in dit rijtje thuis.Bron : http://www.autointernationaal.nl
Artikel : http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=6838&n=3
[quote=”Scoobyfun”:1vyncdgk]Spionagefilmpje van de Panamera :
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=8193
het gaat hier wel degelijk over de Panamera
eens goed kijken naar die acterlichten zie je het ??ja dat zijn de lichten die ze gaan gebruiken voor de facelift van de Cayman
En hier nog ééntje
http://www.youtube.com/watch?v=63aKb5mO5eM&NR=1Er is terug videomateriaal opgedoken over de Panamera :
Nu ik de foto’s van de verkoopstatistiek van Fiat op het autosalon gezien heb weet ik eindelijk hoe het komt dat ze die Multipla’s verkocht krijgen.
Ik vroeg me dat steeds af
Als ik naast eentje aan het licht stond en de bestuurder zo zag zitten kwam er maar één vraag bij me op; Wat kan je in hemels naam zover drijven om dat te kopen!? Mensen ZIEN je daar dus wel in hé!Voor je het vraagt Luc, mailtje met foto’s is onderweg 😉
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.