- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren geleden door .
-
Discussie
-
28 maart 2015 om 10:10
Porsche domineert op FIA WEC testdagen op circuit Paul Ricard
Porsche heeft de eerste van de twee FIA WEC testdagen op Paul Ricard gedomineerd. De 919 Hybrid prijkte aan het einde van alle drie de sessies stevig bovenaan de tijdstabellen, het was uiteindelijk Romain Dumas die in de avondsessie met de #18 een 1:37.220 liet optekenen. De Fransman was daarmee maar liefst vier seconden sneller dan de top chrono van 12 maanden geleden, en dat ondanks een ongemeen harde mistral wind die de kop op stak. Door de afwezigheid van technische controles is het echter niet zeker dat Porsche conform het technische reglement rondreed.
Ook bij de GT’s (Pro en Am!) was het al Porsche wat de klok sloeg. In de namiddagsessie noteerden beide door Manthey Racing gerunde 991 RSR’s de beste chrono’s, om vervolgens nauwelijks nog in actie te komen in het donker. AF Corse legde beslag op de derde en vierde tijd, voor beide Aston Martins. De Proton Competition Porsches verrichtten hetzelfde kunstje als de fabriekswagens en namen de kopposities in GTE-Am voor hun rekening.
Men voorziet drie exemplaren van de 919 Hybrid voor Le Mans, ze werden in het Franse Paul Ricard ook in drie verschillende kleuren werden voorgesteld. Die zullen alleen voor de Franse wedstrijd worden gebruikt, in de andere races komen de auto in het (hoofdzakelijk) wit. De rode nummer 17 zal worden bestuurd voor Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber, de zwarte nummer 18 door Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb en de witte nummer 19 door het trio Earl Bamber, Nick Tandy en de ook nog in de Formule 1 (bij Force India) actieve Nico Hülkenberg.
De 2 liter-V4 stuurt een dikke 500 pk naar de achterwielen, de elektromotor kan tot 400 pk aan de voorwielen leveren. Porsche zegt zowat elk onderdeel van de auto te hebben doorgelicht en waar nodig vervangen of verbeterd. De doelstellingen waren: een lichtere en tegelijk robuustere auto, een betere handling en een verhoogde efficiëntie in het algemeen.
Het World Endurance Championship begint op 12 april met een zesurenrace in Silverstone. Spa staat op het programma op 2 mei (fans opgelet, dat is een zaterdag) en de 24 Uren van Le Mans worden tijdens het weekend van 13 en 14 juni gereden. Daarna zijn er nog wedstrijden in Duitsland, de Verenigde Staten, Japan, China en Bahrein, waar het kampioenschap eindigt op 21 november. Met titels voor Audi, Porsche of Toyota, want Nissan doet al zeker niet mee in Silverstone en Spa.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.