Wat wij menen te weten van 915 – G50 versnellingsbak en eerder al geventileerd hebben.
Bij de eerste 3.2 (1984-1986) waren alle 915 bakken voorzien van een extra koeler: externe oliepomp naar afzonderlijke koeler. De oude techniek werd meegenomen naar het volgende model (231 pk) en daartoe aangepast.
In 1987 kmt de GETRAG G50-5 versnellingsbak met de Borg Warner synchro – gewijzigd schakelpatroon met achteruit linksboven i.p.v. rechtsonder bij de 915 bak.
Zo’n G50 bak was GOEDKOPER IN PRODUKTIE dan de 915 met externe bijkomende koeling. G50 kon een koppel van 300 Nm verwerken zonder afzonderlijke koeling.
De koppeling werd op 240 mm gebracht zoals bij de Turbo, met rubberen demper op de naaf.
Technisch was de nieuwe bak een vooruitgang uiteraard, economisch ook voor Porsche.
De G50 werd hydraulisch bediend, waardoor de pedaaldruk veel lichter werd: gebruiksgemak.
Bij de eerste 3.2 tot 1987 werd bij de 915 bak de 4de en 5de versnelling ook verlengd (28/29 en 29/38). Het cardan had overbrenging 8:81.
De G50 versnellingsbak kon een hoger koppel aan.
De twee bakken vergelijken heeft o.i. dan ook GEEN zin, het zijn twee verschillende technieken (oud en nieuw) met verschillende doelstellingen.
At your service.
😈 :driver: 😈