prestaties van de verschillende 914’s

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 914 prestaties van de verschillende 914’s

  • Maker
    Discussie

  • saab @porsche
    Deelnemer

      Aangezien pk’s op zich niet zoveel zeggen (wel relatief gezien in een ceterus paribus situatie) ben ik benieuwd naar de prestaties van een 914 (1.7 – 1.8 2.0 – en de 6 cylinder – GT eventueel). Als ik het goed heb zijn de pk’s respectievelijk 65-85-100-110??

      Kent iemand de acceleratietijden en eventueel hernemingen? Ik ging er eerst van uit dat deze 914 geen partij zou zijn voor mijn break met 200pk maar misschien kan ik mij daar lelijk in vergist hebben.

    14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
      • Valt er wat te tunen aan deze motoren?

          [quote=”stefx911″:2al6tv2c]Nu voor dat geld rij ik veel liever mer een Porsche met zijn originele PK’s. Het is de complete rij ervaring die het mooi maakt: Rijgedrag, wegligging, feedback uitzicht op je snuit, het niet te evenaren motorgeluid…
          Kortom: ga eens 911 rijden en je weet wat ik bedoel. Het liefts dan nog een luchtgekoelde hé.
          Persoonlijk: hoe meer ik ermee rij hoe meer ik verslaafd geraak 😀 [/quote]

          voila sé da’s gesproken!

          je rijdt met een wagen vol karakter en dat is wat telt! Gewoon al het feit dat wij naar elkaar zwaaien wanneer we elkaar passeren zegt genoeg hee 😉

          ik ben met mijn moto (cagiva raptor 1000) ook absoluut een slak vergeleken met alle moderne sportmoto’s, doch who cares als hij 100 keer beter klinkt (doet autoalarmen afgaan 8) ) , en hij de enige is waarnaar steeds wordt omgekeken 😉

            hehe, leuke verhalen, doet me denken aan de tijd met mijn mondeo ST200, toen was die nog niet in belgië leverbaar en zag eruit als een td, hoeveel BMW’s (zelfs 3.0l), GTI, ed dat ik wegreed. was soms grappig om vrienden hun gezicht te zien nadat ik gas gaf, want voordien denken ze toch dat je zwanst 🙁

            in ieder geval een originele wagen met een mooi geluid en uiterlijk doet je meer wegdromen dan die pk monsters, tenslotte met een oldtimer neem je toch geen vliegende start aan alle lichten, je rijdt er van nature uit veel rustiger mee dan met een moderne wagen

              Bora was misschien een 4 Motion (4WD)

              Mijn 964 C4 trekt ook geweldg op als het nat is, zonder wheelspin 😀

                [quote=”914erporsche”:4d6cyvvl][quote=”saab@porsche”:4d6cyvvl][quote=”stefx911″:4d6cyvvl]

                Mijn vrouw haar Golf 3 tje rijdt jouw Saab ook los hoor 😉 ) [/quote]

                des te confronterender 😉

                Ik vraag me af of die vento vooral van een gewichtsvoordeel profiteerde of wat opgevoerd was. Vergelijkbare bmw’s bijvoorbeeld hoef ik maar zelden van achterkant te zien.[/quote]

                toevallig toch gene TT-grijze vento geweest?[/quote]

                Ik weet hoe TT-grijs eruit ziet maar het was idd een grijze vento en die kerel had geen last van wielspin alhoewel de weg meer op een kanaal leek.

                Nu, ik ben het eens dat Porsche veel meer te bieden heeft dan alleen acceleraties maar ik zou toch niet erg graag hebben dat ik de eerste dag (en daarna ook niet 😉 ) eruit getrokken wordt door het een of andere schaap (ook al is het een wolf in schaapskleren).

                  [quote=”saab@porsche”:1f6yjq3s][quote=”stefx911″:1f6yjq3s]

                  Mijn vrouw haar Golf 3 tje rijdt jouw Saab ook los hoor 😉 ) [/quote]

                  des te confronterender 😉

                  Ik vraag me af of die vento vooral van een gewichtsvoordeel profiteerde of wat opgevoerd was. Vergelijkbare bmw’s bijvoorbeeld hoef ik maar zelden van achterkant te zien.[/quote]

                  toevallig toch gene TT-grijze vento geweest?

                    Hangt ervan af wat er in ligt hé

                    Zo is mijn vrouw haar Golfje een wolf in schapenvacht. Er rijden nog ontelbare Golf 3 tjes rond, bijna allemaal diesels. Een VR6 met 2800 cc en Zescilinder zie je niet veel. Dus velen verschieten ervan.

                    Zo vroeg de onstelde bestuurder van een Cayenne S aan het volgende licht eens wat voor een Golfje dit wel niet was nadat hij erdoor losgereden was 😉 )

                    Uiteraard heeft gewicht hier veel mee te maken. Zo moet jouw Saab wel een pak meer kilo’s meetrekken hé. De verhouding Pk/Kg ligt minder gunstig.

                    Als die Bora een R32 was heb je geen schijn van kans. Zo een R32 kan je laten tunen tot 750 Pk! In combinatie met 4WD heb je dan wel een deftige BOM. Een Golf/Bora R32 van 750 PK = 45 tot 50k

                    Nu voor dat geld rij ik veel liever mer een Porsche met zijn originele PK’s. Het is de complete rij ervaring die het mooi maakt: Rijgedrag, wegligging, feedback uitzicht op je snuit, het niet te evenaren motorgeluid…
                    Kortom: ga eens 911 rijden en je weet wat ik bedoel. Het liefts dan nog een luchtgekoelde hé.
                    Persoonlijk: hoe meer ik ermee rij hoe meer ik verslaafd geraak 😀

                      [quote=”stefx911″:1ha8xs86]

                      Mijn vrouw haar Golf 3 tje rijdt jouw Saab ook los hoor 😉 ) [/quote]

                      des te confronterender 😉

                      Ik vraag me af of die vento vooral van een gewichtsvoordeel profiteerde of wat opgevoerd was. Vergelijkbare bmw’s bijvoorbeeld hoef ik maar zelden van achterkant te zien.

                        Niet vergeten dat zo een 911T of een 914 meer dan 30 jaar oud is hé!

                        Mijn vrouw haar Golf 3 tje rijdt jouw Saab ook los hoor 😉 )

                          [quote=”wreckah”:1njv542q]als het je mag helpen, dit is wat wij vinden van onze 911T uit 1969 (zelfde motor als de 914/6):

                          de wagen heeft redelijk wat koppel dus je kan vlot rijden, doch in de hogere toeren zwakt het allemaal wat af. Het is zeker geen race-beest. Ik denk dat je met huidige golfjes TDI ons zó naar huis rijdt…doch dat maakt niet zoveel uit als je zulk een prachtig lawaai maakt 😉 .[/quote]

                          Dat lawaai, ik ben er benieuwd naar. Het verontrust me wel dat de 914/6 (of de 911T) door tdi’-tjes naar huis wordt gereden. Een 914/4 zal dan wel helemaal ‘gene vette’ zijn, zeker?

                          off topic, ik werd vandaag met mijn 9-5 200pk door een vento losgereden (ok, ik had aardig wat wielspin in 1ste, 2de en 3de: tijd voor nieuw rubber). Dat is een behoorlijk confronterende ervaring.

                            als het je mag helpen, dit is wat wij vinden van onze 911T uit 1969 (zelfde motor als de 914/6):

                            de wagen heeft redelijk wat koppel dus je kan vlot rijden, doch in de hogere toeren zwakt het allemaal wat af. Het is zeker geen race-beest. Ik denk dat je met huidige golfjes TDI ons zó naar huis rijdt…doch dat maakt niet zoveel uit als je zulk een prachtig lawaai maakt 😉 .

                              Voor de 914 weet ik het niet maar voor de 911 vind je HIER de performance data met acceleratietijden

                                bedankt

                                Wat me eigelijk meer boeit zijn acceleratietabellen. of relatieve vergelijkingen (bijvoorbeeld van iemand die 914 en 911 gereden heeft)

                                  1.7 = 80pk (72pk in USA)

                                  1.8 = 85pk (70pk & 76pk in USA)

                                  2.0 = 100pk (88pk & 95pk in USA)

                                  914/6 = 110pk

                                  916 = 190pk voor de 2341cc & 210pk voor de 2687

                                  In USA waren ze dus allemaal teruggeschroefd voor normen van uitstoot he

                                14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.