Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 996 › prijs onderhoud
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 9 maanden geleden door VAN DE VYVER FILIP.
-
MakerDiscussie
-
13 juni 2009 om 12:58
hallo,
Ik ben van plan me een porsche 996 carrera 2 of 4 aan te schaffen. Bouwjaar rond 1999-2002.
Ten eerste kan er mij iemand het verschil duidelijk maken tussen carrera 2 en 4? Is dit de PK?
Ten tweede kan er mij iemand vertellen wat de gemiddelde kostprijs is van een onderhoud voor dit type wagen? Moet hij om de 20.000 km binnen of als je dat niet haalt 1 keer per jaar? Om de hoeveel km zijn er de grote kosten zoals oa verplicht vervangen van bepaalde onderdelen ?Thanks alvast voor jullie hulp
Jurgen
-
MakerDiscussie
-
Dus als ik u voor banden doorverwijs naar Performance center bij Walter om de hoek krijg ik een “?”[/quote]
Wat wil je… ❓
[quote=”PVB” post=119756]Ik weet niet van waar je bent maar je kan misschien eens contact nemen met Walter Verellen te Winkelom-Geel? (ff Googlen)[/quote]
Dus als ik u voor banden doorverwijs naar Performance center bij Walter om de hoek krijg ik een “?”
Ik weet niet van waar je bent maar je kan misschien eens contact nemen met Walter Verellen te Winkelom-Geel? (ff Googlen)
Heb onlangs een 928 gts gekocht en zou hem groot onderhoud willen geven door iemand die er iets vanaf kent. In een porsche garage zijn de mechaniekers ook niet altijd meer op de hoogte van die wagens en de factuur loopt serieus op! Hij heeft 130000 km en is van 1993. De kick-down zou ook eens moeten bekeken worden want die reageert niet altijd juist. Misschien kan iemand me aan een ex meestergast helpen die dat nog graag en goed doet?
verzekering zal niet echt een probleem zijn gezien ikzelf in verzekeringen doe. Daar heb ik wel een idee van. En van de rijtaksen ben ik ook heel goed op de hoogte gezien mijn ervaring in autoschade en dergelijke. Ik wil jullie alvast bedanken voor wat betreft de mededeling van de onderhoudsprijzen. Ik weet nu wat me te doen staat als ik hem effectief kan kopen. Misschien kunnen jullie me helpen hem sneller aan te schaffen door bij mij een verzekering af te sluiten 😉 ) lol. In ieder geval nogmaals bedankt allemaal!!!
Ik ga bij Verellen op onderhoud en over de prijzen van het gewoon onderhoud hoor je mij niet klagen. jaarlijkse rijbelasting weet je op voorhand als je een 3.6 liter koopt en verzekering (euh 460 EURO/jaar voor de gewone B.A.) is ook niet echt veel te noemen. Verbruik tussen de 12 en de 16 liter/100 km maar komt omdat het vooral korte afstanden zijn op gewone wegen. Als je niet teveel kilomters doet is dat dus aannemelijk.
Grote defecten heb ik nog niet echt gehad 😀 lol: )
Momenteel zijn de tweedehandsprijzen wel drastisch aan het dalen. Maar ga stilaan toch een verkoopstopic aanmaken.
Dus bij deze wie al geïnteresseerd is in een porsche 996 4S ❓ 35000 + BTW is de prijs (volledig nagezien inclusief onderhoud).
Leveringstermijn van de (misschien) nieuwe wagen is 7 maanden dus heb nog even tijd 🙄Dat de prijzen hier en daar zeeeeer grote schommelingen kunnen vertonen, is uiteraard een feit. Ikzelf heb inderdaad bij mijn eerste 964 soms minder dan de helft betaald bij een onafhankelijke Porsche-specialist destijds (ex-meestergast van bij Carrera Motors!), en die werkte effectief aan 27 euro per uur!! Maar het was dan ook een eenmanszaak, met geen franjes en gouden toeters en bellen aan! Maar wel een steengoede service, en alles wat op de factuur stond, was tenminste ook echt gedaan (want je kreeg de oude delen mee in een plastic zakje! Wat volgens hem bij zijn oude werkgever niet altijd het geval was… maar dat is een andere zaak (of rechtzaak 😈 )
En wat we natuurlijk niet mogen zeggen, maar allemaal weten is dat sommige kleine garages soms nog eens ‘vergeten’ om de 21% BTW aan te rekenen, als er geen factuur moet zijn…ahum… Wat een OPC natuurlijk niet kan permiteren… maar voor een particulier die de kosten niet kan inbrengen uiteindelijk wel weer 21% scheelt, waar wij niks aan hebben, enkel vadertje staat, die al genoeg verdient aan onze auto’s…
Er zijn soms ook zeeeeer grote, pijnlijk grote, verschillen doordat sommige garages alles preventief vervangen ‘volgens het boekje’, en andere soms wachten als het echt nog niet nodig blijkt, of op zijn minst bellen om toestemming te vragen alvorens te beginnen, als de kosten zeer hoog zouden oplopen. Zo weet ik van een kennis die destijds bij een OPC een factuur van over de 4800 euro toegeschoven kreeg voor een groot onderhoud van een 928! Nadat ze hem gereanimeerd hadden, bleek dat er bvb ongevraagd toch 4 nieuwe banden (aan de volle pot) opstonden, omdat “ze vonden dat die hun beste tijd wel gehad hadden”… wat al tegen de 2000 euro was… Op die manier kan het natuurlijk snel oplopen… Ikzelf heb toen voor identiek dezelfde banden op mijn 996 bij Roegiers in Evergem 840 euro betaald, gemonteerd en al… 😯 En raad eens waar datzelfde OPC zijn banden gaat gaan halen? 👿
Hoe dan ook, wat zeker een feit is, en al meermaals gezegd werd, het is niet omdat een wagen al een paar jaartjes heeft, dat de onderhoud (comme il faut) goedkoper wordt… Soms zelfs in tegendeel, van zodra door Porsche Duitsland ‘stockagekosten’ aangerekend worden voor onderdelen vanaf een bepaalde leeftijd!Dus moraal van het verhaal: 996’s worden zeer aantrekkelijk qua aankoopprijs, maar worden daarom niet goedkoper in onderhoud en qua totale rijkost per kilometer!
Niet echt een 996, maar een Boxster :
1e onderhoud op 110.000 km : 1875 Euro ! 😯
2e onderhoud op 120.000 km (jaar later) : 1350 Euro ! 😮Boxsterke vlug verkocht …
Er is wel meer gebeurd dan onderhoud alleen, maar ik wil maar laten zien dat’t soms ook niet bij het onderhoud alleen stopt, Wat was’t ook alweer ? Luchtmassameter ? 🙁
Wagen was toen 6 en 7 jaar oud.
‘k Had mijn ’78 SC weggedaan omda ik schrik had dat er kosten zaten aan te komen. 🙄[quote=”DJBA629″:1ba7xtva]hallo,
Ik ben van plan me een porsche 996 carrera 2 of 4 aan te schaffen. Bouwjaar rond 1999-2002.
Ten tweede kan er mij iemand vertellen wat de gemiddelde kostprijs is van een onderhoud voor dit type wagen?Jurgen[/quote]
Op je belangrijkste vraag heb ik hier nog geen antwoord gezien daarom even enkele onderhoudprijzen van de 996 als richtlijn.
Dit zijn prijzen betaald bij een Officiele Porsche dealer. (huidige uurprijs 64 euro p/u)
Over de prijs van een onafhankelijke garage spreek ik me niet uit maar tot 50% goedkoper zoals “Porschky” vermeld lijkt me weinig.
Welke zelfstandige garage kan zijn kost verdienen aan een Porsche voor 32 euro p/uur vraag ik me dan af.
Wel zie ik op mijn Porsche factuur een benzinefilter staan van 27,83 euro daar waar een kennis van mij 43,25 heeft betaald bij een onafhankelijke garage met zelfde referentienummer? Ook zie ik bij wijze van voorbeeld grote verschillen bij een zelfde gebruikte olie? Dit is gewoon een neutrale vaststelling.Nazicht (klein) 20.000 km : 761 euro – inbegrepen nieuwe batterij (235 euro)
Nazicht (groot) 40.000 km : 875 euro – inbegrepen remblokjes en vervangen remolie – nieuwe frontrubber cabriodak (garantie)
Banden achter 2 stuks 285/30 18 PZero : 429 euro (bandencentrale)
Nazicht (klein) 60.000 km : 825 euro
Nazicht (groot) 80.000 km : 1940 euro (incl. nieuw remschijven V – remblokjes V & A + nieuw contactslot + vervangen koelgas airco.Realistische cijfers zonder taks, verzekering e.a. hierboven al vermeld.
Banden kunnen inderdaad tot 50% goedkoper zijn in een bandencentrale maar dat is logisch, een Porsche Dealer is geen bandencentrale en zij hebben bijgevolg niet de omzet van een bandencentrale. Onderhandelen is hier de boodschap want de verschillen tss. de verschillende bandencentrales zijn soms enorm.Als je wagen altijd bij een Off. Porsche dealer in onderhoud is geweest kan je een “Porsche Approved Garantie” afsluiten.
Dit is alleen mogelijk als de wagen minder dan 9 jaar oud is en minder dan 200.000 km heeft gedaan met respect van alle onderhoudsintervallen.
Kostprijs 2099 euro incl.btw op jaarbasis. Alle onderdelen zijn dan gedekt.en uiteraard, wat hier nog niet gezegd, of beter gezegd herhaald werd, is dat de onderhoudskost uiteraard ook enorm afhangt van het feit of je naar een officiële Porschegarage gaat, of niet! De officiële garages zullen duurder uitvallen, doch misschien een kleine meerwaarde opleveren bij eventuele herverkoop, als je een onderhoudsboekje en facturen kan voorleggen van een officiële garage. Een keuze die iedereen voor zich moet maken… maar de ervaring leert dat onderhoud bij een niet officiële garagist soms de helft kan kosten, soms zelfs een groter verschil als we ook banden erbijsleuren! Koop banden in een officiële garage aan, en je betaalt volle pot, want bij die maten soms tot tegen de 500 euro per band kan betekenen. Ga ze zelf gaan halen bij enkele gekende bandencentrales, en betaal soms minder dan de helft!! En aangezien er zo vier opliggen… ongeacht het een een Carrera 2 of 4 is 😉
Anoniem14 juni 2009 om 17:26[quote=”911-lover”:xirwf0w4]Door het grote waardeverlies is het juist dat velen geinteresseert zijn om zulke wagens aan te schaffen .
Tussen 20 en 30.000€ heb je een enorme keuze in een 996.
Misschien ook de reden van de plaatser van dit draadje .[/quote]
Zou kunnen, en het is maar de vraag waar dit eindigt. Je ziet nu al bvb boxsters die goedkoper zijn dan 944 cabrio of 968 cabrio.Door het grote waardeverlies is het juist dat velen geinteresseert zijn om zulke wagens aan te schaffen .
Tussen 20 en 30.000€ heb je een enorme keuze in een 996.
Misschien ook de reden van de plaatser van dit draadje .Anoniem13 juni 2009 om 21:24carrera 2 = achterwielaandrijvng
carrera 4 = 4×4
Onderhoud is om de 20,000 km. Maar dat is niet de grote kost bij een 996 (of een sportwagen in het algemeen), het zijn eerder de banden, remmen, benzine, verzekering en rijtaks die de kosten doen oplopen. Hou bij de gewone 996’en ook rekening met een (op dit ogenblik) groot waardeverlies. Wat de toekomst zla brengen op dit gebied weet niemand…
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.