Ondertussen zijn de festiviteiten al lang voorbij en ik kan bevestigen dat je geen wegentaks moet betalen voor 1 maand inschrijving.
Wagen moet natuurlijk wel ooit op je naam gestaan hebben.
Hoe te werk gaan:
1. Je gaat langs bij je verzekeraar met al je oude documenten. Je vraagt alles opnieuw op je eigen naam te activeren voor de 1ste van de komende maand (ik ben 30 mei geweest voor activatie 1 juni). Je zegt ook dat je zelf naar DIV gaat
2. 1ste van de maand ga je naar DIV (moest 30min wachten in Brussel), alles wordt rechtstreeks ingegeven en je krijgt al papier met referentie mee als bewijs dat de ambtenaar alles goed heeft ingegeven.
3. Nummerplaat wordt met post gestuurd, 2 juni was feestdag en 3 juni amtenaren feestdag maar toch nummerplaat ontvangen op vrijdag 3 juni rond 10u en betaalt 20euro
4. Je gaat naar je plaatselijke plaatslager voor zo’n 2de IMMENS GROTE NUMMERPLAAT 😆 en je betaalt opnieuw 20euro (ik heb dan ook maar ineens 2 nieuwe plastiekskes voor erachter genomen met kleine rand).
5. Je gaat naar autokeuring indien nodig (mijn wagen was al meer dan 1,5j niet meer ingeschreven)
6. Ik heb mij trouw gereden en weekske met de cabrio op verlof gegaan.
7. Op 27/6/2011 tijdens middag even nummerplaat terug in platenbak van DIV gestoken
8. Weekje later bevestiging van schrapping ontvangen
9. Eind juli factuur ontvangen van de (nu) Vlaamse wegentaksdienst
10. emailtje gestuurd (gegevens te vinden op http://belastingen.vlaanderen.be )met alle gegevens en verwijzing dat de wagen in zelfde maand werd uitgeschreven.
11. Dan eventjes wachten (4 weken) en je krijgt een mooi berichtje terug:
[color=#4000FF]Geachte heer,
Ingevolge de verwerking van uw dossier PORSCHE 911, nummerplaat 1BHO965,
ontstond een recht op ontheffing van de verkeersbelasting. Gezien de
maand van schrapping samen valt met de maand van inschrijving is er geen
enkel bedrag meer verschuldigd. De datum van inschrijving was 01/06/2011.
De schrapping gebeurde op 27/06/2011.
De kennisgeving van een onwaarde van 1381,25 EUR op kohierartikel
xyz zal u eerstdaags worden toegestuurd in bijlage aan een
ontheffingsbrief.
Beantwoord deze e-mail indien u nog vragen heeft over dit antwoord.
Met vriendelijke groeten,
Agentschap Vlaamse Belastingdienst
Bauwensplaats 13 bus 1
9300 Aalst[/color]
12. Voila, wel geen idee hoeveel keer je dit kan doen per jaar… Voor mij kwam het mooi uit want ik heb geen tijd meer om te rijden tot lente 2012.