Pro & contra’s : US of EURO 911 ?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Pro & contra’s : US of EURO 911 ?

  • Maker
    Discussie

  • Hugo Van Hecke
    Deelnemer

      Luchtgekoelde 911’s zijn dezer dagen zeer gegeerd. Verschillende forummers, waaronder mijzelf, rijden met een ex-US 911, andere dan weer met een EURO versie.
      De meningen over de voor- en nadelen van US Porsche zijn verdeeld. Sommige zijn pro, andere contra. Vandaar de topic : wat zijn nu volgens jullie de voor- en nadelen aan een US en EURO 911.
      Vermits ik zelf een 1983 ex US sc bezit zal ik het lijstje openen :
      PRO :
      Indien echte Californische P (te controleren via VIN number in de deur), de roestvrije kas
      Motor heeft minder afgezien door rijden van lange afstanden aan beperkte snelheid.
      Amerikaanse 911’s zijn meestal full option (open dak, airco, cruise control…)
      De lagere aankoopprijs dan een EURO versie

      CONTRA :
      Invoer rompslomp
      Ontbreken van een gelijkvormigheidsattest = starten met O-platen
      Ombouw naar EURO versie – Stootblokken achterbumer vervangen door kleinere EURO exemplaren
      reflectoren verwijderen – standlichten omleggen.
      Indien sc met full US engine : 180 PK ipv 203 : De laatste series, zoals de mijne, zijn echter geleverd met de EURO motor van 203 pk, te herkennen aan de metalen ipv flexibele brandstofleidingen.

    12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
      • Nice!

        Ik zou alleen het 3de remlicht er nog even afslopen voordat je je inschrijft voor de kastelen-rit 😉

        [quote=”Gette” post=122133] niet de éérste die mij verteld dat er in Duitsland bedrijfjes zijn die Amerikanen omkatten op euro chassisnummers, meestal van perte totale. [/quote]

        ‘t zal ook niet de eerste keer zijn dat je bijv. een Porsche op Marktplaats.nl tegen komt, deze verkocht wordt en met een ton minder aan Km’s een week of wat later op Mobile.de aangeboden wordt :popcorn:

          034.JPG
          Hey,
          Mijn auto 911 3.2 1988 G50 cabriolet ook uit amerika en nog in hele goede staat qua lak, interieur, dashbord, cabriodak als nieuw zelfs de plexi niets op aan te merken enz..
          Heb vandaag de snelheidsmeters gedemonteerd om te laten omzetten naar kilometers.
          Ga de miles omrekenen naar kilometers en laten aanpassen op mijn teller.
          Is makkelijker dan altijd xx erbij te moeten tellen.
          Inderdaad amerikaanse zijn mijn gedacht net iets beter uitgerust.
          Verwarmde lederen zetels, electrische zetels, airco, extra boxen uit fabriek….

          Attachments:
          • 019.JPG

            Naar wat er geschreven wordt her en der is alles zo goed als rond, enkel de publicatie in het staatsblad is nog nodig…………. maar dat gaat blijkbaar zeer traag 🙄

            Vraag mij trouwens af op welke wijze hierover gecommuniceerd zal worden naar de oldtimer eigenaars toe ?

              D’Ieteren geeft geen gelijkvormigheidsattesten voor een US Porsche. Je kan er wel terecht voor de opmaak van een technische fiche (kost € 90). Deze heb je nodig om dan je gelijkvormigheidsattest via de keuring met een homologatiekeuring (éénmalige keuring speciaal geval… 😯 )aan te vragen. Na een paar maanden geduld en bij positieve uitslag word je dan na het dokken van naar het schijnt € 170 het gelijkvormigheidsattest opgestuurd. Vervolgens kan je terug naar de keuring voor een gewone keuring om je P dan te laten inschrijven op dagdagelijkse plaat.

              Nu,voor een luchtgekoelde hobby P van +25 jaar kan je met de nieuwe oldtimerwetgeving gerust met O platen blijven rijden. Het enige wat nog verboden zal zijn is woon-werk verkeer of commerciële doeleinden. Je zal er wel om de 3 jaar mee naar een aangepaste oldtimerkeuring moeten. Maar dat zal voor geen enkele goed onderhouden classic P een probleem zijn. Probleem is wel dat absoluut niemand kan zeggen wanneer de nieuwe wetgeving van start gaat. En vermits oldtimers de heel ver van mijn bed show van onze politiekers zijn, kan het nog wel een tijdje duren. Hij had er feitelijk al 2 jaar moeten zijn.

                hey
                ik heb geluk gehad
                mijne is nog zeer mooi van lak en rubbers heeft in californie
                steeds onder carpoort gestaan .nooit dag in dag uit volle zon
                paar gebruiks sporen maar super in de lak
                :drink:

                  Wat hierboven reeds vermeld werd is ook niet te onderschatten, niet overal in America is het kurkdroog ! Ik heb in mijn zoektocht ook rotte Amerikanen tegengekomen.

                  Grootste nadeel is dat de (Duitse)markt op dit ogenblik gewoon meer waarde geeft aan een euro model, niet de éérste die mij verteld dat er in Duitsland bedrijfjes zijn die Amerikanen omkatten op euro chassisnummers, meestal van perte totale.

                  Voor mij geeft het niet, mijne maat de zijn is ook nen Amerikaan met vanalle problemen maar WEL met een propere kas. Nadeel is dat alle rubbers verschrompeld zijn, dash gescheurd en dat de lak om zeep is.

                    Ik hoorde dat er voor een Canadese import heel veel minder papieren rompslomp nodig was.
                    Ik ken iemand die een Amerikaan wilde importeren met de nodig problemen bij Dieteren in Brussel.
                    Later bleek het een Canadees te zijn en toen was alles snel geregeld.
                    Indien nodig kan ik het verhaal navragen bij de desbetreffende persoon en het jullie laten weten.

                      Olaf ,uiteraard spreken we dan over iets specialere modellen !
                      De gouden tijd is ook al een tijdje voorbij !

                        Met de huidige dollar-koers kan het “koopje” nog weleens tegen gaan vallen …

                        Bij wederverkoop weet men ook dat het om een Amerikaan gaat – dus het moet wel iets speciaals zijn wil je er dan een EU prijs voor krijgen.

                        Afhankelijk van het type 911 en bouwjaar zijn er een aantal US zaken die je aan moeten passen eer je ‘m in EU op kenteken kan zetten.
                        Daarnaast zijn er zaken die je aan kunt passen, wil je “het US gezicht” er vanaf hebben.

                        Binnen de EU kan je bij aanschaf er voor kiezen om ter plekke te gaan kijken (bijv. Zweden, Tjechie, Polen, Italie, etc) – en de Porsche zelf terug rijden – in plaats van op een “over-seas” transport te zetten …

                          Ik zeg ook niet direct neen tegen een wagen die uit de States komt op voorwaarde dat ik zekerheid heb dat ik een gelijkvormigheidsattest kan bekomen of hij al Europese papieren heeft .
                          Met een Porsche mag stevig gereden worden ,hoge toeren kan en mag .Slechter is in het rood blijven hangen of verkeerd schakelen bij het afkomen van versnelling .De schade is niet direct voelbaar ! 😥

                            Ik ben op vlak van luchtkoelers wel een leek, maar algemeen genomen zou ik toch voorkeur geven aan een gezonde Amerikaan dan een rotte europeaan. Vroeger in de carrosserie waar ik mijn moto’s verbouwde kwamen af en toe Amerikaanse wagens binnen voor restauratie en de commentaar van de plaatslager was toch steeds dat het om een goede basis ging. Ik spreek over MG Midget & MGB, Corvette, Kever Cabrio dus voor een 911 zal het wel idem zijn. Enkel de prijzen zijn tegenwoordig ook veel te hoog voor de imports.

                              “Motor heeft minder afgezien door rijden van lange afstanden aan beperkte snelheid”

                              Ik ben wel van mening dat een 911 motor met enige regelmaat mits goed warm best ff lekker toeren mag draaien (niet in het rood tuurlijk), die auto’s worden er blij van als je ze afentoe op de staart trapt. Als zo’n wagen nooit boven de 150 km komt, daar wordt ie niet blij van. Daar blijft ie lekker pittig bij.

                              Heb het altijd een ietwat raar verhaal gevonden dat motoren die nauwelijks worden belast slomer worden. Maar ja, heb toch 911’jes gezien die nauwelijks vooruit komen, ook al druk je er wel op.

                            12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.