Probleem A/C controller

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Probleem A/C controller

  • Maker
    Discussie
  • Ik heb raad nodig… Mijn 993 heeft plots een probleem met de airco. Als je het contact aanlegt, blaast ie direct vol vermogen en maakt ie een ongelofelijke herrie. Dat lawaai is precies een soort van buzzer die blijft gaan zolang het contact aan ligt en je voelt het als een trilling in the ‘head unit’ (993 659 047 00). Niet doenbaar om zo te rijden.

    Toen we een controller van een andere 993 in het dashboard schoven, was het geluid er niet en werkte de airco normaal. Het lijkt dus aan mijn controller te liggen.

    Nu rijd ik even zonder maar dat kan toch niet lang blijven duren want de winter blijkt er toch uiteindelijk aan te komen. Ik ben dus mijn opties aan het nagaan.

    1.Nieuwe controller maar ben nogal verschoten want dat ding kost tussen de 800 (Ebay) en 1400 Euro (Rose Passion)! 😯
    2. Tweedehands controllers zie ik voor een 600 Euro maar dat insop altijd veel en welke garantie heb je dan??
    3. Laten herstellen: het gemak om die optie te vinden toont aan dat het niet zo abnormaal is om met dit onder deel problemen te hebben. Ik vind op het Net adressen waar je je onderdeel kunt naar opsturen om het te laten herstellen. Prijs nog altijd 300 tot 400 Euro.

    Optie 2 zie ik echt niet zitten tenzij de prijs veeeel lager ligt. Eerste optie 3 wat onderzoeken denk ik dan.

    Heeft iemand van jullie iets gelijkaardigs meegemaakt?
    Weten jullie een adres waar ik mijn controller kan laten nakijken/herstellen?
    Wat vinden jullie van de oplossing een onderdeel op te sturen? Iemand dat al gedaan? Bv. http://www.hitzpaetz.de : Kent er iemand dit, kan ook zelf naar daar gaan, is niet zo ver in Duitsland…

    Het zou kunnen dat het probleem van deze controller ook aan de basis ligt van mijn, ondertussen vervangen, batterij, nagaand wat ik vind over problemen met de controller…

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
    • Het is toch nog goed gekomen,

      De reserve-onderdelen produceerden hetzelfde lawaai in tegenstelling tot oorspronkelijk… Nader onderzoek bracht ons uiteindelijk bij een verbogen pin in de connector. Waarschijnlijk verbogen bij het (de)monteren. Goed werk dus van Nicolas en mijn gebruikelijke garagist! En de kosten waren uiteindelijk zeer redelijk aangezien gelimiteerd tot pakweg twee manuren.

      :drink:

      Bedabkt voor het meedenken! Hopelijk kan het iemand in de toekomst helpen.

        lijkt wel op de lights on/seatbelt buzzer die afgaat als je de koplampen laat branden met het contact af; of in de US auto’s ook wanneer je gaat rijden zonder de gordel vastgeklikt?

          Het is dus niet opgelost 🙁

          Al gebeld en zal het terug moeten binnen brengen… Ik ga voorlopig een tweedehands component inbouwen.

          Vanaf ik het contact aanleg, begint de unit te blazen maar vooral een zeer luide buzzer te weerklinken. Er zijn twee connectors. Als ik enkel de kleine verbonden laat, krijg ik de buzzer niet.

          Zou ik onmiddellijk bij aansluiten weer kortsluitingen gekregen hebben? Het is dan wel vreemd dat een paar weken geleden, toen ik het ontdekte, een andere CCU geen problemen had…

          Ik weet niet of het gaat lukken maar heb het geluid opgenomen en zal een link toevoegen…

          https://www.dropbox.com/s/wfp0n7vmewamyyx/SD%20CCU%20Noise.mov?dl=0

          Wim

            Ik denk dat je dat het beste aan Nicolas even zelf kan vragen of je ergens op moet letten.

              kan ik dat zelf zien Wim? Of best even vragen als ik het stuk morgen ga ophalen?

              Wim

                Gelukkig dat het dan allemaal meevalt.
                Ik zou wel gelijk even kijken hoe de sluiting ontstaan is om herhaling te voorkomen voor je hem terug plaatst. 💡

                  goed nieuws dan, eerlijk bij rescue 911 dus :up:

                    Nice, bedankt om ons op de hoogte te houden. :applaus:

                      Het ziet er naar uit dat het allemaal nog zo erg niet was. Porsche911Rescue heft juist gebeld, er waren een paar circuits doorgebrand maar er moesten geen stukken vervangen worden => enkel werkuren dus.

                      Vrijdag ophalen en inbouwen, hopelijk alles achter de rug.

                        Ik heb mijn CCU binnengegaan bij Porsche911Rescue. We zullen eens zien wat er nodig is om alles in orde te maken. Als backup heb ik een paar leads voor een tweedehands onderdeel. Zo’n tweedehands onderdeel zal toch serieus goedkoper moeten zijn dan herstellen anders heb ik helemaal geen zekerheid dat ik binnen een maand niet nog eens in dezelfde situatie zit.

                          Ik heb mijn CCU binnengegaan bij Porsche911Rescue. We zullen eens zien wat er nodig is om alles in orde te maken. Als backup heb ik een paar leads voor een tweedehands onderdeel. Zo’n tweedehands onderdeel zal toch serieus goedkoper moeten zijn dan herstellen anders heb ik helemaal geen zekerheid dat ik binnen een maand niet nog eens in dezelfde situatie zit.

                            @RS Evo > op het schema zie je de in/out aansluitingen. Ben aan het zoeken naar het elektrisch schema van de unit zelf.

                              @RS Evo > op het schema zie je de in/out aansluitingen. Ben aan het zoeken naar het elektrisch schema van de unit zelf.

                                Hey Fab, ben je iets met dat diagram van deepee? Electronica is chinees voor mij… Maar op die bergfillfx-site zie ik dat dat ‘ding’ wel verantwoordelijk is voor een hoop functies in de auto :wtf:

                                  Hey Fab, ben je iets met dat diagram van deepee? Electronica is chinees voor mij… Maar op die bergfillfx-site zie ik dat dat ‘ding’ wel verantwoordelijk is voor een hoop functies in de auto :wtf:

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.