probleem handrem 3.2 1985

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 probleem handrem 3.2 1985

  • Maker
    Discussie
  • hallo, het is me de laatste paar ritten opgevallen dat de 3.2 (1985) niet echt vlot loopt. Bij het traag manoeuvreren zit er niet echt loop in, eenmaal op snelheid valt het minder op.
    Voorheen duwde ik hem soms de garage uit, nu lukt het niet meer.
    Bij het traag vertrekken gaat de achterzijde licht omlaag, en om die reden vermoed ik dat er wat mis is met de handrem. Heeft iemand hier ervaring mee?

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
    • Gisterenavond proefritje gedaan. Ziet er toppie uit. Vroeger trok hij lichtjes naar rechts. Nu de hele zaak opnieuw ontlucht is lijkt dat ook opgelost. Rempedaal kan wel wat dieper ingeduwd worden dan vroeger, wellicht omdat de remzuigers bij het lossen van rempedaal wat dieper in de klauwen wegtrekken.

        Bij de achterste klauwen is dat wel een gepruts om de stofkapjes netjes over die rand te krijgen. Die weerhaakjes geven niet veel mee. Ik heb uiteindelijk elk 2 de haakje met een tang lichtjes dichter geknepen en toen lukte het. Wellicht moet het met een speciale tang?

          11 bar ! Dat zat goed vast ! Ze zijn toch niet door de garage geschoten dan ?
          Ik heb de mijne los gekregen met een voet-fietspompje en ong 3 à 4 bar en dan schoten ze al hard tegen het houten balkje aan dat ik had klaargestoken.

            :up:

              In mijn veronderstelling dat er wat mis was met de handrem zat ik fout. Het zijn gewoon de achterste remklauwen die aan revisie toe zijn. Het heeft wat moeite gekost om de zuigertjes eruit te persen, maar met 11 bar lukte het. Nu de zaak netjes verder afhandelen…

              123

                Ik zit in de Westhoek (Ieper).

                  Moest het uiteindelijk toch de handrem zijn, de procedure uit de Bentley manual voor de P911 zegt
                  Na het krikken en de steunen plaatsen, handrem hendel naar beneden (los) :

                  1. de kabel links en rechts checken, die zou een klein beetje speling moeten hebben
                  2. Remschijf draaien zodat door het gaatje dat open is de veer en het tandwiel zichtbaar is (met zaklamp)
                  3. Indien de handrem sleept : lossen met 4 clicks en opnieuw checken, indien nog sleep, verder lossen. Indien niet, zelfde aan andere kant doen
                  4. Handrem hendel 2 clicks naar boven trekken : nu zou er weerstand op de wielen moeten zitten
                  5. Hendel terug volledig naar beneden, wielen draaien terug vrij

                  Als de hendel meer dan 4 clicks moet opgetrokken worden om de eerste weerstand te creëren zit het te los.

                  Ikzelf heb de remschijf eraf gehaald en het geheel met de stoomreiniger uitgespoten (ontvet). De nieuwe schijf erop en de veer/tandwiel aangepast tot er net geen wrijving meer was met de nieuwe schijf (handremschoenen wrijven langs binnen) en dan nog 2 clicks losser.

                    Tja, omdat de remzuigers toch vastzaten ben ik ineens all-in gegaan en alles herdaan. Uit de documenten bleek dat de remmen laatst in 1999 bij ‘Sporthaus’ in Reno gedaan werden. De schijven waren limiet en als je toch alles eraf haalt dan kan je beter doorzetten, zeker als je 25% krijt bij autodoc, dat maakte het betaalbaar als kerstcadeau aan mezelf.
                    Om het er zo proper te laten uitzien : de stoomreiniger is je vriend 😉

                    Westhoek, neen, regio Leuven – Tienen, waarom ?

                      Frank, dank voor de omstandige uitleg. Zodra er wat tijd is gaat de krik eronder om te zien waar het fout zit. Btw, dat van jou ziet er echt wel spic en span uit. Top.
                      Toevallig woonachtig in de Westhoek?

                      123

                        +1

                          De handrem valt te regelen door een kleine opening in het centrale deel van de remschijf, aan beide kanten achteraan, als je ervan uitgaat dat de kabels naar de hendel goed zijn. Daar bestaan wel wat online posts over.
                          Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=e4eNVDkzQZ8 voor een zicht op hoe het systeem werkt (tandwieltje dat de kabel spant).

                          Maar hoe weet je dat het om de handrem gaat en niet het remsysteem bijvoorbeeld ?
                          Bij mij (ook een ’85) waren het vooral slechte/oude rubberen leidingen die de druk niet meer vrijgeven (hard geworden) en 2 remzuigers die niet meer meededen (lees: vast in de klauw).

                          Zet hem achteraan op pootjes (axel stands) en probeer de wielen te roteren, dan kan je zien waar het klemt. In neutraal natuurlijk zijn die normaal gezien relatief makkelijk rond te draaien.

                          Zie de foto : door het gaatje links onder kan je normaal de veer die de spanning op de handrem regelt makkelijk aanspannen en/of lossen met een dikke vlakke schroevendraaier. Zoals je kan zien ben ik ineens ‘all-in’ gegaan (schijven zaten op min. dikte) en heb nieuwe schijven gezet, nieuwe pads, nieuwe flexibele remleidingen, rubbers op de klauw vernieuwd, zuigers gepolijst en natuurlijk nieuwe remvloeistof (en purgeren). Met het plaatsen van de nieuwe schijven moest de handrem sowieso ook aangepast worden. Problem solved 😉

                        11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.