Probleem met 17 inch Goodyears

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Probleem met 17 inch Goodyears

  • Maker
    Discussie

  • 123

      Heeft er hier iemand al Goodyear Eagle F1 assymetrics op 17 inch banden geprobeerd op moderne auto?

      Dus niet laag profiel op bv een 944
      Maar
      R17 205/55 voor
      R17235/50 achter

      Recent heb ik ze rondom rond vervangen had oude Michelin PS2s van toen ik hem gekocht had.
      Die pompte ik 2.0 en 2.5 bar volgens boekje

      Die GY’s kwamen van banden centrale rond de 2.2 voor en 2.7 achter gepompt,

      Kan verschil in manometer zijn dacht ik.. en na een langer rit ,eens een sportief recreatief ritje op de binne weggetjes..
      Waar ik niet echt content was van het instuur gedrag, eens naar 2.0/2.5 gebracht
      Insturen werd erger, het leek bijna alsof ik op een lekke band rondreed. :censored:

      Dan eens 2.5/2.8
      iets beter

      2.8/3.0
      nog iets beter

      3.0/3/2
      geen betering meer.

      En dat is toch al een aanzienlijke hogere druk dan fabrieks waarden of Michelin waarden.
      2 verschillende manometers bevestigen het.

      Op dit moment heb ik er een kleine 500 km op zitten.
      Het is problematisch..insturen is vertraagd

      zigzag draait het stuur naar rechts en de auto blijft nog even naar links gaan.
      Doe dat 2 keer na mekaar en je wordt gewoon zeeziek :puke:

      Het is geen probleem van tractie, maar puur de zachte zijwand van die goodyears.

      Ik begrijp niet hoe dat mogelijk is op een toch wel A merk en dan nog hun premium model ,die dan nog N gecodeerd is, dus goedgekeurd van Porsche.

      Om van A naar B te rijden is dat allemaal wel prima, het rij comfort is zelfs beter met deze banden.
      Maar sportief rijden is op dit moment echt niet aan de orde.
      Je hebt als chauffeur geen beetje vertrouwen als je hiermee vlot wil rijden.. hoe sneller hoe benauwelijker het is.
      Zelfs op een rechte baan aan 120/u eens een meter verleggen in dezelfde richting voel je de auto zwabberen op de weg.

      Ik had hier nog een reserve wiel met een 7 jaar oude Michelin PS2 op.
      Heb die links voor gemonteerd en gaan rijden.

      Dus linksvoor oude Michelin, rechtsvoor nieuwe GY (nee, dat mag niet, i know)

      Het verschil is immens
      Naar rechts insturen wordt meteen scherper
      naar links insturen blijft vaag

      Waardeloos gewoon.. :bounce:

      .Iemand anders nog feedback?

      Dus niet van de 18 of 19 of 20 inch velgen , dit gaat over 17 inch met dikke bolle bandjes waar mee je geen stoeprand schade kan rijden en ook niet bang moet zijn van klapbanden als je eens een pothole tegen komt..

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 41)
    • Wim

        je leest alles mis wat maar kan, en loopt dan hoog uit de toren te blazen met lange posts vol spelfouten en veronderstellingen

        En dit zegt dan iets over mijn fouten.

        Het is:[b]hoog van de toren blazen :loser:

        Wijs jij anderen op spelfouten? Dit zegt iets over je karakter!

        Nieuw onderzoek van de universiteit Nijmegen wijst uit dat mensen die gevoelig zijn voor typefouten en spellingsfouten in het dagelijks leven minder aangename personen zijn.

        :salut: :salut: :salut:

        123

          Michelins zijn vanmorgen al besteld. :salut:

          Wim

            Oplossing gaat er ook niet komen. :popcorn:

            Je kunt gewoon zelf niet plaatsen wat er mis is, en als ik niks bruikbaars toevoeg is dan jammer voor je, maar jij zoekt het altijd zo diep in je antwoorden, zo ook bij andere mensen die een probleem hebben.

            Je wilt gewoon niet begrijpen dat er veel verschil in banden zit, en als je terug dezelfde rij kwaliteiten wilt hebben als voor heen, koop dan terug de Michelins, mits ze niet te duur zijn voor je.

            Ik weet nu ook weer plots waarom het vroeger ook niet lekker liep tussen ons……..denk maar eens na. 💡
            Dus bij deze geen antwoord meer van mij op jouw vraqen. :up: :up: :ass:

            123

              [quote=”cabrio wim” post=259461]

              Dus als ze van GY al zelf zeggen dat de druk in alle vier gelijk moet zijn, wie ben jij dan om dit te negeren, dus ik zou het zeker eerst proberen voor hun van onwetendheid te betichten, en misschien is die band ook zachter als de vorige Michelin die erop lag.[/quote]

              GY sales zei dat de standaard druk volgens Porsche rondom rond gelijk moet zijn.
              het stickertje op mijn auto en in de handleiding van mijn auto zegt dat GY op dat punt fout is.

              Een brede band moet altijd iets hogere druk hebben dan een smallere band, anders gaat ie afslijten op de buitenkant. of zal de smallere band afslijten op het midden van de band.

              Dat die banden zachter zijn zei ik zelf al, in mijn openings post :
              “Het is geen probleem van tractie, maar puur de zachte zijwand van die goodyears.”

              Dus je brengt niks nieuws aan te tafel, en ook geen oplossingen.
              Mijn vraag was ook niet voor oplossingen, mijn vraag was wie heeft er zelf ook nog die ervaring met 17 inch Goodyears op een recente Porsche. Die ervaring heb jij blijkbaar niet.

              Ik word zo moe van je Wim.. echt, je leest alles mis wat maar kan, en loopt dan hoog uit de toren te blazen met lange posts vol spelfouten en veronderstellingen, je voegt niks bruikbaars toe, en ik heb nog geen enkele oplossing van je gezien in dit onderwerp.

              Bedankt, maar nee dank u, geen verder bekvechten nodig van je.

              Wim

                [quote=”vandamme” post=259442]niet helemaal… een 17 inch op een 986 heeft een veel lager profiel dan op een 987
                de wielkast op de 987 is veel groter om 19 inch wielen mogelijk te maken.

                Als ze dus een 17 inch 205/55 certifieren, moet dat dus wel een band zijn die hoog profiel is en voldoende stevig is voor laterale stabiliteit.
                op een laagprofiel is dat minder cruciaal, omdat de zijwand vanzelf al veel stijver is, omdat ie zo laag is.

                Het is niet eens gezegd dat je die hoogprofiel 17 inchers zal vinden bij alle merken..En, dat kan dan de reden zijn waarom bepaalde merken wegvallen bij de 987 17 inch certifiering.[/quote]

                Gaat om deze post van je, je spring van de hak op de tak en vermeld nergens een maat van verschil, en dan regel 3 springt er helemaal uit van duidelijkheid, of ik kan niet begrijpend lezen. 😉

                Of dacht je dat elke forummei de post van deepee gaat uitspitten over die maten.
                Nee dus, gaat om jouw probleem dat ge GY een slechte band vindt, en daar zoeken een paar mensen een oplossing voor.
                En die 1 cm verschil in hoogte om dezelfde afrol lengte te krijgen ga je echt weinig van merken als ze op de goede druk staan.

                Dan heb je nog vele verschillen in banden, de ene zal direct reageer, en een andere band zal zich even moeten zetten voor die reageert.
                En dat heeft op het sturen enorm veel invloed.

                Ik zal het nog duidelijker voor je omschrijven:
                De RR super charger waar ik met rij heeft deze week de winterbanden eronder gekregen, en zelfs mijn vrouw vertelde mij gisteren dat de auto helemaal anders stuurde na haar rit.
                Ik had dit ook al gemerkt, maar haar er niks over verteld.
                Dus zij merkt zelfs dat de winterband veel zachter is dan de zomerband, en deze moet zich dus ook even zetten voor hij pakt, en dan met bijna 2.8 ton merk je dat zeker die reactie op het stuur en gevoel.
                .
                Dus misschien is de GY ook van een zachtere kwaliteit rubber, en moet jij daar aan wennen.
                Kijk ook eens naar de F1 als ze daar op een andere compound banden over gaan na de banden wissel, wil je dat commentaar niet horen via de intercom.
                En ik denk dat die mannen iets meer chauffeur en een pak meer ervaring hebben wij.

                Dus als ze van GY al zelf zeggen dat de druk in alle vier gelijk moet zijn, wie ben jij dan om dit te negeren, dus ik zou het zeker eerst proberen voor hun van onwetendheid te betichten, en misschien is die band ook zachter als de vorige Michelin die erop lag.

                123

                  zo maak je jezelf gemakkelijk er van af natuurlijk.

                  Wil je me nu werkelijk overtuigen dat dit:

                  “Dus lijkt mij stug dat er fabrikanten zij die een hoger 55% hanteren.
                  Maar 17 inch is 17 inch, dus als er al een verschil is in hoogte is van de 55% is er ook een verschil in de breedte. :salut:”

                  bruikbaar Nederlands moet voorstellen??? Sorry hoor, maar dat ligt niet aan mij.

                  Ik heb het overigens wel kunnen reverse engineeren en heb in de post daarvoor ook netjes uitgelegd waar het verschil tussen 986 laag profiel en 987 hoger profiel zit. het scheelt 2 cm dat die 987 band hoger is.

                  Wim

                    Laat maar zitten, en als het over duidelijkheid gaat moet je je eigen berichten nog eens overlezen, dan weet waarom ik dit poste. :sleep: :sleep:

                    123

                      Ik denk dat ik snap waar je verwarring vandaan komt.

                      ik zei dat een 986 een lager profiel 17 inch heeft dan een 987.

                      En dacht dat ik bedoelde dat ze beide met 205/55 een verschillend profiel hebben. Dat klopt dus niet
                      een 968 heeft geen 205/55, maar 205/50, dus lager profiel

                      987 = 205/55 = 112mm
                      986 = 205/50 = 102mm 10 % lager profiel.

                      123

                        [quote=”cabrio wim” post=259452]

                        Dus lijkt mij stug dat er fabrikanten zij die een hoger 55% hanteren.
                        Maar 17 inch is 17 inch, dus als er al een verschil is in hoogte is van de 55% is er ook een verschil in de breedte. :salut:[/quote]

                        Ik ben niet helemaal zeker wat je hier wil zeggen.
                        Hoe de band maat werkt weet ik ook wel.

                        Maar de paragraaf daarna: Que? Zinsbouw? inhoud?
                        Dat is niet echt bruikbaar als stukje informatie.

                        Je begint met de breedtje, dus 205, en dan is de hoogte een percentage van de breedtje.
                        205/55 is gelijk bij alle fabrikanten. 205 mm breed en 112 mm hoog

                        En er zijn wel degelijk R17 205/65 banden te vinden als je ze zoekt. Winter banden.

                        Maar het punt is dat die banden met het hoger profiel , bij een gelijke dikte zijwand constructie
                        minder stevig zullen zijn dan een zelfde band type band met lager profiel.

                        Dus een GY R17 205/35 zal minder zwabberend aanvoelen dan een GY R17/205/55
                        de /55 harder oppompen zal dan wel iets helpen, dynamische stevigheid van druk vs mechanische stevigheid van de constructie.

                        Maar druk kan niet alles oplossen , zwakke constructie kun je niet volledig ongedaan maken.
                        bovendien zul je met hoge druk je profiel in t midden snel verslijten. en heb je minder tractie.

                        Goodyear is al op de hoogte en ik wacht op hun technieker die me ging opbellen.
                        hun eerste antwoord was, je moet rondom rond gelijke druk , 2.9 zetten en dan zou het goed moeten zijn.

                        Dat lijkt me nogal onzin want een Cayman heeft verschillende banden voor en achter.. bredere banden vereisen normaal hogere druk..

                        Wim

                          [quote=”vandamme” post=259446]dus conti’s staan er eigenlijk enkel op voor Pon
                          en die goodyears zal dan wel Amerikaans lobby werk zijn[/quote]

                          Viva Hollandia. 😉
                          En Belgen zijn altijd voor de goedkoopte, dus zal de reden zijn dat die niet via d’Ieteren geleverd worden. :mrgreen:

                          Wim

                            [quote=”vandamme” post=259442]niet helemaal… een 17 inch op een 986 heeft een veel lager profiel dan op een 987

                            Als ze dus een 17 inch 205/55 certifieren, moet dat dus wel een band zijn die hoog profiel is

                            Het is niet eens gezegd dat je die hoogprofiel 17 inchers zal vinden bij alle merken..[/quote]

                            Inderdaad ga je die niet vinden………….de hoogte van de band, in dit geval is dat 55%.
                            Is 55% van de breedte 205, en de hoogte is hierbij de maat gemeten vanaf de velgrand tot aan het loopvlak.

                            Dus lijkt mij stug dat er fabrikanten zij die een hoger 55% hanteren.
                            Maar 17 inch is 17 inch, dus als er al een verschil is in hoogte is van de 55% is er ook een verschil in de breedte. :salut:

                            123

                              dus conti’s staan er eigenlijk enkel op voor Pon
                              en die goodyears zal dan wel Amerikaans lobby werk zijn

                                pon.jpg

                                123

                                  klopt, maar dat verklaart niet waarom ze de GY wel raten als het zoeen schijt band is.

                                  En nee, geen idee waarom pon en dieteren andere banden uitleveren.. Wie de steekpenning betaald krijgt de band zeker?

                                    je zou kunnen vergelijken met de 18 inch voor de 986, maar da’s niet het punt dat ik maak.

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 41)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.