Probleem met 17 inch Goodyears

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Probleem met 17 inch Goodyears

  • Maker
    Discussie

  • 123
    Deelnemer

      Heeft er hier iemand al Goodyear Eagle F1 assymetrics op 17 inch banden geprobeerd op moderne auto?

      Dus niet laag profiel op bv een 944
      Maar
      R17 205/55 voor
      R17235/50 achter

      Recent heb ik ze rondom rond vervangen had oude Michelin PS2s van toen ik hem gekocht had.
      Die pompte ik 2.0 en 2.5 bar volgens boekje

      Die GY’s kwamen van banden centrale rond de 2.2 voor en 2.7 achter gepompt,

      Kan verschil in manometer zijn dacht ik.. en na een langer rit ,eens een sportief recreatief ritje op de binne weggetjes..
      Waar ik niet echt content was van het instuur gedrag, eens naar 2.0/2.5 gebracht
      Insturen werd erger, het leek bijna alsof ik op een lekke band rondreed. :censored:

      Dan eens 2.5/2.8
      iets beter

      2.8/3.0
      nog iets beter

      3.0/3/2
      geen betering meer.

      En dat is toch al een aanzienlijke hogere druk dan fabrieks waarden of Michelin waarden.
      2 verschillende manometers bevestigen het.

      Op dit moment heb ik er een kleine 500 km op zitten.
      Het is problematisch..insturen is vertraagd

      zigzag draait het stuur naar rechts en de auto blijft nog even naar links gaan.
      Doe dat 2 keer na mekaar en je wordt gewoon zeeziek :puke:

      Het is geen probleem van tractie, maar puur de zachte zijwand van die goodyears.

      Ik begrijp niet hoe dat mogelijk is op een toch wel A merk en dan nog hun premium model ,die dan nog N gecodeerd is, dus goedgekeurd van Porsche.

      Om van A naar B te rijden is dat allemaal wel prima, het rij comfort is zelfs beter met deze banden.
      Maar sportief rijden is op dit moment echt niet aan de orde.
      Je hebt als chauffeur geen beetje vertrouwen als je hiermee vlot wil rijden.. hoe sneller hoe benauwelijker het is.
      Zelfs op een rechte baan aan 120/u eens een meter verleggen in dezelfde richting voel je de auto zwabberen op de weg.

      Ik had hier nog een reserve wiel met een 7 jaar oude Michelin PS2 op.
      Heb die links voor gemonteerd en gaan rijden.

      Dus linksvoor oude Michelin, rechtsvoor nieuwe GY (nee, dat mag niet, i know)

      Het verschil is immens
      Naar rechts insturen wordt meteen scherper
      naar links insturen blijft vaag

      Waardeloos gewoon.. :bounce:

      .Iemand anders nog feedback?

      Dus niet van de 18 of 19 of 20 inch velgen , dit gaat over 17 inch met dikke bolle bandjes waar mee je geen stoeprand schade kan rijden en ook niet bang moet zijn van klapbanden als je eens een pothole tegen komt..

    11 reacties aan het bekijken - 31 tot 41 (van in totaal 41)
    • 123

        niet helemaal… een 17 inch op een 986 heeft een veel lager profiel dan op een 987
        de wielkast op de 987 is veel groter om 19 inch wielen mogelijk te maken.

        Als ze dus een 17 inch 205/55 certifieren, moet dat dus wel een band zijn die hoog profiel is en voldoende stevig is voor laterale stabiliteit.
        op een laagprofiel is dat minder cruciaal, omdat de zijwand vanzelf al veel stijver is, omdat ie zo laag is.

        Het is niet eens gezegd dat je die hoogprofiel 17 inchers zal vinden bij alle merken..En, dat kan dan de reden zijn waarom bepaalde merken wegvallen bij de 987 17 inch certifiering.

          een cayman is niet meer/minder dan een boxster met een dak toch?; oké één generatie doorontwikkeld maar nog steeds hetzelfde platform en concept
          in 2012 stonden zowat alle premium merken op de lijst van recommende makes and types … behalve goodyear.
          je kan je afvragen waarom bandenmerk A van de lijst verdwijnt en merk B er op verschijnt, maar het zal weinig te maken hebben met build quality, rij-eigenschappen, …
          en heb je jezelf ook al eens afgevraagd waarom nieuwe porsches door PON geleverd in NL op een ander bandenmerk in de showroom staan dan een nieuwe P geleverd door dwieteren in B?

          986pirelli.jpg

          123

            in de aanval?? :wtf:
            niet overdrijven hoor.

            Jij argumenteerde dat ik niet moest afwijken van wat Porsche adviseerde
            ik heb dat weerlegt met feiten , dat ik helemaal niet afwijk.
            Niks meer, niks minder.

            Wim

              Nog even een aanvulling: laatst kwam er ook een Porsche bij ons die geen baan hield.

              Bleek na nadere inspectie dat bij alle vier de banden de rij richting verkeerd lag.
              Had zijn banden gekocht bij een of andere site, en bij een doe het zelf garage omgedaan.

              Probleem opgelost door ze goed te leggen, en nadien wel mekkeren dat het 100 euro koste. 😯 😯

              Dus misschien daar ook eens naar kijken. :sleep: :sleep:

              Wim

                Weet ik veel wat voor banden Porsche op zijn waterkokers aan beveelt, ik noemde maar wat merken op die voor mij bekend voorkwamen en meestal voor de oudjes geschikt waren.

                Probeerde je advies te geven/oplossing, maar gelijk in de aanval over de banden dat die niet in het rijtje voor kwamen bij 17 inch en blabla blabla.
                Weet je wat je moet doen, PORSCHE AANKLAGEN DAT ZE EEN VERKEERD ADVIES GEVEN. :salut: :salut:

                123

                  weet ik veel welke banden erop lagen bij levering, ik heb hem niet nieuw gekocht.
                  Porsche legt diverse merken op, hangt af van land tot land tot seizoen en jaar bij jaar.

                  Ze leggen niet 1 enkel merk op.

                  En in je vorige antwoord zei je wel degelijk dat Porsche Pirelli en Bridgestone aanraadde, en dat is dus niet zo.
                  toch zeker niet voor de 17 inch wielen..

                  Je zei waarom afwijken van wat Porsche aanraad.. Terwijl ik dat net niet deed. Goodyear staat in de lijst met die band, voor de 987, voor de 17 inch wielen. Die ik heb. Ik week dus niet af van de approved list.. Er staat gewoon een schijt band op de lijst van approved.

                  Met zoeen gedrag zou die band wat mij betreft helemaal geen N codering mogen krijgen.

                  Dat het op laag profiel banden misschien minder probleem is kan nog zijn, maar voor deze band, die op de approved lijst staat, gaat die vlieger niet op, want het is geen laagprofiiel en de zachte zijwand is problematisch.

                  Wim

                    Prima, en ik wist dat zo’n lijstje bestaat, maar mijn vraag was of deze banden er ook op lagen bij aflevering nieuw.
                    Want ik heb 1 x banden op mijn 3.2 g3had o en ook met N codering, en reed ook als een dweil over de weg.
                    Heb toen de banden eronder gelegd vanaf fabriek, en reed weer als een trein op de rail.

                    Dus wat er hier al eens meer aangehaald is, Porsche doet soms dingen niet onbewust. 💡

                    Andere zijn alternatieven, en noemde zo maar een paar merken op, dus dat die er niet bij staan kan kloppen.

                    123

                      deze hebben N codering Wim, dus Porsche zegt dat ze ok zouden moeten zijn.

                      https://files.porsche.com/filestore/download/usa/none/porscheservice-tire-currentsummertires/default/19cea30a-33d9-11e6-9225-0019999cd470/Summer-tire-overview-current-models.pdf

                      2017-11-1819_01_11-Summertireoverviewcurrentmodels(1).pdf.png

                      Die Pirelli’s en Bridgestones die jij vermeld staan er niet eens op.

                      Wim

                        Is dit de standaard band die erop geleverd is van Porsche uit. 💡

                        Porsche adviseert altijd een aantal banden voor op een Porsche, en dat is meestal Michelin, Bridgstone en Pirelli, en meestal ook met N codering, dus waarom afwijken van banden die de fabrikant auto adviseert.

                        Is precies hetzelfde als met sneeuwbanden in de zomer gaan rijden, heb je ook zo’n vaag gevoel. 😆

                        123

                          Wat is “vroegtijdig vervangen’ voor jou?

                          Ik heb er 500 km op, en ik ga geen 500 km extra meer rijden hiermee.. Cayman is gewoon niet bruikbaar in deze conditie.
                          Er moet een oplossing komen.

                            Ik heb nooit tevreden geweest over GY , heb daar vroeger ook eens mee op mijn wagen gereden en was totaal niet tevreden . waren in de regen ook waardeloos en voelden nooit goed aan . Ik heb ze vroegtijdig vervangen omdat ik er mij niet goed bij voelde ( ik weet niet meer welk type band dit was ) heb ook ooit een Vw golf gehad ( ( 2de hands gekocht ) waar GY oplagen en heb deze ook vroeger vervangen (voor ze versleten waren in alle geval) !

                          11 reacties aan het bekijken - 31 tot 41 (van in totaal 41)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.