Probleem oplossend denken CIS K-Jetronic

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Probleem oplossend denken CIS K-Jetronic

  • Maker
    Discussie
  • CIS (Bosch K-Jetronic) problemen en hoe ze aanpakken (of toch proberen).

    Ik ben sinds het voorjaar eigenaar van een Porsche 911 2.7 1976, nu in het begin is dat fantastisch maar na de eerste 1000 km begin je toch af te vragen of sommige gedragingen normaal zijn bij een Porsche van mijn leeftijd of is er ergens een probleem?
    Je moet weten dat ik totaal geen auto-mekaniekers ervaring heb en dit voor mij allemaal nieuw is.

    Ik probeer even kort te omschrijven wat het probleem is:

    De auto start moeilijk wanneer hij koud is, d.w.z. enkele keren starten vooraleer hij aanslaat lage toerental in begin (<600 tpm) wat spelen met de gaspedaal en enkele minuten wachten vooraleer je effectief kunt wegrijden.
    Eens warm zijn de problemen veel minder de motor draait vlot, optrekken is geen probleem behalve in zijn laag gebied (tussen 1000 en 2000 tpm) wilt hij nog wel even sputteren alsof hij op dat moment te weinig benzine krijgt.
    Warm start is nooit geen probleem.

    Op onze Nederlandstalige forums is er relatief weinig te vinden over deze problematiek, je vind wel artikels maar dikwijls zijn ze gefragmenteerd.
    Op de Engelstalige websites wel een boel artikelen die over dit onderwerp gaan maar daar is dan het probleem dat er wel wat oplossingen aan gereikt worden maar die achteraf gezien niet de juiste praktijk zijn. Ik heb geprobeerd om uit die vele artikels een werkwijze te distilleren die mijn probleem konden tackelen. Dus zonder de pretentie te hebben van volledigheid of de enige en juiste werkwijze geef ik toch mijn ervaringen maar even mee en misschien zijn er Porsche bezitters die hier voordeel mee kunnen doen.
    Als er andere zijn die opmerkingen hebben of suggesties, ik hoor ze graag, je bent nooit te oud om te leren nietwaar?

    1. Vacuum lekken.

    Een bekend probleem bij het BOSCH K-Jetronic systeem is het hebben van vacuum lekken die kunnen op verschillende plaatsen optreden, leidingen, injectors tot een gescheurde luchtfilterbox. Vacuum lekken zorgen er voor dat je valse lucht aanzuigt en je mengsel verhouding benzine/lucht niet klopt. Soms gaat men dan aan het systeem wat “vijzen” door het mengsel armer of rijker te zetten maar dat is natuurlijk geen oplossing.

    Alleen zijn er nogal wat opinies over het zoeken naar die lekken. Heel dikwijls krijg je als mogelijke oplossing te gaan spuiten met butaan of een startvloeistof te gaan verstuiven in de nabijheid van de verschillende mogelijke lekken, wanneer de toeren dan plots omhoog gaan dan kan dit wijzen op een vacuumlek. Persoonlijk vind ik dit weinig structureel en bovendien gevaarlijk. Je moet die test immers uitvoeren met draaiende motor.
    Ik vond een veel elegantere manier die op het Pelicanforum beschreven werd. Dit hield in dat je lichte overdruk zet op de smoorklep behuizing. Er waren verschillende oplossingen om dit te doen gaande van stofzuigers die in reverse stonden met daar aan gekoppeld een plasticbuisje en veel Duck tape. Ikzelf heb de techniek gebruikt van de latex handschoen die ik over de smoorklep getrokken heb en waarbij ik 1 vinger had afgesneden, aan die vinger heb ik mijn uitgang van mijn compressor geplakt. Een beetje overdruk is dan voldoende om met een water/zeep oplossing de verschillende leidingen, injectors enz. af te zepen en te controleren op lekken. Bij mijn Porsche heb ik 1 lekje gevonden aan een injector (te verhelpen met het vervangen van de dichting).
    Ik heb spijtig genoeg geen foto’s toen getrokken van mijn installatie maar met een gepikte foto van een andere Porsche bezitter probeer ik het even wat aanschouwelijk te maken.

    PhotoAug1964219PM.jpg

    De CIS druk test.

    Nu als het vacuum probleem achter ons ligt maar het CIS-probleem niet dan komt er een 2de test en dat is de druktest van het injectiesyteem.

    Ik heb voor mij zelf een testset besteld bij een Duitse firma op Ebay, zeker geen professioneel spul maar voor occasioneel gebruik meer dan voldoende en geen rib uit je lijf (kostprijs 75 euro zie foto)

    _12.jpg

    De test-set plaats je tussen de opwarm regulator (WUR) en het doseerhuis waar de leidingen vertrekken naar de injectors.
    Zorg er voor dat de afsluitklep langs de kant van de WUR staat anders is het onmogelijk om je systeemdruk af te lezen.

    IMG_1411.jpg

    IMG_1413.jpg

    IMG_1412.jpg

    Voer de test uit op een koude motor (liefst over nacht) en ontkoppel op de WUR het elektrische contact (rechthoekige fiche)

    Bij auto’s vanaf bouwjaar 1976 is er een relais ingebouwd die er voor zorgt dat je benzinepomp pas draait bij het starten van de wagen (vorige modellen Porsche zouden reeds draaien bij het opzetten van de contactsleutel, dit heb ik niet geverifieerd) Deze relais moeten we even overbruggen, in principe is dit de rode relais. Haal de relais uit zijn contact punt en plaats 2 draadjes met een schakelaar (en zekering) tussen de 2 contactpunten 30 en 87a (de nummers staan op de relais)

    IMG_1408.jpg

    Noteer de omgevingstemperatuur

    Meet met een multimeter de weerstand over de 2 contacten van de WUR.

    Zet dan je contact aan (net voor het starten)
    Zet de schakelaar aan die je tussen de relais geplaats heb en als alles goed is moet je benzine pomp horen draaien.
    Start met het klepje gesloten op de test set en zie hoe de druk opkomt, noteer hem wanneer hij niet meer stijgt.

    De druk zal nu dalen en bepaald worden door de WUR, dit is de koude druk, noteer hem.

    Plaats het elektrisch contact op de WUR en als alles goed is moet de druk nu beginnen stijgen. Noteer de druk wanneer die niet verder stijgt. Dit is je warme druk.

    Zet je pomp af en noteer na 5, 15, 30 en 60 minuten de druk die mag zakken maar niet direct wegvallen (wanneer dit wel gebeurd heb je dikwijls een auto die slecht start wanneer hij warm is)

    Mijn resultaten waren:

    16°c
    36 ohm

    Systeemdruk 4,8 bar
    Koude druk 3,6 bar
    Warme druk 3,6 bar

    Rest druk: 3,6 3,4 3,2 3 bar

    Een handige site met zeer veel info inclusief de druk gegevens voor de verschillende 911 modellen is deze: http://jimsbasementworkshop.com/CIS/

    Conclusie mijn koude druk is veel te hoog en waarschijnlijk de reden van het slecht starten. Ondertussen heb ik ook gezien dat mijn vorige eigenaar een WUR heeft geïnstalleerd (laten) die niet origineel Porsche is.

    Ik heb een gereviseerde Warm op regelaar besteld die bij mijn CIS systeem hoort, ergens binnen 2 weken zou ik het toestel moeten aankrijgen dus wordt vervolgd…

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
    • WUR_089_specs.jpg
      Sorry dat ik zo laat reageer maar ik had uw post nu pas gelezen, voor wat het dan nog waard is geef ik u even de tabel met drukken en waardes van een WUR type -089.
      Het ideaal is dat u de druk meet bij ongeveer 20° omgevingstemeratuur

        Hier zitten minstens twee mensen die weten hoe je cis druk meet.
        Zou het mogelijk zijn om de koude druk te meten bij een 911 bij de huidige temperaturen 24 c
        Ik ben vooral geïnteresseerd in de koude druk bij een sc die een goede koudstart heeft dus een 1200 tot 1400 rpm geeft bij de eerste start van de dag.
        Ook goed als iemand oude gegevens heeft zolang je maar weet bij welke omgevingstemperatuur het was.
        De druk moet gemeten zijn bij koude motor en hij mag niet draaien, dus de benzinepomp moet ook gebypassed zijn.
        En helemaal fantastisch zou het zijn als al dit met een wur type 089 gedaan wordt.
        Ik tracht NLM een baseline te krijgen voor een euro sc want zelfs de oude fabrieksgegevens van porsche zijn niet correct. Enkel de us data zijn accuraat maar daar heb ik niets aan.
        Alvast dank

          De overdruk die je er opzet is maar een paar mbar, daarom vond ik het ook een goed idee om met een rubbere handschoen te werken, als je er te veel druk opzet schiet ze er gewoon af.
          Ik kan natuurlijk niet inschatten wat uw graad van handigheid is 🙂 maar neem je tijd, bereid je goed voor en dan denk ik dat je zonder veel technische bagage deze klus kunt klaren.
          Als je auto de zogenaamde “backfire’s” produceert dan is een vacuumlek een mogelijke oorzaak. Laat zeker ook eerst je ontsteking eens nakijken voor je aan deze job begint. Controleer zeker je huis van de luchtfilter, dikwijls is een scheur in het filterhuis een oorzaak van de backfire (verkeerd benzine/lucht mengsel).

          Succes

            Interessant topic!

            Zit met een gelijkaardig probleem, enkel schiet de wagen ook serieus bij het gas geven.
            Probleem stopt dan wel boven de 4000 toeren.

            Ik ging ook eerst de vacuum lektest uitvoeren, maar toen ik dat zag met die remreiniger zag ik dat totaal niet meer zitten.
            Dan heb ik de workshop manual gelezen en met die druk valt dat nog te doen.

            Wat ik me wel afvraag: door overdruk te creëren beschadig je dan geen kleppen in het systeem?
            En wat was de druk die je erop plaatst?

            Is dit te doen als niet technisch opgeleid of echt handig persoon?

              Ik heb net het hele draadje gelezen. Zeer interessant :respekt:

                Dat was bij mij geen oplossing vermits er ooit iemand een “niet Porsche regelaar” in gezet had. Dus vond ik een gereviseerde andere een prima oplossing. Ik heb de zelfde ervaring, mijn motor loopt veel beter, vooral in de hernemingen voel ik het verschil. En ja starten is ook een verschil.Als je een meetsetje hebt dan is het aangeraden om bij een regelbare de drukken eens na te meten en eventueel te corrigeren naar de Tabel van jou 911 model.

                Groeten,

                Pascal.

                Jan

                  De warmloopregelaar is ondertussen gereviseerd. Ik moet hem nog wel eens nameten. Er is namelijk een regelbare van gemaakt. Spijtig genoeg heb ik er wel meer als 2 maanden moeten op wachten. De prijs viel heel goed mee en 2 jaar garantie.
                  De motor loopt wel heel anders als vroeger, vooral als de motor koud is moet je geen gas meer geven om hem draaiende te houden de eerste seconden.

                    Ik heb inderdaad de warmloopregelaar vervangen en de motor draait nu zoals hij moet doen. Een revisie is een oplossing, hangt er een beetje vanaf hoeveel je er voor betaald. Ik heb voor een gereviseerde een goei 300 dollar betaald. Een contact dat ik gevonden had via het Pelican Tech Forum.

                    Jan

                      Hoe is dit nu afgelopen?
                      Is het probleem met de warmloopregelaar volledig opgelost?

                      Ik zit met een gelijkaardig probleem. Ik heb ervoor gekozen de regelaar te laten reviseren.

                      Jan

                        Dit is inderdaad een fantastische uitleg.

                        Ik heb een gelijkaardig met mijn SC van 82. Een 2 tal weken geleden had ik een probleem met het stationair toerental dat nooit constant bleef. Het varieerde tussen 1000 en 400 toeren. Ook waren er kleine plofjes hoorbaar. Dit gebeurde ook telkens als ik terug schakelde naar een lagere versnelling. Eenmaal vertrokken reed hij normaal. Nu vorige week blijf de motor niet meer draaien. Starten ging vanzelf maar na max. 1min zakte het toerental en viel na een aantal ploffen in de uitlaat stil. Zelfs gas geven had geen effect. Starten was weer geen probleem maar na 1 min. Weeral hetzelfde.
                        Na wat zoek werk en nameten de spanning van de warmloopregelaar (WUR) losgekoppeld en jawel de motor bleef draaien.

                        Ik stond op het punt ook een CIS test set aan te schaffen maar nu het duidelijk de warmloopregelaar is wacht ik nog even.

                        Nu is mijn vraag waar haal ik het best een nieuwe of gereviseerde warmloopregelaar?
                        Het type dat ik nodig heb is BOSCH 0438 140 090.

                        Jan

                          Dit is inderdaad een fantastische uitleg.

                          Ik heb een gelijkaardig met mijn SC van 82. Een 2 tal weken geleden had ik een probleem met het stationair toerental dat nooit constant bleef. Het varieerde tussen 1000 en 400 toeren. Ook waren er kleine plofjes hoorbaar. Dit gebeurde ook telkens als ik terug schakelde naar een lagere versnelling. Eenmaal vertrokken reed hij normaal. Nu vorige week blijf de motor niet meer draaien. Starten ging vanzelf maar na max. 1min zakte het toerental en viel na een aantal ploffen in de uitlaat stil. Zelfs gas geven had geen effect. Starten was weer geen probleem maar na 1 min. Weeral hetzelfde.
                          Na wat zoek werk en nameten de spanning van de warmloopregelaar (WUR) losgekoppeld en jawel de motor bleef draaien. 😀
                          Ik stond op het punt ook een CIS test set aan te schaffen maar nu het duidelijk de warmloopregelaar is wacht ik nog even.

                          Nu is mijn vraag waar haal ik het best een nieuwe of gereviseerde warmloopregelaar?
                          Het type dat ik nodig heb is BOSCH 0438 140 090.

                            Lijkt me een handig en simpele manier om de vacuum lekken op te sporen , ga ik zeker eens uit proberen :up:

                              Prima en nuttige uiteenzetting! :up:

                                en dat voor iemand die dan niet handig is in mechaniek

                              14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.