- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 7 maanden geleden door .
-
Discussie
-
23 september 2014 om 20:03
CIS (Bosch K-Jetronic) problemen en hoe ze aanpakken (of toch proberen).
Ik ben sinds het voorjaar eigenaar van een Porsche 911 2.7 1976, nu in het begin is dat fantastisch maar na de eerste 1000 km begin je toch af te vragen of sommige gedragingen normaal zijn bij een Porsche van mijn leeftijd of is er ergens een probleem?
Je moet weten dat ik totaal geen auto-mekaniekers ervaring heb en dit voor mij allemaal nieuw is.Ik probeer even kort te omschrijven wat het probleem is:
De auto start moeilijk wanneer hij koud is, d.w.z. enkele keren starten vooraleer hij aanslaat lage toerental in begin (<600 tpm) wat spelen met de gaspedaal en enkele minuten wachten vooraleer je effectief kunt wegrijden.
Eens warm zijn de problemen veel minder de motor draait vlot, optrekken is geen probleem behalve in zijn laag gebied (tussen 1000 en 2000 tpm) wilt hij nog wel even sputteren alsof hij op dat moment te weinig benzine krijgt.
Warm start is nooit geen probleem.Op onze Nederlandstalige forums is er relatief weinig te vinden over deze problematiek, je vind wel artikels maar dikwijls zijn ze gefragmenteerd.
Op de Engelstalige websites wel een boel artikelen die over dit onderwerp gaan maar daar is dan het probleem dat er wel wat oplossingen aan gereikt worden maar die achteraf gezien niet de juiste praktijk zijn. Ik heb geprobeerd om uit die vele artikels een werkwijze te distilleren die mijn probleem konden tackelen. Dus zonder de pretentie te hebben van volledigheid of de enige en juiste werkwijze geef ik toch mijn ervaringen maar even mee en misschien zijn er Porsche bezitters die hier voordeel mee kunnen doen.
Als er andere zijn die opmerkingen hebben of suggesties, ik hoor ze graag, je bent nooit te oud om te leren nietwaar?1. Vacuum lekken.
Een bekend probleem bij het BOSCH K-Jetronic systeem is het hebben van vacuum lekken die kunnen op verschillende plaatsen optreden, leidingen, injectors tot een gescheurde luchtfilterbox. Vacuum lekken zorgen er voor dat je valse lucht aanzuigt en je mengsel verhouding benzine/lucht niet klopt. Soms gaat men dan aan het systeem wat “vijzen” door het mengsel armer of rijker te zetten maar dat is natuurlijk geen oplossing.
Alleen zijn er nogal wat opinies over het zoeken naar die lekken. Heel dikwijls krijg je als mogelijke oplossing te gaan spuiten met butaan of een startvloeistof te gaan verstuiven in de nabijheid van de verschillende mogelijke lekken, wanneer de toeren dan plots omhoog gaan dan kan dit wijzen op een vacuumlek. Persoonlijk vind ik dit weinig structureel en bovendien gevaarlijk. Je moet die test immers uitvoeren met draaiende motor.
Ik vond een veel elegantere manier die op het Pelicanforum beschreven werd. Dit hield in dat je lichte overdruk zet op de smoorklep behuizing. Er waren verschillende oplossingen om dit te doen gaande van stofzuigers die in reverse stonden met daar aan gekoppeld een plasticbuisje en veel Duck tape. Ikzelf heb de techniek gebruikt van de latex handschoen die ik over de smoorklep getrokken heb en waarbij ik 1 vinger had afgesneden, aan die vinger heb ik mijn uitgang van mijn compressor geplakt. Een beetje overdruk is dan voldoende om met een water/zeep oplossing de verschillende leidingen, injectors enz. af te zepen en te controleren op lekken. Bij mijn Porsche heb ik 1 lekje gevonden aan een injector (te verhelpen met het vervangen van de dichting).
Ik heb spijtig genoeg geen foto’s toen getrokken van mijn installatie maar met een gepikte foto van een andere Porsche bezitter probeer ik het even wat aanschouwelijk te maken.De CIS druk test.
Nu als het vacuum probleem achter ons ligt maar het CIS-probleem niet dan komt er een 2de test en dat is de druktest van het injectiesyteem.
Ik heb voor mij zelf een testset besteld bij een Duitse firma op Ebay, zeker geen professioneel spul maar voor occasioneel gebruik meer dan voldoende en geen rib uit je lijf (kostprijs 75 euro zie foto)
De test-set plaats je tussen de opwarm regulator (WUR) en het doseerhuis waar de leidingen vertrekken naar de injectors.
Zorg er voor dat de afsluitklep langs de kant van de WUR staat anders is het onmogelijk om je systeemdruk af te lezen.Voer de test uit op een koude motor (liefst over nacht) en ontkoppel op de WUR het elektrische contact (rechthoekige fiche)
Bij auto’s vanaf bouwjaar 1976 is er een relais ingebouwd die er voor zorgt dat je benzinepomp pas draait bij het starten van de wagen (vorige modellen Porsche zouden reeds draaien bij het opzetten van de contactsleutel, dit heb ik niet geverifieerd) Deze relais moeten we even overbruggen, in principe is dit de rode relais. Haal de relais uit zijn contact punt en plaats 2 draadjes met een schakelaar (en zekering) tussen de 2 contactpunten 30 en 87a (de nummers staan op de relais)
Noteer de omgevingstemperatuur
Meet met een multimeter de weerstand over de 2 contacten van de WUR.
Zet dan je contact aan (net voor het starten)
Zet de schakelaar aan die je tussen de relais geplaats heb en als alles goed is moet je benzine pomp horen draaien.
Start met het klepje gesloten op de test set en zie hoe de druk opkomt, noteer hem wanneer hij niet meer stijgt.De druk zal nu dalen en bepaald worden door de WUR, dit is de koude druk, noteer hem.
Plaats het elektrisch contact op de WUR en als alles goed is moet de druk nu beginnen stijgen. Noteer de druk wanneer die niet verder stijgt. Dit is je warme druk.
Zet je pomp af en noteer na 5, 15, 30 en 60 minuten de druk die mag zakken maar niet direct wegvallen (wanneer dit wel gebeurd heb je dikwijls een auto die slecht start wanneer hij warm is)
Mijn resultaten waren:
16°c
36 ohmSysteemdruk 4,8 bar
Koude druk 3,6 bar
Warme druk 3,6 barRest druk: 3,6 3,4 3,2 3 bar
Een handige site met zeer veel info inclusief de druk gegevens voor de verschillende 911 modellen is deze: http://jimsbasementworkshop.com/CIS/
Conclusie mijn koude druk is veel te hoog en waarschijnlijk de reden van het slecht starten. Ondertussen heb ik ook gezien dat mijn vorige eigenaar een WUR heeft geïnstalleerd (laten) die niet origineel Porsche is.
Ik heb een gereviseerde Warm op regelaar besteld die bij mijn CIS systeem hoort, ergens binnen 2 weken zou ik het toestel moeten aankrijgen dus wordt vervolgd…
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.