problemen met GPS en geluid. Ken er iemand dit

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster problemen met GPS en geluid. Ken er iemand dit

• Maker
    Discussie

• Calle
    Deelnemer

Betreft een 987 van 2007.

2 weken geleden naar Brugge gebold en toen ik daar ff de GPS nodig had, bleek die plots niet meer te werken. De pijl beweegt wel over de kaart maar hij geeft een totaal andere positie aan ergens in Nederland. Als ik kijk bij de info zie ik “0 satellieten”

Daar is het echter niet bij gebleven. Toen ik hem vorige week even moest verplaatsen, hoorde ik een dof gerommel in de speakers. Gisteren was dit gerommel er weer zodra ik de auto opendeed (m.a.w. zodra het scherm actief wordt). Het klinkt als een onweer in de verte.

Dan de radio geprobeerd en wat daar uitkomt is verschrikkelijk. Alles klinkt volledig vervormd, bassen slaan volledig door en niks hoge tonen meer. En wat er uitkomt is zo compleet vervormd. De speakers zijn niet kapot, want de stem van de (Parrot) carkit komt wel helder en normaal door. Als ik de radio uitzet, blijft dat gerommel in de speakers.

Is er iemand die weet of dit wel een meer voorkomend fenomeen is bij de media/navigatie module van een 987 (volgens mij overigens krak dezelfde als een 997)?

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
    • S2

Hou ons op de hoogte hé. Maar ik ben redelijk zeker dat mijn tip best wel ok is.

Anders “mea culpa” :music:

Waar je wel rekening mee moet houden :
        Torre zal de versterker redelijk snel terug sturen, maar dat wil niet zeggen dat jij hem redelijk snel zal terug hebben. Bij mij bleef hij toch wel wat hangen bij de vrienden van de douane. Maar uiteindelijk is het allemaal goedgekomen en als je vragen hebt reageert Torre heel snel.

Mijn versterker is ondertussen onderweg naar Noorwegen. Tore heeft intussen ook bevestigd dat dit een genuine Porsche amp is, dat ga ik ze in Mechelen toch eens moeten gaan vertellen 🙂

Die blauw-witte rook bij het starten heb ik inderdaad af en toe, dus dat zal ik best maar laten fixen dan.

als je een probleem hebt met je olieafscheider dan zou je vooral bij het koud starten last moeten/kunnen hebben van een kortstondige walm wit-blauwe rook. daarover staat HIER wat geschreven op PFB

Oei, ik hoor hier precies ni teveel goeie dingen over Porsche Centre Mechelen?

Ik ben naar daar gegaan omdat Verellen ging verhuizen en dit voor mij het dichtste bij is. Ze beweerden inderdaad dat dit een aftermarket amp was. Ik kreeg trouwens ook een vreemde uitleg over een lekje in mijn ‘olieafscheider’. Ze probeerde mij uit te leggen wat het was, maar ik snapte er iig ni veel van.

Enfin, ben intussen al per mail in contact met Torre uit Noorwegen en ga hem maandag mijn versterker opsturen. Lijkt me idd de simpelste en goedkoopste oplossing. En een supervriendelijke gast!

Bedankt voor de goede raad hier!

[quote=”S2″ post=211770]Bij de aftermarket oplossingen verlies je bijna altijd je center speaker. Zijn meestal 2-kanaals versterkers die de woofers in de deuren aansturen, maar zonder mogelijkheid om een gescheiden speaker aan te sluiten (waar je wel hoge tonen bij wil en dus een gescheiden filter nodig hebt).
                De versterkers die dit wel kunnen … zijn alvast een pak duurder dan 120 Euro :)[/quote]Klopt, nu centerspeaker stelt nooit iets voor. Dus wordt dan altijd gewoon afgekoppeld (niet alleen bij Porsche maar ook andere merken). Wil je een goede klank dan is het eerste wat je moet doen dat soundpakket er volledig uitsmijten. Dus bij gebruik originele radio/PCM:

– Dgitale omvormer gebruiken (omvormen van LD outputsingaal naar deftig RCA signaal). Digitaal gaan en geen prullen gebruiken!
                – Deftige 4-kanaalsversterker gebruiken om de 4 luidsprekers te gaan aansturen (voeding rechtstreeks naar batterij).
                – Zeker kabels in deuren vervangen (ik gebruik steeds 2,5mm² als standaard vervanging).
                – Luidsprekers vervangen door een deftig aftermarket merk. Ik gebruik helix of focal als de betere merken.
                – Voor meer bass kan geopteerd worden voor een kleine actieve subwoofer met aparte regeling.

Dan pas ga je een systeem hebben waar zelfs hun BOSE systeem moet voor onder doen. Zelfs de BURMESTER is niet beter! Als referentie heb ik ooit de Boxster van Knoet gedaan. Of de 997 van TrilpeX. Waren of zijn dacht ik hier twee forumleden. Enige nadeel : je bent direct veel euro’s kwijt (even snel geschat vanaf 1500-2000 euro). Onlangs nog een 996TT gehad en die kwam op bijna 3700 euro (alles van helix topkwaliteit). En dan waren uiteindelijk de effectieve werkuren weer onder de armoedegrens geteld.

Blunder nummer 2,ze zijn daar echt goed bezig bij OPC Mechelen.
                  Foto van originele versterker gevonden op planet 9.

rCXHunk0HspT2.jpg
                  oops,dat is net dezelfde als die van Pitchie

S2

De foto die je post is 100% zeker een originele Porsche versterker uit het Sound Package Plus pakket!

Beweren ze bij het OPC van niet????? Onderdeelnummer staat er nochtans duidelijk op 🙂

Gewoon naar Noorwegen opsturen is echt de beste optie! Blijft origineel en het geluid is zeer acceptabel eens hij hersteld is.

Bij de aftermarket oplossingen verlies je bijna altijd je center speaker. Zijn meestal 2-kanaals versterkers die de woofers in de deuren aansturen, maar zonder mogelijkheid om een gescheiden speaker aan te sluiten (waar je wel hoge tonen bij wil en dus een gescheiden filter nodig hebt).
                    De versterkers die dit wel kunnen … zijn alvast een pak duurder dan 120 Euro 🙂

Misschien eerst mijn excuses hier aanbieden voor mijn dommigheid. Heb dit nu eens tegoei gelezen en zie dat het in Noorwegen een reparatie betreft en een modificatie om hem robuuster te krijgen.

Bij Porsche Centre Mechelen beweren ze nu echter dat hij niet Porsche-origineel is. Dit is em:

amp.jpg

Ik zal dus best bij die mannen eens informeren of ze dit ook met deze willen doen, want ik vermoed dat het eigenlijk technisch wel hetzelfde toestel is.

Nu hij eruit is, ben ik inderdaad van dat gerommel af en komt er terug normaal geluid uit de speakers, normaal in de zin van ‘luisterbaar, maar niks van bassen meer’

Ik vraag me echter ook af of er geen alternatieven zijn om die versterker te vervangen (door een betere) omdat hij, zoals ik al meldde, echt niet super klinkt?

Ik zal al blij zijn dat ik terug een vol geluid met bassen heb, maar als er iets beter in kan (zonder al te zot bricoleerwerk), dan is dat wellicht een betere optie ipv laten herstellen.

Ik heb zelf al eens gegoogeld, maar niet direct een sluitend antwoord gevonden. Heeft er iemand hier nog suggesties? Alvast bedankt!

Ikke Limburger? 🙂 ik woon in Lier bij Antwerpen.

Dus als ze dat bij Porsche vervangen is dat mindere kwaliteit dan die van 120 euro online kopen?

S2

Als het inderdaad de versterker is, dan zou ik hem niet laten vervangen, want dan heb je binnen dit en een jaar weer problemen.

Gewoon laten herstellen met betere componenten en 5 jaar garantie bij Torre Bergvill 🙂

Kan ook in Duitsland, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Sound Package Plus is vrij makkelijk te herkennen. Komt er geluid uit de luidspreker in het midden van het dashboard, net onder het raam? Ja? Dan heb je sound package plus. Of zoals gezegd, even het luikje in de koffer vooraan wegnemen en kijken of er een versterker achter zit.

@Admin: Vroeger kon je zien van welke regio iemand was, nu kan ik dat niet meer zien? Anders zou ik voorstellen aan Pitchie van even langs te komen in Lochristi (maar als hij uit Limburg moet komen ….)

Bedankt voor de tips!

De Boxster gaat dinsdag binnen in Mechelen voor een groot onderhoud. Eens kijken wat ze daar te vertellen hebben. Ik heb verder geen idee of ik de sound pack plus heb. Een super klank zoals mijn beamer met sound pack vroeger,heeft hij nooit echt gehad. Welke code is dat op de optielijst? Die versterker is iig betaalbaar, da’s al iets!

S2

Het gerommel uit de boxen herken ik perfect 🙂 Als je het sound package plus hebt, is het de ASK-versterker die overleden is (zit bij jouw model normaal achter het luikje waar ook de tools en de gevarendriehoek zit).

Ik heb het laten oplossen bij Bergvill :
                              http://www.bergvillfx.com/index.php/services.html (even naar beneden scrollen en ASK amplifier zoeken )

Was ik echt heel tevreden van en met garantie!

Als je het goedkoop wil oplossen … versterker eruit halen, dan heb je enkel nog stereo geluid (dus geen extra speaker midden en geen woofers). De gewone boxen gaan rechtstreeks via de radio, dus die blijven wel spelen.
                              (ASK stuurt enkel de midden speaker aan en de 2 woofers in de deuren).
                              Daarom dat je Parrot wel goed klinkt, die gaat namelijk over de radio en die heeft geen probleem 🙂

als het nog nodig is, dan heb je misschien wat aan deze topic ?

Problem fixed, little trick though, even when it has 9-10 satellites, the PCM still has wrong coordinates, you need to move the car for about 10 yards and then, magic, it figures out the position and correctly displays the map.

The issue was indeed the two cables connecting the GPS antenna to the PCM being disconnected. This happened when it was serviced, the pollen filter is just below the two cables.

To fix, you need to remove the battery cover and the cover on the left-side of it (ie on the passenger/right side of the car). The antenna is just on top of the filter. There are two connections. One is floating cable to reconnect, that the easy part. The second one must be plugged into the antenna, that is a little bit harder but with a small mirror put on the pollen filter, you can easily see it.

Have just reconnected the wires. Took only about 10 mins and after driving abt 10 yards, everything back to normal.
                                  The main wire you need to worry about has a blue plastic head. the male side is located at the bottom of gps unit located above the cabin filter.
                                  a tip, before you reconnect, drop a drop of oil (eg wd40) in it so that it wont corrodeand ensure good connection.
                                  There was another wire on the other side but there was a platic clip on top of it to prevent it from coming loose.
                                  I disconnected that too and added a drop of oil for good measure. That might have been the antenna connection for the radio ?

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.