Problemen met softtop

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster Problemen met softtop

  • Maker
    Discussie
  • Reeds meerdere malen problemen gehad met de softtop van de Boxster 986.
    Gisteren terug problemen. Ramen gingen niet meer omhoog bij openstaand dak.
    Thuis aangekomen, dak gesloten, softtopcover gaat dicht en terug weer open.
    Even open/dicht >> geen oplossing. Opeens KRAK! >> plastic houders op de push rod afgebroken.
    Dus de sturing detecteert niet dat het dak gesloten is (microswitch in B-stijl). Wanneer het dak open was en de softtopcover volledig gesloten gaf de indicator aan dat deze niet dicht was (Microswitch onder softtopcover).

    Ik ben zinnens om alle microswitchen (B-stijl en softtopcover) te vervangen.
    De plastic houders op het einde van de push rod wil ik ook vervangen.

    Nu nog de juiste bestelnr’s vinden van deze onderdelen.
    Ook zoek ik een leverancier die enkel de plastic houders kan leveren ipv de volledige push rod (+/-90€ stuk).

    De plastic houders ga ik niet 2dehands kopen daar deze ook al door de ouderdom vergaan zijn.

    Als er iemand deze werken ook al uitgevoerd heeft en mij de nodig gegevens kan doorgeven >> don’t wait !!!

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • been down this road too (youyou ook dacht ik?).

      ik heb mijn sofftop met glazen ruitje zelf vervangen en heb de indruk dan mijn ruit groter is dan de meeste aftermarket versies.
      één nadeel: je krijgt de kap nu nog met veel moeite in de service stand.

      DSC04380.JPG

        Ik blijf het zeggen…je bent “ne fijne” :hail:

          Nu de Boxster voorzien is van een nieuwe soft top, moeten alle problemen met de bediening ervan de wereld uit.

          Meerdere malen plastic ball joints afgebroken door het niet detecteren van de gesloten toestand afdekklep.
          > oude kap schuurde tegen sleepcontact aan het 3de stoplicht en reageerde soms niet goed. Schuren is verholpen met de nieuwe kap, rubber van 2mm op afsluitklep geplakt om de switch sneller te laten reageren >>> OK
          Doordat de switch geen contact gaf kon ik de ramen niet naar boven laten gaan bij soft top open.

          Waarschuwingslicht van “soft top” open bleef soms branden bij gesloten toestand
          > bedieningsarm microswitch B-stijl bijgeregeld. Switch gedemonteerd en arm bijgeplooid >>> OK

          Dees is ne plezante. Bij ontgrendelde kap >> geen bediening mogelijk om de kap te openen.
          >> Alle contacten uitgemeten (moeten massa doorverbinden naar de soft top control relais)
          één contact gaf een verkeerde uitlezing >> ontgrendeling soft top werd niet naar massa geschakeld.
          Demontage van de grendelhouder in de dakstijl > demonteren van microswitchenassembly.
          De foto toont de reden waarom deze toestand niet doorgestuurd werd (gebroken soldering)
          Alle contacten opnieuw gesoldeerd, terug alles gemonteerd, en …. terug perfect werkende soft top. :happydance: :happydance:

          25-08-201718-01-57.jpg

          25-08-201718-02-15.jpg

            Zal ik zeker doen.

              zou je de werken mbt de micro switches hier op FPB willen posten met wat fowtows?
              er is nog een forummer die problemen heeft met de fijnafstelling van z’n kap. ik vermoed dat het daar ook een kwestie van de micro contactjes is in zowel het elleboog gewricht als het sleepcontact aan het 3de stoplicht

                @deepee > ivm dat achteruitrijden, zal misschien wat 180° maneuvers uitvoeren.
                De lagers van de spanrollen waren volgen mij nog goed, zal deze uit voorzorg maar bestellen en ook vervangen. Waterpomp heb ik
                3 jaar geleden vervangen.
                Multiriem vervangen is niet zo moeilijk.
                Hopelijk worden volgende week de micro switchen en de kogelgewrichtjes geleverd.

                PB

                  Wat ook geregeld voorkomt, is dat na het vervangen van de multiriem
                  op redelijk korte tijd een omlooprol (en soms ook de waterpomp) de geest geeft. Been there, done that. 🙂
                  Dit het gevolg van de veranderde spanning op de looprollen.

                    Onze ‘gele’ is inderdaad klaar voor (hopelijk…) zorgeloze kilometers.
                    Groot onderhoud gekregen bij Garage De Clercq in Erpe-Mere (Erondegem).
                    Ben onder de indruk van de service daar.
                    Nieuwe remschijven en -blokken nog te vervangen (liggen al klaar in onze garage) en dan is alles weer ok.

                    @Fabian: knap wat je allemaal zelf doet aan de wagen.

                      de multiriem heb je mooi zelf gefixt! waren de lagers van de spanrollen ook allemaal nog OK?
                      van horen zeggen zou het piepen van de remmen verder afnemen door even stevig achteruit te rijden en dan bruusk te remmen.

                        @deepee >> zijn deze week besteld maar nog niet geleverd. (heb er direct 4 besteld)

                        Vandaag dan maar de piepers (remmen) onder handen genomen. Kopervet aan de remblokken gesmeerd, piepen al veel minder
                        maar toch nog af en toe gepiep.

                        De 18″ velgen op de boxster gezet (ipv de 19″), verschil is wel merkbaar qua comfort.

                        Vorige zondag een ritje naar Geraardsbergen, Deux Acres, Silly. Mooie landwegen en heuvelachtig.
                        In het naar huis rijden >> “Check Engine” oranje waarschuwingslicht >> ELM327 ingeplugd en met de tablet app Torque de foutcodes uitgelezen. Fout 1 > aandrijfriem / Fout 2 > misfire Cylinder 2. Foutcodes gewist en rustig naar huis gereden.
                        Vandaag dan maar de aandrijfriem vervangen, was precies nodig. 1001 barstjes en stukken uit de randen.

                        Vandaag nog een ritje gedaan van een 100km >> Alles OK.

                        Ook nog PatrickVB op bezoek gehad, had zijn Speed Gelb Boxster afgehaald na een groot onderhoud.
                        Boxster kan weer Full Speed op de baan.

                        Voor

                        IMG_0586.jpg

                        Na

                        IMG_0592.jpg

                          heb je de afgebroken kogelgewrichtjes intussen kunnen bestellen?

                            [quote=”TheFab” post=206891] …Gisteren terug problemen. Ramen gingen niet meer omhoog bij openstaand dak.
                            Thuis aangekomen, dak gesloten, softtopcover gaat dicht en terug weer open.
                            Even open/dicht >> geen oplossing. Opeens KRAK! >> plastic houders op de push rod afgebroken.
                            Dus de sturing detecteert niet dat het dak gesloten is (microswitch in B-stijl). Wanneer het dak open was en de softtopcover volledig gesloten gaf de indicator aan dat deze niet dicht was (Microswitch onder softtopcover).

                            Ik ben zinnens om alle microswitchen (B-stijl en softtopcover) te vervangen. De plastic houders op het einde van de push rod wil ik ook vervangen.[/quote]

                            je vergeet nog de micro switch in de centrale haak aan de binnenspiegel. deze is in vele gevallen oorzaak van het niet meer sluiten van de ramen bij open dak. (in combinatie met deze in je deurklinken)
                            softtopcover gaat dicht en weer open: dit wordt aangestuurd door de switch in het sleepcontact aan het derde stoplicht (986 613 767 01). de overige bestelnrs kan je in deze PET listing vinden

                            slechts 17,50 euro per 2st

                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.