Problemen tiptronic 996

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Problemen tiptronic 996

  • Maker
    Discussie
  • Hey mannen,

    Zoals jullie wellicht weten ben ik nieuw op dit platform.
    Doet me plezier om zo talrijk en warm ontvangen te worden.
    Ik voel me dan ook vrij het volgende probleem op jullie af te vuren.
    Bij rustig gebruik is er geen enkel probleem met m’n 996.
    Kocht hem met 38000 km op de teller, ondertussen 8000 gelopen.
    Nu als ik volgas vertrek van 1st nr 2de lijkt het toerental van 6000 naar 7000 een beetje te versnellen en vervolgens met een klap naar 2 de te gaan. Laat ik bij het schakelen de gas los wanneer hij van 1 nr 2 gaat,doet hij het niet. Staat hij in automaat vertrekt hij normaal in 2 de tenzij de de gas volledig indrukt.
    Sinds kort, gaat hij direct naar 1st zelfs als je de gas maar 1/2 indrukt.
    De wagen is uitgelezen, geen foutmelding. Oliefilter en olie vervangen is beter maar doet het nog steeds,… iemand raad? hELP:-)

    Alvast bedankt!
    Kristof

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • Had ook een schakelprobleem,schok tussen 2 en 3 zeker op automaat,geen grote kosten maar rest naar fabriekinstelling en opkuissen luchtmassameter hebben het euvel verholpen,andere garage ging al bak of schakelbak vervangen,Met dank aan garage Van Beurden in Retie voor de pro hulp.

        Had ook een schakelprobleem,schok tussen 2 en 3 zeker op automaat,geen grote kosten maar rest naar fabriekinstelling en opkuissen luchtmassameter hebben het euvel verholpen,andere garage ging al bak of schakelbak vervangen,Met dank aan garage Van Beurden in Retie voor de pro hulp.

          Heb je je olie laten vervangen in P center.
          Ik heb olie ook laten vervangen in P center onlangs(Auto is van 2003). Hier werden wat leidingen aan de bak gekoppeld en olie werd letterlijk doorgepompt. Dus als het op deze manier is gebeurd moet de olie in de kleppenunit ook ververst zijn?

          Was wel opmerkelijk dat de olie op 80 k km er nog heel proper uitzag! Dus vandaar dat ze er dan 160 k km in mag blijven?

            Bedankt hoor, maar blijkt het niet te zijn. Er wordt gedacht aan smerige olie in en rond het kleppenhuis of een defect.
            Vermits de auto al 10 jaar is en weinig mee gereden is,… heeft iemand hier ervaring mee?

            S2

              Zorg wel dat je de radio-code of de code van de PCM bij de hand hebt als je dat doet 😉

                Hey Jochen! Als het daarmee zou lukken zou top zijn! Ga het eens proberen hou je op de hoogte! Thanks

                  Rij ook 996 Mk 2 Tip en doet dat niet. Vertrek soms in 1 (kick down) maar de bak past hem snel aan in rijgedrag.

                  Mss eens simpel de batterij afkoppelen voor 1 uur (+ en -). Dan zijn de units gereset en als ik me niet vergis gaan de meeste units van 0 starten en zich herleren.

                    Ik moet zeggen ooit met de quatroporte gereden van 2005, nu die deed dat ook.
                    Maar deze doet het nu pas en daarvoor nooit gedaan….
                    Heeft dit dan enkel met het lezen van mijn rijgedrag te maken?

                      Hey, dat begrijp ik… de vorige bestuurder heeft er altijd rustig mee gereden.
                      Nu ik niet en vertrek inderdaad vaak in 1 ste, dus dat hij zich aanpast begrijp ik volledig.
                      Maar die verhoging van toeren en klap is dat ook normaal?

                      S2

                        Als je veel uit 1 vertrekt (wat ik dus bijna nooit doe) dan gaat je Tiptronic zichzelf herleren om steeds vaker in 1 te vertrekken. Hij leert als het ware jouw rijgedrag te lezen. Dus bij een agressieve rijstijl wordt je Tiptronic veel agressiever, dit is volledig normaal voor een intelligente versnellingsbak.

                        Als je nu eens een week op “cruise mode” rijdt zal je versnellingsbak zich snel aanpassen aan je “nieuwe” rijstijl en ook volledig anders schakelen.

                        Met andere woorden, je versnellingsbak doet wat jij ervan vraagt 🙂

                        Dit is trouwens het grote verschil tussen de Tiptronic van de 3.4 en de Tiptronic S van de 3.6 , waar de ene eerder beperkt was in de programma’s waaruit hij kon kiezen is de Tiptronic S in staat om te switchen tussen maar liefst 180 schakelprogramma’s 🙂

                          Hey bedankt voor je reactie!

                          Ik heb de olie filter van de tiptronic en filter al laten vervangen, doet het minder maar nog steeds.
                          Nu als ik manueel van 1 naar 2 ga, doet hij het ook. Tenzij ik tijdens het schakkelen de gas even los laat.

                          S2

                            De mijne vertrekt altijd in 2, tenzij ik hem manueel in 1 leg. Met een kickdown vertrekken doe ik nooit, dus dat zou ik niet kunnen zeggen.

                            Maar “normaal” lijkt het me alleszins niet.

                            Heb je de olie van de versnellingsbak laten wisselen? Dat kan heeeeel veel verschil maken. Volgens mij moet je het in die richting zoeken.
                            (Versnellingsbak olie wordt niet automatisch mee vervangen bij een onderhoud olie / oliefilter. 😉 Is een beetje zoals de remolie, sommigen vervangen die heel regelmatig, anderen rijden rond met de remolie waarmee hij 10 jaar geleden geleverd is 🙂 )

                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.