Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Professioneel of “amateur”?
- Dit onderwerp bevat 95 reacties, 30 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 6 maanden geleden door Van Aelst William.
-
MakerDiscussie
-
31 december 2013 om 00:22
Aangezien hier nogal redelijk wat zelfsleutelaars zitten, wil ik graag jullie mening weten over het volgende:
Wat gebruiken jullie? Professioneel of “amateur” gereedschap?Professioneel = Hazet, Snap-on, Facom,…
“Amateur” = onbekende merken zoals HBM, Neilsen,…Ik wil zelf ook graag sleutelen, droom ik al jaren van. 🙂
Nu is de tijd eindelijk aangebroken om er stilaan aan te beginnen (ik mag wat gereedschap uitkiezen voor nieuwjaar. :up:)
Maar als je de prijzen ziet van bijvoorbeeld Facom (wat er wel heel deftig materiaal uitziet!), €200 voor een set steek-ringsleutels. 😯
En ja, het prijs/kwaliteit verhaal begrijp ik maar al te goed.
Maar het is bedoeld als hobby, niet als materiaal wat dagdagelijks gebruikt gaat worden voor de zwaarste klussen.Dus heren, met welk materiaal maken jullie je handen vuil? 8)
-
MakerDiscussie
-
ziet er zeer degelijk uit Wim :respect2:
komaan Wes laat je gaan :happydance:
heb dankzij jouw mijn gereedschap ook uitgebreid voor 2000€
en moest je tijd hebben kom je maar vanaf 3 jan eens langs bij mij in de winkel want we hebben +/- 15 palletten vol in de solden gezet aan -50% van KWB koffers/ Bosch en nog zoveel meer aan ronde absurde prijzen.
ook kookmaterialen voor madam dan is die ook tevreden :happy:
koffie en cava staat steeds klaar 😉Wes, laatste tip. 😉
Timo is 6 jaar geleden met deze werkwagen van Sonic begonnen/gestart, niemand heeft het merk hier nog genoemd, maar kan je vertellen dat na 6 jaar intensief gebruik er nog niks aan mankeert.
Daarbij is deze kar ook voorzien van een bepaalde veiligheid zodat hij niet kan omkippen.
Wij hebben deze toen gekocht op een beurs voor Timo, en nog steeds geen spijt van gehad.
Later nog spullen erbij gekocht, en merk blijft in dezelfde trend doorgaan.Niet de duurste zoals je zal zien, maar sterk en goed als de duurste.
En ik denk dat je niet veel moet bijleggen als je vandaag je nieuwjaars pree gehad hebt. 😉[quote=”993″ post=153552]Is toch gewoon een aftrekpost? [/quote]
Daar moet je dus zelfstandig voor zijn, en dat ben ik niet. 😉
Dacht dat dat wel duidelijk was aangezien ik “maar” 924 rijd… 🙄 😆[quote=”steri2311″ post=153562]Waarom is er professioneel materiaal? Voor intensief gebruik zoals in garages die dag in dag uit ermee werken.[/quote]
Klopt. Maar zoals Wim ook al aanhaalde:[quote=”cabrio wim” post=153348]Voor de rest erop letten dat de ratels fijn getand zijn, en geen grove tikken maken, is niet zo handig dan als je in nauwe ruimtes moet werken.
En erop letten dat schroevendraaiers geharde top hebben en machistisch zijn.[/quote]
En dan ga je automatisch alweer naar de bekendere, professionelere merken kijken.
Want bij die zullen de opgenoemde zaken zeker wel goed zijn.
En als ik dan toch naar een bepaald merk ga kijken, dan heb ik ook graag alles van datzelfde merk.
( Wie zei daar “snob”? :what: 😆 )
Want een kist/kar met 101 verschillende merken is zo’n ontzettende rommelboel! Ik erger mij daar dood aan op het werk. 😐Waarom is er professioneel materiaal? Voor intensief gebruik zoals in garages die dag in dag uit ermee werken. Voor een hobby is het echt niet nodig, tenzij voor sommige dingen zoals een moment sleutel omdat die iets preciezer zijn of specifiek gereedschap voor bepaalde bouten of moeren (merk gebonden). Ik heb zelfs steeksleutels van de brico waar ik niet mag van klagen, maar voor bepaalde zaken heb ik ook professioneel materiaal.
Nee die koop je bij Van Marcke, ik kan je een percentje regelen.
Snap niet dat je d’r zoveel zorgen over maakt collega….
Is toch gewoon een aftrekpost?
goedkoop is voor gereedschap altijd duurkoop….toch.
Je koopt toch ook geen perstang in de GB.@ wes-rs, ik kan ook niet direct een link vinden, de vertegenwoordiger woont hier maar 500m vandaan, ik zal hem nog eens een folder gaan vragen, zij doen niet enkel Festo maar ook andere deftige merken maar van festo weet ik dat de prijs kwaliteit verhouding zeker in orde is, ik betaalde destijds voor een grote kar met 7 laden, 5 daarvan gevuld plus een daarbovenop passende bak met nog eens een aantal schuiven plus een rollendekar om gereedschap op te leggen als je aan het werk bent, ik betaalde hier een 1500,- euro voor als ik mij niet vergis en bijna alles wat je nodig hebt om aan een wagen te sleutelen zit er in
@Mush: Mijn momentsleutel voor de velgen (wordt 2 keer per jaar gebruikt : zomer – winter -zomerbanden) is van Ironside. Betaalbaar (te vergelijken met TengTools) en zeer degelijk.
[quote=”WES-RS” post=153407]Zo’n kar vind ik momenteel nog niet zo belangrijk. Heb toch nog niks om erin te steken. 🙄
[/quote]Daar doelde ik ook op met mijn prijs, een gevulde kar, dus complete aankoop 💡
Zo’n kar vind ik momenteel nog niet zo belangrijk. Heb toch nog niks om erin te steken. 🙄
Voordeel aan bijvoorbeeld Facom setjes is dat deze in afzonderlijke kistjes zitten of in houders zoals de sleutels en inbussen.
Deze zijn dus al netjes opbergbaar van zichzelf. :up: Geen gezoek dus naar het juiste sleuteltje of dopje onderin… 😉Maak je geen zorgen die van ons gaan al 6 jaar mee is het ergste stof wat je kunt bedenken, maar nog steeds geen kruipolie nodig gehad.
Maar als je een gevulde kar wilt van een beetje goed gereedschap, denk dan gewoon in de richting van een dikke duizend euro.
Dan heb je nog niet alles, maar begin is er, en als als je later wilt uitbreiden is het mooi dat je van het zelfde merk de inzet bakken met materiaal er zo kan in plaatsen.Voordeel van een kar is ook dat alles netjes gesorteerd blijft, en er geen muur verloren gaat voor een bord waar alles ophangt.. 💡
Maar wil je er niet veel voor uitgeven, dan in een bakje alles bewaren en lekker zoeken achter het juiste sleuteltje wat altijd dan onderin ligt. 😉
Is eenmaal een dure uitgave, maar nadien veel geel plezier van.
TIP, vraag aan ouders, familie en vrienden geld met elke gelegenheid waar ze jou iets schenken, kun je er mooi voor sparen. :relaxman:
[quote=”python” post=153363]Naarmate er wat stuk gaat kan je het systematisch vervangen door beter materiaal .[/quote]
Dit is dus niet mijn bedoeling, dan geef ik 2x geld uit voor hetzelfde. 😕Terrum: Festo vond ik niks van terug. Festool wel? Fisto ook, maar dat bleek dus totaal iets anders te zijn. 😯
[quote=”Ghost” post=153373]Met een volledige set ben je direct vertrokken en heb je gelijk een ordelijke gereedschapskist/kar..
Anders ga je toch dingen proberen te doen met gereedschap waar het niet voor dient.[/quote]
Zo’n kar is inderdaad ordelijk, maar hoelang gaat deze meegaan? Na 10x open en dicht doen kun je de bus kruipolie er misschien al bijhalen. 🙄 Die prijs van €400-500 voor zo’n volle kar, dat moet ergens uit gaan komen vrees ik. En dan zit je daar met je materiaal wat stuk is en je alsnog een deftige vervanger moet gaan kopen. 😕 En materiaal gebruiken waar het niet voor dient, zo ben ik niet. 😉 Ik houd mijn materiaal in ere en ben in het algemeen heel zuinig op mijn spullen. :up:[quote=”WES-RS” post=153327]Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van Tengtools of Force gehoord. Wat niets wil zeggen over de kwaliteit natuurlijk. 😉
Igor: Om in dezelfde lijn te blijven; professioneel of amateur. Hoort daar dan Stella of Schultenbrau bij? :mrgreen:[/quote]
What is understood need not be discussed. :happy:
Ik geef Python en Ghost gelijk. :applaus:
Als hobbyist prima materiaal en je zal verbaast zijn wat je wel allemaal gebruikt uit die kar eens je verder begint te klussen.
Ik heb ook een momentsleutel van Facom en die heb ik op 20 jaar toch al wel drie (3) keer gebruikt. :think:
Heb vroeger toen ik begon te bouwen, elektrisch gereedschap gekocht van Black & Decker, puur omdat ik professioneel gereedschap niet kon betalen en tot op de dag van vandaag, (25 jaar later), werkt dit nog allemaal prima. Ik heb het meeste nu aan mijn zoon doorgegeven en zelf Makita gekocht.
Opgelet, ik spreek puur als hobbyist, moest ik professioneel zijn is het iets anders. :salut:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.