Professioneel of “amateur”?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Professioneel of “amateur”?

• Maker
    Discussie
  • Aangezien hier nogal redelijk wat zelfsleutelaars zitten, wil ik graag jullie mening weten over het volgende:
    Wat gebruiken jullie? Professioneel of “amateur” gereedschap?

Professioneel = Hazet, Snap-on, Facom,…
    “Amateur” = onbekende merken zoals HBM, Neilsen,…

Ik wil zelf ook graag sleutelen, droom ik al jaren van. 🙂
    Nu is de tijd eindelijk aangebroken om er stilaan aan te beginnen (ik mag wat gereedschap uitkiezen voor nieuwjaar. :up:)
    Maar als je de prijzen ziet van bijvoorbeeld Facom (wat er wel heel deftig materiaal uitziet!), €200 voor een set steek-ringsleutels. 😯
    En ja, het prijs/kwaliteit verhaal begrijp ik maar al te goed.
    Maar het is bedoeld als hobby, niet als materiaal wat dagdagelijks gebruikt gaat worden voor de zwaarste klussen.

Dus heren, met welk materiaal maken jullie je handen vuil? 8)

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 95)
  • S2

Bij mij vooral Facom, door de jaren heen opgebouwd (vaderdag, verjaardag, nieuwjaar, …) Ook de dopsleutels zijn van Facom. Maar mijn favoriet is een schroevendraaier van Stahlwille 🙂

Ik kan mij ongelooflijk lastig maken in werken met slecht gereedschap, mijn goesting om te werken verdwijnt dan sneller dan ze gekomen is.

HBM :up: en zelf gaan halen in NL 😉
        LINK HBM
        Is goed materiaal.
        Met een volledige set ben je direct vertrokken en heb je gelijk een ordelijke gereedschapskist/kar..
        Anders ga je toch dingen proberen te doen met gereedschap waar het niet voor dient.
        Ik heb zelf een mengelmoes van verschillende merken. Geeft een rommeltje in de gereedschap kar.

Tengtools is ook goed, mijn broer heeft zulk een set in de engelse maten gekocht 20 jaar geleden voor aan zijn Harley te kunnen werken. Nog steeds in goede staat en hij heeft ze al veel nodig gehad :happy:

Ik heb semi professioneel gereedschap van Festo, heb me destijds een grote garage kar gekocht met allemaal gevulde schuiven en levenslange garantie, Ik wilde eerst facom maar dat bleek te duur en ondertussen toch al een aantal jaren blij met deze aankoop

Dezelfde kar zonder spanbandjes maar 100 euro goedkoper 😆 Alphametal
            Het is dan misschien geen topkwaliteit maar je kan verder voor de prijs van een lege kar .
            Naarmate er wat stuk gaat kan je het systematisch vervangen door beter materiaal .

Dat bedoel ik Mush, het belangrijke gereedschap mag toch wel van een deftig materiaal zijn.
              Schroevendraaiers, ratelsleutel,…
              En al het gereedschap dat ik niet écht nodig ga hebben, ga ik waarschijnlijk toch nooit gebruiken.
              Sowieso, mijn garagist moet ook nog iets verdienen he. 😉

[quote=”john.beton.” post=153339]@ mushroom: zeer goed merk en prijs ok http://www.2dehands.be/bouw/gereedschap-machines/garageuitrusting/momentsleutel-rahsol-20-110nm-175156004.html%5B/quote%5D
                Thx! :respect2:
                Maar daar is precies niks van “doppen” bij 😕

[quote=”de_koen” post=153351]

Facom is vooral naam, garantie, ligt goed in de hand, duur voor wat het is, maar echt geen topspul ze.
                  [/quote]
                  Heb de indruk dat Facom idd de commerciëlere toer aan’t opgaan is zoals zovele grote Goden uit het verleden 🙁
                  Vandaar mijn vermelding van die oranje te nemen maar als ik Google vind ik daar niet direct nog afbeeldingen van…

Een set schroevendraaiers van Facom kost nu ook *zoveel* niet. Een set van 5 a 6 schroevendraaiers kost 60 Euro oid? Wel die nemen met de doorschijnende oranje handvaten (als ze die nog maken). De enige schroevendraaier die je altijd gaat gebruiken is de Philips Nr.2, wees dus zeker dat die erbij zit.

Ik zou idd vooral *daar* geld aan geven: schroevendraaiers, tangen en een (grote)dopsleutelset.
                    Als er nog budget over is: een deftige set Engelse sleutels en een momentsleutel.
                    Dopsleutel is bij mij Gedore, Engelse sleutels: Stahlwille, heb ook nog enkele Torx schroevendraaiers van Gedore, die zijn ook kwalitatief, bovendien worden Torxen veel gebruikt in de huidige auto’s…

We hebben in de garage bijna alles van facom….
                      De specialekes die we niet vaak nodig hebben van een minder kwaliteitsmerk….
                      100€ meer geven en 1xper jaar gebruiken is dom :bounce:
                      Geef het dan liever uit aan de wagens :driver:

maak is een lijstje wat je denkt nodig te hebben?

Facom is vooral naam, garantie, ligt goed in de hand, duur voor wat het is, maar echt geen topspul ze.

anders, in u porsche gereedsschapskitje zit ook ne schroevendraaier, sleutel 10 13 en 17 he
                        Daar vijzde ne 924 ook half mee uitelkaar 😉

[quote=”de_koen” post=153346][quote=”WES-RS” post=153345]Diezelfde kar had ik ook gezien Koen, vandaar mijn vraag hier. 😉
                          Maar €500 voor materiaal waar ik 1/4de niet van nodig ga hebben + een kar van goedkoper plastic dan Aldi-zakskes. 🙄
                          Dan koop ik liever afgeprijsd, 2de hands (maar nog nieuw) deftig materiaal van bekende merken.
                          Die plastic kar en getelde trekbandjes heb ik niet nodig. 🙂

Toch bedankt om mee te denken. :up:[/quote]

ah tmoet goeikoop zijn ruzie

koopt u dan zoiets

of zoiets[/quote]

Het moet inderdaad “goedkoop” zijn. Maar in die zin, prijs/kwaliteit. Ik vind €500 veel geld voor materiaal wat het toch nét niet is. Dan koop ik liever alles apart, enkel het materiaal dat ik écht nodig heb en zonder kar ( die niks waard is maar ook betaald word 😉 ).

Ben nu momenteel eens heel gericht aan het zoeken naar Facom materiaal op 2de hands sites. Materiaal wat ik écht nodig heb. Dus geen materiaal wat er in de kar zit om ze toch maar vol te krijgen. Ik denk dat ik voor diezelfde €500 dan veel verder sta dan als ik die aangeboden kar koop in uw link.

Wim

Inderdaad maakt het als hobby sleutelaar niet zoveel uit welk merk je kiest, het belangrijkste zijn gereedschappen waar je momenten met moet instellen, neem deze niet van een goedkoop merk, want wijken soms veel af.

Voor de rest erop letten dat de ratels fijn getand zijn, en geen grove tikken maken, is niet zo handig dan als je in nauwe ruimtes moet werken.
                            En erop letten dat schroevendraaiers geharde top hebben en machistisch zijn.
                            En ook belangrijk is dat er ring ratel sleutels inzitten.

[quote=”de_koen” post=153344]voorwa gade die momentsleutel gebruiken ?[/quote]
                              Eigenlijk alleen om velgen te monteren. Meer snap ik niet van auto’s 😳 8)

[quote=”WES-RS” post=153345]Diezelfde kar had ik ook gezien Koen, vandaar mijn vraag hier. 😉
                                Maar €500 voor materiaal waar ik 1/4de niet van nodig ga hebben + een kar van goedkoper plastic dan Aldi-zakskes. 🙄
                                Dan koop ik liever afgeprijsd, 2de hands (maar nog nieuw) deftig materiaal van bekende merken.

Toch bedankt om mee te denken. :up:[/quote]

ah tmoet goeikoop zijn ruzie

koopt u dan zoiets

of zoiets

Diezelfde kar had ik ook gezien Koen, vandaar mijn vraag hier. 😉

Toch bedankt om mee te denken. :up:

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 95)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.