Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 997 › PSE uitschakelen
- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 6 maanden geleden door
Anoniem.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Anoniem23 juli 2009 om 22:53
ik wil mijn wagen absoluut origineel houden en met de extra schakelaar is dat naar de knoppen
toch niet: 1/ knopje naast de handrem = nieuw afdekplaatje kopen en monteren (1″ werk)
of in de asbak = nieuw asbakje
2/ ontkoppelen van de gemaakte lus + terug aansluiten op Chrono
en klaar 😉
knopje in de asbak is opties ook nog eens de beste oplossingwaarom geen afstandsbediening gebruiken?
leuk idee, alhoewel lijkt het mij niet handig, nog een bakje erbij, tijdens het rijden bakje zoeken om aan / af te schakelen,…ook iets duurder denk ik
Hallo,
Had nog een bedenking bij de PSE en het kunnen in/uitschakelen van de sound tussen 30 en 50km/u.
Wat mij “stoort” in de oplossing is dat er draden moeten getrokken worden tussen het motorcompartiment en het dashboard om het te kunnen aan en afzetten.
Niet dat dat zo erg is maar ik wil mijn wagen absoluut origineel houden en met de extra schakelaar is dat naar de knoppen 😥Daarom het volgende idee:
Ipv 2 draden te trekken van aan de motor tot aan het dashboard, waarom geen afstandsbediening gebruiken?
Ttz, een afstandsbediening gebruiken in de wagen die een relais bedient in het motorcompartiment (die gestuurd wordt door een 12V aansluiting in de motor ergens).
Wanneer de wagen verkocht wordt dien je enkel het relais weg te nemen in de motor en klaar ben je 😀 ) D .
Is dit een goede denkpiste? Heeft iemand hier al aan gedacht? Getest?Info over zo een “remote switch” (als voorbeeld maar er zijn er 10-tallen te vinden op Internet):
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi … 0325239377Iemand een mening hierover?
Groeten,
Plumber
Anoniem3 juli 2009 om 23:46Klopt, maar de klepjes staan niet volledig open tussen 30 – 70 km/h, let op de plotse grol bij +/- 70 km/h = volledig openen van de kleppen
Bij het knopje, en afkoppelen van de fiche staan ze altijd 100% open.Ben gisteren gaan toeren met mijn 997 (cabrio, het was er het weer voor 😀 D ) en eens “gespeeld” met de PSE.
Mij lijkt het toch dat, tussen de gemelde snelheden, het geluid luider is met PSE ingeschakeld dan met de PSE uitgeschakeld.Of is het geluid nog luider als men de bewuste schakelaar inbouwd? ❓ ❓
Plumber
zozo…
In ieder geval één troost: in dit geval is het misschien jammer vanuit een ’emotioneel’ standpunt (minder genieten van mooi uitlaatgeluid), maar het benadeelt het rijgedrag tenminste niet! Wat niet altijd gezegd kan worden door de instellingen/afstellingen die fabrikanten soms (moeten) hanteren om door allerhande normen en keuringen te geraken…
Zeker de motorrijders onder ons zullen wel snappen wat ik bedoel! Zo is de procedure voor de geluidsnormhomologatie bij motoren eigenlijk poepsimpel: de te keuren motor moet op een stuk weg rijden bij het testcentrum, moet daarbij aan een (eerste) witte streep op de grond aan een welbepaald toerental zitten, en vanaf die witte streep volgas accelereren tot aan de tweede witte streep, alwaar het geluidsniveau gemeten wordt… Nu weten die grapjassen van fabrikanten dus ook wel aan welk toerental die motor ongeveer zit tegen dat hij aan die tweede steep zit… en dus programmeren ze tussen die bewuste toerentalrange (die ze voor alle zekerheid helaas vrij ruim nemen) een ‘zwakte’ in, waar de motor zich wat lijkt ‘in te houden’, zodat die net niet te veel decibels produceert! Resultaat, zowat alle sportieve motoren zitten in hun koppelcurve en PK-curve met een zwakte/inzinking tussen de (doorgaans) 4000 en 7000 toeren… en lijken daarna een tweede adem te vinden, en er plots weer heviger tegenaan te gaan… 👿 Net het toerentalgebied waar men zich in ‘normale’ situaties zo vaak in bevindt, als men tenminste niet overal als een gek rijdt, aan toerentallen die doorgaans enkel op circuit kunnen aangehouden worden! 👿
Als men dan een ‘stage 1’ tuning doet, wordt die ‘geprogrammeerde’ zwakte er (met bvb andere uitlaat, luchtfilter en EPROM) weer uit gehaald, en heeft men weer een veel lineairdere koppel- en vermogensafgifte… Destijds leverde een dergelijke tuning op mijn Honda Blackbird (eerste generatie, zonder injectie) op de rollentest slechts een PK-winst van 3 PK op topvermogen… MAAR…. wel bijna 27 PK winst aan die fameuze 6000 toeren!! En net die winst was zeer aangenaam!!En ‘bruikbaar’…
En dat allemaal door die geluidsnormen… 🙄Anoniem2 juli 2009 om 01:47[quote=”porschky”:1md71klb]dom vraagje, maar is dit ook zo bij de wagens die bij de optiecodes ‘Belgische specificaties’ hebben, of enkel bij Duitste importwagens (daarmee bedoel ik uiteraard wagens met de Duitse specificaties voor de Duitse markt, waar bvb ook alles qua taalaanduiding in het Duits is, en niet in het Engels!)?? Want ik vind het zo raar dat ik in geen enkel Porscheboekje daar al iets over gelezen heb, maar die zijn dan ook doorgaans Engels of Frans…[/quote]
Is zo voor alle Europese PSE uitgeruste 997-igers, Amerikaanse weet ik niet, die hebben ook minder de kans om in Duitsland rond te zullen rijden
dom vraagje, maar is dit ook zo bij de wagens die bij de optiecodes ‘Belgische specificaties’ hebben, of enkel bij Duitste importwagens (daarmee bedoel ik uiteraard wagens met de Duitse specificaties voor de Duitse markt, waar bvb ook alles qua taalaanduiding in het Duits is, en niet in het Engels!)?? Want ik vind het zo raar dat ik in geen enkel Porscheboekje daar al iets over gelezen heb, maar die zijn dan ook doorgaans Engels of Frans…
Anoniem1 juli 2009 om 02:25Thanks…kun je foto “de fiche, niet de darmpjes!!!” nog eens uploaden…is niet groot te openen.
Toch zou ik het overwegen om het knopje te laten monteren, zo heb je toch de mogelijkheid de kleppen indien gewenst te sluiten…(bij late/vroege thuiskomst, denk aan je buur)
kost 2à 3h werk +€ 10 knopje
http://www.renntech.org/forums/lofivers … 27630.html 😉 😀 D[quote=”plumber”:3lflpjya]Wist ik eigenlijk ook niet!
Is dat op alle 997 ?
Ik heb nog niet gehoord dat dat uitgeschakeld wordt tussen 30 en 70km/u!
Plumber[/quote]Bij de af fabriek sportuitlaat. Dit is het gevolg van Duitse regulering….
Wist ik eigenlijk ook niet!
Is dat op alle 997 ?
Ik heb nog niet gehoord dat dat uitgeschakeld wordt tussen 30 en 70km/u!Plumber
[quote=”reys”:gmtzzysz]Beste Marc,
De enige twee manieren om dat te doen die verder geen invloed hebben zijn:
Ofwel de fiche, Niet de darmpjes (vacuüm verlies), loskoppelen, de kleppen blijven ALTIJD open… niet meer te sturen dus. De rode pijltjes niet dus!
Ofwel Gert’s knopje, ttz een extra schakelaartje monteren waardoor je de kleppen kan open of dicht sturen. Heb ik vorige week laten doen, en het werkt!
Best eens bellen met Gert Carnewal http://www.carnewal.com
Gr, JP[/quote]Thanks…kun je foto “de fiche, niet de darmpjes!!!” nog eens uploaden…is niet groot te openen.
alez, dat wist ik niet! Tussen de 30 en 70 is inderdaad een vrij grote range… 👿 En overal met 71 per uur toekomen op een parking om de blitz te maken, is inderdaad nog niet zo eenvoudig…
Anoniem30 juni 2009 om 03:00Beste Marc,
De enige twee manieren om dat te doen die verder geen invloed hebben zijn:
Ofwel de fiche, Niet de darmpjes (vacuüm verlies), loskoppelen, de kleppen blijven ALTIJD open… niet meer te sturen dus. De rode pijltjes niet dus!
Ofwel Gert’s knopje, ttz een extra schakelaartje monteren waardoor je de kleppen kan open of dicht sturen. Heb ik vorige week laten doen, en het werkt!
Best eens bellen met Gert Carnewal http://www.carnewal.com
Gr, JP
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.