Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Boxster › PSM fout – Fout motorsturing – Start/stop gedeactiveerd
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 maanden, 3 weken geleden door Van der Biest Fabian.
-
Vandaag een uitstapje met de Krok (en de madammen) naar Damme.
Etentje op terras, daarna was het de bedoeling Sluis te bezoeken (in opdracht van de madammen).
Spijtig genoeg door een technisch probleem (zie topic onderwerp) er niet geraakt.
Krok stopt om de Trippy in te stellen om via binnenwegen naar Sluis te rijden.
Ik start de Boxster om te vertrekken >> onregelmatig draaien van de motor met bovenvermelde foutmeldingen.
Dan maar terug naar huis, de display gaf info dat ik verder kon rijden, maar dan wel aangepast rijden.
De PDK kon ik niet meer in manueel zetten, dus op PDK naar huis gereden in 7de versnelling tegen 2000rpm. Stoplichten waren een probleem, geen motorvermogen bij het optrekken.
Thuisgekomen > diagnosetoestel aangesloten > Misfire cylinder 6 (bobine probleem). De Krok had hetzelfde voor op de terugreis van Spa-Francorchamps.
Na wat onderzoek op verschillende fora :
– veel voorkomend probleem (ongeacht welke cylinder)
– oorzaak >> door de hitte van de headers kunnen deze defect geraken. (Zware belasting op trackdays)Heeft hier iemand op het forum ook dit probleem al gehad?
Als ik zoek naar de bobines voor mijn type Boxster, zijn er verschillende beschikbaar.
Ik ga ze alle 6 vervangen + ook de 6 bougies.
Maar, welke neem ik van deze lijst? De originele zijn qua design nog niet gewijzigd om dit probleem te verhelpen.
Bobine voor PORSCHE Boxster (981) 2.7 265 Pk » spotprijzen (autodoc.be)en deze ? https://www.fvd.net/de-de/9A160210407OE/zuendspule.html
De thermo isolatie is niet goedkoop maar misschien wel een hulpmiddel bij circuit rijden
https://www.fvd.net/de-de/RES987202TH1/thermoisolation-fuer-res-abgasanlagen-986-987-981.html
Paul,
ik denk dat dit de originele is, ik zou eerder gaan voor een ander type.
Thermoisolatie > zo ver ga ik niet, misschien een hitteschild tussen de headers en de bobines.Ik heb de mijne vervangen omdat de boots kapot waren, had nog geen misfires.
maar heb Bosch gemonteerd.. Bosch maakt al bougies en coilpacks sinds the beginning of time.. En of dat dan OEM is of niet.. Ik vertrouw genoeg in Bosch.
BERU lijkt me ook wel goed, en Hitachi, tja, de Jappen hebben de Duitsers geleerd wat QC echt is. Dus lijkt me ook wel prima.Heb ze destijds voor 168 pond bij design911 besteld, zal nu wel nie meer lukken met Brexit voor die prijs, maar ok.. Een coilpak hoeft geen 150 euro /stuk te kosten om goed te werken. Moet wel zeggen die 981 coilpacks zien er een stuk minder beefy uit als de 987 packs , die hebben een groter behuizing zo te zien.
Zal wel niet al te veel schelen op een 981 qua tijd, maar ik heb de mijne op 2 uur gewoon met krik op de grond gedaan.. het helpt om geen te grote klauwen als handen te hebben
Autodoc daarentegen heeft me al telkens brol op gestuurd met refunds en herbestellingen tot gevolg.. 2x besteld, 2x prijs gehad. (waterpomp met stuk van de impeller : kan geen kwaad zei autodoc.. yeah right, en eens linker koplamp opgestuurd als ik rechter had besteld)
EDIT, design911 stelt BERU voor, en heb het idee dat zij geen rommel merken voorstellen, enkel wat ze zelf in hun shop ook gebruiken
Stijn, bedankt voor de info.
Bij autodoc zal ik zeker niet bestellen, heb ook al verschillende foute leveringen gehad.Gelijkaardige problemen gehad bij mijn 997. Ook bougies en bobines vervangen en het bleek een defecte nokkenas sensor te zijn uiteindelijk. Geen problemen meer gehad sindsdien. Hopelijk vind je snel de oorzaak.
Ik ga eerst de coil van cylinder 6 & 5 eens omwisselen om te zien of de fout zich verplaatst naar cyl 5
Ongelooflijk maar waar :
deze vm gestart met de werken om coil 5 & 6 om te wisselen.
Na het opkrikken en demonteren van het wiel, opgemerkt dat de bevestigingsbout (M6x16) ontbrak.
Losgekomen door trillingen? Niet goed bevestigd? …
Voorlopig een vervangbout geplaats en motor gestart >> OK !!!!!!!!
Straks een klein ritje maken om te zien of het probleem opgelost is.
Maakt de coil via de motor het massacontact?Ritje van +/- 20km > voorlopig nog OK
Te vlug victorie gekraaid.
Efkes autostrade genomen tot in Affligem, terug hetzelfde probleem.
Dan morgen toch maar eens 5 en 6 omwisselen.TheFab post=285824… Maakt de coil via de motor het massacontact?
Volgens mij is de bedrading naar de coil 2-aderig, ondanks het feit dat het alu blok een uitstekende geleider is.
Vandaag de coil vervangen (Wit product van Rose Passion !!!!!)
2 x van Erpe-Mere naar Affligem, goed tempo (soms over de 200km/h) > fout doet zicht niet meer voor.
Hopelijk blijft dit zo.Wit product
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.