radiatorfan blijft draaien

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 944 radiatorfan blijft draaien

  • Maker
    Discussie

  • Prince
    Deelnemer

      Dag gasten!

      Was dit weekend de wagen aan het poetsen. Contact uit staan, en na een tijdje viel het me op dat de radiatorfan nog aan het draaien was (deze piept ook). Dat blijft ie dus doen, ook als ik de sleutel heb verwijdert. Dit net zo lang tot de batterij leeg is gelopen lijkt me.

      Ik heb dan maar voorlopig de relais van de radiatorfan uitgetrokken. Dan stopt ie, maar natuurlijk na een tijdje gaat de temperatuur oplopen en de radiatorfan slaat dus niet aan.

      Dit was maar een tijdelijke fix! Is het probleem misschien de temperatuurzender/ fan schakelaar? Dit lijkt me het meest logische maar wil toch zeker zijn voor ik iets bestel.

      Graag jullie mening! Alvast bedankt

    14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
      • Plus tegen massa. 😉

        Stap 1: Radiatorfan loskoppelen
        Stap 2: nieuwe zekering plaatsen
        Stap 3: relais doorverbinden

        Springt de zekering ➡ kun je al zeker zijn dat het probleem niet in de fan zelf zit.

        Vervolgens wordt het goed de ogen gebruiken om de kortsluiting te vinden, zoek naar plaatsen waar de mantel kan wegschuren. Ohm metingen uitvoeren ➡ massa op plus zoeken en steeds gedeeltes van de kabelboom uitsluiten (loskoppelen).
        Misschien is bij het installeren van het nieuwe thermocontact iets misgelopen?!?

        Veel succes

        Wim

          Even met multimeter het circuit opmeten, misschien zit er ergens sluiting of slechte massa.
          Anders kun je het ook testen door het relais uit te schakelen, rechtstreeks door te verbinden, en weet je gelijk of het relais de boosdoener is.

            Ja watte! Kom gisteren thuis na een tof ritje, de wagen staat even te draaien: water word warm en ik hoor dat de ventilator aanspringt. MAAR heel even, daarna valt ie weer uit. Ik kijk de zekering na, en rara deze is weer stuk gesprongen.

            Ik steek er een nieuwe in, zet men contact aan en hij springt opnieuw stuk.

            Er is dus duidelijk nog iets aan de hand.

            Waar kan ik het nu zoeken? Is er iets mis met de ventilator zelf? of met de relais?

            Groeten

            Eli

              hopelijk brand de nieuwe niet ook door.
              anders heb je een ander probleem.

                Bedankt Domi 🙂 maar heb het gisteren zelf opgelost gekregen. Alles stap voor stap na gelopen en uiteindelijk was het een stomme zekering die doorgebrand was 😳 stom van me om dat niet eerst na te kijken hé!

                Maar ja, is nu in orde! En de Porsche heeft het weer lekker fris 😀 dat is het voornaamste.

                Bedankt jongens voor de raad!

                  Als je van in de buurt van het Tiense bent, of langskomt wil ik je gerust even helpen.

                  Kijk ook even op onze webstek http://www.oldtimerelectro.be .

                  Anoniem

                    Even op volgende website gaan kijken.
                    http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm
                    Daar kan je het elektrische schema downloaden.

                      PFff!!! 👿 het is precies nog niet opgelost!

                      Nu het wat warmer is merk ik dat wanneer het water warm loopt de ventilator NIET aanslaat. blijft dus maar stijgen! NIET gezond!

                      De temperatuur van het water zakt enkel met de rijwind en wanneer ik de verwarming op VOL zet en hoogste temperatuur.

                      Maar dit is geen doen!!! Ik wil de koeling eens grondig aanpakken. Als ik dit zelf doe dan wil ik wel graag weten wat er precies aan de hand is. Iemand een ideetje? of zelf al meegemaakt?

                      OF kan ik dit best laten doen, en in dit geval waar kan ik het best terecht? iemand die er verstand van heeft en natuurlijk schappellijk van prijs 😉

                      Alvast bedankt!

                        Wim

                          Prima dat dit ook weer opgelost is.

                          Is toch de kracht van een forum. 💡

                            ondertussen de nieuwe temperatuursensor geplaatst en de koeling is gefixt! Had hier al een lange tijd problemen mee en met dit kleine onderdeeltje te vervangen is de koeling precies volledig gemaakt.

                            Temperatuur blijft veel constanter nu, wagen rijd ook iets lekkerder!

                            Thx again!!!

                              bedankt allemaal. Nu weet ik het zeker. Onderdeel is besteld, we zullen dit weekend zien wat het resultaat is 😀

                              Thx!

                                mijn schoonbroer heeft onlangs identiek hetzelfde gehad met zijn 320d. Inderdaad; contactje vervangen en alles was opgelost.

                                  Wij noemen dit “thermocontact”.

                                  Makkelijk te vervangen.

                                  Suc6

                                14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.