‘Akelige methode’: autodieven plunderen BMW’s door dak open te knippen
Autodieven hebben een brutale truc bedacht om BMW’s leeg te roven: om het alarm uit te schakelen, knippen ze een gat in het dak. De ‘trend’ is sinds 31 augustus al negen keer toegepast in en rond het chique Nederlandse villadorp Bloemendaal.
Bij de opengebroken BMW’s werd keer op keer de airbags en het navigatiesysteem gestript. Maar de schade voor de autobezitters is nog groter: de dieven laten een gapend gat achter in het dak van de auto.
De Bloemendaalse burgemeester Elbert Roest waarschuwt daarom deze week via Facebook: “Autodieven bedienen zich, ook in Bloemendaal, de laatste tijd van een akelige methode. De nieuwste trend is dat er een gat in het dak van luxewagens wordt geknipt, waarna navigatiesystemen en airbags worden gestolen. De schade en ergernis voor de bezitter is groot.”
Getroffen BMW-bezitters zijn namelijk driedubbel de pineut. Om het alarm uit te schakelen, knippen dieven met een ijzerschaar een gat in het dak. Daarna tikken ze een ruit in om het portier te openen, om tot slot de airbags en de navigatie uit de auto te stelen. Het kost al gauw duizenden euro’s om dit alles te laten repareren.
De methode met de ijzerschaar is afgelopen maand toegepast in Bloemendaal (nabij Amsterdam) en de nabije plaatsen Heemstede en Bennebroek. Of het elders in het land ook voorkomt, kan de Noord-Hollandse politie niet zeggen.
BMW is op de hoogte van de inbraaktruc. “Het is extreem vervelend voor onze klanten”, zegt woordvoerder Andrew Mason namens het Duitse automerk tegenover onze collega’s van AD.nl. “Zij hebben hoge kosten.”
Om inbrekers niet wijzer te maken dan ze al zijn, wil Mason niet zeggen bij welke types met deze truc het alarm kan worden uitgeschakeld. In zijn algemeen stelt hij: “BMW besteedt veel aandacht aan de beveiliging. Dat inbrekers zulke ingrijpende methoden moeten gebruiken om binnen te komen, zegt iets over de kwaliteit van het alarm.”
Autodieven zijn voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om binnen te komen, zegt Titus Visser, directeur van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (STAVC). “Er zijn ook gevallen bekend waarbij een deurstijl geforceerd wordt, zodat ze net een vitaal draadje kunnen doorknippen. Autokrakers zijn zéér goed op de hoogte hoe types auto’s in elkaar geschroefd zitten.”
Volgens Visser maken vooral dieven in Oost Europa hele studies van auto’s. “Dan wordt er één exemplaar gestolen, dat helemaal uit elkaar wordt gehaald. Zo worden de zwakheden blootgelegd.”
Maar onderaan de streep krijgen autodieven het steeds lastiger. Afgelopen jaar werden bij onze noorderburen 4.100 auto’s gestolen, 500 minder dan het jaar ervoor. Ook dit jaar zet de daling door. Van alle automerken worden BMW’s relatief vaak gestolen, samen met Landrovers, Audi’s en Volkswagens.
Ook het aantal auto-inbraken daalt al jaren. “Autofabrikanten passen eventuele zwakheden in het systeem steeds sneller aan”, zegt STAVC-directeur Visser. “Dat scheelt enorm”.