Home › Forum › Zeverhoekje › Ranting topic – Laat hier even stoom af…
- Dit onderwerp bevat 1,229 reacties, 121 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 10 maanden geleden door 123.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Typisch Belgisch:
De RSZ-solidariteitsbijdrage op firmawagens die ook privé mogen worden gebruikt, is ook verschuldigd op wagens die niet bestaan en dus uiteraard geen CO2 uitstoten.
De bijdrage is immers ook van toepassing voor een werknemer die opteerde voor een mobiliteitsvergoeding (cash for car).En het zal dan waarschijnlijk maar aan 100-110 km/u geweest zijn…..
‘Akelige methode’: autodieven plunderen BMW’s door dak open te knippen
Autodieven hebben een brutale truc bedacht om BMW’s leeg te roven: om het alarm uit te schakelen, knippen ze een gat in het dak. De ‘trend’ is sinds 31 augustus al negen keer toegepast in en rond het chique Nederlandse villadorp Bloemendaal.
Bij de opengebroken BMW’s werd keer op keer de airbags en het navigatiesysteem gestript. Maar de schade voor de autobezitters is nog groter: de dieven laten een gapend gat achter in het dak van de auto.
De Bloemendaalse burgemeester Elbert Roest waarschuwt daarom deze week via Facebook: “Autodieven bedienen zich, ook in Bloemendaal, de laatste tijd van een akelige methode. De nieuwste trend is dat er een gat in het dak van luxewagens wordt geknipt, waarna navigatiesystemen en airbags worden gestolen. De schade en ergernis voor de bezitter is groot.”
Getroffen BMW-bezitters zijn namelijk driedubbel de pineut. Om het alarm uit te schakelen, knippen dieven met een ijzerschaar een gat in het dak. Daarna tikken ze een ruit in om het portier te openen, om tot slot de airbags en de navigatie uit de auto te stelen. Het kost al gauw duizenden euro’s om dit alles te laten repareren.
De methode met de ijzerschaar is afgelopen maand toegepast in Bloemendaal (nabij Amsterdam) en de nabije plaatsen Heemstede en Bennebroek. Of het elders in het land ook voorkomt, kan de Noord-Hollandse politie niet zeggen.
BMW is op de hoogte van de inbraaktruc. “Het is extreem vervelend voor onze klanten”, zegt woordvoerder Andrew Mason namens het Duitse automerk tegenover onze collega’s van AD.nl. “Zij hebben hoge kosten.”
Om inbrekers niet wijzer te maken dan ze al zijn, wil Mason niet zeggen bij welke types met deze truc het alarm kan worden uitgeschakeld. In zijn algemeen stelt hij: “BMW besteedt veel aandacht aan de beveiliging. Dat inbrekers zulke ingrijpende methoden moeten gebruiken om binnen te komen, zegt iets over de kwaliteit van het alarm.”
Autodieven zijn voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om binnen te komen, zegt Titus Visser, directeur van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (STAVC). “Er zijn ook gevallen bekend waarbij een deurstijl geforceerd wordt, zodat ze net een vitaal draadje kunnen doorknippen. Autokrakers zijn zéér goed op de hoogte hoe types auto’s in elkaar geschroefd zitten.”
Volgens Visser maken vooral dieven in Oost Europa hele studies van auto’s. “Dan wordt er één exemplaar gestolen, dat helemaal uit elkaar wordt gehaald. Zo worden de zwakheden blootgelegd.”
Maar onderaan de streep krijgen autodieven het steeds lastiger. Afgelopen jaar werden bij onze noorderburen 4.100 auto’s gestolen, 500 minder dan het jaar ervoor. Ook dit jaar zet de daling door. Van alle automerken worden BMW’s relatief vaak gestolen, samen met Landrovers, Audi’s en Volkswagens.
Ook het aantal auto-inbraken daalt al jaren. “Autofabrikanten passen eventuele zwakheden in het systeem steeds sneller aan”, zegt STAVC-directeur Visser. “Dat scheelt enorm”.
In totaal is de Duitse schatkist minstens 31,8 miljard kwijt. De Franse staatskas is 17 miljard lichter, de Italiaanse 4,5 miljard, de Deense 1,7 miljard en de Belgische 201,5 miljoen euro.
De fraudeurs konden miljarden buit maken, niet door belastingen te ontduiken, maar door letterlijk geld uit de staatskassen te halen. Via allerlei constructies dienden ze massaal veel aanvragen tot terugbetaling van belastingen, in alle getroffen landen. Veelal ging het om een vraag tot terugbetaling van roerende voorheffingen.
Wat blijkt: ze hadden die roerende voorheffingen (waarvoor ze een terugbetaling vroegen) nooit betaald. Ze sluisden aandelenpakketten van Belgische bedrijven aan een ijltempo van het ene naar het andere fonds door, om elks op hun beurt dan een terugbetaling te vragen. In werkelijkheid hadden ze die aandelen slechts geleend en hadden ze er nooit belastingen op betaald. Soms gingen de fraudeurs nog brutaler te werk: ze claimden een terugbetaling op basis van valse documenten.
In België is zo voor 201 miljoen euro aan belastinggeld geroofd. Volgens de Brusselse speurders en hun internationale collega’s gaat het nog jaren duren eer al dat geld getraceerd kan worden. De sporen leiden nu allemaal naar brievenbusbedrijven in exotische belastingparadijzen, onder meer op de Britse Maagdeneilanden. Ook probeert het Brusselse gerecht momenteel te bewijzen dat de terugbetalingen frauduleus gebeurden.
Intussen proberen de belastingdiensten en de fiscus de overval te stoppen. De voorbije drie jaar heeft de fiscus 782,2 miljoen euro onterechte terugbetalingen tegengehouden.
woensdag 17 oktober zullen zowat 130 lokale politiezones deelnemen aan de tiende editie van de flitsmarathon.
een feesteditie dus, al wil je deze keer liever geen fotografisch aandenken.Een op de zes auto’s van de federale politie is te vervuilend om in de Brusselse en Antwerpse lage-emissiezones te rijden. Toch betalen ze geen boetes want er wordt voor de politie een uitzondering gemaakt.
In Brussel staan 550 dienstvoertuigen op een witte lijst, en in Antwerpen gaat het om nog eens 280 voertuigen. Sommige wagens staan op de twee lijsten om aan de boetes te ontsnappen. Een woordvoerster van de politie zegt dat de regeling ‘juridisch voorzien’ is en dat de politie in de toekomst zoveel mogelijk zal investeren in benzine- en hybridewagens.
Florent Platteeuw van politievakbond VSOA vindt het een schande. ‘De burger moet bij een inbreuk in Brussel meteen 350 euro ophoesten. In Antwerpen kost de eerste boete maar 150 euro. En moet de overheid niet juist het goede voorbeeld geven in plaats van met auto’s rond te blijven tuffen die soms 18 jaar oud zijn?’
[quote=”Yellow Submarine” post=272082]De strijd is allang verloren maar ik wil toch nog even de puntjes op de i zetten wat betreft mijn dedain voor hoge personenwagens in het algemeen en SUV’s in het bijzonder. Of daar nu achteraan Porsche op staat of niet..
[ol]
- Hoge voertuigen belemmeren het zicht. Gisteren nog reed ik met de BMW 4 van de vrouw (dus geen lage sportwagen) achter een camionette van onbestemd merk, op een kaarsrechte voorrangsweg vlakbij mij thuis. Ineens beslist de chauffeur om een zijstraat rechts in te rijden, waarbij hij de richtingaanwijzer pas aanzet tegelijk met het remmen, je kent dat… Omdat ik zag dat er geen tegenliggers waren heb ik de reflex om in te halen en niet in de ankers te gaan. Komt er toch een auto uit die zijstraat die mij blijkbaar niet gezien had! Omdat mijn snelheid niet hoog was en er ruimte was kon ik nog gemakkelijk een ongeval vermijden. Maar het is duidelijk dat de hoogte van mijn voorligger een beslissende factor was die dit bijna-ongeval mee veroorzaakte… De chauffeur in de zijstraat had me duidelijk niet gezien! En ik hem ook pas op het ogenblik dat hij voor mij opdook.
[/quote]
Eerste les rijschool: ‘Eerst richting aanwijzen meneer, dan pas remmen’
Desondanks… wees al blij dat hij richtingaanwijzers gebruikt want bij veel weggebruikers zijn die blijkbaar in optie 🙄De oplossing ligt nochtans voor de hand: nen gele BMW voor de vrouw: Yellow sub-Marina :happydance:
De strijd is allang verloren maar ik wil toch nog even de puntjes op de i zetten wat betreft mijn dedain voor hoge personenwagens in het algemeen en SUV’s in het bijzonder. Of daar nu achteraan Porsche op staat of niet..
- Hoge voertuigen belemmeren het zicht. Gisteren nog reed ik met de BMW 4 van de vrouw (dus geen lage sportwagen) achter een camionette van onbestemd merk, op een kaarsrechte voorrangsweg vlakbij mij thuis. Ineens beslist de chauffeur om een zijstraat rechts in te rijden, waarbij hij de richtingaanwijzer pas aanzet tegelijk met het remmen, je kent dat… Omdat ik zag dat er geen tegenliggers waren heb ik de reflex om in te halen en niet in de ankers te gaan. Komt er toch een auto uit die zijstraat die mij blijkbaar niet gezien had! Omdat mijn snelheid niet hoog was en er ruimte was kon ik nog gemakkelijk een ongeval vermijden. Maar het is duidelijk dat de hoogte van mijn voorligger een beslissende factor was die dit bijna-ongeval mee veroorzaakte… De chauffeur in de zijstraat had me duidelijk niet gezien! En ik hem ook pas op het ogenblik dat hij voor mij opdook.
- Design. Het maakt niet uit hoeveel details men kopieert van de sportwagens, het blijven logge lompe vormen. Ik moet dan continu naar die achterkant kijken die het zicht belemmert op het linker rijvak en ik word chagrijnig van die opeenstapeling van laagjes en neepjes die de massieve lompheid tevergeefs proberen maskeren. Form follows function? Nooit van gehoord meneer! Porsche en Landrover doen het wat beter dan vele andere maar bekijk eens de recente Audi Q7: die heeft wel 10 horizontale lijnen achteraan.. wat schiet er over van de befaamde strakke Audi-lijn?
- Disfunctioneel. Hoeveel zijn er die dat ding gebruiken waarvoor het is uitgevonden, namelijk het trekken van een aanhanger en/of op onverharde wegen? Meestal ziet een SUV nooit een spatje modder. Vrouwen houden ervan omdat ze dan wat meer overzicht hebben maar zorgen er op die manier voor dat de anderen juist geen overzicht hebben. Het beeld van avontuur die een SUV oproept, is compleet fake.
- Overkil. Ik vind een 718 van 1350 kg al te zwaar om maar een 4-cilinder te hebben. De nauwelijks kleinere Alpine weegt 350 kg minder! Maar die SUV’s breken alle records en gaan vaak over de 2 ton! Waarom toch? Een Jeep Cherokee woog 25 jaar terug ook maar 1500 kg met een zes-in-lijn. Alle rijplezier gaat op die manier verloren want hoewel acceleratie geen probleem is met de turbo’s voel je in een auto die zo zwaar is als een planeet niets van het rijden zelf! Die 4 van mijn vrouw is een oersaaie auto. Alle comfort en meer dan snel genoeg maar slaapverwekkend. Nu Nicole eindelijk eens met mijn Cayman heeft gereden weet ze wat ze mist. En die SUV’s zijn alleen maar erger op dat vlak
Voila, dat moest er eens uit. En noteer dat ik geen probleem heb met echt functionele voertuigen, bijvoorbeeld een Transit Connect. Toch niet zolang ze opzij gaan als er een gele bolide in hun spiegels verschijnt! :engeltje:
Na kortere frieten en kleinere chips, nu ook pintje duurder door droogte
Mout is een belangrijke grondstof voor bier. Door de tegenvallende graanoogst – als gevolg van de droge zomer – is er sprake van prijsstijgingen van mout met 20 procent. Ook hop stijgt in prijs. “Een stijging van de moutprijs met 20 procent komt overeen met een verlies van 2 procent op de verkoopprijs.
Dat betekent niet dat alle brouwers hun prijzen zullen optrekken, en ook niet dat bier twee procent duurder wordt. “Wij gaan alvast de prijzen verhogen”, aldus de topman van brouwerij Huyghe, bekend van onder meer Delirium Tremens. Met hoeveel is nog niet duidelijk. “Wie zijn prijs niet optrekt, zal aan rendement verliezen.”
Europese pensioenpot bijna leeg
Belastingbetalers in de EU wacht een forse rekening, nu het pensioenfonds van het Europees Parlement snel leeg dreigt te raken.
Te weinig premie betaald. De Europarlementariërs hebben hun eigen pensioen niet goed op orde. Je zou ook kunnen zeggen: ze leggen er te weinig voor opzij. Eind 2016 had het pensioenfonds een vermogen van ruim 146 miljoen euro en daar staat een bedrag van ruim 472 miljoen euro aan verplichtingen tegenover. Er gaapt dus een gat van ruim 326 miljoen, zo meldt Der Spiegel.
Bijna op. Als dit zo doorgaat is het fonds in 2024 door zijn reserves heen.
De oorzaak is helder: de Europarlementariërs spaarden niet alleen veel te weinig, maar daarnaast hebben de beleggingen van het fonds ook nog eens te weinig opgeleverd. In Nederland zijn pensioenfondsen verplicht om te korten op pensioenuitkeringen als er te weinig geld binnenkomt, maar het pensioenfonds voor Europarlementariërs deponeert de rekening bij de belastingbetaler.Nederlanders doen niet mee. De Nederlanders in het Europarlement zijn het overigens niet eens met de riante EU-pensioenregeling.
De crisis grijpt niet alleen om zich heen in de landen van de eurozone, ook Europa zelf moet besparen. Daarvoor ziet men ruimte bij de salarissen van de Europese ambtenaren. Een salarisknip van 5 tot wel 25 procent, een werkweek van 40 uur en pensioen op 65 in plaats van op 61 liggen op tafel.
Geen probleem in België toch ….
Het snelle geld zal wel gehaald worden uit BIV en RIJTAKS bij de snodaards die met een “vervuilende” machine rondrijden 😉
https://www.hln.be/regio/antwerpen/-dealer-lost-6-miljoen-af-20-euro-per-maand~af7250a2/
‘arm’ België :bounce: :what:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.