Home › Forum › Zeverhoekje › Ranting topic – Laat hier even stoom af…
- Dit onderwerp bevat 1,229 reacties, 121 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 10 maanden geleden door 123.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Dat van die overheidsgebouwen zijn nog een gevolg van de sale and lease back toestanden van de paarse regeringen. Die werden toen verkocht om het gat in de begroting ietwat te dempen. En vervolgens moeten diezelfde gebouwen gedurende decennia gehuurd worden.
Van gezond boerenverstand kan je onze grote leiders niet echt beschuldigen. En de winst op die huur vloeit nu blijkbaar onbelast naar China.
Eenvoudigweg op Europees vlak overeenkomen om dit niet te pikken is blijkbaar moeilijk.
Het is duidelijk wie in dit landje wel nog eerlijk zijn belastingen betaalt.
Luxemburg helpt China belastingen ontlopen in België
De Chinese staat kan via een Luxemburgse postbus opbrengsten uit vele miljarden aan investeringen in tal van landen belastingvrij doorsluizen naar de Britse Maagdeneilanden. Het gaat in ons land zelfs om opbrengsten die China haalt uit grote Brusselse kantoorgebouwen die door Belgische overheden worden gehuurd. In één ervan werken Europese ambtenaren, het andere is het hoofdkantoor van de federale politie in Brussel, waar zo’n 2.300 mensen aan de slag zijn. Het gaat dus om zowel Europees als Belgisch overheidsgeld.
China heeft op een Luxemburgs postbusadres, beheerd door het kantoor Intertrust, een hele hoop postbusvennootschappen opgericht. Daar komen de dividenden en meerwaarden aan die China haalt uit zijn investeringen in België en andere landen.
De Luxemburgse postbusvennootschappen zijn zo georganiseerd dat de dividenden en meerwaarden niet aan de bron worden belast in Luxemburg. Vervolgens stromen de gelden vanuit Luxemburg naar postbusvennootschappen op de Britse Maagdeneilanden. Ook dat gebeurt belastingvrij, via een zogeheten ‘total return swap’. De Britse Maagdeneilanden zijn natuurlijk een belastingparadijs, waar China de opbrengsten opnieuw belastingvrij kan opstrijken.
De passage via Luxemburg is cruciaal. ‘Als China de dividenden uit zijn Brusselse investeringen rechtstreeks vanuit België zou uitkeren naar de Britse Maagdeneilanden, zou daar 30 procent roerende voorheffing worden geheven’, vertelt fiscalist Denis-Emmanuel Philippe.
Dezelfde Luxemburgse postbusconstructie gebruikt China voor miljarden euro’s aan investeringen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Spanje, Oostenrijk en zelfs Australië.
ik zou maar oppassen crossbytje. onze privacy is als emmentaler kaas met enorme gaten en voor je het weet sta op een zekere morgen op en hebben ze het verkeerde kot afgebroken 8)
‘t is echt belachelijk! Ik kan me daar ook enorm aan ergeren.
Ik heb ondertussen dat bieden uitgeschakeld, zij die écht interesse hebben sturen wel een mail of bellen.
En dan nog, ik had onlangs een garage ‘te koop’ staan, gratis af te breken en mee te nemen. Veel interesse, ook via chat. Nadat er een paar nooit zijn komen opdagen had ik besloten om mijn adres pas te geven als ze er expliciet om vragen. Resultaat: 5 chatgesprekken waarbij de ‘koper’ de garage zeker wil, dag en uur waarop ze langskomen afgesproken zijn, ze eindigen met ‘tot zaterdag’, maar ze niet eens het adres kennen.
Dan is er toch echt iets mis met die mensen, als het nu al een bezigheid is om afspraken te maken die je op voorhand al niet eens wil nakomen. En dan nog te dom zijn om te beseffen dat ze niet eens het adres hebben…Ik krijg dik het schijt van mensen die online een bod uitbrengen en daarna niets meer van zich laten horen. :what: :what:
Mijn moto staat te koop op 2dehands met een vraagprijs en men kan een bod uitbrengen. Ik krijg twee biedingen waarvoor ik mijn moto wel wil verkopen en stuur hen een mail dat ik akkoord ga. En dan blijft het stil….. :think: :think: Ik heb zelfs bieder 3 en 4 een mail gestuurd om te laten weten dat ze hem mogen hebben voor 5.500 euro en ook van die kant geen enkele reactie. Eén ervan heb ik opgebeld met de vraag of hij mijn mail misschien niet ontvangen zou hebben maar jawel hoor, mailtje ontvangen. En of het dan teveel moeite vergt om te antwoorden? “Tja… ik wist niet meer dat ik een bod gedaan had.” Asshole… :loser:
ACV Metaal, de grootste nationale industrievakbond, investeert miljoenen euro’s via Luxemburg en het paradijselijke eiland Mauritius.
In documenten uit het Luxemburgse bedrijvenregister duiken ook de namen op van vakbondslui van ACV Metea, dat 220.000 leden en 10.000 militanten telt.
In 2010 stond ACV Metea mee aan de wieg van het Rural Impulse Fund II. De bond investeerde er bijna 5 miljoen euro in en is samen met andere ACV-beroepscentrales ook aandeelhouder van Incofin, de beheerder van het fonds. Het ging om een nieuw fonds voor microfinanciering, de verlening van kleine kredieten aan landbouwers en andere kleine ondernemers in ontwikkelingslanden.
Dat gebeurde niet vanuit ons land, maar via Luxemburg, een bekende hub voor microfinanciering – goed voor 30 tot 50 procent van de wereldwijde markt – waar grote belastingkortingen zijn te rapen. Zo moeten deze fondsen in Luxemburg niet eens de minimumtaks betalen.
Boven op de keuze voor Luxemburg gebeurt nog eens een deel van de investeringen via Mauritius, terwijl geen enkele investering daadwerkelijk op dat eiland plaatsvindt. Er wordt alleen gebruikgemaakt van een postbusadres. In de jaarrekeningen van het fonds staat letterlijk te lezen dat de passage via Mauritius belastingvrijstellingen oplevert.
William Van Erdeghem, sinds januari de voorzitter van ACV Metea, benadrukt dat de keuze voor Luxemburg ‘geen fiscale keuze’ was. Hij wil ook niet over een ‘postbusvennootschap’ spreken, hoewel het fonds vanuit ons land wordt beheerd en in Luxemburg op het adres zit van een bank, KBL.
bron: de tijd & knack
en dan drink je er samen nog een pint op en iedereen is tevreden…. :drink:
@Bollocks > heb dit eens meegemaakt in mijn stamcafé (heeeel lang geleden), betaald met 500BF en op 5000BF terug gekregen. Vroeg aan de bazin, ben je niet verkeerd? Bazin : heb ik je te weinig weergegeven? Ik : neen, veel te veel. Daarna nog eens goed om gelachen.
Dat is een beetje dezelfde vraag als: je staat in de winkel aan de kassa, de dame geeft je terug op 100€, waar je met 50€ betaald hebt…. wat doe je? Zwijg je en steek je de 50€ op zak of zeg je dat ze fout is en geef je de 50€ terug? ….
“Eerlijk duurt het langst” zegt het spreekwoord…..
Niet goed te keuren maar als wij in hun plaats moesten zijn , zouden we dan neen zeggen….. :think:
Bollocks, ik kan je alleen maar gelijk geven want die mannen kijken alleen maar naar hun eigen kas, en vullen die zoveel ze maar kunnen, maar zeg mij eens op wie we dan wel zouden moeten stemmen bij de volgende verkiezingen? het zijn toch allemaal zakkenvullers…. :bounce: :bounce:
Brinfin ‘beheert’ de schulden van de Brusselse gemeenten…. of creëert???? ….. :think:
Wanneer gaat het stoppen..?
Waarschijnlijk nooit.
Bedankt om te delen DeepeeOphef over weer een nieuw Brussels overheidsbedrijf
Na de controverse over de Brusselse stads-vzw Gial rijzen nu vragen over een vergoeding bij het Brusselse Brinfin.
De vennootschap beheert de schulden van de negentien Brusselse gemeenten.Via een zelfstandigencontract betaalde de vennootschap zijn topman, Christian Vandercam, sinds 2003 300.000 euro per jaar.
En daar is geen openbare aanbesteding bij te pas gekomen.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.