Home › Forum › Zeverhoekje › Ranting topic – Laat hier even stoom af…
- Dit onderwerp bevat 1,229 reacties, 121 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 10 maanden geleden door 123.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Ik zou de gemiddelde werkende Belg geen schuld noch schuldig verzuim durven verwijten voor de Belgische staatsschuld.
België kende dit jaar in de eurozone de sterkste toename van de staatsschuld (447,8 miljard euro), met 4,5 procent tot een forse 111 procent van het bbp.
Er zijn echter heel snel een handvol redenen op te noemen: wafelijzerpolitiek, te hoog overheidsbeslag, sociale overbescherming, 1 politieke functie per 3700 inwoners, de hoogste inkomens betalen de laagste (of geen) belasting, …En dan is er nog zo’ne pipo met een strikje die de arme Belgen een 4 dagen werkweek durft voor te spiegelen, zonder loonverlies…. 😯
En als je de reacties leest zijn er dus heel wat mensen die daar echt in geloven, hé.Er zijn Belgen die een stukse kunnen zagen en klagen … ik heb de indruk ook meer en meer lui geworden. De Staat, die met een schuldenberg zit van +100% moet alles maar betalen. Jaren heeft de Belg dank zij overheidssteun boven zijn stand geleefd. Ja, ook nadat we “al die hoge belastingen hebben betaald” … .
Sinterklaas bestaat niet. Dat moet allemaal terugbetaald worden. Ik vrees dat onze kinderen gaan moeten betalen voor al hetgeen dat mijn ouders en mijn generatie opgesoupeerd heeft. Schoon erfenis dat we achterlaten… .
In Chile wordt er gewerkt tot aan hun 70ste. Een loopbaan van +50 jaar : niks bijzonders…
De werkweek is 49 uur, maximum 15 dagen betaalde vakantie per jaar en de productiviteit is hoog, de inflatie laag. Basis gezondheidszorg wordt voorzien door de Staat, hun onderwijssysteem kan wel beter, maar stempelgeld … nooit van gehoord … . Werkloosheidsgraad is 6% … .
Er zijn mijnen met grondstoffen. Er zit hier zelfs een ploeg van Engie die een … steenkoolmijn aan het opstarten is.
Met dit soort staten gaat de Belg moeten gaan concurreren… Arm Belgie, wij arme Belgen.
De grote baas van AB heeft ooit eens gezegd dat hij het normaal vindt dat ze in België geen belastingen moeten betalen. Omdat ze al genoeg moeten betalen voor hun werknemers. AB betaalt dan ook bijna nul belastingen en dit al jarenlang met goedkeuring van de politiek. Dehaene zetelde trouwens vroeger nog in de Raad van Bestuur en kreeg daar een meer dan royale vergoeding voor. In ruil was hij diegene die ervoor moest zorgen dat het deksel op de beerput bleef. Maar Dehaene heeft destijds wel de extra sociale bijdrage op elke werknemer zijn loonbrief getoverd. Een tijdelijk noodzaak die na 30 jaar er nog steeds op staat en zelfs al enkele keren zwaar verhoogd is. Trouwens België gaat de EU nu zelf moeten gaan dwarsbomen. Want AB heeft al meermaals ermee gedreigd om volledig uit België te vertrekken. Dat zou waarschijnlijk een enorme crisis in en rond Leuven betekenen. En wat doet elke Belg : zeveren, zagen, antidepressiva slikken en braaf tot zijn pensioen verder werken.De politiek verhoogt wel steeds de leeftijd dat je op pensioen mag gaan en laat de pensioenuitkeringen maar zakken. En niemand reageert, niemand?
Over gaan aankopen in het Buitenland kan ik uit eigen ervaring zeggen : eenmaal per maand naar Aken of Roermond rijden en daar alle producten die niet met een korte vervaldatum zitten aankopen. Dat scheelt tot 40% ten opzichte van hier in België aan te kopen.Soms heb je zelfs koopjes en mag je 70% verschil rekenen. En het is nu niet dat je een halve dag moet rijden om er te geraken. Ook hun bijtelling op alcohol heeft veel Belgen naar het Buitenland gestuurd. Sterke drank is er pakken goedkoper. Maar zo is het met veel zaken. Dus wat is de politiek aan het doen : door hun constante honger naar meer geld en het meer en meer belasten van de gewone burgers duwen ze de eigen economie de dieperik in.
Dat is nu al bezig.
Als je ziet wat belgen bij ons aan drank weghalen, en niet alleen met alcohol, maar ook cola is abnormaal wat die weggesleept is hier.Enkele dagen nadat de Europese Commissie AB InBev ervan heeft beschuldigd misbruik te maken van zijn machtspositie in ons land waardoor “Belgische consumenten jarenlang mogelijk meer hebben moeten betalen voor hun favoriete bier”, verhoogt ’s werelds grootste brouwer doodleuk de prijs van zijn producten met zo’n 3%. Jupiler, Stella, Leffe en co. worden volgende maand nog maar eens duurder. Begin dit jaar kwam er al 1,4 cent bij en volgende maand komt daar nog eens anderhalve cent bovenop.
En dat terwijl de bierprijzen bij ons sneller stijgen dan in onze buurlanden. Dat bleek vorige maand nog uit een studie van het Prijzenobservatorium. In België is de prijs van een pintje de voorbije vijf jaar met 14,2% gestegen. Een pak meer dan in Frankrijk (+0,6%), Nederland (+1%) en Duitsland (+6%).
Ik snap je niet, Wim. Binnen drie weken zijn die nog goed, hoor!
Een bak dobbel (kerst) Palm kost bij ons € 9,99 en statiegeld, en statiegeld is € 3,90 dus samen € 13,89
Ik heb dan gelijk maar 20 bakken gekocht, want die moet je lekker over datum laten gaan, wordt ze nog donkerder en beter van. 💡
Hebben jullie je flesjes bewaard van de laatste 8 jaar, misschien valt er nog wat te claimen!!!
Nog een gewetensvraag, passen al die flesjes van de laatste 8 jaar in 1x in je Bolide? :think: (zonder kratten)
Klopt als een bus, Wim heeft pas nog geschreven dat een bak Duvel in Holland maar 20 euro kost incl. leeggoed. :drink:
Met z’n allen naar Holland zou ik zeggen.onbewust heb ik steeds ABinbev producten maximaal gemeden, liever een kleine brouwerij steunen dan de grote nog groter maken
nu heb ik nog een extra reden …
[b]
Belgen al sinds 2009 in ‘t zak gezet met kunstmatig dure Jupiler en Leffe?[/b]Volgens de Europese Commissie heeft de grootste bierbrouwer ter wereld, het Belgische Anheuser-Busch InBev, zijn machtspositie op de Belgische markt sinds 2009 misbruikt om invoer van het eigen bier uit goedkopere buurlanden te belemmeren. Het probeert z’n bier in België kunstmatig duurder te houden.
Jupiler en Leffe zijn goedkoper in onze buurlanden, omdat AB InBev daar moet afrekenen met scherper geprijsde concurrenten. Volgens de Europese Commissie voert AB InBev een bewuste strategie om te beletten dat supermarkten en groothandelaren zowel Jupiler als Leffe goedkoper inkopen in Nederland en Frankrijk en vervolgens zouden invoeren in België.Zo is in Nederland de Franstalige tekst van de blikjes gehaald en in Frankrijk de Nederlandstalige tekst, om te vermijden dat ze worden verkocht in respectievelijk Franstalig en Nederlandstalig België.
“Belgische consumenten hebben mogelijk meer moeten betalen voor hun favoriete bieren”, zegt EU-commissaris van mededinging Margrethe Vestager. De Deense is de vrouw die eerder al met succes achter onder meer Facebook, Google en Apple ging.
AB InBev kwam in 2007 al in opspraak vanwege verboden prijsafspraken met Heineken, Grolsch en Bavaria. Die drie brouwers kregen miljoenenboetes, maar AB InBev ontsprong de dans door het kartel te verklikken.
https://www.hln.be/geld/economie/belgische-staat-duikt-zelf-op-in-paradise-papers~a8d343ed/
Maar het kan nog erger
Binnenkort moeten we naar Nederland voor een bak bier :drink: :bounce: :what:
Persoonlijke ervaring dus uit eerste hand…grotere organisaties graaien in het groot en kleine organisaties graaien in het klein…blijft exact het zelfde…mij ooit ingezet voor een verwaarloosde mishandelde hond hier bij de plaatselijke dierenbescherming . Die hond was er zo erg aan toe dat hij zonder operatie’s niet kon overleven….dus heel wat kosten. Ik ken persoonlijk veel volk in de streek dus kon ik wel een aardige buit afleveren voor de kosten te dekken….toen ik wist dat er na de operaties nog een hoop geld over was had ik niet verwacht dat het ging gebruikt worden voor de bazin van de organisatie haar gevels van haar witte villa terug te witten. Na de open mond kwam er tuurlijk de discussie ,maar gegeven is gegeven he….nu het dier was gered en heeft nog een aantal jaar een plezierig leven gehad,en dat telde ,maar voor goede doelen is mijn vertrouwen wel weg…ik sponser nog wel de staat , aan de hand van flitsboetes,das ook al iets he….
Als je wil helpen, zijn er voldoende lokale goede doelen te vinden die je steun kunnen gebruiken en er ook iets goed mee doen, en waar je het resultaat vaak zelf kan van zien. Deze werken met vrijwilligers die het met hart en ziel doen, en er vaak ook nog een heel deel persoonlijke middelen in steken ipv hun zakken te vullen. :first:
Grote organisaties daarentegen moeten ‘georganiseerd’ worden en dat kost geld, dat begrijpt iedereen, maar dat er zo gegraaid wordt, tart toch wel de verbeelding! Ze zullen het geld wel verdelen onder de armen, een deel onder de linker en een deel onder de rechter arm….. :bounce:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.