Ik was zondag op de Ring en ‘t was een heel geslaagd dagje. Heb 4 rondjes gereden (zit nu aan 12 rondjes in totaal). Het blijft een unieke ervaring. Condities waren uitstekend dus ik dierf al een beetje sneller gaan dan de vorige keren en dan wordt het echt wel mega qua sensaties. Vooral die niveauwisselingen krijgen een gans andere dimensie als het echt snel begint te gaan (“echt snel” voor mij dan, wslk is dat nog maar een slakkegangetje voor de mannen die het gewoon zijn ).
De smile op m’n gezicht was dus niet geposeerd!
En hier ben ik net uit de Karousel gewipt (foto getrokken vanuit de “volgwagen” van mijn mede-tripper):
En op de terugweg 297 km/h (GPS read-out) aangetikt op de Autobahn richting Aken en moest toen inhouden wegens voorliggers. Niet slecht voor een beestje van 10 jaar oud, me dunkt 8)
Zaligheid….
Maker
Discussie
8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
Wijze woorden. In mijn geval altijd goed dat er een passagier mee is die me er op tijd aan herinnert (liefst al na de 3e bocht of vroeger). De “red mist” durft al eens gaan hangen
Gewoon rustig op eigen tempo eroverheen rijden .
Is ook zeer leerrijk en zeker leuk .
Je moet er niets bewijzen hé .
Rustig je eigen tempo elke keer samen met de revaring opbouwen .
0
Anoniem
25 augustus 2011 om 21:55
Zou ik ook wel eens willen doen maar denk dat ik daar nog niet klaar voor ben .
Eerst zou ik eens een rondje met een ervaren iemand willen meerijden om te zien waarop vooral te letten .
Moet een zalig gevoel zijn in werkelijkheid de 22 km eens af te leggen.
Nice, dikke fun zo te zien.
Circuituitstapje (niet per se Nordschleife) staat ook op mijn verlanglijst, maar het feit dat ik de wagen als DD gebruik houdt me wat tegen.
Voor een bezoekje aan de Nordschleife en enkele rondjes moet je niet inzitten met banden of remmen, die zien daar niet echt vanaf (tenzij dat je dermate veel talent hebt dat je onmiddellijk beneden de 8 minuten duikt…).
Voor op circuit gebruik ik een tweede set velgen met aangepaste banden (afdankertjes van m’n bandencentrale) zodat ik de kost daarvan een beetje onder controle kan houden en m’n originele turbovelgen met holle spaken niet moet riskeren. Ik kocht de “Zehn Monobloc” van Victor Equipment (US). Dit is zeer goede kwaliteit aan een aanvaardbare prijs (< 1.500 EUR voor een set).
De mijne zijn in't zwart (heb geen foto'tje hier liggen van m'n P'ke met die velgen, maar zal het nog eens posten):
Voor de rest moet je op circuit vooral zien dat je remt zoals een racer (laat remmen, kort en krachtig, anders warmt de boel teveel op) en dat je opschakelt zoals op straat (dus niet snokken en trekken maar mooi in 2 tijden over het dood punt) en terugschakelt met hak/tip (dus een dot tussengas terwijl je remt en ontkoppelt) zodat de koppeling geen bruuske schokken moet opvangen. Ik heb nu 2x Abbeville, 1x Mettet 2x Spa en 12 rondjes NS gedaan ZONDER enig technisch probleem (behalve een barst in de ruit op Spa door een voorligger die off-road ging en een hoop rommel in mijn richting katapulteerde 👿 ).
Het allerbelangrijkste is de wagen goed laten opwarmen (bij een Porsche is het dus niet voldoende dat de watertemperatuur 80 graden heeft bereikt, want dan pas begint de olie ook op te warmen)! Ook altijd een uitlooprondje om turbo’s en de remmen te laten koelen (anders riskeer je dat de blokjes op de schijven plakken en de schijven daar kromtrekken) en NOOIT of te NIMMER de handrem gebruiken als je de wagen parkeert nadat je van de piste bent gekomen.
Als je geventileerde remschijven hebt (zoals een 996TT) moet je ook altijd zien dat de gaatjes in de remschijven niet dichtgekoekt zitten met remstof vooraleer je op het circuit gaat, want dat is zeer nefast voor de koeling. Ik heb altijd een fijn schroevendraaiertje mee waarmee ik de gaatjes kan doorprikken. Dan nog eens doorblazen met een kompressor… and Bob’s your uncle 😀
Nice, dikke fun zo te zien.
Circuituitstapje (niet per se Nordschleife) staat ook op mijn verlanglijst, maar het feit dat ik de wagen als DD gebruik houdt me wat tegen.
toffe fotos
en die smile liegt er niet om 😀
moet een fantastisch gevoel zyn zo een rondje nordschleife.
Tx! Heb al wat circuitervaring (vooral met moto’s) maar Nordschleife is met niks te vergelijken en in een ideale wereld had ik nu al minstens 1000 rondjes achter de kiezen. Maar ja, tussen droom en daad…