- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 11 maanden geleden door .
-
Discussie
-
3 december 2007 om 03:21
Aangezien de 996 GT3 vaak verkeerdelijk wordt geadverteerd (door autohandelaars) als “Club Sport” terwijl het eigenlijk maar een “Comfort” is, wil ik hier even de verschillen verduidelijken. Zelf heb ik ooit es naar Mannheim gereden (1000km heen en terug) om daar te constateren dat het om geen echte Club Sport ging 😆 …tja
Om te beginnen zijn er 2 types 996 GT3…de MkI, gebouwd in 1999 (1350 exemplaren) en de MkII, gebouwd tussen 2003 en 2005 (kleine 2000 van geproduceerd).
Gebaseerd op de MkII is er ook een RS versie uitgekomen waarvan 500 exemplaren geleverd zijn(2003-2004)…”de boekskes” claimen 200, maar da’s larie…in die 500 zitten zelfs de rechtsgestuurde nog niet meegeteld (men spreekt van een 130 “Rechtslenker”).Het best kan je de 2 types uit mekaar houden door naar de achtervleugel te zien:
MkI heeft de typische “Boomerang” vleugel
terwijl de MkII een rechte vleugel in 2 delen heeft:
Aan de voorzijde zijn de verschillen het duidelijkst met de “facelift” lichten en een andere voorbumper…deze voelt zich ietsje beter thuis op drempels, iets waar menig MkI bezitters last mee hebben.
Ook de velgen verschillen ietwat, maar het verschil is niet zo groot. Er woedt overigens al een aantal jaar een geanimeerde discussie tussen aanhangers van de MkI enerzijds en MKII fanaten anderzijds over welke de “beste” van de 2 zou zijn…zoiets is natuurlijk zeer subjectief, maar de MkI geniet toch het meeste bijval.De MKI produceert volgens Porsche 360pk tegenover 381 bij de MKII. Deze laatste weegt dan weer 30kg meer…hiervoor in de plaats krijgt hij wel grotere (en betere) remmen alsook een stevigere versnellingsbak…2 items die op de MKI wel es durven falen. Vele MKI’s zijn dan ook uitgerust met de remmen en remkoeling van de II.
Effe vermelden dat de eerste max. 7800 rpm trekt en de MkII 8200rpm…voor vele MKII aanhangers spreekt deze 8000 toeren grens natuurlijk tot de verbeelding…
GT3 Comfort (Touring)GT3 comfort is makkelijk te herkennen…de zetels zijn sportzetels, maar geen racekuipjes, overtrokken met leder.
…Maar al te vaak is een touring ook uitgerust met lederen Recaro kuipen (optie) en voorzien van een rolkooi achteraan.
Deze lederen Recaro’s zijn net dezelfde als die in de Club Sport, maar daar zijn ze in Nomex bekleed…zeer verwarrend en als je niet goed op de hoogte bent, kan het je volkomen misleiden. De Club Sport zal altijd meer waarde hebben dan een Touring, komt erop aan de juiste te nemen 😉
GT3 Club Sport
De Club Sport is eigenlijk een gratis optie die Porsche aanbiedt op de GT3…gratis, ware het niet dat je de kuipzetels wel moest betalen 😆 tja…
Deze zijn in tegenstelling tot de Touring dan wel overtrokken in brandvrije stof (Nomex). Verder wordt ook een 6 punts race gordel voor de bestuurder meegeleverd en is er een gelakte rolkooi achter de stoelen gevezen (het voorste gedeelte van de kooi krijg je erbij maar wordt niet gemonteerd). De verankeringspunten op de vloer vooraan voor de kooi zijn trouwens ook een goed herkenningspunt van de Club Sport.
Een massa-onderbreker (voor batterij) en brandblusser apparaat worden eveneens meegeleverd (niet gemonteerd! => vandaar dat het verschil met bovenstaande Touring soms zo onduidelijk is)Specifiek op de MKI Club Sport, is het vliegwiel een single-mass terwijl de Touring een dual-mass uitvoering krijgt…ook zijdelingse airbags ontbreken in een MKI CS! => hieraan kan je het zeker merken!
Bij de MKII heeft men bij Porsche minder verschil gemaakt…de binnenuitrusting is gelijkaardig aan die van de MKI Club Sport, maar zijdelingse airbags en dual-mass vliegwiel werden behouden…vooral dat laatste is jammer en vele MKII CS’en zijn dan ook omgebouwd naar single-mass vleigwiel, meerbepaald het item uit de GT3RS!
De Nomex-Recaro’s (brandvrij):
De uitgebreide rolkooi tot vooraan (op aanvraag tot de A-stijl)
De brandblusser (massa onderbreker voor pook is aftermarket item, pre-uitrusting voor meegeleverde onderbreker is voorzien in koffer)
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.