Re: Porsche 996 GT3 – MKI/MkII & Comfort/Club Sport/RS

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Re: Porsche 996 GT3 – MKI/MkII & Comfort/Club Sport/RS

• Maker
    Discussie
  • Aangezien de 996 GT3 vaak verkeerdelijk wordt geadverteerd (door autohandelaars) als “Club Sport” terwijl het eigenlijk maar een “Comfort” is, wil ik hier even de verschillen verduidelijken. Zelf heb ik ooit es naar Mannheim gereden (1000km heen en terug) om daar te constateren dat het om geen echte Club Sport ging 😆 …tja

Om te beginnen zijn er 2 types 996 GT3…de MkI, gebouwd in 1999 (1350 exemplaren) en de MkII, gebouwd tussen 2003 en 2005 (kleine 2000 van geproduceerd).
    Gebaseerd op de MkII is er ook een RS versie uitgekomen waarvan 500 exemplaren geleverd zijn(2003-2004)…”de boekskes” claimen 200, maar da’s larie…in die 500 zitten zelfs de rechtsgestuurde nog niet meegeteld (men spreekt van een 130 “Rechtslenker”).

Het best kan je de 2 types uit mekaar houden door naar de achtervleugel te zien:

MkI heeft de typische “Boomerang” vleugel

terwijl de MkII een rechte vleugel in 2 delen heeft:

Aan de voorzijde zijn de verschillen het duidelijkst met de “facelift” lichten en een andere voorbumper…deze voelt zich ietsje beter thuis op drempels, iets waar menig MkI bezitters last mee hebben.
    Ook de velgen verschillen ietwat, maar het verschil is niet zo groot. Er woedt overigens al een aantal jaar een geanimeerde discussie tussen aanhangers van de MkI enerzijds en MKII fanaten anderzijds over welke de “beste” van de 2 zou zijn…zoiets is natuurlijk zeer subjectief, maar de MkI geniet toch het meeste bijval.

De MKI produceert volgens Porsche 360pk tegenover 381 bij de MKII. Deze laatste weegt dan weer 30kg meer…hiervoor in de plaats krijgt hij wel grotere (en betere) remmen alsook een stevigere versnellingsbak…2 items die op de MKI wel es durven falen. Vele MKI’s zijn dan ook uitgerust met de remmen en remkoeling van de II.
    Effe vermelden dat de eerste max. 7800 rpm trekt en de MkII 8200rpm…voor vele MKII aanhangers spreekt deze 8000 toeren grens natuurlijk tot de verbeelding…
    GT3 Comfort (Touring)

GT3 comfort is makkelijk te herkennen…de zetels zijn sportzetels, maar geen racekuipjes, overtrokken met leder.

…Maar al te vaak is een touring ook uitgerust met lederen Recaro kuipen (optie) en voorzien van een rolkooi achteraan.

Deze lederen Recaro’s zijn net dezelfde als die in de Club Sport, maar daar zijn ze in Nomex bekleed…zeer verwarrend en als je niet goed op de hoogte bent, kan het je volkomen misleiden. De Club Sport zal altijd meer waarde hebben dan een Touring, komt erop aan de juiste te nemen 😉

GT3 Club Sport

De Club Sport is eigenlijk een gratis optie die Porsche aanbiedt op de GT3…gratis, ware het niet dat je de kuipzetels wel moest betalen 😆 tja…

Deze zijn in tegenstelling tot de Touring dan wel overtrokken in brandvrije stof (Nomex). Verder wordt ook een 6 punts race gordel voor de bestuurder meegeleverd en is er een gelakte rolkooi achter de stoelen gevezen (het voorste gedeelte van de kooi krijg je erbij maar wordt niet gemonteerd). De verankeringspunten op de vloer vooraan voor de kooi zijn trouwens ook een goed herkenningspunt van de Club Sport.
    Een massa-onderbreker (voor batterij) en brandblusser apparaat worden eveneens meegeleverd (niet gemonteerd! => vandaar dat het verschil met bovenstaande Touring soms zo onduidelijk is)

Specifiek op de MKI Club Sport, is het vliegwiel een single-mass terwijl de Touring een dual-mass uitvoering krijgt…ook zijdelingse airbags ontbreken in een MKI CS! => hieraan kan je het zeker merken!

Bij de MKII heeft men bij Porsche minder verschil gemaakt…de binnenuitrusting is gelijkaardig aan die van de MKI Club Sport, maar zijdelingse airbags en dual-mass vliegwiel werden behouden…vooral dat laatste is jammer en vele MKII CS’en zijn dan ook omgebouwd naar single-mass vleigwiel, meerbepaald het item uit de GT3RS!

De Nomex-Recaro’s (brandvrij):

De uitgebreide rolkooi tot vooraan (op aanvraag tot de A-stijl)

De brandblusser (massa onderbreker voor pook is aftermarket item, pre-uitrusting voor meegeleverde onderbreker is voorzien in koffer)

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Anoniem

[quote=”porsche914orange” post=96851]William, toevallig niet die clubsport van op het porschevriendenforum? Mooie wagen. Heb er ook aan getwijfeld om te kopen :D[/quote]

Ben jij deze auto gaan bekijken?

0

weet niet of dit interessant is voor de GT3 “zoekenden”

http://www.germansportscars.net/DE/about-us.php

0

[quote=”joebarreke” post=96874]dit topic vind ik dus ook heel interessant :happy:[/quote]

Ik niet ! Het kost moeite nog een paar jaar content te blijven met ene zonder spagetti langs de binnenkant. :mrgreen:

0

ja met levenslang dwangarbeid kan er misschien nog een GT3 bij :happy: :mrgreen:

0

dit topic vind ik dus ook heel interessant :happy:

0

@Rocco ,is eigenlijk niet duurder dan een ander type ,S of 4 bij het zelfde gebruik .
                Uiteraard bij vaak op het circuit gaan zullen de kosten wel iets hoger uitvallen ,denk maar aan remblokken ,schijven ,banden enz .
                :applaus: Rocco gaat ook de stap zetten . 😉

0

hoeveel duurder is zo’n gt3 in onderhoud tegenover een gewone c2/4/s ?

0

William ,de Cs met 85000 km ,priijsverschil te verwaarlozen in mijn ogen .

0

William, toevallig niet die clubsport van op het porschevriendenforum? Mooie wagen. Heb er ook aan getwijfeld om te kopen 😀

0
                      Anoniem

Klopt 😀 ik heb de GT3 MK 1 gisteren voor de eerste keer gereden.
                        Lekker karting gevoel 😀 .
                        Ik weet nu dus een Grijze GT3 CS 85 dkm staan voor €48000 en een Grijze GT3 comfort 128 dkm met lederen sportzetels en halve rolkooi €43500.
                        Het grijs is alvast een zeer goede kleur op de GT3 nu enkel nog de prijs.
                        Is de CS de 5000 extra waard, misschien enkel al omdat hij minder km heeft.
                        Dinsdag ga ik de CS ook eens goed bekijken.

Deze verkoper wil mijn BMW overnemen op de GT3, dan hoeft de Turbo nog niet echt weg.

0

Als je mee rijdt ben je verkocht :driver:

0

Gt3 – turbo – budget…..
                            Verkopen boxster, pfffff, maakt het ni simpeler!
                            Turbo gaat waarschijnlijk blijven dalen, gt3 waarschijnlijk niet maar kost de helt meer als we naar de 996 kijken.
                            Mss toch es met iemand gaan meerijden!

0

William niet twijfelen ,goede deal maken voor de 930 en gaan voor de Gt3 .
                              De motor is oersterk ,een blok dat 700 pk aan kan en in mekaar is gestoken door de Porsche ingenieur Hans Mezger .

0

Leuk leesvoer…
                                Las laatst een P tijdschrift waarin alle GT3’s t/m de 4.0 met elkaar vergeleken werden.
                                Vast stond dat de Mk1 en de 4.0 klassiekers gaan worden, de rest valt nog te bezien.
                                Maar heerlijk rijden doen ze allemaal :driver: 😀

0
                                Anoniem

Ik begin ook steeds meer te voelen voor een MK 1.
                                  Nu weet ik ook nog een GT3 MK1 CS staan.
                                  Hoop volgende week een keer te kunnen gaan zien.
                                  Hoeveel van de 1350 gebouwde GT3 MK 1 zouden daarvan Club Sport zijn ❓

0
                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.