Re: Porsche 996 GT3 – MKI/MkII & Comfort/Club Sport/RS

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Re: Porsche 996 GT3 – MKI/MkII & Comfort/Club Sport/RS

  • Dit onderwerp bevat 23 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren geleden door Anoniem.
  • Maker
    Discussie
  • Aangezien de 996 GT3 vaak verkeerdelijk wordt geadverteerd (door autohandelaars) als “Club Sport” terwijl het eigenlijk maar een “Comfort” is, wil ik hier even de verschillen verduidelijken. Zelf heb ik ooit es naar Mannheim gereden (1000km heen en terug) om daar te constateren dat het om geen echte Club Sport ging 😆 …tja

    Om te beginnen zijn er 2 types 996 GT3…de MkI, gebouwd in 1999 (1350 exemplaren) en de MkII, gebouwd tussen 2003 en 2005 (kleine 2000 van geproduceerd).
    Gebaseerd op de MkII is er ook een RS versie uitgekomen waarvan 500 exemplaren geleverd zijn(2003-2004)…”de boekskes” claimen 200, maar da’s larie…in die 500 zitten zelfs de rechtsgestuurde nog niet meegeteld (men spreekt van een 130 “Rechtslenker”).

    Het best kan je de 2 types uit mekaar houden door naar de achtervleugel te zien:

    MkI heeft de typische “Boomerang” vleugel

    terwijl de MkII een rechte vleugel in 2 delen heeft:

    Aan de voorzijde zijn de verschillen het duidelijkst met de “facelift” lichten en een andere voorbumper…deze voelt zich ietsje beter thuis op drempels, iets waar menig MkI bezitters last mee hebben.
    Ook de velgen verschillen ietwat, maar het verschil is niet zo groot. Er woedt overigens al een aantal jaar een geanimeerde discussie tussen aanhangers van de MkI enerzijds en MKII fanaten anderzijds over welke de “beste” van de 2 zou zijn…zoiets is natuurlijk zeer subjectief, maar de MkI geniet toch het meeste bijval.

    De MKI produceert volgens Porsche 360pk tegenover 381 bij de MKII. Deze laatste weegt dan weer 30kg meer…hiervoor in de plaats krijgt hij wel grotere (en betere) remmen alsook een stevigere versnellingsbak…2 items die op de MKI wel es durven falen. Vele MKI’s zijn dan ook uitgerust met de remmen en remkoeling van de II.
    Effe vermelden dat de eerste max. 7800 rpm trekt en de MkII 8200rpm…voor vele MKII aanhangers spreekt deze 8000 toeren grens natuurlijk tot de verbeelding…
    GT3 Comfort (Touring)

    GT3 comfort is makkelijk te herkennen…de zetels zijn sportzetels, maar geen racekuipjes, overtrokken met leder.

    …Maar al te vaak is een touring ook uitgerust met lederen Recaro kuipen (optie) en voorzien van een rolkooi achteraan.

    Deze lederen Recaro’s zijn net dezelfde als die in de Club Sport, maar daar zijn ze in Nomex bekleed…zeer verwarrend en als je niet goed op de hoogte bent, kan het je volkomen misleiden. De Club Sport zal altijd meer waarde hebben dan een Touring, komt erop aan de juiste te nemen 😉

    GT3 Club Sport

    De Club Sport is eigenlijk een gratis optie die Porsche aanbiedt op de GT3…gratis, ware het niet dat je de kuipzetels wel moest betalen 😆 tja…

    Deze zijn in tegenstelling tot de Touring dan wel overtrokken in brandvrije stof (Nomex). Verder wordt ook een 6 punts race gordel voor de bestuurder meegeleverd en is er een gelakte rolkooi achter de stoelen gevezen (het voorste gedeelte van de kooi krijg je erbij maar wordt niet gemonteerd). De verankeringspunten op de vloer vooraan voor de kooi zijn trouwens ook een goed herkenningspunt van de Club Sport.
    Een massa-onderbreker (voor batterij) en brandblusser apparaat worden eveneens meegeleverd (niet gemonteerd! => vandaar dat het verschil met bovenstaande Touring soms zo onduidelijk is)

    Specifiek op de MKI Club Sport, is het vliegwiel een single-mass terwijl de Touring een dual-mass uitvoering krijgt…ook zijdelingse airbags ontbreken in een MKI CS! => hieraan kan je het zeker merken!

    Bij de MKII heeft men bij Porsche minder verschil gemaakt…de binnenuitrusting is gelijkaardig aan die van de MKI Club Sport, maar zijdelingse airbags en dual-mass vliegwiel werden behouden…vooral dat laatste is jammer en vele MKII CS’en zijn dan ook omgebouwd naar single-mass vleigwiel, meerbepaald het item uit de GT3RS!

    De Nomex-Recaro’s (brandvrij):

    De uitgebreide rolkooi tot vooraan (op aanvraag tot de A-stijl)

    De brandblusser (massa onderbreker voor pook is aftermarket item, pre-uitrusting voor meegeleverde onderbreker is voorzien in koffer)

8 reacties aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
    • Bekend draadje van bekende coureur 😉 Ben het volledig eens dat de Mk1 vleugel zoooo mooi is. Voor mij al jaren :first:

      0
      Anoniem

        Dit draadje ga ik eens aandachtig doorlezen straks 😀
        :respekt: voor het plaatsen.
        Nu eerst gaan werken 😥

        0

          het enige dat ik hierop kan zeggen is
          GT3 mkI en MKII :respekt: :respect2:
          (uiteraard ook voor de andere gt3’tjes)

          0

            Het is eigenlijk veel simpeler: Wanneer is het een echte Clubsport: Code 003 op sticker onder voorklep of in serviceboekje 😉

            0

              993S en Daggie…merci voor de bijdragen…de initiele tekst is aangepast 😉

              0

                Daggie,

                inderdaad de snuit is ook anders…je hebt gelijk, maar daar heb jij al veel ervaring mee hé 😉 …het is me niet de bedoeling hier tot in detail alle verschillen te gaan oplijsten, maar gewoon iemand erop attent te maken dat een Club Sport meer is dan een GT3 met kooitje erin…de verschillen tussen MkI/MkII/RS heb ik er dan maar bijgedaan….’k was immers toch bezig met schrijven, ik kon het dan maar net zo goed een beetje volledig doen hé 😆 …de boomrang spoiler is o zo typisch voor de MkI, dus ik heb die als vergelijkingspunt genomen.

                Pk aantallen staan vermeld, 360pk voor MkI en 381 voor MkII.

                Persoonlijk ben ik een enorme MkI fan…ben er zeker van dat ze op termijn in Club Sport vorm beter hun waarde gaan behouden dan de MkII…al gaat dat nog effe duren.

                0

                  Is het grote verschil, tussen een MK1 en een MK2, niet eerder dat een MK1 deze snuit heeft:


                  Heeft dus andere voorlichten, voorbumper en zijschorten. Kofferklep vooraan is hetzelfde. De zijlijsten zijn ook veel afgeronder dan bij de MK2.

                  MK2 heeft deze snuit:

                  Een veel scherpere voorbumper, met veel rechtere zijschorten. En andere voorlichten natuurlijk. Door de voorlichten ook andere zijflanken.

                  Ik heb “ergens” nog alle onderdelen tussen de snuit die verschillen tussen beide modellen .. Bij mijn Boxster stond er een MK2 (eerder een 2002-snuit) op, en dan moet gans de voorbouw veranderd worden.

                  De MK2 heeft ook meer pk’s dan de MK1, maar aantallen ken ik niet. Ik vind de MK2 er veel actueler uitzien dan de MK1 persoonlijk.

                  (En als ik een gok mag doen … De MK2 heeft een ander dashboard dan de MK1 .. maar je moet weten waar je moet naar kijken om het verschil te zien)

                  Een optische verschil tussen de MK2 en RS is trouwens ook de voorbumper. Ze lijken hard op elkaar .. tot je ze naast elkaar ziet: scherpere zijkanten onderaan, luchtinlaten, …

                  No offence he Mich, maar als we zo beetje data bij elkaar kunnen brengen, kan de webmaster er hier nog wel iets leuk mee doen denk ik.

                  0

                    GT3 RS

                    ‘k Denk niet dat deze veel specifieke uitleg nodig heeft…hij was enkel verkrijgbaar in ‘t wit in combinatie met rode of blauwe velgen en stickers (verwijzing naar eerste RS van 1973, 30 jaar voordien).

                    Kofferdeksel is uit carbon, de achterruit is plexi, en er is fameus beknibbeld op de aanwezigheid van het handschoenkastje (=> hieraan kan je makkelijk een echte van namaak onderscheiden!)…de rechtsgestuurde Rs’en hebben dit dan weer wel.

                    …gewichtsbesparing: 20kg tov de GT3 MKII waarop hij gebaseerd is…weegt trouwens 10kg meer dan de MKI 🙄

                    De motor is nog steeds de 381pk sterke MKII krachtbron, ware het niet dat ze voor de RS toch ietwat meer power kregen al heeft Porsche dat nooit bekend gemaakt…400pk is een realistischer getal. In de RS geeft de motor ook een betere respons omwille van het single-mass vliegwiel.

                    De uitrusting is te vergelijken met het Club Sport pakket…dus brandvrije Nomex Recaro’s, rolkooi, 6 punts gordel bestuurder, brandblusser en massa onderbreker. Airco kon je desgewenst laten monteren, het betekende wel een gewichtstoename van 20kg!

                    Op gebied van ophanging verschilt de RS ook op een paar punten van zijn gewone broer…de ophangingselementen worden gedeeld met de GT3 R racewagen…zo kunnen stabi’s, wielvlucht, sporing, caster en hoogte specifiek ingesteld worden.

                    Volgens insiders is deze 996 RS nog steeds ongeveer 1-3 seconden sneller op de Ring als de recentere 997 RS…hij is wel een pak moeilijker te rijden dan de nieuwe, dat zonder twijfel!

                    0
                  8 reacties aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.