Reacties en vragen op Carrera to China – algemeen

Home Forum Carrera to China Reacties en vragen op Carrera to China – algemeen

  • Maker
    Discussie
  • hallo beste mensen!

    dave, merci voor het plaatsen van de link!

    Ja, we zien het compleet zitten! Ik heb begin dit jaar een avontuur gedaan met de moto, en ik kon het niet laten om een nog ambitieuzer projectje te doen! 😀

    hier is de link van mijn africa-avontuur:
    http://users.pandora.be/amber/tanzania/

    Mijne maat wou naar China in een Jeep, en ik wou naar China op de moto, en enkel pinten later hadden we een prachtig ‘compromis’ 😉 We houden allebei ontzettend veel van de klassieke 911, en de beslissing was rap gemaakt…

    Ondertussen hebben we al veel geleerd ivm de restauratie van een oldtimer (ik heb wat sleutelervaring met moto’s, maar dit is toch nog andere koek), en in september gaan we 2 weken fulltime aan de wagen werken.

    We hopen dat ie eind september klaar is, en dan gaan we de media contacteren (beginnend met AVS, want we zijn genteneirs 😉 ) , en hopen via de media aan een paar serieuze sponsors te raken.

    De wagen zelf is in vrij deftige staat, en ook redelijk origineel. Enkel vooraan hebben we serieus wat roest door het batterijzuur. Hopelijk kan dit opgelapt worden, en hebben we geen voledig nieuwe suspensiepan nodig…

    ik houd jullie zeker en vast op de hoogte van de progressie!

    groeten,
    jan

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 103)
    • Ja Jan dit is wel heel leuk om te volgen zo een gedetaieert verslag . Doe zo voort . 😛

      S2

        Prachtig verslag! Leuk om zo’n uitgebreid relaas te lezen.

          Leuk om te lezen, doe zo voort, bijna klaar om te vertrekken zie ik 😉

            Mooi verslag Jan!

            Jullie elfje is er bijna klaar voor, knap werk.

              Na een zalige nacht bij Tom en Ann thuis vertrokken we ‘s ochtens vroeg opnieuw naar de werkplaats. Het werd een leuke pendel, omdat Ann me meenam in haar knaloranje Porsche Boxster! Ik had nog nooit stilgestaan bij deze wagentjes, maar ze hebben echt wel wat te bieden: de middenmotor zorgt voor een fantastische wegligging, en dat zou ik geweten hebben toen Ann de ronde punten opvloog! Mijn ogen rolden bijna uit hun kassen door de enorme grip die de boxster heeft. Het 2.7L motortje klinkt zeer geciviliseerd, maar vaagweg kun je nog steeds de herkomst van onze flat 6 horen…en het gaat nog vooruit ook! De zithouding en het interieur deden me denken aan een 914.

              Een klein beetje achtergrond ivm. Paintshield nu: Tom heeft – na een lange carriëre als consultant – ongeveer 6 geleden dit bedrijfje opgestart, samen met zijn vrouw Ann. Beiden zijn ze zot van wagens (zoals bijna elke Engelsman), en deze passie heeft hen zeker en vast geholpen om hun bedrijf te laten uitgroeien tot wat het vandaag is: een professionele onderneming met heel veel high-end klanten. De ferrari’s, TVR’s, Ascari’s, Porsches, Lambo’s vliegen hier rond jouw oren. Hun product is de basis van hun succes, maar het is de manier waarop ze het product verwerken die hen de voorsprong geeft ten opzichte van de concurrentie. De beschermende folie wordt niet zomaar op de wagen aangebracht, en bijgesneden, maar wordt op voorhand digitaal uitgeprint, en voorgesneden. Hierdoor vermijden ze eventuele schade aan een splinternieuwe laklaag en kunnen ze een database opbouwen van modellen, wat hen een grote voorsprong geeft qua tijd, en continue kwaliteit. Ons avontuur is voor Paintshield de perfecte manier om een grondige test uit te voeren, tegen een relatief lage prijs, en voor ons is het mooi meegenomen dat onze splinternieuwe lak goed zal beschermd worden! En dat zal nodig zijn, want we zullen sneeuw, regen, hagel, zout, zand, modder en stenen tegenkomen, en dit bij temperaturen van -15°C tot boven de 40°C! We kunnen er nog een botsingske of twee bijgooien ook, maar laten we hopen dat deze extreme tests niet zullen uitgevoerd worden. 🙂 )

              Terug in de werkplaats is Joe begonnen aan de definitieve plaatsing van de film op één van de vleugels, en je kan direct zien dat dit geen sinecure is: onze wagen heeft ontelbaar veel rondingen, rare hoekjes en kantjes, en dat maakt de correcte plaatsing van de film zeer moeilijk. Geduld hebben is de boodschap, en toen ik een uurtje later terug kwam kijken was de eerste vleugel perfect ingepakt. de film is zo goed als onzichtbaar, behalve als je vanop 5cm afstand zit te pieren naar de scheidingslijnen tussen de veschillende panelen. Ook zie ik qua kleurstelling geen verschil tussen de beplakte en niet beplakte delen. Ondertussen hou ik mezelf bezig met het schrijven van updates, het drinken van thee en koffie, en het spelen op de xbox in het flink uitgeruste visitors center. 🙂 )

              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_d_001.jpg:3h7dsx0i]
              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_d_002.jpg:3h7dsx0i]
              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_d_003.jpg:3h7dsx0i]
              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_d_004.jpg:3h7dsx0i]
              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_d_005.jpg:3h7dsx0i]
              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_d_006.jpg:3h7dsx0i]

              Dag 3 bij Paintshield: Joe is net begonnen aan de laatste delen van de wagen: het kofferdeksel, het dak, en de bumpers. In de vorige twee dagen deed hij de voor- en achtervleugels, de deuren, en het kofferdeksel vooraan. Deze mensen weten duidelijk wat ze doen: op drie dagen tijd ontwerpen ze de patronen én installeren ze de definitieve folie voor een volledig onbekende wagen. Ik ben onder de indruk van het vakmanschap en de afwerking: de film is zo goed als onzichtbaar, en past de prachtige rondingen als gegoten.

              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_e_001.jpg:3h7dsx0i]
              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_e_002.jpg:3h7dsx0i]
              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_e_003.jpg:3h7dsx0i]
              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_e_004.jpg:3h7dsx0i]
              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_e_005.jpg:3h7dsx0i]
              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_e_006.jpg:3h7dsx0i]
              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_e_007.jpg:3h7dsx0i]
              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_e_008.jpg:3h7dsx0i]
              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_e_009.jpg:3h7dsx0i]
              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_e_010.jpg:3h7dsx0i]
              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_e_011.jpg:3h7dsx0i]
              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_e_012.jpg:3h7dsx0i]
              [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_e_013.jpg:3h7dsx0i]

                De mensen van Tuthill reserveerden een gezellige B&B voor me, in een dorpje nabij. Na een goed gevulde werkdag werd de Porsche van de staanders gehaald, en mocht ik ermee naar het pension rijden. Zo kreeg ik de kans om de ochtend erop de wagen eventjes te testen: de mensen van Tuthill hadden namelijk het olielek aan de crankcase breather schoongemaakt en opnieuw gedicht, en door middel van een grondige en vlotte testrit zouden ze kunnen zien of de motor effectief droog zou zijn. Dit was niet 100% het geval, en dus zou ik thuis nogmaals hetzelfde werkje moeten uitvoeren, en proberen het boeltje beter te dichten.

                Het testritje verliep wel uitstekend: de distributeur had duidelijk deugd van de smering, en de wagen liet zo goed als geen steken meer vallen, en voelde veel krachtiger dan de dag ervoor. Het is een machtig gevoel om ‘s ochtens vroeg met een oude 911 over de bochtige en heuvelachtige britse baantjes te knallen!

                Lee en Carl begonnen aan het monteren van de wielkast-bescherming. Eerst lasten ze bevestigingsbeugels op het chassis – één man last, de tweede man roept ‘FIRE’ wanneer het te heet wordt aan de andere kant van het plaatwerk 😉 ) – en daarna sneden ze een dikke kunststof-plaat op maat, dewelke ze op de beugels vastboutten. Een lastig karweitje, omdat deze oude wagens helemaal niet symmetrisch gebouwd zijn, en heel erg verschillen van model tot model. De kunststofplaten werden zeker 10 maal bijgesneden om een perfecte vorm te bekomen.

                Ondertussen had een andere mechanieker de aandrijfassen vanonder de wagen gehaald, en verving hij de rubberen stofkappen. Onze oude stofkappen waren niet gescheurd of zo, maar ze waren wel stillaan krokant geworden, en je kan toch maar beter voorkomen dan genezen. Indien er vuil achter de stofkappen kan komen, dan kan dit in de rollagers terechtkomen met alle gevolgen vandien.

                Als toetje werd onze stuurinrichting onder handen genomen: één bus was omgekeerd gemonteerd, en zorgde voor een teveel aan speling. Richard – één van de zonen van Francis – repareerde het foutje, en de stuurinrichting was ineens een stuk directer! Op het eind van de dag monteerden Lee en Carl nog de spatlappen aan de achterwielen, en werkten ze alles netjes af.

                Deze 2 dagen in Tuthill’s workshop waren zeer leerrijk, en ik denk ook dat onze wagen nu veel beter uitgerust is om de grote tocht te kunnen doorstaan zonder al te veel kleerscheuren. Ons 911’je ziet er ook echt wel indrukwekkend uit nu. Bij de afrekening verschoot ik me wel een hoedje – ongeveer een maandloon aan manuren werd me aangerekend! – maar kom, het is maar geld…

                Met een kleine vertraging – en enkele niet gewilde omwegen – reed ik richting Leicester en ontmoette ik aldaar een zekere Tim, de man die onze CDI repareerde. We dronken een kopje thee, en we ouwehoerden wat over onze geliefde sportwagens. Veel tijd had ik niet want ik had nog een afspraak met Mick, de baas van http://www.openpitlane.co.uk , nog een sponsor van ons avontuur. We spraken af in de buitenwijken van Leicester, en mijn ogen vielen uit mijn oogkassen toen ik Mick zag toekomen: een prachtig klinkende gele 993 RS met gigantische achtervleugel stormde de straat in, en stopte achter ons lieftallig oude bakje. Deze 993 RS is één van de zeldzaamste, en ook één van de meest gewilde Porsches aller tijden…een race-klare variant van de laatste luchtgekoelde 911’s. Indrukwekkend.

                Mick is een erg vriendelijke man, en trakteerde me op een pintje, en wou alles weten over ons avontuur. Toen hij in onze wagen ging zitten voelde hij onmiddellijk de verwantschap met zijn racemonster. Eén van eerste luchtgekoelde 911’s tegenover één van de laatste…heel veel evolutie, maar toch enorm veel overeenkomsten. Na een gezellige babbel toonde hij me de weg naar het Holiday Inn, en we namen afscheid aan de receptie, met toch wel wat bekijks 🙂 ) Ik dook totaal uitgeput in het gigantische bed in mijn overdreven luxueuze hotelkamer, en viel als een blok in slaap.

                De volgende ochtend zette ik koers naar Grantham, Lincolnshire, om aldaar onze kersverse sponsor Paintshield te bezoeken. Tom Wakeford en zijn mensen ontvingen me hartelijk, en er werd onmiddellijk flink de draak gestoken met pakweg ons kleine landje België en haar belangrijke plaats in deze wereld…we zijn duidelijk nog steeds in Engeland, er moet gelachen worden! Joe begon mettéén de wagen schoon te maken, en ik reed daarna het atelier binnen.

                [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_c_001.jpg:ocf5k8so]
                [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_c_002.jpg:ocf5k8so]
                [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_c_003.jpg:ocf5k8so]
                [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_c_004.jpg:ocf5k8so]
                [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_c_005.jpg:ocf5k8so]
                [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_c_006.jpg:ocf5k8so]
                [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_c_007.jpg:ocf5k8so]
                [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_c_008.jpg:ocf5k8so]
                [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_c_009.jpg:ocf5k8so]
                [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_c_010.jpg:ocf5k8so]
                [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_c_011.jpg:ocf5k8so]
                [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_c_012.jpg:ocf5k8so]
                [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_c_013.jpg:ocf5k8so]
                [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_c_014.jpg:ocf5k8so]
                [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_c_015.jpg:ocf5k8so]
                [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_c_016.jpg:ocf5k8so]
                [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_c_017.jpg:ocf5k8so]
                [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_c_018.jpg:ocf5k8so]

                  Dag 2 bij Francis Tuthill

                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_001.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_002.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_003.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_004.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_005.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_006.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_007.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_008.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_009.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_010.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_011.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_012.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_013.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_014.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_015.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_016.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_017.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_018.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_019.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_020.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_021.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_022.jpg:3pflpkdy]
                  [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_b_023.jpg:3pflpkdy]

                    Engeland 2008

                    Toen Erwin en ik het idee van Carreratochina bedachten hadden we geen flauw benul wat zulk een organisatie zoal met zich zou meebrengen. Je begint eraan, en je probeert zelf zoveel mogelijk interesse op te wekken, doch je weet nooit wat er uit een onverwachte op je afkomt…

                    Zo kregen we een jaar geleden zomaar eventjes 1000 EUR cadeau van een nobele onbekende, en kregen we ook dit jaar een onverwacht voorstel: het bedrijf Paintshield uit Engeland bood ons aan om de wagen volledig te bekleden met een beschermende folie, in ruil voor onze aanwezigheid op hun eigen opendeurdag in Grantham, England. Wij gingen maar al te graag op hun voorstel in, en zetten deze week koers naar de onverwacht zonnige Britse eilanden. We koppelden onze tocht aan een bezoekje aan Francis Tuthill’s werkplaats, reeds tientallen jaren een referentie op vlak van rally-preparatie van oude Porsches.

                    Na een incidentloze overtocht in de eurotunnel, en een hectisch en slapeloos Londons weekendje trok ik (Jan) naar Tuthill in Wardington om de wagen te laten voorzien van beschermende onderplaten. Nog geen 10 minuten na mijn aankomst in de werkplaats stond de 911 reeds op 4 staanders, en deelde de gepensioneerde en gepassioneerde baas Francis zijn onuitputtelijke bron van kennis met de ietwat minder ervaren bush-mechanieker…ondergetekende dus.

                    Ik had langzaam maar zeker enkele problemen gekregen onderweg, zoals een raar kloppende koppeling, een piepend geluid aan de verdeler, en een motor die steeds meer steken liet vallen in hogere toeren. Francis nam prompt de kap van de verdeler, en smeerde het ontstekingsmechanisme waardoor het piepende geluid alvast verdwenen was. Als een bezorgde vader maakte hij me duidelijk dat ik mijn wagen beter moet onderhouden. 🙂 ) Ook vertelde hij dat er olie lekte in de buurt van de koppeling – vandaar waarschijnlijk de rare geluiden – en dat we daarmee nooit in China zouden raken. Toen hij me ondervroeg over één van de belangrijkste controles – het oliepeil controleren – voelde ik me bijna terug op de schoolbanken, doch ik doorstond de test met vlag en wimpel. Ondertussen had de patron ook al de rubberen stofkappen van de aandrijving en achteras afgekeurd, en hij wees me ook op de te grote speling van de stuurkolom.

                    Het zou dus méér worden dan enkel het monteren van de onderplaten. Francis raadde me ook aan om extra bescherming te voorzien boven de wielen, om zo te verhinderen dat onze perfect gerestaureerde vleugels vol deuken komen te zitten door opspattende stenen. Als extraatje zullen ook spatlappen achteraan worden gemonteerd. Het zal wel weer een flinke duit kosten, maar ik ben blij dat onze wagen in goede handen verkeert!

                    Oh, ik vergat bijna te melden dat bij het vertrek uit London een klein brandje was ontstaan in de cabine! Een losgekomen elektrisch kabeltje gaf kortsluiting, en het vloertapijt dat ertegen schuurde begon daardoor flink te roken. Eventjes paniek om 5 u ‘s ochtens, maar ik vond de oorzaak vrijwel onmiddellijk en repareerde het gevaarlijke euvel ter plekke. Het werd een rokerig ritje naar Tuthill!

                    Ondertussen werd er flink gelast, geklopt en geslepen aan ons wagentje, en enkele uren later waren de beschermingsplaten reeds gemonteerd. Deze platen zijn gefabriceerd uit een dikke plaat aluminium, en bevat talloze perforaties voor koeling, en gewichtsbesparing. Vooraan zijn de platen bevestigd op de centrale ophangingsbalk, en achteraan hangen ze aan het chassis met behulp van enkele bevestigingsstukken.

                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_001.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_002.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_003.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_004.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_005.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_006.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_007.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_008.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_009.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_010.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_011.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_012.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_013.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_014.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_015.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_016.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_017.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_018.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_019.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_020.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_021.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_022.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_023.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_024.jpg:ctirs30z]
                    [url=http://www.carreratochina.com/fotosweb/big/england_a_025.jpg:ctirs30z]

                      [quote=”S2″:39gvr6m5]Vraagje Stefan : Werk jij voor één van de Belgische ordediensten?

                      (Was het eerste wat in mij opkomt bij het lezen van de posts)[/quote]

                      neen, maar ik twijfel wat er in de toekomst op de mijne komt een “O” (makkelijk door keuring, …) of een gewone plaat?

                      één van de mogelijkheden om iets vlugger de weg op te kunnen zou zijn om voor gewone keuring te gaan maar dan enkel de wagen technisch in orde te zetten en interieur nog even een extra jaar uit te stellen, via een ander forum weet ik dat dit mogelijk is om zonder binnenbekleding, … er door te komen

                      ik wil op termijn mijn wagen 100% origineel maken

                      wat adviseer jij?

                      als ik goed ben ingelicht, maakt het voor de taks toch geen verschil, +25 jaar is oldtimertaks. niet dat dit veel maakt met mijn 75 PK

                        hoi Stef,

                        wij hebben nog niet zoveel met de wagen gereden hoor,

                        enkel onze testrit naar italië was een randgeval…maar ja, er zijn zoveel mensen die hun wagen op een trailer zetten om in pakweg Sicilië of Monaco een oldtimerrally mee te doen…wij rijden naar daar over de openbare baan. Er is een verschil, maar ja, wij moesten op één of andere manier onze wagen langdurig testen.

                        Een boete, daar lig ik niet wakker van, ik wil enkel dat we verzekeringsgewijs in orde zijn mocht er dan toch iets gebeuren. Onze trip naar italie heeft ons duidelijk gemaakt dat onze verzekeraar er geen problemen mee had. (wij zijn teruggesleept op hun kosten)

                        Die dakkoffer hebben we in De Pinte besteld, en dat is 10km van hier, dus dat lijkt me geen probleem. Net zoals we nu en dan naar Joma rijden om wat onderdelen te gaan halen (35km of zo).

                        Als we dan eens een ritje maken (eens om de 3-4 weken, dan blijven we in de Zwalmstreek, m.a.w. in de buurt.)

                        Verder hebben wij enkel beurzen en georganiseerde events gedaan.

                        Onze trip naar Engeland volgende maand is ook een randgeval, maar ja, de wagen moet binnen bij onze sponsors om geprepareerd te worden. What to do? Ik kan geen trailer betalen om onze wagen naar daar te krijgen, dus dan doe ik het maar zo 🙂
                        Sowieso gaan we daar op een belangrijke beurs gaan staan van Porsche Club GB, en dat lijkt me uitleg genoeg.

                        Ik denk dat wij redelijk voorbeeldige oldtimerrijders zijn 😉

                        groeten!
                        Jan

                          Een kleine (neutrale) toelichting over de O plaat in Belgie :
                          Een verzekeraar kan u verzekeren voor om het even wat. Dus hij kan u in orde stellen om met een O plaat om het even waar en wanneer te verzekeren. Dit neemt niet weg dat u in orde bent met de wetgeving ivm met de wegenbelasting.
                          Jullie moeten ook eens goed de bepaling van “oldtimer” goed nalezen ; in het kort : testritten binnen een straal van 25km met het oog op komende bijeenkomsten, alleen verder als het om een “goed georganiseerde meeting/bijeenkomst/treffen gaat.
                          Zijn Vlaamse kermissen, bijeenkomsten van de duivenbond aan de andere kant van het land, sigarenbandjesverzamelaarsmeeting, …..enz … dan geen goed georganiseerde bijeenkomsten ?! Meestal wel.
                          Als u tegengehouden wordt door de ordediensten en uw wagen is in orde als oldtimer en uw documenten zijn in orde, en u heeft geen verkeersovertreding gedaan, dan kan men u geen boete geven omdat u verder bent dan de 25km ! De ordediensten kunnen alleen een verslag opstellen die ze moeten sturen naar de procureur des konings. Maar dat weten velen zelf niet. Diegenen die het weten gaan u zeggen ; “dat mag niet he meneer !” en diegenen die het niet weten gaan hetzelfde zeggen en niets ondernemen omdat ze niet weten wat ze moeten doen.
                          Genoeg.

                          S2

                            Vraagje Stefan : Werk jij voor één van de Belgische ordediensten?

                            (Was het eerste wat in mij opkomt bij het lezen van de posts)

                              Jan,

                              alle begrip ervoor

                              ik vind ook dat de regels in B heel raar zijn en weinig gefundeerd

                              CTC : is volgens mij wel een event, no problem

                              maar ik zie ook dat je verschillende uitstappen gemaakt hebt buiten B ?

                              Ik zie ook op foto’s dat je naar bedrijf gaat voor topbox te plaatsen?

                              dat zijn 2 vb die niet kunnen volgens de regels

                              verzekering heeft hier inderdaad niets mee te maken, je kan je voor alles in alle omstandigheden laten verzekeren

                              ik wou gewoon de boodschap geven dat morgen niet iedereen met O-plaat dag en nacht kan gaan rondrijden voor om het even welek verplaatsing.

                              veel succes op de trip en behouden terugkomst (met een compleet elfje)

                                kijk stef,

                                ik heb het al enkele keren gezegd op dit forum.

                                ten eerste: het is technisch gezien een ‘event’…maw, wij rijden niet met deze wagen dagdagelijks van en naar ons werk, dus je zou het misschien kunnen uitleggen bij een eventueel probleem. Vorige encounters met onze verzekeringsmaatschappij leren ons dat dit inderdaad geen probleem is. Wat is het verschil tussen een oldtimerhappening in Sint-Denijs-Westrem, of eentje in Beijing???

                                ten tweede: misschien beschouw je dit niet als ‘event’, okee, daar kan ik inkomen. Op dat moment zeg ik gewoon:

                                who cares ivm. dat stomme regeltje dat hier toevallig in België geldt?
                                Een wagen is een wagen, of ie nu een O-plaat heeft of niet, en daarmee kan je de wereld rondrijden. Vanaf Duitsland weet niemand meer wat een O-plaat is, en eens we buiten Europa zijn is er zelfs verzekeringstechnisch al helemaal niks meer aan de hand. In elk land dat we komen moeten we zelf de verzekering aankopen, en dat zal gebeuren met de huidige O-platen.

                                Sowieso is een verzekering (BA) in een land zoals pakweg Kenya of Pakistan geen bal waard. Als je daar iets tegenkomt, moet je gewoon bidden dat alles goed komt, of simpelweg wegwezen.

                                Ik heb gewoon geen tijd/goesting om de wagen opnieuw te laten keuren, een totaal onnodige mistlamp te laten steken, nog meer papierwerk te doen etc…én onnodig geld te verkwisten aan iets wat eigenlijk niet nodig is.

                                Iedereen doet wel eens iets wat niet is toegelaten…ik zeg maar iets: 125 km/u rijden op de autostrade…who cares?

                                ik bekijk het ruimer: volgens de letter van de wet is onze zaak misschien niet toegelaten, doch volgens de geest van de wet doen we niks verkeerd, en dat is het voornaamste.

                                mvg!
                                Jan

                                  en we blijven rondrijden met O-plaat, ook wanneer dit niet is toegelaten?

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 103)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.