Reality check: een abnormale 964 C4 restauratie

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 Reality check: een abnormale 964 C4 restauratie

  • Maker
    Discussie
  • Al enige tijd loop ik rond met het gedacht een Porsche 964 Carrera 4 te kopen en om te zetten naar mijn eigen zieke beeld van wat een zandrally 964 zou kunnen zijn, om vervolgens te gebruiken als daily driver (dus ook in de winter, vandaar specifiek ook C4). Niet meteen wat jullie wellicht gewoon zijn op dit forum, maar eens het P-virus bijt, tja… *porsche Het blijft je achtervolgen. *luv

    Ik had dus graag even de ruwe plannen uit de doeken gedaan en vraag bij deze aan jullie een kleine reality check uit te voeren. Ik ben immers geen Porsche kenner en al zeker geen ervaren greasemonkey.
    Ik heb het nodige budget, maar ik zou liever een bodemloze geldput uit de weg gaan. Het is dan ook niet de bedoeling om met deze visie van de auto uiteindelijk op een kost uit te komen die hoger ligt dan als ik gewoon voor 25-30k euro een C4 in goede staat gekocht had!

    De reden om een 964 C4 te kiezen is de klassieke look. Ik zou geen probleem hebben met een watergekoelde 996 C4 vermits de prijs tegenwoordig behoorlijk ‘schappelijk’ wordt, maar spijtig genoeg mis ik daar toch de oude koplampen.

    Ik ben er me van bewust dat zelfs als alle puzzelstukjes mooi in elkaar vallen, het op zijn minst een project van 1-3 jaar zal zijn.
    (Van puzzlestukjes gesproken, ik heb hieronder wat fotos ter inspiratie gezet.)

    Doelstelling:

    • Een echte daily driver 964 C4 terug tot leven te wekken door het laten opknappen van een verwaarloosd exemplaar. :driver:
    • Een bescheiden eerbetoon aan René Metge, Jacky Ickx & Michèle Mouton; evenals de rally/Paris-Dakar Porsche 953 & 959, door een 964 C4 op te zetten als een meer bescheiden eigen versie van de 953. :respekt:
    • Een kleine herinnering aan de militaristische roots van de Porsche door het geheel in zandkleur (flat dark earth/desert tan) te spuiten met enkele details in het zwart. :salut:

    Wat er moet gebeuren:

    • Een geschikt examplaar op de kop tikken.
    • De auto volledig roestvrij maken en ervoor zorgen dat ie ook tegen winterweer & strooizout kan.
    • De auto mechanisch volledig terug op orde stellen.
    • Indien het interieur van de auto er heel slecht aan toe is, alles eruit en vervangen door heel basic alternatieven (achterste zetels etc kunnen er volledig uit bvb en de originele zetels kunnen vervangen worden). De bekleding kan simpel gehouden worden, maar geluidsisolatie etc moet wel deftig zijn.
    • (Licht) verhogen van de ophanging & aggressievere allroad banden erop.
    • Heel basic MOMO stuur ipv het dikke/brede standaard stuur.
    • Oude “flag mirrors” gebruiken indien deze er standaard niet op zitten.

    Waar ik momenteel niet mee inzit:

    • Vermits het een daily driver gaat worden, moet het helemaal geen racebeest te zijn. Ik zou zelf zeggen dat het misschien best geen racebeest is. Ik zou er helemaal niet mee inzitten om een aanzienlijk minder krachtige motor dan de 250pk te hebben.
    • Velgen mogen zo basic als het maar kan. Liefst zelf zo simpel mogelijk om te passen in de strakke retro stijl die ik probeer te benaderen.
    • Een grote turbo spoiler is niet aan mij besteed en de slanke lijn is voor mij meer dan genoeg.

    Wat leuk zou zijn:

    • Vervangen van de vering zodat ie inderdaad tegen een stootje kan bij beetje offroad. Of bij het iets te hard nemen van een verkeersdrempel.
    • Goed werkende airco (ik weet niet wat ik van het oude model moet verwachten).
    • Geventileerde metalen bumpers, maar hoe legaal is dat?
    • Minimalistische rally bullbar vanvoor (zoals op sommige Tuthills), maar ik vrees dat je daarmee niet door de keuring raakt?
    • Beschermende bodemplaat (zoals de Dakar/rally wagens).

    Welke feedback had ik graag van jullie gehad:

    1. Wie kan me helpen de juiste auto te vinden?
    2. Wie kan me best helpen deze auto mechanisch terug in orde te krijgen en te restaureren waar nodig (want het zou schande zijn een 964 C4 die in behoorlijk goede staat is hiervoor te gebruiken)?
    3. Wie kan me best helpen de auto zoals beschreven te configureren?
    4. Waarom het helemaal geen goed idee is een 964 C4 te proberen gebruiken als een daily driver?

    Als iemand zich wilt wagen aan een ruwe schatting van de kost van aankoop & restauratie, mag dat uiteraard altijd.
    Ik woon niet ver van Evolution Motors in Berlare, maar naar wat ik hoor hebben ze daar hun handen meer dan vol met normale werken zonder aan bargain bin speciallekes te moeten werken zoals dit project.

    Een beetje inspiratie:
    [IMG]http://img.photobucket.com/albums/v233/SuAside/Porsche/FDE2_zpsc823c4f7.jpg[/IMG]
    (fake) Woestijn machine. Ik zou alvast niet voor de “extra’s” gaan, maar lijkt wel leuk concept.

    [IMG]http://img.photobucket.com/albums/v233/SuAside/Porsche/FDE1_zps4625f3f0.jpg[/IMG]
    Let ook op de bumpers en oldschool achteruitkijkspiegels.

    [IMG]http://img.photobucket.com/albums/v233/SuAside/Porsche/Paris-Dakar_zpscfb3e5c4.jpg[/IMG]
    Paris-Dakar Porsches.

    [IMG]http://img.photobucket.com/albums/v233/SuAside/Porsche/84-Porsche-911-Type-953-DV_13-AI_01_zps11189e77.jpg[/IMG]
    Meer Porsches.

    [IMG]http://img.photobucket.com/albums/v233/SuAside/Porsche/Tuthill-Porsche-911_zps8ca49184.jpg[/IMG]
    Voorbeeld van de kleine bullbar die oa Tuthill gebruikt.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
    • Die Martini uitvoering kan ik wel smaken, die military look véél minder :bounce:

        [quote=”mcklusky” post=161232]van die beschermingsplaten voor onderaan de porsche heb ik nog liggen, komen van een oude stock van bij JP Gaban[/quote]
        OK, nu nog een geschikt 964 C4 vinden! :happy:

          van die beschermingsplaten voor onderaan de porsche heb ik nog liggen, komen van een oude stock van bij JP Gaban

            autokennel in usa heeft dit eens gebouwd, ni slecht mij dunkt:
            1983_Porsche_911SC_Safari_Rally_Bjord_Waldegard_Tribute_Front_1.jpg

            1983_Porsche_911SC_Safari_Rally_Bjord_Waldegard_Tribute_Rear_1.jpg

            en bij sprintline deze:

            Attachments:
            • 07071710264281230422183.jpg
            • 07071710264211230422017.jpg

              zo een beetje subtieler kan dan mss toch

              964rally.jpg

                [quote=”mcklusky” post=160802]de vlaamse wagen die ze bedoelen kan je op deze link vinden http://www.ad-sport.be/Paginas/AP/adporschehistopurper.html , ik heb de bouw in verschillende stadia gezien als ik er op bezoek kwam. En het is een prachtwagen, voor zover ik van Albert vernam is de wagen gekeurd voor weggebruik als racewagen (schijnt een aparte keuring te zijn). En bovendien is de wagen te koop, tenminste, dat is het laatste wat ik ervan hoorde.[/quote]
                Zou ik wel eens een Paris-Algiers-Dakar mee willen rijden. 😉
                Extra leuk dat het een geredde auto is.

                Gaat nog een pak verder dan wat ik in gedachte had uiteraard. Enig idee wat ze ervoor vragen? Zal ook wel een gepeperde rekening zijn.

                [quote=”Mushroom” post=160843]
                :salut:[/quote]
                :puke:

                  Dat is erover! :what:

                    porsche4x4.jpg
                    :salut:

                      Heb zelf meer dan 4 jaar een 964 C4 als DD gebruikt en dat gaat perfect! Zou hem dan wel origineel laten.
                      Als je hem niet verlaagd zijn verkeersdrempels ook geen probleem.
                      En gewoon op 17″ velgen.

                        de vlaamse wagen die ze bedoelen kan je op deze link vinden http://www.ad-sport.be/Paginas/AP/adporschehistopurper.html , ik heb de bouw in verschillende stadia gezien als ik er op bezoek kwam. En het is een prachtwagen, voor zover ik van Albert vernam is de wagen gekeurd voor weggebruik als racewagen (schijnt een aparte keuring te zijn). En bovendien is de wagen te koop, tenminste, dat is het laatste wat ik ervan hoorde.

                          [quote=”python” post=160687]Hoewel ik vind dat je project misschien toch nog wel haalbaar is alleen je zal sterk moeten inperken .
                          Het is maar waar je prioriteit ligt maar Bv; een 2WD 911 3.0 SC model in camouflage kleur,dikke tereinbanden en bullbars ,
                          Hij heeft standaard Alu bumpers dus je kan er van die gaten inmaken , werp een jerrycan op het dak ,vijs een schep tegen de zijkant en dan ziet deze er quasi hetzelfde uit als de bovenste foto :think:
                          Of je er dan nog dagelijks mee wil rijden weet ik niet maar het gaat in ieder geval al wel wat in aankoopprijs doen ;)[/quote]
                          Zo’n RWD is ook best fun om in het zand mee te spelen.

                          Dit is ook een 1983 3.0 SC:


                          De styling is niet vet, maar wat ie ermee doet is best de moeite. Een “no fucks given” Porsche. :popcorn:

                          Maar met het belgisch weer lijkt een RWD me niet gigantisch aangeraden als every day driver.

                          PS: Het is trouwens echt niet de bedoeling die reserve band, trenchtool, etc erop te smijten. Dat vind ik er zelf over. 🙂

                          [quote=”Rocco” post=160693]Waarom niet gewoon een goeie 964C4 kopen dan ben je toch niet slecht bezig ?[/quote]
                          Zeker niet. Het probleem is dan natuurlijk je af vragen wat voor vlees je in de kuip hebt. Als je aan een restauratie begint, kan alles eraf en zien je wat je moet maken.

                          Als je gewoon een 964C4 koopt en zo gaat beginnen gebruiken als every day driver is mijns inziens (correct me if i’m wrong) de kans toch wel behoorlijk groot dat hij vanbinnenuit gaat beginnen rotten.

                          Of je moet heel veel vertrouwen hebben in de persoon die voor jou de restauratie gedaan heeft, maar dat soort autos gaan natuurlijk voor heel grote sommen geld van de hand.

                          [quote=”Rocco” post=160693]’t zit gewoon tussen uw oren en in uw portomonnee, voor de rest wel gewoon een échte porsche, de boxermotor sound en luchtgekoeld en wél een goede investering …[/quote]
                          In hoeverre die investering ooit gaat renderen als je er elke dag mee gaat rijden is een andere vraag natuurlijk. Maar daar is het me ook niet om te doen. (altijd goed meegenomen echter)

                            het was ook zo’n in rothmans kleuren paris dakar kloon maar niet deze denk ik, gebouwd door albert vanierschot op basis van een 964 met 300pk en alle mogelijke verbeteringen voor in het zand, maar zoals je zegt niet ons budget en niet straat legaal hier in België … maar wel verdomd mooi project.

                            Waarom niet gewoon een goeie 964C4 kopen dan ben je toch niet slecht bezig ? Ik droom ook wel eens van een 993 speedster ombouw maar dat is zowiezo ook een luchtkasteel dat niet haalbaar is, en zoveel verschil in rijden gaat dat niet maken hé ? ‘t zit gewoon tussen uw oren en in uw portomonnee, voor de rest wel gewoon een échte porsche, de boxermotor sound en luchtgekoeld en wél een goede investering …

                              Klote he …als die mooie zeepbel barst 😥

                              Hoewel ik vind dat je project misschien toch nog wel haalbaar is alleen je zal sterk moeten inperken .
                              Het is maar waar je prioriteit ligt maar Bv; een 2WD 911 3.0 SC model in camouflage kleur,dikke tereinbanden en bullbars ,
                              Hij heeft standaard Alu bumpers dus je kan er van die gaten inmaken , werp een jerrycan op het dak ,vijs een schep tegen de zijkant en dan ziet deze er quasi hetzelfde uit als de bovenste foto :think:
                              Of je er dan nog dagelijks mee wil rijden weet ik niet maar het gaat in ieder geval al wel wat in aankoopprijs doen 😉

                                [quote=”python” post=160547]Mijn eerste gedacht zou zijn koop ne Cayenne als het ne *porsche moet zijn .[/quote]
                                Maar een Cayenne blijft toch een beetje een Touareg in een ander kleedje (mits een pak verbeteringen natuurlijk).
                                Het is me meer om de “lijn” & geschiedenis te doen, dan over het feit dat er al dan niet “Porsche” op plakt.

                                [quote=”Rocco” post=160562]in een RS magazine van een tijd geleden stond zo’n rallye project op basis van een 911, door een specialist opgebouwd, was gebouwd om met 175 km/u door het woestijnzand te ploegen denk ik … was wel iets speciaal en stond te koop maar zal wel klein fortuin kosten

                                DAKAR-EXPERT BOUWT FOOL PROOF RALLY-911 [/quote]
                                Waren het deze twee? http://www.expeditionportal.com/other/1198-la-aduana-porsche-953-rothmans-rally-tribute-awd.html & http://bringatrailer.com/2012/06/26/now-with-4wd-1989-porsche-953-rothmans-rally-tribute/
                                Eentje RWD & eentje AWD. De RWD werd verkocht voor 65k USD, de AWD weet ik niet.
                                Da’s een beetje buiten mijn budget 😐 , maar deze zijn dan ook helemaal opgezet met rollcage, rally ophanging, etc.

                                [quote=”Rocco” post=160562]trouwens in mijn reparatie alleen zit al de waarde van een 996, en dan heb ik héél veel zelf gedaan, dus het is niet om mensen hun dromen te doorprikken maar om te waarschuwen, als je er eenmaal in zit dan kan een tegenvaller serieus doorwegen hoor. Ik heb bij CCR al genoeg gezien … mooi van ver tot je begint te demonteren en te strippen dan zakt je broek af van wat je soms ziet :engeltje:[/quote]
                                Vermits een te restaureren 964 C4 gemakkelijk meer kost dan een bruikbare 996 verschiet ik natuurlijk niet van de kost op dat vlak.
                                Het probleem is dat je veelal niet weet wat je in de handen hebt tot je het blank zet en de motor ten gronde hebt kunnen testen.

                                [quote=”porschefabian” post=160598]Kijk maar eens in mijn restauratie topic, en houdt dan in gedachten dat ik vooralsnog 100% zelf doe.
                                de rekeningen van onderdelen, en verbruiksmaterialen zitten nu al op de prijs van de aanschaf van een 996 of goedkope 964.
                                Als ik dan nog uren arbeid er bij moet rekenen kun je een zeer mooi kant en klaar exemplaar kopen.

                                Maar dan moet je het bedrag wel in 1 keer beschikbaar hebben…. en dat had ik niet, en wilde ik ook niet..

                                als dit soort projecten is allleen interessant als je minimaal 75 % zelf kan doen, of een mega gevulde portomee hebt…[/quote]
                                Ik had je topic inderdaad al eens bekeken.
                                Het grootste deel zelf doen is spijtig genoeg niet direct een optie omdat ik er de tools, de ruimte en de skills niet voor heb.

                                Wat het budget betreft, tja, ik wil er wel wat aan spenderen, maar het heeft dan weinig zin dit te proberen als je op een hogere prijs uitkomt dan bij het kopen van een exemplaar dat reeds netjes staat. Het moet een restauratie zijn & niet het vermoorden van een exemplaar dat best ok is. Dat zou zonde zijn.

                                  Kijk maar eens in mijn restauratie topic, en houdt dan in gedachten dat ik vooralsnog 100% zelf doe.
                                  de rekeningen van onderdelen, en vebruiksmaterialen zitten nu al op de prijs van de aanschaf van een 996 of goedkope 964.
                                  En dan heb ik nog veel bruikbare gebruikte onderdelen verkocht enz..

                                  Als ik dan nog uren arbeid er bij moet rekenen kun je een zeer mooi kant en klaar exemplaar kopen.

                                  Maar dan moet je het bedrag wel in 1 keer beschikbaar hebben…. en dat had ik niet, en wilde ik ook niet..

                                  als dit soort projecten is allleen interessant als je minimaal 75 % zelf kan doen, of een mega gevulde portomee hebt…

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.